Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Future Proof PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bqualk
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-11-2024
Het klinkt ongelofelijk maar mijn huidige PC dateert van 2010 en ik ben wel toe aan iets nieuws met de bedoeling dat ik weer lange tijd vooruit moet kunnen. Mijn huidige systeem heeft door de jaren meer RAM en SSDs gekregen en daardoor valt het systeem niet helemaal in het niet.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beetje vanalles, behalve echt gamen: kernels compileren en testen in VirtualBox, analyse van grote data sets, programmeren, simulaties (electronic design), af en toe een film/docu bekijken en af en toe audio/video bewerken/transcoderen, etc. Wat ik vooral niet wil gaan doen is een lichtshow opvoeren, dus bij voorkeur geen LED verlichte componenten in de nieuwe PC. Systeem moet vooral stabiel en stil zijn en mij lange tijd van dienst zijn.
Ik wil er in eerste instantie alleen Linux op draaien en als ik echt niet onder Windows uit kan eventueel gaan naar een dual boot (of Windows vlot kunnen draaien in een VirualBox).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een budget in gedachten. Niet boven de 2000 euro liefst

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en enkele ruime harde schijven die ik misschien later nog vervang. Heb ook nog een paar oude schijfstations die ik wil gaan hergebruiken (o.a. LiteOn iHE S208) voor het rippen van mijn DVD/CD-collectie

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenMSI MEG X570 UNIFY€ 294,90€ 294,90
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5500 XT OC 8G€ 219,-€ 219,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 600 Zwart/Oranje€ 86,05€ 86,05
1KabelsSharkoon HDMI 2.0 kabel 4K (2,0m)€ 7,55€ 7,55
1MonitorenBenQ EX2780Q Grijs€ 459,-€ 459,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 148,95€ 148,95
1Voedingenbe quiet! Dark Power Pro 11 650W€ 154,22€ 154,22
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.893,52

Gedachtengang bij mijn keuzes:
Omdat het de bedoeling is dat het systeem lange tijd mee gaat heb ik voor de dit (niet al te dure) X570 moederbord gekozen en 32GB RAM op vlotte snelheid. De gekozen videokaart zou vrij stil moeten zijn en aangezien ik niet van plan ben om te gamen hierop hoeft het ook geen top-of-the-bill kaart te zijn.
Monitor keuze o.a. beinvloed door grootte, build-in speakers, IPS paneel. Scythe koeler wegens zeer goede ervaringen uit het verleden. Kast en voeding is meer natte vingerwerk geweest. Voeding lijkt mij voldoende aansluitingen te voorzien, efficient en solide. Kast heeft ruimte voor CD/DVD/BR stations. Een multi-format kaartlezer had ook interessant geweest maar is waarschijnlijk ergens extra in te bouwen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD momenteel, al is mijn vorige PC een Intel machine. Monitor heeft ingebouwde luidsprekers wat handig is. Als ik geluidskwaliteit wil speel ik muziek af op de stereo in huis.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC moet in standby zeer stil zijn en onder last ook niet luidruchtig zijn. De kast moet ruimte hebben voor schijfstations. Ik heb geen interesse in waterkoeling en ik hou helemaal niet van het hele LED gebeuren in de behuizingen en op de moederborden.

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Hopelijk kunnen jullie mij een idee geven of de gekozen componenten samengaan (en of ik ergens de bocht ben uitgevlogen), of de voeding krachtig genoeg is en in de kast zal passen. Een andere, stillere behuizing mag gerust geadviseerd worden, maar let op dat ik er DVD/BR/CD stations in moet kunnen stoppen.
Dank bij voorbaat voor jullie reacties.

Alle reacties

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-11 23:35
Moederbord kan ook rond de 200 euro zijn, die gaat ook lang mee. 300 euro voor een moederbord zonder overclocken is zonde. Daarbij is overclocken ook niet zo met de 3000 CPU serie van AMD.

NVME zou ik voor pricewatch: Corsair Force MP510 960GB gaan.
Deze doet het heel goed met snelheden en levensduur ervan is ook beter dan die van Samsung.

Wat je zou kunnen doen, en mogelijk is dat al overkill omdat je 100 bespaart met CPU/NVME en nog 100 over hebt, zou je voor de 3900X kunnen gaan. Dan ben je zeker van future proef, aangezien je ook wat meer doet dan alleen gamen.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Mobo is zwaar overkill... je gaat niks doen dat met een B450 mobo zelfs niet zou kunnen...
Ik snap ook totaal niet waarom je dit "niet al te duur" noemt hah :)
1/3e van de prijs en je merkt waarschijnlijk niks van verschil... pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX
Eventueel een goedkopere X570 als je echt denkt er iets van nodig te hebben.

Ik zou ook niet voor de 3900X gaan, als het niet voor 100% professioneel gebruik is waar tijd = geld dan zit je met de 3700X ook zeker goed.

Stock koeler bij de 3700x is al vrij goed en valt kwa geluid best mee. Eventueel al eens proberen voor je veel uit geeft aan iets dat je mssn niet merkt.

Als voeding ook ruim voldoende...
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

Je wil geen leds maar wel een case met tacky oranje strepen? Trouwens al een vrij oud model ook.
Eventueel iets als pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart ?

Andere brand, ook deftig prijs/kwaliteit met goede airflow:
pricewatch: Fractal Design Meshify C
Eventueel toch met glas en een beetje subtiel RGB dat dooschijnt :D
pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG

Alternatief voor de monitor, ... krijgt heel goeie reviews, meer pixels, minder gericht op gamen & goedkoper.
pricewatch: BenQ PD3200Q Zwart
Volgens de pricewatch zit er een DisplayPort, HDMI & USB kabel bij, dus die extra heb je mssn niet nodig.
Ook met build in speakers (zoals altijd vrij basic kwaliteit...).

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:15
Futureproof PC bestaat eigenlijk niet, alles is stiekem al verouderd als je het al koopt.

Dat terzijde, je hebt zo'n dure moederbord niet nodig, een x570 van ~200 euro of een B450 van ~110 euro kan hetzelfde (alleen in het geval van B450 heb je soms een BIOS update nodig voordat je Ryzen 3000 processor mee kan werken)

Je wilt geen LEDs, op iedere moederbord die ik ken en waar je software voor nodig hebt om RGB aan te sturen, is er altijd een optie om het volledig uit te schakelen dus dat is makkelijk opgelost.

Qua CPU koeler zou ik eventueel even wachten, als de AMD koeler je echt niet bevalt kun je die later vervangen, bevalt het wel dan spaart het geld uit.

Dan de SSD, zoals al door de post boven mij genoemd zijn er genoeg goedkopere en net zo goede alternatieven, bij Samsung betaal je ook voor de naam namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 18-12-2019 13:54 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:10
Zou je niet ook een mooi 4K scherm nemen? Ik vind dat echt heerlijk om op te werken.

Neem dan een goedkoper x570 moederbord ( je hebt ze al vanaf 140 euro).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• bqualk
Bedankt voor alle tips tot nu toe!

De SSD verander ik naar de suggestie van Erazher!

Het moederbord ga ik nog eens uitzoeken, want iedereen lijkt het erover eens dat dat overkill is.

De alternatieve kasten aangedragen door Inrage lijken op het eerste zicht geen plek te bieden aan DVD/CD/BR stations, maar ik moet er nog wat tijd in steken. De monitor (erg mooi trouwens!) is te groot voor op mijn bureau (27" is mijn max).

CPU koeler moet ik inderdaad misschien maar afwachten zoals o.a. gesugereerd door Mizgala28.

Dank voor alle constructieve feedback tot nu toe en ik ben mij er terdege van bewust dat PC en "futureproof" elkaar nogal bijten. Desalnietemin heb ik met mijn huidige PC 10 jaar geleefd en beleefd ;)

• Inrage
Mja dat van die DVD speler slots had ik even gemist, wie gebruikt dat nog heh ;)
pricewatch: be quiet! Pure Base 600 Zwart
Wel een pak minder strak natuurlijk.
Iets met een deurtje zoals de pricewatch: Fractal Design Define R6 Black is plots al een pak duurder en is ook gewoon gigantisch groot.

27" IPS schermen met goede beoordeling, met speakers, ...
categorie: Monitoren

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Als je niet of nauwelijks gaat gamen dan is een 4k scherm inderdaad heel leuk.

Een DVD/CD station is niet meer van deze tijd en BR is tamelijk niche, daarom hebben veel nieuwe cases geen 3.5 inch drive bays meer. Een oplossing kan zijn om een externe DVD/BR drive te kopen en deze aan te sluiten door middel van een usb kabel.

De Fractal Design Define R6 is een van de weinige nieuwe kasten met wel een 3.5" drive bay.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
650 Watt is wel beetje overkill, met 450 zit je ook meer dan prima (verbruik zal max 300 watt zijn zelfs). En die HDMI kabel is voor naar je monitor? In dat geval zou ik een displaykabel gebruiken, ik denk dat je anders de 144Hz niet haalt, en sowieso is een DP kabel de betere.

Ik vind dat je nog best een deftige videokaart erin doet als je toch niet gaat gamen? Dat is dan puur voor videobewerking dus?

• bqualk
Aikon schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:58:
650 Watt is wel beetje overkill, met 450 zit je ook meer dan prima (verbruik zal max 300 watt zijn zelfs). En die HDMI kabel is voor naar je monitor? In dat geval zou ik een displaykabel gebruiken, ik denk dat je anders de 144Hz niet haalt, en sowieso is een DP kabel de betere.

Ik vind dat je nog best een deftige videokaart erin doet als je toch niet gaat gamen? Dat is dan puur voor videobewerking dus?
Bedankt voor de kabel-tip!
Videokaart heb ik lang over getwijfeld, maar uiteindelijk iets in het midden gekozen (met redelijk wat geheugen) inderdaad met het oog op videobewerking.

@all, ik weet (op basis van de kasten die ik keek) dat BR/DVD/CD stations compleet uit de mode zijn, maar ik heb er nu een paar liggen en heb nog een kleine 600 CDs te rippen + een paar boxen aan DVDs (die niet op Netflix staan), vandaar.

• Inrage
5.2" bedoel je, 3.5" das van diskettes ofzo :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bqualk schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:16:
[...]

@all, ik weet (op basis van de kasten die ik keek) dat BR/DVD/CD stations compleet uit de mode zijn, maar ik heb er nu een paar liggen en heb nog een kleine 600 CDs te rippen + een paar boxen aan DVDs (die niet op Netflix staan), vandaar.
Ik heb simpelweg een sata+voedingskabel uit de achterkant via een pci-slot hangen. Ik kan me voorstellen dat je dan af en toe die cd-speler aansluit tot alles geript is en hem dan weer opbergt. Het zal je keuze wel enorm vergroten qua kasten, anders zit je 10 jaar vast aan een te grote kast ;) Zelf gebruik ik het om sporadisch een backup-hdd aan te sluiten die ik elders bewaar.

• bqualk
Dank voor alle reacties! Op basis van wat jullie hebben gerageerd heb ik:
- De monitor eruit gehaald, dat moet ik nog maar eens meer in detail gaan bekijken
- kast lichtjes gewijzigd (de oranje bling bling is nu ook weg @Inrage )
- voeding en SSD aangepast

Nog te doen (tussen kerst en nieuwjaar):
- X570 moederborden bekijken en heroverwegen

Nieuw lijstje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenMSI MEG X570 UNIFY€ 294,90€ 294,90
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5500 XT OC 8G€ 219,-€ 219,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 600 Zwart€ 86,82€ 86,82
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 148,95€ 148,95
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 86,42€ 86,42
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.294,99

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:19
Als je zolang met je setup wilt doen zou ik wel die X570 erin houden. Q4 2020 / Q1 2021 komt Zen 3 welke de laatste op AM4 zal zijn en die zal wellicht beter samen gaan met die X570 dan B450. Dan kunje later nog es keer een CPU upgrade kunnen doen mocht je dat willen.

Idem voor GPU. Zou je over 4 jaar je GPU willen upgraden dan zal tegen die tijd PCIE4 waarschijnlijk wel beter benut kunnen worden.

Die Unify is dan een prima bord. Sober, geen RGB en prima VRM en features.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenNietDoen op 18-12-2019 18:26 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De onboard graphics zijn waarschijnlijk prima voor jouw gebruik, en kijk of je nog toe kunt als je je ssd zou overzetten. De prijzen van ssd's dalen nog steeds hard, dus het is zonde om een nieuwe te kopen als je huidige ook nog voldoet.

• bqualk
JeroenNietDoen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:25:
Als je zolang met je setup wilt doen zou ik wel die X570 erin houden. Q4 2020 / Q1 2021 komt Zen 3 welke de laatste op AM4 zal zijn en die zal wellicht beter samen gaan met die X570 dan B450. Dan kunje later nog es keer een CPU upgrade kunnen doen mocht je dat willen.

Idem voor GPU. Zou je over 4 jaar je GPU willen upgraden dan zal tegen die tijd PCIE4 waarschijnlijk wel beter benut kunnen worden.

Die Unify is dan een prima bord. Sober, geen RGB en prima VRM en features.
Jeroen kan mijn gedachten lezen _/-\o_
Maar het kan geen kwaad om nog een keer te kijken.

@GlowMouse Mijn SSD is aan de kleine kant, maar die harde schijven die ik nu heb worden op de middellange termijn wel SSDs als de prijzen blijven zakken (wat eigenlijk wel te verwachten is).

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 20:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

GlowMouse schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:33:
De onboard graphics zijn waarschijnlijk prima voor jouw gebruik...
Welke onboard graphics? Een 3700x heeft geen onboard graphics, dan moet je een G-model van amd hebben (zoals een 3400G).

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:50

Nibbz

Postmaster General

Asus Prime x570-P wellicht een optie als moederbord?

pricewatch: Asus Prime X570-P

Gebruik ik hier icm een Ryzen 3700x

2 m2 poorten :)

edit: Prima -> Prime (ondanks dat het een prima bord is ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Nibbz op 18-12-2019 19:41 ]

13:37

Pagina: 1