VW 1.9 of 2.0, wat is het verschil in prestaties/issues?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1309034

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een Touran op grijs kenteken, en kom daarbij zowel 1.9 als 2.0 blokken tegen.
Wat is precies het verschil in prestaties?
En welke issues zijn er bekend per motorcode? Verspreid over verschillende fora kom ik meerdere verhalen tegen waardoor ik nog steeds niet weet waar ik beter voor kan kiezen ;-)

Er is mij door mijn garage verteld dat de 1.9 BLS en BXE er om bekend staan dat de aandrijfstang er zonder duidelijke reden uit kan klappen en dat de turbo van de 2.0 MMN snel stuk gaat (en de verstuivers). Hij geeft aan dat de 2.0 motoren rommel zijn, maar zal daar misschien een beetje een vertekent beeld van hebben aangezien hij natuurlijk alleen te maken krijgt met auto's waar iets mis mee is.

Daarom hoop ik dat iemand hier me verder op weg kan helpen, ik weet er zelf te weinig van om een keuze te durven maken!
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gentlemen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06 01:12
Ik zou wel echt even googlen naar wat de bekende gebreken zijn van de blokken en die uiteenzetting in de topic knallen. Dan weten we dat je zelf ook nog wat onderzoek hebt gedaan. Zet een paar links neer bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zelf heb ik met een 1.9 TDI en 2.0 TDI gereden en de 2.0 TDI is onbetrouwbaar want ik heb daar zoveel kosten aangehad zoals turbo, koppakking, roetfilter etc. Ik zou voor de 1.9 TDI gaan want die is ook zuiniger en betrouwbaarder.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Als ik moest kiezen tussen de 2 zou ik sowieso de 1.9 pakken, die dingen zijn niet echt kapot te krijgen MITS juist onderhouden. En dat onderhoud is wel een dingetje natuurlijk, je kunt de vorige eigenaar wel op zijn blauwe ogen geloven dat hij iedere 1000km nieuwe olie heeft gehad maar dat blijft toch altijd maar gokken :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-07 13:13
Plus op een of andere manier is de koppel van die 1.9 echt bizar relaxed,
Je rijd zo verdomd rustig in de lage toeren, echt heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu een polo met 1.9SDI en die is inderdaad onverwoestbaar en rijdt goddelijk, vandaar dat ik zelf ook meer neig naar de 1.9 aangezien dit me nu erg goed bevalt. Als ik echter onderstaande berichten lees, wordt ik daar wel een beetje huiverig van:
http://www.tdiclub.nl/printview.php?t=62526&start=0
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5736341
https://forum.vwpassat.nl...tanglagers-19-tdi-blsbxe/

Ik wacht al 1,5 maand tot ik een Touran in mijn prijsklasse (en met mijn verdere wensenlijstje) voorbij zie komen waar géén BLS motor in zit, maar het lijkt alsof die niet meer bestaan haha

Vandaar dat ik nu ondanks het advies van mijn garage toch wat meer info wil winnen over de 2.0 motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik heb mijn 2004 1.9tdi destijds verkocht met 350.000km en die was nog steeds prima. 2.0TDI's zijn inderdaad berucht om de hoeveelheid problemen.

Als je de kans hebt, bij de 1.9 blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:20
De 2.0tdi heeft volgens mij issues met de waterpomp, maar zelf daar geen last van gehad. Heb er een gereden van 200.000 km tot 400.000 zonder enige (grote) reparatie. Maar dat kan ook geluk zijn geweest, daarnaast ook alleen maar rustige snelweg kilometers gemaakt.

De 1.9 staat inderdaad beter bekend maar is natuurlijk wel verouderd (al in 2004 vervangen voor de 2.0?), dit merk je vooral door de wat smalle powerband en het nagelende dieselgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De 1.9 is tot 2010 geproduceerd (met verschillende motorcodes), daarna alleen 2.0, ik zou ook echt het liefst een 1.9 met bouwjaar 2008/2009/2010 hebben, aangezien ik zelf het idee heb dat men bij VW toen toch wel doorhad wat de issues zijn van een motor als de BLS die vanaf 2005 geproduceerd wordt. Kan echter nergens vinden dat de wat jongere motoren minder mankementen vertonen.
Maar even kort samengevat, 2.0 dus niet doen? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:17
Welke bouwjaren zoek je?

Modernere 2.0 CR motoren zijn wel degelijk betrouwbaar. (vanaf ongeveer 2008)

Uit die bouwjaren 2003-2007 zou ik voor de 1.9 gaan. Die lijken niet alleen betrouwbaarder, maar zijn ook een pak zuiniger.

De 1.9 is trouwens rond 2009/2010 overgenomen door de 1.6 TDI. Bij het ene VAG merk wat sneller dan bij het andere. Zo is de Ibiza 6J wel met 1.9 geleverd, maar de Polo 6R niet. (zelfde generatie)

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar 2007/2010, de wat oudere hebben vaak geen airco/cruise en wel erg veel kilometers 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 16:21
Hadden die 2.0's ook geen problemen met de dubbele massa vliegwiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:28
De 1.9TDI. Die staat idd gewoon goed bekend. Zolang je m maar prima onderhoud (olie/filters) is zo'n ding redelijk 'onverwoestbaar'.
De 2.0 is idd wat ik overal merk en hoor niet perse slecht, maar toch een wat gevoeliger/duurder-in-onderhoud blok dan de 1.9.

Imho is de 1.9PD TDI het laatste echt bullet-proof blok wat VAG gebouwd heeft... Een beetje de Laserjet 4000 serie onder de auto's: onverwoestbaar :)

De BXE/BLS is idd een blok met wat meer uitval, maar niet elk blok uit die serie heeft last van de drijfstanglagers.
Overigens is bij VAGtechniek een revisie hiervan voor <500 euro, dus afhankelijk van de prijs kan dat natuurlijk ook een optie zijn als je wel zo'n blok tegenkomt.

2massavliegwiel is idd een bekende vrij dure reparatie. Gemiddeld rond de 250k is die aan de beurt. De 1.9 PD kun je voorzien van een vast vliegwiel wat een stuk goedkoper is.

De 2.0 kan alleen een nieuw DMF dus is weer wat prijziger. Rijd wel wat lekkerder, maar als je voor betrouwbaarheid en zuinig wil gaan dan zit je met een 1.9PD imho beter.
Eventueel laat je 'm kietelen van 105 naar 130pk, en vooral van 250 naar 320nm koppel.

Ik zou overigens wel >2009 gaan kijken, want anders zit je weer met 15% extra MRB op de toch al hoge diesel wegenbelasting.

Mijn 1.9TDI (BJB) heeft 440k gehaald. Motortje draaide nog als een zonnetje, alleen de versnellingsbak begaf het. En die reparatie vond ik te duur voor een blok uit 2005. Maar motorisch was ie perfect.

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 18-12-2019 23:31 ]

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

1.9 pd TDI is being blokje! 450k gereden met 240 paardjes. Nooit brokken mee gehad. Alleen euro 3 waardoor je bepaalde gebieden niet meer in mag.
2.0 cr TDI blokken zijn ook goed. Wel gevoeliger voor lage kms door de roetfilter en dergelijk.

De blokken die je moet vermijden zijn de 2.0 pd TDI blokken. Eerste 2 liters waren zo en die moet je echt vermijden.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ja, zoals hierboven genoemd, de 2.0 tdi's met common rail zijn volgens mij redelijk probleemvrij. Motorcode heeft dan 4 letter en begint met een A (of B?).

Heb zelf de 1.9 BXE uit 2008 gereden. Standaard 105pk. Veel te weinig voor een zware auto als passat of touran.

Ik zou een tsi kopen :)
En dan niet de 2.0 wan die schijnt weer veel olie te verbruiken :(

[ Voor 10% gewijzigd door nokiaan958GB op 19-12-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

nokiaan958GB schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:51:
Ja, zoals hierboven genoemd, de 2.0 tdi's met common rail zijn volgens mij redelijk probleemvrij. Motorcode heeft dan 4 letter en begint met een A (of B?).

Heb zelf de 1.9 BXE uit 2008 gereden. Standaard 105pk. Veel te weinig voor een zware auto als passat of touran.

Ik zou een tsi kopen :)
En dan niet de 2.0 wan die schijnt weer veel olie te verbruiken :(
Of een C :) (cffa/b is de 136/140 pk versie)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

DJSmiley schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:28:
Ik zou overigens wel >2009 gaan kijken, want anders zit je weer met 15% extra MRB op de toch al hoge diesel wegenbelasting.
Geldt dat ook voor auto's op grijs kenteken dan?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:28
MadMarky schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:30:
[...]

Geldt dat ook voor auto's op grijs kenteken dan?
Ja

https://www.belastingdien...g-motorrijtuigenbelasting
Voor vervuilende personenauto’s en bestelauto’s die op diesel rijden, geldt vanaf 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting.
Maar waarom zo'n ding op grijs kenteken rijden? Is een bestelbusje als een Caddy/Combo oid niet handiger? Heb je een stuk meer vervoersruimte als in zo'n Touran.
Zijn ook makkelijker (en vermoedelijk voordeliger) te krijgen dan een Touran op grijs kenteken denk ik.
Pagina: 1