Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lomannn
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09-2024
Mijn vraag
Mijn game pc werd wat traag en ik heb hierop besloten een nieuw processor aan te schaffen. Gecheckt welke processoren passen bij het moederbord etc. Uitgekomen op de core I9900K, deze vervangt de Core I5 6600K. Na het vervangen van de processor, vol goede moed de powerbutton in gedrukt, echter geen enkele beweging. Wel geeft het moederbord de lichtjes die het normaal ook weergeeft. Wat zou ik nog meer kunnen proberen? Of zie ik wellicht iets over het hoofd?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
Moederbord: Maximus VIII Ranger
Videokaart: Geforce GTX 1660 Super
RAM: 16 GB
Voeding: 650 Watt Corsair

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
BIOS geupdate (bios versie 3802)
BIOS rest uitgevoerd
Oude CPU terug geplaatst (dan doet die het wel)

Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via Lomannn op 18-12-2019 13:23)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Eens met hierboven. De i5 6500 loopt op zijn randje, vandaar de volledige belasting en vastlopers. Er zijn eigenlijk twee scenario's
1. Je CPU mag niet terug. Dan zou ik het bord uit Aggressor in "Nieuwe processor core I9900K werkt niet" pakken of de pricewatch: Gigabyte Z390 UD die bij de buren redelijk scoort en daarmee verder gaan.

2. Je CPU mag terug. Dan zou ik je cpu+moederbord+koeler+RAM in de verkoop doen en een AMD setje pakken. 3600X/3700X + pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX en snel RAM en je zit voorlopig weer goed (al is je videokaart geen enorme krachtpatser, dus afhankelijk van de games die uit komen en jij gaat spelen, is daar vroeg of laat ook weer iets anders "nodig").

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 18-12-2019 13:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Sorry voor de teleurstelling, maar een bord waar een 6600K op werkt gaat niet werken met een 9900K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:31
Een 9900K werkt niet op een Z170 chipset. Snelst mogelijke cpu is een 7700K. Had je kunnen weten als je voor aankoop de cpu compatibiliteitslijst van je moederbord had gecheckt.

[ Voor 39% gewijzigd door Uszka op 17-12-2019 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:31

immetjes

HIER is BERN-E

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je hebt natuurlijk wel gezien dat die cpu niet ondersteund wordt?
https://www.asus.com/nl/M...VIII-RANGER/HelpDesk_CPU/

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:38
Heb je ook kans dat de processor hierdoor kapot is? Of zal dat wel meevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lomannn
Auw... Blijkbaar niet goed genoeg gechekt.

Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
Aggressor schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:05:
Heb je ook kans dat de processor hierdoor kapot is? Of zal dat wel meevallen?
Dat zal wel meevallen. Anders had Intel wel ervoor gezorgd dat nieuwere CPU's niet zouden passen op incompatible moederborden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33
En gezien je oude cpu denk ik dat je ook een nieuwe top end cooler kan halen.
Anders draait immers je cpu straks op te lage clocks en heb je een peperdure cpu met de snelheid van een 6600k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
@Lomannn, hindsight is 20/20, maar is het niet slim de aanschaf van die 9900K te heroverwegen? Je geeft aan dat je pc "wat" traag is, maar een 9900K + 1660 is behoorlijk uit balans als je het mij vraagt.

Dus als je nu van plan bent om een nieuw moederbord te kopen die compatibel is met die 9900K zou ik dat serieus nog eens overdenken. Want met andere keuzes heb je veel meer gamepunch.

Uiteraard doe ik hier aannames (om te beginnen dat je 9900K nog terug kan en dat gamen het voornaamste doel is etc etc), maar imo ben je een redelijke rare setup van plan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lomannn
br00ky schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:58:
@Lomannn, hindsight is 20/20, maar is het niet slim de aanschaf van die 9900K te heroverwegen? Je geeft aan dat je pc "wat" traag is, maar een 9900K + 1660 is behoorlijk uit balans als je het mij vraagt.

Dus als je nu van plan bent om een nieuw moederbord te kopen die compatibel is met die 9900K zou ik dat serieus nog eens overdenken. Want met andere keuzes heb je veel meer gamepunch.

Uiteraard doe ik hier aannames (om te beginnen dat je 9900K nog terug kan en dat gamen het voornaamste doel is etc etc), maar imo ben je een redelijke rare setup van plan...
Bedankt voor je reactie. Ben inderdaad in overleg of de 9900K nog retour kan. De andere optie is inderdaad een nieuwe moederbord. Gamen en videobewerking zijn de voornaamste reden van deze update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ben je geïnteresseerd hoe het wellicht beter kan? Dan kunnen we je adviseren. Zaak is dan wel dat je goed omschrijft waar je op dit moment tegen aanloopt, wat je zou willen, wat je budget is en waar je systeem op dit moment uit bestaat (alle onderdelen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lomannn
Advies is altijd welkom. Hardware bestaat momenteel uit:

Processor: Intel® Core™ i5-6600K 3,50GHz
CPU koeler: Cooler Master Hyper 103
Videokaart: Gigabyte Geforce GTX 1660 SUPER OC 6G
Geheugen: Crucial Ballistix 16GB DDR4-2400
Voeding: 650 Watt Corsair
Hardeschijf SSD: 240GB SSD Crucial BX200
Hardeschijf HDD: 1000GB HDD Sata III
Behuizing: Sharkoon VG5-W - Rood

Videokaart is begin november vervangen. Andere hardware is momeneel 3,5 jaar oud.

Dan heb ik nu de core I9 9900K over, daarbij moet dan een nieuwe moederbord komen.

Problemen waar ik tegen aanloop:
Enorme lag (geen verbindings issue), computer al schoon gemaakt. CPU kan de games momenteel en videobewerking niet aan. Vastlopers. CPU overclocken verhelpt het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Welk type precies?
Hardeschijf SSD: 240GB SSD Crucial BX200
Hardeschijf HDD: 1000GB HDD Sata III
OS staat op je SSD?
CPU kan de games momenteel en videobewerking niet aan.
Dit heb je gemonitord? Wat zie je precies als je een logje draait met je games en videobewerkingsprogramma? Welke games hebben we het over? Wat voor videobewerking doe je? Welke programma's? Wat is het bronmateriaal? Wat is de resolutie van je scherm?
Vastlopers.
Heb je daar logs van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:38
Als je toch een andere moederbord wilt voor je nieuwe processor dan is dit ook wel een leuk moederbord. Momenteel 99.95 bij megekko

pricewatch: Asus Strix H370-F Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lomannn
Excuus, 650 Watt Corsair CP-9020098-EU (VS Series™ VS650 — 650 Watt Power Supply EU Plug)
OS staat op je SSD?
Ja
Dit heb je gemonitord? Wat zie je precies als je een logje draait met je games en videobewerkingsprogramma? Welke games hebben we het over? Wat voor videobewerking doe je? Welke programma's? Wat is het bronmateriaal? Wat is de resolutie van je scherm?
Laatste twee games van Call of Duty, Battlefield V. Dit heb ik gemonitord en je ziet dat alle vier de cores volledig gebruikt worden. Op het moment dat dit gebeurd loopt de game vast en in het voornamelijk bij de nieuwste versie van Call Of Duty crashed die.

Videobewerking weet ik zo niet, dit gebruikt mijn vriendin voornamelijk. Photoshop en illustrator worden daarnaast veelvuldig gebruikt.
Heb je daar logs van?
Nope..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Lomannn schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:56:

CPU koeler: Cooler Master Hyper 103
Geheugen: Crucial Ballistix 16GB DDR4-2400
Naast een nieuwe cooler want deze is echt not done en dus een moederbord zou je ook nog naar een ander setje geheugen moeten kijken. Dit setjke is dermate traag dat je met behoorlijk wat prestatieverlies te maken krijgt in gaming.
En dan hebben we het nog niet over de sub optimale kast maar ga ik er vanuit dat deze matige doorstroming van lucht heeft.

Tenzij je echt absoluut de beste gaming cpu wil zou ik mits dat kan het terug sturen en een 3700x nemen met een nieuwe setje geheugen en een mid range aftermarket koeler en een x470 bordje (die al voor je geupdate is door de winkel).

Om dit werkend te krijgen zit je met moederbord, koeler en geheugen al aan een extra 310 euro minimaal voor een redelijk setje geheugen een net ok koeler en een goed moederbord met goede vrm om deze cpu optimaal te poweren. Dit met de al ruim 500 euro die je voor de cpu gelapt heb brengt dat op 810 euro.

Een amd setje kost je ongeveer 610 euro.
Kan je niet retourneren kan je erover nadenken om je verlies te pakken de cpu met 75 minder te verkopen en alsnog een amd setje te kopen en ben je alsnog ongeveeer 125 euro goedkoper uit.
Als je echt de beste game cpu wil dan weet je wat het je minimaal gaat kosten.

Die vooral veel onderzoek naar de VRM op moederborden er zitten een paar pareltjes bij maar ook een paar totaal rotte appels in beide het intel en amd kamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat geheugen voldoet prima voor een Intel processor, zit misschien ook nog wel wat ruimte in om sneller te laten draaien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Eens met hierboven. De i5 6500 loopt op zijn randje, vandaar de volledige belasting en vastlopers. Er zijn eigenlijk twee scenario's
1. Je CPU mag niet terug. Dan zou ik het bord uit Aggressor in "Nieuwe processor core I9900K werkt niet" pakken of de pricewatch: Gigabyte Z390 UD die bij de buren redelijk scoort en daarmee verder gaan.

2. Je CPU mag terug. Dan zou ik je cpu+moederbord+koeler+RAM in de verkoop doen en een AMD setje pakken. 3600X/3700X + pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX en snel RAM en je zit voorlopig weer goed (al is je videokaart geen enorme krachtpatser, dus afhankelijk van de games die uit komen en jij gaat spelen, is daar vroeg of laat ook weer iets anders "nodig").

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 18-12-2019 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lomannn
Top, bedankt voor de reactie's. Ben nog even in afwachting van de reactie van de verkoper, daarna kan ik verder :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:57:
Dat geheugen voldoet prima voor een Intel processor, zit misschien ook nog wel wat ruimte in om sneller te laten draaien.
Totaal niet mee eens. Ik heb een 9900k met GTX 1070 maar wel een setje 4266mhz ram dat ik heb draaien op 4000mhz cl16-16-16-32 en dat is echt veel sneller dan de stock 2400 mhz cl15 waar het geheugen op draait.
En dan heb ik het over ruim 20% meer fps.

YouTube: Is Fast RAM A Waste? Unleashing the Core i9-9900K with DDR4-4000

2400 mhz en zelfs 2666 is gewoon not done voor moderne cpu's of het nou intel of amd is. Verder als 3600 zou ik echter niet gaan dat is toch echt voor gevorderde omdat je handmatig zal moeten tweaken en tunen.
3200 cll16 is zo ongeveer de beste prijs prestatie kit.

Veel de 2400 mhz kit zal best overclockbaar zijn maar zal hoe dan ook suboptimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:37

SomerenV

It's something!

Lomannn schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:22:
Top, bedankt voor de reactie's. Ben nog even in afwachting van de reactie van de verkoper, daarna kan ik verder :).
Ik wil even inhaken op je stukje over dat de CPU niet mee kan met games en videobewerking. Hier heb ik nog een i5-2500K (momenteel zonder OC en icm met een GTX1060) maar die trekt alles nog best aardig. Sure, het kan sneller en beter, maar ik kan niet zeggen dat ik tegen enorme problemen aan loop (zowel gaming als editing). Vastlopers nooit last van. Weet je zeker dat je CPU de boosdoener is in je systeem?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
SomerenV schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:13:
[...]

Ik wil even inhaken op je stukje over dat de CPU niet mee kan met games en videobewerking. Hier heb ik nog een i5-2500K (momenteel zonder OC en icm met een GTX1060) maar die trekt alles nog best aardig. Sure, het kan sneller en beter, maar ik kan niet zeggen dat ik tegen enorme problemen aan loop (zowel gaming als editing). Vastlopers nooit last van. Weet je zeker dat je CPU de boosdoener is in je systeem?
Ik weet niet welke games jij speelt of op welke settings je alles draait, maar mijn i5 3550 met GTX 1060 kon veel games echt niet meer op hoge kwaliteit op 60+ fps krijgen.

The devil is in the details.

• computerjunky
SomerenV schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:13:
[...]

Het grote probleem met oude cous is haperingen, lagere fps, microstutters.

-Microstutters vinden velen niet super irritant anderen weer wel.
-Haperingen zijn grotete stutters en deze zijn vooral in fast pace shooters en racegames super irritant.
-Lagere fps merk je misschien niet direct omdat je gewoon settings kan verlagen maar je krijgt gewoon minder value uit je gpu.

Bij 1080p zijn al deze problemen het meest extreem. Bij hogere resolutie is je gpu eerder de limiet.
Ik had last van alle 3 met mijn 3770k die all core met HT ON op 5ghz liep. De architectuur is gewoon oud en voldoet niet meer.
En dan had ik nog ddr3 2133 cl8 wat voor de tijd het allersnelste was en een enorm verachil maakte daar waar de meeste mensen 1333 cl10/11 draaide.

Niet iedereen merkt het of stoort zich eraan maar het is wel een feit. Console spelers zullen zich minder storen omdat consoles al sinds dag 1 tegen hin limiet lopen en deze dingen standaard hebben.
Pagina: 1