Nieuwe woning en internet bekabeld of WiFi?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:18
Vanaf 14 januari krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huurwoning (nieuwbouw). Ik probeer alvast voor te bereiden hoe ik het internet wil gaan organiseren.
Het is een appartement van ca. 60 m2 met een woonkamer en twee slaapkamers. Het is gelijkvloers. Het lastige is dat ik nog niet het appartement in kan.

Plattegrond
https://drive.google.com/...741i0HE0/view?usp=sharing

Let op: in 'slaapkamer 1' staat een cai/ tel punt op de plattegrond getekend, maar de woningbouw geeft aan dat deze 'loos' zijn gelaten. Volgens de woningbouw zijn er ook geen loze leidingen welke gebruikt kunnen worden.

Nu is het zo dat de woningbouw enkel in de woonkamer een coax + internetpunt (UTP) beschikbaar stelt (kabel reeds getrokken) en een ISRA punt in de meterkast in de woning in de hal/gang voor de router.
In de slaapkamers worden geen aansluitingen gecreëerd. Ook zijn er geen loze leidingen om zelf kabels te trekken. Argumentatie was 'Tegenwoordig maken de meeste mensen gebruik van een draadloze router.'
Op zich jammer, maar goed.. Het is een huurwoning. Ik verbaas me alleen dat bij een nieuwbouw woning dergelijke zaken niet worden gerealiseerd (tenminste dan een loze leiding zodat je zelf extra kan trekken).

Het voordeel is dat de woning gelijkvloers is en alle ruimtes redelijk bij elkaar zitten.

De uitdaging is dat ik in slaapkamer 2 graag mijn PC/ kantoor wil plaatsen. Ik ben opgevoed en gewend om apparatuur zoveel mogelijk van bekabeld internet te voorzien.

Wat zou een optie zijn om te zorgen dat ik in slaapkamer 2 stabiele internet kan realiseren?

1a) Zal Wi-Fi toch voldoende zijn omdat het appartement niet zo groot is?
1b) Zo ja: Op dit moment heb ik een 100 mbit abonnement. Zal dat voldoende zijn?
2) Is Powerline een goede optie?

In slaapkamer 1 maak ik me niet zo zorgen, daar hang ik gewoon Chromecast aan een 'domme' TV en dat moet wel genoeg zijn voor Netflix streaming via Wi-Fi.

De PC gebruik ik voor kantoorwerkzaamheden als ik thuis werk maar ook voor gaming, downloaden en streaming. In de toekomst wil ik een NAS gebruiken. Nu gebruik ik nog Plex icm een hardeschijf in mijn PC en Chromecast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Powerline lijkt me niet zo handig in een appartementencomplex, maar kan het mis hebben. Als je het doet in elk geval goed beveiligen, want anders kan je buurman, mits die op het zelkfde net aangesloten zit, lekker meeprofiteren van jouw interweb.

Wifi op een desktop gebruiken vind ik altijd een no-go, tenzij het ècht, ècht niet anders kan. Ik zou dan nog eerder een bescheiden kabelgootje langs de plint en dorpels laten lopen richting de slaapkamer.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
In de eerste plaats is er natuurlijk pas echt iets zinnigs over WiFi kwaliteit te zeggen zodra je het gaat testen. Met hoe centraal de meterkast in dit appartement zit, is de kans groot dat je met een redelijk WiFi signaal van je WiFi router het hele appartement kunt dekken qua WiFi bereik. Maar zoals gezegd, dat zul je eerst moeten testen.

Of een 100Mb/s abonnement genoeg is, heeft natuurlijk niets met WiFi of bekabeld te maken. Dat heeft te maken met wat je van plan bent om met je internetverbinding te gaan doen.

Wat betreft je desktop PC in je kantoor, ik zou eerst eens kijken of die WiFi verbinding wellicht toch niet gewoon prima is daarvoor. Je zit met die PC niet ver van de meterkast en je WiFi router. En mocht dat niet voldoende zijn, dan kun je toch het beste proberen, zoals @Wintervacht al aangeeft, om op een nette manier een kabel te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik blijf toch nog steeds fan van 'kabel als het kan, WiFi als het moet'.

Eerste wat ik doe als ik een woning in ga, is in elke kamer ethernet en kabel aanleggen. Hoewel dat laatste inmiddels ook wat achterhaald lijkt te worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is niet "of", het is "en". Naar de toekomst toe (en het is een nieuwbouwwoning dus, dat gaat om toekomst) ga je geen goede WiFi kunnen borgen zonder de mogelijkheid dingen bedraad aan te sluiten, al is het alleen maar de WiFi-AP bedraad aansluiten. Trend is namelijk voor steeds hogere frequenties (wave 2 WiFi-ac (WiFi-6) gaat naar 6GHz, 802.11ad doet al 60GHz, 801.11ay gaat 60GHz flink uitbreiden), met als gevolg minder dekking per AP. Nu nog niet aan de orde, maar binnen de levensduur van een woning staat het als paal boven water dat je met een enkele AP weggestopt in de meterkast geen WiFi-dekking gaat leveren in een hele woning, zelfs een kleintje van 60m^2.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Cheezborger schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:07:
Het is een appartement van ca. 60 m2 met een woonkamer en twee slaapkamers. Het is gelijkvloers. Het lastige is dat ik nog niet het appartement in kan.
[...]
een ISRA punt in de meterkast in de woning in de hal/gang voor de router.
[...]
De uitdaging is dat ik in slaapkamer 2 graag mijn PC/ kantoor wil plaatsen.
"Appartement" zoals in een flatgebouw met links, rechts, boven en onder buren die ook Wi-Fi gebruiken?
In dat geval zal de modem-router / AP moeite hebben om een vrij plekje in het spectrum te vinden.
Ik woon ook in zo'n gebouw ;)

Maar laat ik toch eens eigenwijs zijn.....
Afgaand op de tekening zijn de muren in het appartement niet dragend, dus gips o.i.d. waar geen wapeningsvlechtwerk in zit. Daar komen radiosignalen vanuit je meterkast zonder veel verzwakking wel door.

Ter vergelijking: in mijn woonkamer hangt de modem/router bij het raam, op de plek waar jij CAI / telefoon hebt zit bij mij ook het IS/RA punt (op zich al niet ideaal, veel signaal gaat door het raam naar buiten).

Mijn slaapkamer ligt 11 meter verder en daar zit wel een dragende muur met ijzerwerk tussen.
Desondanks (en ondanks concurrentie van buren boven, onder, links en rechts) op 5 GHz toch fatsoenlijk signaal.

Maar dat is nu, @dion_b heeft wel gelijk met zijn toekomstbeeld.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1