Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eenvoudige pc voor dagelijks gebruik.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-10 18:19
Tweakers,

Voor mijn vader wordt het tijd om z'n 10 jaar oude machine vaarwel te zeggen en op zoek te gaan naar een vervanger. Het moet een pc worden voor dagelijks gebruik. Surfen, office, filmpje en af en toe wat foto's bewerken. Een SSD was al besteld om de oude pc nieuw leven in te blazen, maar hier werd toch maar vanaf gezien. Ik heb het volgende lijstje samengesteld. Wat vinden jullie? Hier moet ie de komende jaren toch wel weer mee vooruit kunnen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 140,90€ 140,90
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 59,90€ 59,90
1BehuizingenSharkoon VS4-S€ 28,-€ 28,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 61,-€ 61,-
1Optische drivesAsus DRW-24D5MT (retail)€ 15,24€ 15,24
1VoedingenSharkoon SilentStorm SFX Bronze 450W€ 55,79€ 55,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,83

Ik hoor graag op of aanmerkingen en eventuele conflicterende componenten.

Alle reacties

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Neem een kleinere kast, de daarvoor juiste mobo heb je al.

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Sharkoon S1000

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:24
- Moderne 4C/8T processor
- 16 GB RAM
- SSD

Niks mis mee, kan je jaren mee vooruit.

Verwijderd

Voeding kan nog wel goedkoper pricewatch: be quiet! System Power B9 300W

Prijsverschil met deze is aardig groot. pricewatch: AMD Ryzen 3 3200G Boxed

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2019 23:42 ]

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-11 13:03
zetje01 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:34:
- Moderne 4C/8T processor
- 16 GB RAM
- SSD

Niks mis mee, kan je jaren mee vooruit.
Er is 0 nut voor 16GB en meer cores voor puur browsen en office gebruik. Windows is sinds Vista nauwelijks meer zwaarder geworden.

Verwijderd

Geheugen is nu zo goedkoop dat 16GB op de totaalprijs wel te verantwoorden is.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:24
nirgilis schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:40:
[...]

Er is 0 nut voor 16GB en meer cores voor puur browsen en office gebruik. Windows is sinds Vista nauwelijks meer zwaarder geworden.
Okay, misschien is Windows niet zwaarder geworden (jouw stelling)

Maarreehh.. websites/filmpjes/browsers/office/plugins (eigenlijk alle software) zijn wel degelijk (een klap) zwaarder geworden de laatste tien jaar.

Verder kan je misschien ook prima met 8GB vooruit. Maar dan over een paar jaar kom je er achter dat je eigenlijk nog 8Gb er bij had willen hebben, en dan kan je natuurlijk niet meer een identiek reepje ram kopen.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

nirgilis schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:40:
[...]

zetje01 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:45:
[...]

Okay, misschien is Windows niet zwaarder geworden (jouw stelling)

Maarreehh.. websites/filmpjes/browsers/office/plugins (eigenlijk alle software) zijn wel degelijk (een klap) zwaarder geworden de laatste tien jaar.

Verder kan je misschien ook prima met 8GB vooruit. Maar dan over een paar jaar kom je er achter dat je eigenlijk nog 8Gb er bij had willen hebben, en dan kan je natuurlijk niet meer een identiek reepje ram kopen.
Over een paar jaar zijn dezelfde 8GB reepjes waarschijnlijk nog wel verkrijgbaar, zo niet verkoop je hem door en gooi je er 16 in.

Maar om even terug te komen op het '8GB is prima' gebeuren: Ik zit hier met alleen Spotify, Steam en Chrome (met 5 tabs) open en ik zit aan de 7.3GB ram in gebruik. God weet hoe veel services er nog op de achtergrond mee draaien, maar dat gebeurt nou eenmaal.
Het is voldoende, maar het houdt niet over.

Voor fotobewerking of andere vormen van bestandsmanipulatie is meer ram ook wel fijn en met de prijzen zoals ze nu zijn, de laagste in jaren tijd, zie ik niet in waarom je een paar tientjes zou beknibbelen op dubbel zo veel ram.

Edit @Oelske:
Ik sluit mij aan bij @Immanent Ike en @Verwijderd, De voeding die nu in het lijstje staat is een SFX formaat voeding, dat is een beetje onzinnig in een ATX formfactor kast en die 300 watt is meer dan genoeg voor dat systeem zonder dedicated gpu. De kast zelf kan een maatje kleiner naar µATX, dan zou ik zelf de Fractal Design Focus G Mini nemen, puur omdat hij er (wat mij betreft uiteraard) net zo goed uit ziet als de Sharkoon, maar ik hou niet van werken met Sharkoon kasten :p

[ Voor 16% gewijzigd door Wintervacht op 18-12-2019 00:10 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Echter is die voeding door het verouderde interne design niet geschikt voor nieuwe hardware. De SFX uit de OP is stukken beter echter zijn de kabels te kort voor de behuizing. pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2, pricewatch: Corsair CX450 en pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W zijn de juiste voedingen voor dit systeem.

• Oelske
Wat een reacties al, bedankt mannen!
Met jullie aanbevelingen moet het dus zo worden.
1BehuizingenSharkoon S1000€ 38,55€ 38,55
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 43,50€ 43,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 359,09

@Verwijderd Ik heb vooral voor de 3400g gekozen omdat die een betere videochip aan boord heeft. De Vega 11 tov de Vega 8 van de 3200g.
De keuze voor 16gb geheugen was ook puur omdat het tegenwoordig zo goedkoop is. Wellicht dat het nu direct niet echt nut heeft, maar dan zit het er in ieder geval in mochten de programma's iets zwaarder gaan worden.

Nu nog even een mooie IPS monitor erbij en ik ga ervan uit dat ie er weer een aantal jaar tegenaan kan.
Een monitor van zo'n 10 jaar geleden (VGA) kan sowieso niet meer op een moderne pc, toch?

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Oelske schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:38:
Wat een reacties al, bedankt mannen!
Met jullie aanbevelingen moet het dus zo worden.
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 359,09

@Verwijderd Ik heb vooral voor de 3400g gekozen omdat die een betere videochip aan boord heeft. De Vega 11 tov de Vega 8 van de 3200g.
De keuze voor 16gb geheugen was ook puur omdat het tegenwoordig zo goedkoop is. Wellicht dat het nu direct niet echt nut heeft, maar dan zit het er in ieder geval in mochten de programma's iets zwaarder gaan worden.

Nu nog even een mooie IPS monitor erbij en ik ga ervan uit dat ie er weer een aantal jaar tegenaan kan.
Een monitor van zo'n 10 jaar geleden (VGA) kan sowieso niet meer op een moderne pc, toch?
Je zou het niet verwachten maar er zit een VGA (D-Sub) poort op het mobo, dus de kans is toch sterk aanwezig dat dat wel kan :P
Eerst proberen, een (V&A) scherm bij kopen kan altijd nog!

• Merkin Muffley
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Even de knuppel in het hoenderhok:
Windows eraf, lichte versie van Linux er op. Het gaat alleen om internet en beetje office.
Beetje foto's bewerken kan prima met RawTherapee/Gimp/Dark Table.
Office gaat prima in Libre Office.

Ik heb hier een pc staan (2 gieg intern + Q6600 processor) en die werkt prima met Lubuntu op een SSD.

Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!

• Oelske
@Wintervacht Gaan we dat eerst proberen. De monitor kan inderdaad later nog wel besteld worden. Eerst de componenten maar eens in elkaar zetten rond de kerstdagen.

@Merklin_Muffley Bedankt voor de suggestie, maar Linux ga ik m'n pa niet aandoen. Gewoon vertrouwd Windows erop.

De pc lijkt me zo klaar voor bestelling? Ik wacht nog even de goedkeuring van jullie af en zal dan vanavond/morgen de onderdelen bestellen.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Oelske schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:37:
@Wintervacht Gaan we dat eerst proberen. De monitor kan inderdaad later nog wel besteld worden. Eerst de componenten maar eens in elkaar zetten rond de kerstdagen.

@Merklin_Muffley Bedankt voor de suggestie, maar Linux ga ik m'n pa niet aandoen. Gewoon vertrouwd Windows erop.

De pc lijkt me zo klaar voor bestelling? Ik wacht nog even de goedkeuring van jullie af en zal dan vanavond/morgen de onderdelen bestellen.
Dikke prima hoor, ik zeg doen (y)

• Uszka
Laat wel het bios van het moederbord updaten door de winkel anders is er een grote kans dat de cpu niet werkt.

• Oelske
Uszka schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:23:
Laat wel het bios van het moederbord updaten door de winkel anders is er een grote kans dat de cpu niet werkt.
Bedankt voor het onder de aandacht brengen! Weet je dit zeker? Ik las ergens dat B450 borden allemaal wel compatible moeten zijn.. Ik zal het in ieder geval bij de betreffende winkel vragen..

• Merkin Muffley
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Oelske schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:37:

Geen probleem, succes met bouwen, je kan nog stiekem even naar Zorin OS kijken ;) Kan ook als image/iso file op een usb stick. Misschien zegt je pa: Super, doen!

Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!

• Uszka
Oelske schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:23:
Ik las ergens dat B450 borden allemaal wel compatible moeten zijn.
Na een biosupdate wel ja. Alleen MSI Max borden zijn gegarandeerd uit de doos compatibel. pricewatch: MSI B450M PRO-VDH Max bijvoorbeeld.

• Oelske
Uszka schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:25:
[...]

Na een biosupdate wel ja. Alleen MSI Max borden zijn gegarandeerd uit de doos compatibel. pricewatch: MSI B450M PRO-VDH Max bijvoorbeeld.
Top, goed dat je het zegt. Dan neem ik toch jouw suggestie voor het moederbord over.
De kast is helaas niet beschikbaar bij Azerty, dus het wordt denk de Cooler Master Masterbox E300L.

• Uszka
Neem bij Azerty de pricewatch: Abkoncore Cronos Zero Noise Mini Prima kwaliteit voor de prijs. Sluit alleen de achterste casefan aan, dat is voldoende. De voorste fan kan alleen op de voeding aangesloten worden.

• Oelske
Uszka schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:02:
Neem bij Azerty de pricewatch: Abkoncore Cronos Zero Noise Mini Prima kwaliteit voor de prijs. Sluit alleen de achterste casefan aan, dat is voldoende. De voorste fan kan alleen op de voeding aangesloten worden.
Daar kan geen dvd-drive in, die er wel in moet kunnen.
Bij MeGekko zijn alle onderdelen wel direct leverbaar, dus dan ga ik het daar wel bestellen.

1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,19

Dit moet 'm dan worden!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Gebruikt er nog iemand DVD's dan? :)

• Oelske
@Inrage Haha, dat vroeg ik mij ook al af maar m'n vader wou er per se een dvd-drive in. Dan moeten we daar maar gehoor aan geven hè :P

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Oelske schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:38:
@Inrage Haha, dat vroeg ik mij ook al af maar m'n vader wou er per se een dvd-drive in. Dan moeten we daar maar gehoor aan geven hè :P
Vraag hem anders eens wanneer ie voor het laatst een DVD heeft aangeraakt O-)

Ik heb het overigens opgelost door voor €25 een externe DVD speler/brander te kopen. Die alsnog ergens in een la ligt te verstoffen, maar hé de mogelijkheid om ze te lezen is er nog.

🖥️ | 🚗

• Oelske
MadMarky schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:01:
[...]

Vraag hem anders eens wanneer ie voor het laatst een DVD heeft aangeraakt O-)

Ik heb het overigens opgelost door voor €25 een externe DVD speler/brander te kopen. Die alsnog ergens in een la ligt te verstoffen, maar hé de mogelijkheid om ze te lezen is er nog.
Dat is waar. Af en toe voor foto's die op dvd staan, maar zoals je al zei is een externe daarvoor ook wel te gebruiken.
De pc is inmiddels in elkaar gezet en hij draait als een zonnetje..
Nog even een mooi 24" IPS scherm erbij en hij kan weer wat jaartjes vooruit. Zo'n 10 jaar oud 21" TN paneeltje kan tegenwoordig ook niet meer :P
Pagina: 1