Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC /(downloadbak/opslag) (oude overleden door videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nimbuzz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-08 15:42
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn oude HTPC (2011) heeft het definitief begeven. Aangezien ik tevreden was over de setup als downloadbak / opslag i.c.m. XBMC en een thuisnetwerkje om op een andere PC ook bij de content te komen, wil ik deze setup met een nieuwe HTPC weer terug optuigen.

De huidige setup is een HTPC met 3st. 3,5"HDD erin, DVD brander in een HTPC behuizing die ik wil hergebruiken.
Het systeem draaide op Windows 7 met SABNZBD, XBMC met gedeelde bibliotheek voor andere apparaten met XBMC.

Aan de HTPC is een Onkyo TX-SR608 receiver d.m.v. HDMI gekoppeld welke het signaal doorgeeft aan een Panasonic VT50 55"plasma TV.
Middels infraroodsensor en Harmony one ga ik de HTPC/XBMC op afstand bedienen. Spellen draaien heb ik geen eisen voor.
4K/Nieuwste audioformaten hoeft voor mij niet aangezien de receiver/TV dat toch niet aankan en ik dik tevreden ben met het beeld en geluid. Overigens meer speakers in de huiskamer wordt toch nooit goedgekeurd (WAF).

Waarom heeft mijn oude systeem het begeven
In mijn oude systeem kon ik maximaal DTS doorsturen (onboard videokaart). Graag wilde ik de overstap maken naar HD-DTS en HEVC / H.265 en zodoende heb ik een GT1030 videokaart aangeschaft en in het systeem gehangen. Daarmee is deze HTPC langzaam gaan overlijden. Na diverse onderdelen uitgewisseld te hebben (videokaart,voeding, geheugen, processor,moederbord) heb ik de pogingen van reanimatie gestaakt en ben ik naar nieuwe onderdelen gaan zoeken.

Ter volledigheid mijn oude systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon II X2 245 Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock 880GMH/USB3 R2.0€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 130,68€ 130,68
1BehuizingenSilverstone Grandia GD05B€ 101,51€ 101,51
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 38,99€ 38,99
1Optische drivesSony Optiarc AD-7260S€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 350W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,18

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb hier niet direct een maximum prijs voor staan, het ding moet het gewoon weer gaan doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaande kast en dvd speler wil ik graag opnieuw inzetten. Verder vroeg ik mij af of ik de processorkoeler uit de lijst opnieuw kan gebruiken. De voeding en het intern geheugen vertrouw ik niet meer voor een nieuw systeem (is dat terecht?).

1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSony Optiarc AD-7260S€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,18

Verder zal ik 3 sata HDD opnieuw gebruiken (althans diegene die het nog doen)
Ook wil ik de aangeschafte videokaart inzetten in het nieuwe systeem (GT1030)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Met bovenstaande uitleg van spullen die ik nog heb en wensen heb ik zelf getracht een systeem samen te stellen. Omdat ik al een videokaart heb liggen het ik niet gekozen voor een processor met ingebouwde GPU. Daarmee kom ik op onderstaande lijst. Omdat ik niet weet of mijn huidige processor koeling voldoet heb ik wel een nieuwe toegevoegd als optie.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 49,50€ 49,50
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 59,90€ 59,90
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 84,70€ 84,70
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 3€ 38,30€ 38,30
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 68,95€ 68,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 350W€ 47,69€ 47,69
1Solid state drivesAdata XPG SX6000 Pro 512GB€ 67,75€ 67,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 518,30

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hier geen voorkeuren. Systeem moet wel op windows kunnen draaien.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag mijn huidige kast kunnen hergebruiken. Het geluidsniveau zo laag mogelijk houden aangezien deze onder de TV staat. Energieverbruik mag ook zo laag mogelijk blijven aangezien hij toch al gauw 8u aanstaat per dag. Verder sluit ik er nog 2 fans op aan die in de achterkant van mijn TV-kast zijn gemonteerd om een goede airflow langs de HTPC-behuizing in de TV kast te genereren voor betere koeling (deels reden van overlijden oude HTPC).

Ga je overklokken?
Nope, geen behoeft toe.

Wat verwacht je van ons?
Hulp bij het definitief samenstellen van het systeem, passen de componenten bij elkaar?
Heb ik teveel RAM geheugen gekozen?
De behuizing heeft 3 fans, nu heb ik hier een handmatige fan controller op zitten (3 potmeters) om het geluid te beperken kan het moederbord de fanspeed niet zelf regelen? (van de processorkoeler ging dit wel altijd goed).
Is het terecht de voeding niet meer te vertrouwen? Of kan ik sowieso uit oogpunt van energieverbruik beter een nieuwe aanschaffen? (van de 8u zal het systeem 5u idle draaien per dag).
Heeft het vasthouden aan de videokaart wel zin, of kan ik deze beter verkopen en een CPU en GPU in een aanschaffen(b.v. Ryzen 3 2200G of 3200G)? (wel graag met H.265 / HEVC ondersteuning).

Alvast hartelijk bedankt voor het advies / geboden hulp!

[ Voor 0% gewijzigd door nimbuzz op 17-12-2019 22:57 . Reden: Te vroeg gepost (opmaak aanpassing) ]

Alle reacties

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Als je die 1030 al hebt dan zou ik die houden, anders zou een 3200G uiteraard ook een goed alternatief zijn. Echter ga je 2de hands niet veel krijgen van de GPU dus...

Voeding eventueel toch vernieuwen...
pricewatch: be quiet! TFX Power 2 300W Gold

8GB RAM is idd meer dan genoeg, kit van 2x4, mobo heeft 4 slots mocht je ooit nog eens gek willen doen.

Enkel als OS drive zou je nog een kleinere SSD kunnen nemen ook, maar dat maakt het verschil al niet.

Als die bak in een kast komt dan zal het geluid wel meevallen zeker, waarom dan niet gewoon de stockkoeler proberen? Volgens mij past die ook makkelijk in die case.

• nimbuzz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-08 15:42
@Inrage Aan de hand van jouw antwoord ben ik gegaan voor de 1030 i.c.m. de ryzen 3 1200.
Verder wel een nieuwe voeding gekocht (uit mijn lijst) en eens testen hoe het met de stock koeler zal draaien qua geluid. De kast waar deze setup instaat is een TV kast welke aan de voorkant open is zodat er wel (wat) geluid hoorbaar is van de fans.

Bedankt voor je antwoord!