Wat bepaalt de kwaliteit van een DivX?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• scim
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Hmm, te weinig plaats voor de eigenlijk topictitel: "Wat bepaalt de kwaliteit van een DivX encode?"
En dan gaat het mij om de opties/instellingen die je moet configureren bij het encoden.

Ik heb nu al verschillende dingen geprobeerd.
Gewoon in virtual dub:
DVD rippen met smartripper, .d2v file gemaakt, met vfapi een soort avi gemaakt en die vervolgens met Virtualdub encoden.
Gewoon op de originele res, bitrate van 1500, slider staat helemaal naar links (smoothness) en daarbij 256 kbit mp3 audio.
Bovenste levert bij mij een DivX file op ter grootte van 1200 MB en ik vind de kwaliteit tegenvallen als ik hem vergelijk met rips van Dominion, The Frail enz. (meesten kennen ze wel denk ik, of zelfs van een paar hobby encoders die ik ken).

Nu weet ik dat Dominion en consorten een divx maken met behulp van smart bitrate control, waarschijnlijk dus met Nandub.
Ik heb dus de guide van doom9.net erbij gepakt en ik ben gaan stoeien.
Daarbij moet ik zeggen dat ik uit bepaalde stukken in de guide niet wijs kom, wat doet nu wat, hoe moet je de crispness nu zetten zodat het overeenkomt met de slider op smoothness bij Vdub enz.
Instellingen bij Nandub waren ook 1500 kbit (geen audio, dat deed ik later).

Bij beide methodes vind ik, dat ik geen mooie DivX krijg, er zitten soms vlekken in, net zoals in een bioscoopfilm en het is een haarscherpe DVD.

Om een lang verhaal kort te maken.
Wie kan mij helpen aan een goede guide van Nandub, of een txt waarin de opties uitgelegd staan en wat er met de kwaliteit gebeurt als je een bepaalde optie veranderd.
Ik weet namelijk absoluut niet hoe ik een kwaliteitsdivx krijg, ik weet zeker dat het kan en dat een 2 CD DivX een superkwaliteit kan hebben.
Maar waar ligt het aan, de toch wel redelijk hoge bitrate van 1500 kbit, maar de kwaliteit die ertegenover staat is gewoon slecht, ik weet niet wat ik nu precies fout doe, misschien kan iemand anders me helpen met een goede guide, of een goede readme of manual van Nandub.

Search gaf met niet echt uitkomst, er zijn wel veel topics over DivX encoding, maar weinig tot geen over SBC encoding (waar het me eigenlijk om gaat) en uit die topics werd ik niks wijzer.

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-03 17:59

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ik denk dat je bij Doom9 het stukje over resizing en cropping bent vergeten te lezen.

De ideale resoluties (volgens Doom9)
Suggested resolutions (these follow to the x16 rule for optimal compatibility)

1:2.35 movies: 720x304, 640x272, 576x240, 512x224, 480x208, 400x176

1:1.85 movies: 720x384, 640x352, 576x304, 512x272, 480x256, 400x224

1:1.33 movies: 720x544, 640x480, 576x432, 512x384, 480x368, 400x304
Croppen zodat de zwarte randen weg zijn.

En de bitrate uitrekenen met Gordian Knot.

Als je dat doet, zal het resultaat je denk een stuk beter bevallen.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• scim
Ook encodes op 640x480 zien er niet mooi uit.
Heb Gordian Knot ook al geprobeerd.
Ik heb verschillende bitrate calculators geprobeerd.
Zover ik weet is het hoe hoger de bitrate hoe beter de encode, die calcs zijn er alleen om een indicatie te geven welke bitrate je moet gebruiken als je bijv. aangeeft dat je encode maar 700 mb mag zijn.
Maar er zijn veel meer opties die de kwaliteit bepalen, misschien zelfs al _voor_ je uberhaupt tot die instellingen toekomt.

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Je hebt het over smartripper, maar daar heb ik nog helemaal niks moois mee weten te maken.

Ik expirementeer vrij veel met allerlei rip-manieren. Van alle methodes is smart degene die de meest lelijke avi geeft. Fair use geeft de mooiste, maar dat duurt ook een eeuwigheid (als je met vier streams aan het werk gaat)

Als je gewoon lekker met Flask gaat encoden krijg je, mits je instellingen okee zijn, een zeldzaam mooi resultaat weet ik uit ervaring.

Je moet en goede rip niet snel snel snel willen maken; je moet een beetje geduld hebben om je PC er wat moois van te laten maken!

Ik neem dus de nieuwste Flask, ga van 640x480 uit, snij dan bij. Is de film langer dan twee uur, dan kies ik voor twee CD's (1,4 gig). Alles lekker op low motion en gezellig encoden.

Dat moet toch met een MHz of 900 (ben ik arrogant, of mogen we dit hier langzamerhand redelijk normaal vinden?) in een uurtje of acht gefixt zijn?

En da's dus net de tijd dat een normaal mens slaapt! :O

• Gregoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-03 23:42
Mja, ik heb helaas weinig tips voor je al heb ik al veel vaker gehoord dat veel testen met verschillende opties naast lezen je toch het verst brengt.

Maar wat ik nog ff wilde zeggen is dat het natuurlijk zo 'ie zo niet gek is dat je rip niet kan tippen aan die van bv Dominion of VcdVault die zelf rippers hebben met veel meer ervaring en zelf de MM4 en SBC tools gecode hebben.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Dit staat ook allemaal in de guides.
  • SBC maakt al gebruik van VKI, dus dat is alvast goed.
  • Met anti-shit kan je instellen wat de minimale kwaliteit van een frame moet zijn. Als een frame teveel % afwijkt van het origineel, wordt het opnieuw gecomprimeerd, maar dan met minder compressie.
  • Je kunt een boost instellen voor de keyframe grootte. Dit heeft meer (positief) effect op de kwaliteit dan betere (grotere) deltaframes.
  • De minimale en maximale bitrate niet te laag instellen.
  • Geluid kan je net zo goed op 192Kbit doen, of beter nog: VBR. Zo houd je meer ruimte over voor het video-gedeelte.
  • Je maakt toch wel eerst netjes een stats-file hoop ik?
Ik ben net klaar met een testfilm (110 minuten op 1 CD, 720*driehonderdzoveel). Niet zo goed als de DVD, maar nog steeds erg mooi.

Siditamentis astuentis pactum.

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 15:01
Ik heb een Nederlandse handleiding Nandub geschreven. Sommige opties zijn erg lastig uit te leggen (en begrijpen....).

Daarvoor heb ik een link naar een Engelstalig artikel van Koepi die bijna alles goed uitlegt. Staat in het nandub artikel.

Zelf kies ik nu voor het rippen met Nandub en Gordian Knot omdat Gordian je helpt met het instellen van nandub. Daarnaast kan gordian je adviseren naar welke resolutie te rippen voor een perfecte aspect ratio en optimale kwaliteit in het aantal cd's wat je wilt maken (1, 2 of 3)

Ook hier heb ik een handleiding voor gemaakt en deze methode is stukken makkelijker dan een normale nandub rip omdat je dus niet al die functies van nandub hoeft te kennen.

Tot slot nog een algemene tip. Veel DivX;-) kijkers vergeten dat je in mediaplayer onder properties de kwaliteit bij kan stellen voor het afspelen. Vaak staat deze bij mensen op de laagste kwaliteit...tenzij je een trage bak hebt is dat zonde.

Site staat hier. in het menu heb je een standaard nandub handleiding en een voor nandub met gordian.

http://rippen.cjb.net
http://go.to/ripping

• jaspov
Nog een opmerking. Tenzij er nog een andere smartripper is, is hierboven denk ik sprake van een misverstand. Smartripper ript de dvd alleen maar (= op hd zetten) maar dit pakket maakt er geen divx van. Slechte resultaten zijn er dus niet mee te halen...

Het is overigens wel een van de betere rippers voor w2k en w98se. Flaskmpeg is best leuk maar als je ziet wat nandub kan dan valt het opeens tegen. Het is wel lekker simpel dat is waar. Veel mensen laten zich afschrikken door Nandub. Heb je veel tijd dan kan je alle settings uitzoeken. Heb je geen zin/tijd rip dan met gordian en nandub. vrij eenvoudig en stukken mooier dan flaskmpeg. Ik moet ook zeggen dat nandub en de tools die erbij horen stabieler lijken dan flask die toch de nodige kuren heeft.

• scim
Op donderdag 02 augustus 2001 05:56 schreef Gregoor het volgende:
Maar wat ik nog ff wilde zeggen is dat het natuurlijk zo 'ie zo niet gek is dat je rip niet kan tippen aan die van bv Dominion of VcdVault die zelf rippers hebben met veel meer ervaring en zelf de MM4 en SBC tools gecode hebben.
Dit weet ik niet hoor, er staat soms bij dat het met nandub is ge-encode. Maar idd, de ervaring is natuurlijk datgene wat zij als voordeel hebben.
Op donderdag 02 augustus 2001 05:56 schreef Jaspov het volgende:
Ik heb een Nederlandse handleiding Nandub geschreven.
Mooi dan ga ik die eens even checken.
Zelf kies ik nu voor het rippen met Nandub en Gordian Knot omdat Gordian je helpt met het instellen van nandub. Daarnaast kan gordian je adviseren naar welke resolutie te rippen voor een perfecte aspect ratio en optimale kwaliteit in het aantal cd's wat je wilt maken (1, 2 of 3)
Had op het begin paar probleempjes met Gordian Knot, Nandub wilde de .avs files niet openen meen ik, maar dat is nu verholpen.

Ik ga iig eens oefenen met een trailer of zo, iig een kort stuk film, zodat ik binnen een 30 mins klaar ben met encoden. De film van 100 mins die ik nu aan het encoden was, daar had ik bijna 6 uur voor nodig op een amd duron 800 met 256 mb ram.

Adviezen, hulp, opmerkingen op mijn manier van rippen etc.... Ik sta dus nog altijd op voor suggesties.

• jaspov
avs installeer je mbv avisynth. Is inderdaad handig om voor testen geen film van twee uur te nemen. succes

Verwijderd

Jullie hebben er allemaal veel meer verstand van als ik. Ik ben pas begonnen met capturen en gebruik ook virtual dub, ik zag dat iemand divx'jes maakte met een low motion instelling, ik gebruik altijd fast motion omdat ik dacht dat dat beter zou zijn.

Welke instelling (low of fast motion) moet ik gebruiken voor het mooiste resultaat, en wat is het verschil tussen de twee.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Misschien leuk om dit topic eerst te lezen:
[topic=109936]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• scim
Heb ik gedaan, zoals ik al zei in mijn eerste post.
Het gaat me om SBC encoding en daar komen heel wat meer opties bij kijken dan bij "gewone" DivX encoding.

Een_naam: Daarvoor is die thread die JvS gaf wel handig, er is een best wel uitvoerige discussie over wat nu beter is.
Low motion geeft meestal mooier beeld, maar scenes met snelle actie zien er meestal niet zo mooi uit, daarom is encoden met Nandub zo goed, het neemt voor snelle scenes de fast motion codec en voor de rustige scenes low motion, dus worden ze gecombineerd en geeft dit een mooi resultaat.
Overigens werkt nandub alleen met 3.11a. Dit komt omdat nandub als het ware ingrijpt in het coderingsproces en dus op maat is gemaakt voor deze codec alleen. Heb je een andere (latere) codec of de vki patch dan moet je dus terug naar 3.11a. Maakt niet uit want het resultaat is het aller-allerbeste
Dit is geschreven door Jaspov in die andere thread.
Ik heb 3.11 met scene detect patch eroverheen, zou dat misschien een oorzaak zijn, dat het niet zo'n geweldige kwaliteit heeft?

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op donderdag 02 augustus 2001 15:12 schreef Sorcerer@ het volgende:
...Low motion geeft meestal mooier beeld, maar scenes met snelle actie zien er meestal niet zo mooi uit, daarom is encoden met Nandub zo goed, het neemt voor snelle scenes de fast motion codec en voor de rustige scenes low motion, dus worden ze gecombineerd en geeft dit een mooi resultaat.
...
Ik lees anders in elke guide (voorbeeldje van doom9.net) dat:
The Fast Motion and Low Motion settings indicate when the codecs will be morphed between low and fast (high) motion. Since the only real difference between DivX Low motion and DivX high motion is different compression settings it's safe to only use Low motion by setting the fast motion slider to 300.
Volgens mij is SBC (Nandub) juist zo stoer vanwege de juiste verdeling van de bitrate (veel bits voor snelle scenes, weinig bits voor rustige scenes), en de juiste plaatsing van keyframes.

Je moet inderdaad wel de originele DivX codec gebruiken, dus zonder de VKI-patch!

• scim
Als je de guide op divx-digest leest dan is het weer precies andersom :)
Die maakt gebruik van de fastmotion codec.

Wat is er met jaspov zijn site gebeurd???

Heb net iets geencode en het schokt ongelooflijk...
Als ik het wil afspelen gebruikt het 99% van mijn processor, daarna heb ik een niet door mijzelf geencode divx afgespeeld en daar gebruikte hij rond de 50 %.
Snap er nu echt geen biet meer van

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op donderdag 02 augustus 2001 16:04 schreef Sorcerer@ het volgende:
Heb net iets geencode en het schokt ongelooflijk...
Als ik het wil afspelen gebruikt het 99% van mijn processor, daarna heb ik een niet door mijzelf geencode divx afgespeeld en daar gebruikte hij rond de 50 %.
Snap er nu echt geen biet meer van
Verlaag de resolutie eens. Ik zou nooit een dvd rippen op de originele resolutie. 640x*** is wat mij betreft het maximum en dan alleen bij (sommige) 2cd rips.

• jaspov
nandub KAN de fast en low motion codec mixen maar niemand gebruikt dit. Variabele bitrate low motion geeft de beste resultaten.

Mijn site zou het moeten doen. Hier twee directe urls. Doen het altijd.

http://www.xs4all.nl/~nolens/
http://home.hccnet.nl/ji.rothuizen/

en het werkt echt alleen goed met 3.11a zonder vki omdat het maatwerk is....gescheven voor die codec.

Wat heb je net gecodeerd en met welke settings? schokken komt meestal als de framerate verkeerd is. En dat gebeurt met name met regio 1 films.

• scim
Een trailer die op de regiocode 2 dvd staat van Neon Genesis Evangelion: 0:1 (eerste dvd uit de serie) het is een pal dvd.
Zo ook Crying Freeman (hele film, met "normale" vorm van encoden) liep ook heel schokkerig.
Zover ik weet gebruik ik de gewone divxcodec zonder patch.
Heb namelijk handmatig die nieuwe dll's verwijderd en divxcodec geuninstalled en daarna weer geinstalleerd (3.11 alpha).

Toenstraks kreeg ik op dit adres http://home.hccnet.nl/ji.rothuizen/ een site over homo's met een link erop na een hccnet adres met iets van gayblabla erin. Nu krijg ik weer de goede site.

• jaspov
??????? wtf?

Site is niet verandert of gehackt. Typefout in url ofzo?

• scim
nope
go.to/ripping geloof ik, die linkt naar je hcc net account en daar kreeg ik net toch echt iets over gay blaat...
en op ripping.cjb.net ook iets anders, niet je site.

• jaspov
vaag. cjb.net verwijst naar de hccnet mirror en go.to naar xs4all. Lijkt me sterk dat ze beiden raar doen...

• Gregoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-03 23:42
Mja, misschien klikte Sorcerer per ongeluk op een link in zijn Favorites :P

• scim
LOL :)
blijf ff ontopic, ik kom er namelijk echt niet uit, heb ook geen idee waarom DivX'en die ikzelf geencode heb zo schokken.
Gebruik Nandub 1.0rc2, smartripper 2.34, dvd2avi 1.76 geloof ik en graphedit om geluid te rippen... ik snap er persoonlijk geen biet meer van.

• jaspov
vanaf welk punt schokt hij? hoe ziet het eruit als je in nandub of mediaplayer de door vfapi gemaakte film opent?

hoe is tie voor je het geluid erbij doet?

Je hebt toch niet in dvd2avi force film aan laten staan toch? die verandert de framerate bij pal films van 25 naar 20.......

• scim
Hij schokt ook zonder muziek...
Gknot zegt dat de d2v file 25.000 fps is (PAL dvd) en hij schokt zeg maar meteen vanaf het begin...
BSplayer kan hem redelijk afspelen, sasami2k en WMP gaan de mist in...

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Wat ik je wil adviseren is gewoon om Fair Use te gebruiken als je veel geduld hebt.

Of anders 2 encodings maken met FlaskMpeg 1 fast en 1 low motion, die samenvoegen en wel zorgen dat je de codec met VKI geinstalleerd hebt staan,

Dat laatste evenaard de kwaliteit van Fair Use.

Nandub helaas nog niet kunnen proberen.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• scim
Net nog eens iets geprobeerd met Vdub en die loopt wel soepeltjes, helaas was het een anime trailer dus vette actie en heel erg snel, kwaliteit was dus niet al te geweldig.
Nu is Nandub aan het encoden, zal zo ff de uitslag geven :), hoop dat het nu werkt, en wat daarna volgt is gewoon klooien tot ik de goede settings heb :).

Nandub encode schokt dus... :(
Mijn encodes laten de players gewoon over hun nek gaan... Iedere andere divx gebruikt gemiddeld minder dan 50% mijn encodes de volle 100 %... er is dus denk ik iets met mijn divxcodec.

• scim
Ok, voor degenen die zin en tijd hebben...
Ik heb een sample online gezet die schokt bij mij dus bij playback.

http://sorcerer.hn.org/guy/trailer.avi

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-03 17:59

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ik heb net de nieuwe Gordian Knot guide van Doom9 effe getest op The Matrix.

Alleen video geeft bij mij een processor belasting van rond de 25% en bij drukke scenes loopt ie op naar 50%.

Die nieuwe guide voor Gordian Knot is heel makkelijk te begrijpen, alles wordt ondersteund door plaatjes (das ook best hard nodig af en toe :)).

Als je die nog niet geprobeerd hebt zou ik die eens proberen.

* DeTeraarist gaat zometeen even kijken hoe 2 audiostreams werken :)

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 03 augustus 2001 16:07 schreef Sorcerer@ het volgende:
Ok, voor degenen die zin en tijd hebben...
Ik heb een sample online gezet die schokt bij mij dus bij playback.

http://sorcerer.hn.org/guy/trailer.avi
argh, mag een host nog trager zijn :O.

Ik wil die divx zien. :'(

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• scim
het is @home he :) 16kb/s en minder als je broertje aan het gamen is :)

Ik heb iig het schok probleem gevonden, de resolutie was waarschijnlijk te hoog...
Maar dan snap ik niet waarom een widescreen rip die ongeveer een even grote resolutie heeft wel normaal afspeelt.

• Milo
  • Laatst online: 23-12-2025
NIEUWSflash:

op doom9.org staat dat divx4 beta3 uit is, en in z'n vergelijking zegt ie dat die even goed is als SBC.

Ik zou die vergelijking eens doorlezen, dat helpt vast :)

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

• scim
Hmm, ok zal het eens checken :)
Dat is namelijk een goede ontwikkeling ;)

• jaspov
Net gekeken. film heeft veel wisselende beelden maar speelt prima.

• scim
Hmm strange... als ik de resolutie een stuk lager zet dan werkt het prima...
Ben nu iig met DivX4 beta 3 aan het spelen en ik moet zeggen daar komen gelikte filmpjes uit... en als je de comparison op doom9 bekijkt dan lees je bijna niks dan goeds over de codec.

• scim
Ik houd een soort van balken in mijn beeld als ik mijn geencode divx afspeel...
Als er snelle actie is zijn er allemaal balken onder elkaar zeg maar... heel vaag, heb al een paar keer codecs opnieuw geinstalleerd enz.. maar wil niet werken.
Weet niet of de instellingen van mijn mediaplayers niet goed staan of zo... ik weet het niet meer iig.

• jaspov
is dat nu met divx4...?

• scim
Yup en 3.11alpha (getest)
Zuigt gewoon, op computer van mijn pa doet ie ook zo raar.

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
ik ben ook overgestapt naar nandub en heb daar goed resultaten mee. Het schokken komt nog maar sporadisch voor.
De vraag is eigenlijk waardoor schokken precies komt (jaspov zie al door verkeerde framerate).
Als ik een DVD speel dan wil deze toch ook (wel meer dan divx) schokken. Dan zou je toch denken dat de cpu niet genoeg is. Ik heb een duron800 moet toch genoeg zijn.....
geheugen is 256mb.
Zijn er misshien andere oorzaken, zoals gebruikte kabels etc. (al zou dat meer in storingen zoals sneeuw e.d. resulteren)

signature

• scim
Als je UDMA niet aan hebt staan wil een DVD nog wel eens schokken, staat of bij de eigenschappen van je dvdrom (bij win9x) of bij de eigenschappen van je idecontroller (bij win2k).

• scim
Het wordt nog veel gekker, als ik hem in flaskmpeg encode is ie WEL goed :)
Maar ik wil dus in Vdub encoden of in Nandub... maar daar zijn die strepen dus...
De vobfiles zijn het niet want flaskmpeg heeft er geen problemen mee.
Dit is wat ik doe nadat ik de vobfiles geripped heb.

Ik maak een .d2v bestand met DVD2AVI 1.74 (ook met 1.76 gedaan, maar terug naar 1.74 omdat ik dacht dat hier de fout zat)
Daarna met vfapi 1.04 een soort .avi gemaakt.
Tot hier niks bijzonders en voor de meesten waarschijnlijk standaardstappen.
Dan in Vdub...
Ik laad de met vfapi gemaakte avi. Ik resize hem naar een resolutie waarvan de getallen deelbaar zijn door 16. Ik stel de codec in,
keyframes op 5 secs
max smoothness en bitrate op 1800 (is een test dus niet echt geweldige settings gezocht, maar het is een hoge bitrate voor het stuk film dat ik geencode wil hebben)
ik dus op Ok en dan nog eens op Ok.
Dan druk ik op F7 geef de avi een naam blaat.avi bijv. zet de output video niet uit en hij begint, ik kan tijdens het encoden in de output video die "strepen" al zien:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guymulders/bscap3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guymulders/bscap5.jpg
en nee dat zijn geen normale strepen... zo hoort het er niet uit te zien.
In Flaskmpeg kan ik ook in de outputvideo al zien dat die strepen er _niet_ zijn.

• scim
Up!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Met anti-shit kan je instellen wat de minimale kwaliteit van een frame moet zijn. Als een frame teveel % afwijkt van het origineel, wordt het opnieuw gecomprimeerd, maar dan met minder compressie
HHHIHIH!! Anti-shit mode! wat een vette naam! ik wil ook anti shit bij mp3's. Ze zouden overtal anti-shit op moeten toepassen, dan zijn we tenminste verzekerd van een ACCEPTABELE mp3 tjes map waar we elke maand geld voor gaan betalen.

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zondag 05 augustus 2001 01:54 schreef Sorcerer@ het volgende:
Dit is wat ik doe nadat ik de vobfiles geripped heb.

(een stel strepen)
Misschien is je bronbestand in PAL-formaat. Daarvoor heb je in virtualdub/nandub een de-interlace filter.
Als dat het niet is, vind ik wel dat je een heel obscuur probleem hebt.. :'(

• scim
Het is idd een paldvd, maar ja eerst ging het geloof ik wel goed, maar ik zal het eens proberen met dat deinterlace filter.

• jaspov
Pal is toch nooit interlaced? NTSC wel....

• scim
Hmm, ok, probleem is en blijft dus vaag.
Waar komen die balken vandaan.... ik snap er niks van, heb al allerlei combinaties geprobeerd, maar die balken blijven.

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-02 15:21
Jaspov: toffe site man, heel interessant, maar kan je asjeblieft die enorm irritante ACHTERGROND veranderen? Mijn ogen doen er pijn van! Het is niet te lezen! Au, al dat blauw! Au mama het doet zeer! :P

Maar qua inhoud petje af hoor !

• scim
Voor de gein geprobeerd om met Vdub gewoon een stukje "gewone" avi te encoden. Daarin geeft ie ook strepen, in alle formaten eigenlijk :(
Het wordt steeds gekker...

• jaspov
Sorcerer: Krijg steeds sterker het idee dat er wat mis zit bij je. Alle software al eens opnieuw geinstalleerd? (voor het rippen..)

Lijnen heb je normaliter alleen bij ntsc regio 1 films die interlaced zijn. Die moet je dan de-interlacen

Regio2 heeft dat nooit. Is allemaal pal 25fps.

Verwijderd

Mmmm... wat een verhalen hier allemaal.

Ik DECODEER de vobs met virtualdub, highest quality settings en de huffyuv LOSSLESS compression, en scale gelijk naar de resolutie die ik wil (tenzij ie interlaced is of andere probleempjes heeft, dan wordt ie 1:1 gedecodeerd en wordt ie pas tijdens het CODEREN gescaled).

Het PERFECTE resultaat (geen bitje verlies dankzij huffyuv) gaat mbv VirtualDub de processing-molen in (meestal mix ik er alleen de subtitles nog onder, evt nog wat filtertjes erover bij slechte kwaliteit DVDs) en worden gecompressed met divx 3.22 (die heeft scene detection en voegt dus keyframes toe op scene-wisselingen), no crispness en een forced keyframe om de sec! Resultaat kan niet beter.

DivX 4 stikt nog van de visuele foutjes, snap niet dat mensen die al willen gebruiken.

Verwijderd

Een vraaggie tussendoor... Kun je bij Nandub ook de ondertiteling meebewerken of moet je de ondertiteling apart invoeren??? Want ik ben doof dus ik kan de gesproken films niet volgen, vandaar... :(

• scim
Ja kan ook in nandub, filter downloaden genaamd VobSub. Is te vinden via de site van Vdub of www.doom9.net.

Jaspov:
Ik heb virtualdub/nandub al regelmatig helemaal verwijderd + registersleutels enz...
Totaal geen nut, blijft zo... :(

• jaspov
Net wat eerste tests met divx4 beta3 gedaan. Ziet er erg goed uit. Heb een clip van 60mb gedaan uit the gladiator (mooi beeld..) en beiden zien er strak uit. Divx4beta 3 lijkt zelfs wat meer detail te hebben.

Exact vergelijken is lastig vanwege de variabele bitrate. je kan dus een scene vergelijken die in nandub minder bits kreeg (ten gunste van een andere scene)

Overall goed beeld.

Test nu een clip op een lagere bitrate. Indien er interesse is kan ik clips online plaatsen. Moet je wel divx4 beta3 installeren.

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 06 augustus 2001 11:25 schreef Raptor het volgende:
Een vraaggie tussendoor... Kun je bij Nandub ook de ondertiteling meebewerken of moet je de ondertiteling apart invoeren??? Want ik ben doof dus ik kan de gesproken films niet volgen, vandaar... :(
Je kunt met nandub wel de ondertiteling meecoderen, maar ik stop ze liever in een .sub bestand. Dan zijn ze maar 40..100Kb, en dan kan je de subs eventueel uitzetten, of je kunt meerdere bestandjes maken voor meerdere talen.

Verwijderd

Op maandag 06 augustus 2001 14:02 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Je kunt met nandub wel de ondertiteling meecoderen, maar ik stop ze liever in een .sub bestand. Dan zijn ze maar 40..100Kb, en dan kan je de subs eventueel uitzetten, of je kunt meerdere bestandjes maken voor meerdere talen.
Ow thanx :), ik ga iig wel later met nandub stoeien. Maar nu moet ik naar mijn werk :( .

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zondag 05 augustus 2001 01:54 schreef Sorcerer@ het volgende:
...

en nee dat zijn geen normale strepen... zo hoort het er niet uit te zien.
In Flaskmpeg kan ik ook in de outputvideo al zien dat die strepen er _niet_ zijn.
Ik lees net op de DivX faq van doom9:
Horizontal lines when playing back
I had this error, too. Strangely the files were fine on another pc which leads me to believe that the issue is driver related. You could try to get new drivers for your video card, and to reinstall the DivX codec.

• scim
Heb ik gedaan, zelfde strepen :)
en uhm, het zit in de encode denk ik...
als ik hetzelfde encode met Flaskmpeg heb ik geen problemen.
Pagina: 1