iPhone SE - Garantie verlopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mijn iPhone SE is na 2,5 jaar ineens stuk gegaan. Hij gaf al wat kuren (spontaan herstarten, ineens leeg zijn), dus daarom heb ik hem opnieuw geinstalleerd met iOS 13. Hiervan leek de installatie te zijn gelukt, aangezien hij gewoon opstarte en ik kon gewoon met de iPhone werken. Helaas was dat van zeer korte duur, want de dag daarop deed hij helemaaal niks meer. Met geen mogelijkheid krijg ik hem nog opgestart en hij reageerd nergens meer op.

Volgens de ACM (https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie) zou ik mogelijk nog wel garantie kunnen hebben:
"Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product."

Nu is natuurlijk de vraag, wat is de verwachtingstermijn van een iPhone? Vanuit de ACM wordt je doorverwezen naar de branchevereniging Techniek Nederland. Deze hebben een PDF gemaakt met richtlijnen (https://www.techniekneder...jnenafschrijvingsmethoden) en daarin staat dat een portable met een aankoopprijs van meer dan €0,- je mag verwachten dat het 24 maanden mee kan gaan. Nu staat in de PDF het volgende:
"In sommige gevallen kan van de tabel worden afgeweken. Dat is het geval wanneer de leverancier een andere gebruiksduur heeft aangegeven of er uit eigen ervaring met een bepaald product, type of model andere gebruiksduurgegevens zijn."

Dus ja, mag je dan verwachten van een iPhone SE dat hij langer mee gaat? Bij vele (en bij mij ook) staat Apple bekend als een premium merk en van een premium merk verwacht ik eigenlijk dat hij langer mee kan gaan dan 'normaal'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zoals je hebt gelezen hoor je je klacht te melden bij de verkopende. lijstje van Uneto-VNI is totaal nietszeggend voor consumentenrecht. Verkoper dient zich te houden aan conformiteitsvereiste in artikel 7:17 BW.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Eppo © Bespaar je de moeite en koop een nieuwe telefoon, je garantie is voorbij.

Apple geeft 1 jaar standaad garantie, en 2de jaar volgens het EU recht.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wat Apple doet is hier alleen van belang als het toestel ook bij Apple gekocht is, anders moet je in dit geval naar de winkel van aanschaf.

Is dat echt 2,5 jaar (dus 30 maanden) dan heb je misschien nog wel kans dat er compensatie volgt, als dat je al die moeite waard is natuurlijk want dat soort zaken gaan zelden vanzelf.

Hoe Apple bekend staat is verder niet zo heel belangrijk schat ik, er wordt gekeken naar de aanschaf prijs, het type product en de markt. Betaal je 1259,- voor een iPhone 11 Pro Max dan mag je redelijkerwijs verwachten dat deze langer meegaat dan een SE van 279,-, enz enz.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Greatsword schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:13:
@Eppo © Bespaar je de moeite en koop een nieuwe telefoon, je garantie is voorbij.

Apple geeft 1 jaar standaad garantie, en 2de jaar volgens het EU recht.
svp niet dit soort advies geven ? Nederlandse wetgeving geeft helemaal geen Max aantal jaren/periode als maximale garantie en de verkopende partij moet garantie geven die passend is bij het product.

De verwijzing van Apple en EU zijn niet echt van toepassing hier (zoek maar even naar de tig topics hier)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:01
Gaat ie helemaal niet meer aan? Krijg je 'm nog in recovery en herkend door iTunes? Zie de laatste tijd wel vaker uitval na updates. (werk voor een AASP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Donstil schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:24:
Wat Apple doet is hier alleen van belang als het toestel ook bij Apple gekocht is, anders moet je in dit geval naar de winkel van aanschaf.

Is dat echt 2,5 jaar (dus 30 maanden) dan heb je misschien nog wel kans dat er compensatie volgt, als dat je al die moeite waard is natuurlijk want dat soort zaken gaan zelden vanzelf.

Hoe Apple bekend staat is verder niet zo heel belangrijk schat ik, er wordt gekeken naar de aanschaf prijs, het type product en de markt. Betaal je 1259,- voor een iPhone 11 Pro Max dan mag je redelijkerwijs verwachten dat deze langer meegaat dan een SE van 279,-, enz enz.
Dat heeft er totaal niets mee te maken. dat is een high-end toestel. vergelijk gaat op in toestellen met zelfde/vergelijkbare specs. van premium merk als Apple mag je meer verwachten, dan van toestel van Alcatel of dergelijks. Apple heeft de SE echt niet gemaakt om maar 2.5j mee te gaan(termijn dat vaak de batterij vervangen dient te worden) wat hier waarschijnlijk ook de oorzaak is.(btw SE 16gb was €499,- bij release)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:11

Ankh

|true

Handigste is contact opnemen / langs gaan bij Apple. Zij kunnen hem uitlezen en kijken wat er aan de hand is. Zo nodig een nieuwe accu plaatsen (kost maar 55 euro).

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Termen als “High-end” of “premium” staan niet beschreven in de wet. Dus wordt een toestel afgezet tegen de markt en de verwachte levensduur daar mee vergeleken. Dat heeft er dus wel degelijk alles mee te maken.

Verder doet de prijs van release er niet zo veel toe, dus heel knap dat jij die nog weet (geen idee wat de btw er mee te maken heeft) maar zo lang die prijs niet op de factuur/bonnetje staat niet zo relevant.

[ Voor 41% gewijzigd door Donstil op 17-12-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Donstil schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:05:
Termen als “High-end” of “premium” staan niet beschreven in de wet. Dus wordt een toestel afgezet tegen de markt en de verwachte levensduur daar mee vergeleken. Dat heeft er dus wel degelijk alles mee te maken.

Verder doet de prijs van release er niet zo veel toe, dus heel knap dat jij die nog weet (geen idee wat de btw er mee te maken heeft) maar zo lang die prijs niet op de factuur/bonnetje staat niet zo relevant.
van vier toestellen met nagenoeg gelijke specs, mag je van de duurdere meer verwachten. meer is er niet. één rechter kijkt ook naar premium merk als Apple, Samsung bij beoordeling. je koopt niet voor niets een van deze merken. omdat je daar kwaliteit en langere levensduur van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@Hackus Het lijstje had ik er bij gezocht omdat de wetgeving niet duidelijk is. Er wordt gesproken over een verwachte levensduur, maar ja, wat is de verwachte levensduur? Toen kwam ik via de ASM uit bij het lijstje Uneto-VNI. Maar die nemen ook weer een slag om de arm door te zeggen dat het meer een richtlijn is en dat er kan worden afgeweken. Al met al, weet ik nog niks meer...

@Donstil Hij is niet rechtstreeks bij Apple gekocht, maar bij de telefoonprovider. Niet dat het veel uitmaakt, alleen dat ik bij een ander bedrijf moet aankloppen. Nu is het een 128Gb versie en die was bij release €599,- ipv €279,-. Snap dat ik na 30 maanden niet de nieuwprijs terug krijg, maar iets van compensatie zou wel fijn zijn.

@sigmundfreund Nope, hij doet echt helemaal niks meer. Verschillende dingen geprobeerd, maar echt niks werkt.

@Ankh Heeft dat nut als ik hem niet heb aangeschaft bij Apple?

De vraag die ik eigenlijk heb, kan ik ergens achterhalen wat de levensduur is van een iPhone SE? Is dat echt maar 24 maanden en mag hij daarna ineens stuk gaan? Of mag ik er iets meer van verwachten en iets van compensatie vragen? Als ik zo op het aanbod gedeelte van Tweakers kijk dan zou dat zo tussen de €150,-/€250,- zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dat eerste klopt, dat is wat ik zeg @Hackus
Eppo © schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:21:
@Donstil Hij is niet rechtstreeks bij Apple gekocht, maar bij de telefoonprovider. Niet dat het veel uitmaakt, alleen dat ik bij een ander bedrijf moet aankloppen. Nu is het een 128Gb versie en die was bij release €599,- ipv €279,-. Snap dat ik niet ik na 30 maanden de nieuwprijs terug krijg, maar iets van compensatie zou wel fijn zijn.
Dat maakt zeker wel veel uit, dit is je eerste aanspreekpunt voor dergelijke “garantie/consumenten recht” afhandelingen. Niet de fabrikant.

Ik kocht 27 maanden geleden een nieuwe SE toen reparatie van mijn huidige iPhone te lang duurde. Die was toen nieuw €278,50. Vandaar dat ik €279 aanhaalde als voorbeeld. Heb je meer opslag dan waren ze inderdaad duurder en dat veranderd de zaak alleen maar in je voordeel, dus dat is alleen maar mooi

[ Voor 18% gewijzigd door Donstil op 17-12-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Ja, het maakt uit waar ik aanklop. Het maakt alleen niet uit voor de vraag of ik na 24 maanden nog iets kan verwachten van de verkopende partij (of dat nu Apple is of de telefoonprovider). En als ik dan iets kan verwachten, wat zou ik kunnen verwachten (compensatie, reparatie of zelfs een nieuwe)? Of is het zoals @Greatsword aangaf gewoon pech en is het je verlies pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:11

Ankh

|true

Eppo © schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:21:
@Hackus Het lijstje had ik er bij gezocht omdat de wetgeving niet duidelijk is. Er wordt gesproken over een verwachte levensduur, maar ja, wat is de verwachte levensduur? Toen kwam ik via de ASM uit bij het lijstje Uneto-VNI. Maar die nemen ook weer een slag om de arm door te zeggen dat het meer een richtlijn is en dat er kan worden afgeweken. Al met al, weet ik nog niks meer...

@Donstil Hij is niet rechtstreeks bij Apple gekocht, maar bij de telefoonprovider. Niet dat het veel uitmaakt, alleen dat ik bij een ander bedrijf moet aankloppen. Nu is het een 128Gb versie en die was bij release €599,- ipv €279,-. Snap dat ik na 30 maanden niet de nieuwprijs terug krijg, maar iets van compensatie zou wel fijn zijn.

@sigmundfreund Nope, hij doet echt helemaal niks meer. Verschillende dingen geprobeerd, maar echt niks werkt.

@Ankh Heeft dat nut als ik hem niet heb aangeschaft bij Apple?

De vraag die ik eigenlijk heb, kan ik ergens achterhalen wat de levensduur is van een iPhone SE? Is dat echt maar 24 maanden en mag hij daarna ineens stuk gaan? Of mag ik er iets meer van verwachten en iets van compensatie vragen? Als ik zo op het aanbod gedeelte van Tweakers kijk dan zou dat zo tussen de €150,-/€250,- zijn.
Levensduur is meer dan 3 jaar, maar op een gegeven moment is de batterij gewoon op.

Ja, je kan gewoon naar de apple winkel. Je kan zonder garantie evengoed een case aanmaken via de website (even google naar apple batterij vervangen, eerst hit volgens mij). Als je in de buurt van een apple store woont, dan is dat het makkelijkste. Want dan weet je eigenlijk meteen wat het issue is.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Eppo © schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:28:
Ja, het maakt uit waar ik aanklop. Het maakt alleen niet uit voor de vraag of ik na 24 maanden nog iets kan verwachten van de verkopende partij (of dat nu Apple is of de telefoonprovider). En als ik dan iets kan verwachten, wat zou ik kunnen verwachten (compensatie, reparatie of zelfs een nieuwe)? Of is het zoals @Greatsword aangaf gewoon pech en is het je verlies pakken...
Ja dat is lastig te zeggen, stel het toestel hoort 5 jaar mee te gaan, dan is daar de helft van voorbij, een nieuwe lijkt mij daarmee uitgesloten. Het kan ook zijn dat je een stuk van het herstel zelf moet betalen als een bepaalde periode al voorbij is
Wie betaalt de kosten?
Als een apparaat buiten de garantietermijn kapot gaat als gevolg van non-conformiteit (in dat geval had het gebrek redelijkerwijze niet mogen voorkomen), dan zijn de herstelkosten daarvan strikt genomen (artikel 21, lid 2 BW7) voor rekening van de verkoper. Maar omdat zoiets niet redelijk zou zijn wanneer de koper het apparaat al enkele jaren gewoon heeft kunnen gebruiken en dit er door de reparatie weer beter op wordt, wordt er gewoonlijk een verdeelsleutel voor de kosten toegepast.
Stel dat een televisie 8 jaar meegaat en na 5 jaar moet er een reparatie worden verricht. Dan is het redelijk te noemen dat de koper 5/8 van de reparatiekosten voor zijn rekening neemt. Hij heeft de televisie immers al 5 jaar gewoon kunnen gebruiken.
Er geldt overigens wel een belangrijke voorwaarde voor die verdeelsleutel: de reparatie moet tot gevolg hebben dat de oorspronkelijke levensduur van de televisie (8 jaar) weer wordt hersteld.
Gaat het bijvoorbeeld om een niet meer werkende aan/uit-knop van het toestel, dan is daar geen sprake van. Zo'n onderdeel behoort gedurende de volle 8 jaar goed te werken en vervanging daarvan verlengt de levensduur van de televisie met geen maand, want andere vitale onderdelen blijven gewoon aan slijtage onderhevig. Met het monteren van de knop gaat het dus gewoon om het weer in orde brengen van het apparaat, iets waartoe de verkoper in verband met het conformiteitsbeginsel toch al verplicht is.
link

Let er in de vervolg stappen ook even op in welke volgorde je ze maakt, stap niet eerst naar een goedkope batterij boer als je later nog wat bij de winkel van aanschaf voor elkaar wilt krijgen.

Over verlies pakken, strikt gezien is dat geen goed advies, je hebt immers ergens recht op. In de praktijk kan dat een ander verhaal zijn, een belletje of een mailtje is zo gedaan natuurlijk maar als je “Jammer meneer” hoort zou ik er persoonlijk in dit geval geen moeite in steken maar dat moet iedereen voor zich bepalen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 17-12-2019 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Mmmm... Val met Breda net tussen Den Haag en Brussel in. Verwacht eigenlijk niet dat het de batterij is, maar het is geen gek idee om even langs de Apple store te gaan. Dan weet ik het gelijk zeker en kan ik het uitsluiten en mogelijk weten ze wat het dan toch is (of het is toch de batterij en dan doet hij het weer :)).

Ga het eerst wel even voorleggen aan de provider, dan weet ik gelijk hoe ze er in staan voor mogelijk kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 22:17
Eppo © schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:47:
Mmmm... Val met Breda net tussen Den Haag en Brussel in. Verwacht eigenlijk niet dat het de batterij is, maar het is geen gek idee om even langs de Apple store te gaan. Dan weet ik het gelijk zeker en kan ik het uitsluiten en mogelijk weten ze wat het dan toch is (of het is toch de batterij en dan doet hij het weer :)).

Ga het eerst wel even voorleggen aan de provider, dan weet ik gelijk hoe ze er in staan voor mogelijk kosten.
Vergeet niet naar een echte apple store te gaan. Een AASP kan je niet helpen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Eppo © Batterij valt in deze termijn buiten 'garantie'. hoogstwaarschijnlijk ligt het daar aan.
Je krijgt geen compensatie. je geeft aan dat er al langer 'problemen' zijn. Dat moet je binnen acceptabele termijn melden bij de verkoper. (beroep op conformiteitsvereiste. niet op fabrieks of verkopersgarantie) Een batterij is onderhevig aan slijtage, en het is normaal dat die na 2j zwakker wordt. als je daarmee door blijft lopen valt ie vaker uit. maar er kan meer aan de hand zijn. (maar daar gaat je topic eigenlijk niet over) Wil je iets claimen moet je sowieso bij de verkoper zijn. in jouw geval je provider, en niet de fabrikant. die kunnen je evt. wel doorsturen naar Apple zelf. Als je zelf naar Apple gaat, kan het zijn dat je de kosten voor herstel zelf moet betalen. (als het de batterij betreft moet je die sowieso zelf betalen. soms kun je een stukje coulance krijgen) Succes (lijstje van Uneto-VNI, is gebaseerd op verkopen van leden van hen zelf. en die leden willen graag dit lijstje gebruiken om onder hun verantwoordelijkheid uit te komen. dan wel de kosten voor herstel bij de klant te leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties is meer iets voor het Shopping Forum, dus een move die kant op.

iOS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:26
Je mag na deze levensduur nog wel iets van coulance verwachten maar het lastige is wél dat je hem via de provider hebt.

Nu is Apple doorgaans de moeilijkste niet (ik had een SE via Telfort, kapotte home button na een maand en gewoon een nieuwe bij de Apple store zonder morren).

Overigens grote kans dat het aan de batterij ligt en je voor een vervangende batterij moet lappen, dat is ook niet raar na 30 maanden.

Als het iets anders is wat stuk is, mag je een tegemoetkoming vragen.

Overigens zijn de 128gb modellen van de SE wel vaker van de vreemde fratsen.

Bij bedrijf van een goede vriend hadden ze ~50 SE’s van 128gb, bijna allemaal dezelfde klachten als jij na een jaar al terwijl de mensen daar met een 64gb (~30) nooit problemen hadden. Die konden gelukkig terug.

In de categorie N=1, ik heb de 64gb en is prima na 2,5 jaar terwijl die van mn vrouw (128gb) na een jaar ook uitvalsverschijnselen heeft.

Adjust non olet, plerumque...

Pagina: 1