Snelste manier om grote bestanden te kopiëren over laptops

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-10-2020
Hallo,

Ik moet regelmatig heel grote bestanden overzetten van 1 laptop naar een andere laptop.

Mijn vraag is misschien nogal algemeen, maar wat is tegenwoordig de snelste manier om grote bestanden over te zetten tussen verschillende Windows laptops (geen Mac) wanneer beide laptops uitgerust zijn met USB-3.x, USB-C, Thunderbolt 3. Kan je 'simpelweg' een Thunderbolt 3 kabel aanschaffen, beide laptops verbinden met elkaar en de bestanden overzetten ? Mocht er iemand een online handleiding hebben hieromtrent, graag !

Alvast hartelijk dank,

Wim

Beste antwoord (via Wigi op 17-12-2019 15:33)

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Wigi schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:24:
[...]

Via Win-r en 'dfrgui' zie ik overal 'Solid state drive' staan, dat is, A / C / D / ESP / Image / WINRETOOLS.
Ook de externe harde schijf is SSD.
Dan is rechtstreeks via bekabeld meestal alleen de winst die je boekt doordat je niet van laptop a > externe schijf > laptop b gaat, maar laptop a > laptop b.

Ik zou wel kijken naar op zijn minst een gigabit verbinding of thunderbolt. Denk dat de goedkoopste optie met een gigabit switch is.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kun je niet gewoon wat uitzoomen, dan lijken ze kleiner... Nee, zonder gekheid, wat is groot en hoe snel moet het? Want gewoon gigabit netwerk is niet voldoende?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Daarnaast is de laptop met de kleinste schrijfsnelheid alsnog limiterend. Dus zoek daar iets voor of als dat te langzaam blijkt doe wat aan de kleinste schrijfsnelheid? Kan zomaar zijn dat gigabit sneller is dan dat bijvoorbeeld.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Bedankt voor de reacties.

Het gaat bvb. over VM's van 90 GB, van de ene laptop naar de andere (identieke) laptop. Het gaat om trainingsmodellen die ingezet worden en ze worden vaak vernieuwd en overschreven. Ik kan niet vanaf een netwerklocatie telkens dezelfde bronbestanden gebruiken.

Om het concreet te maken, het zijn DELL Precision 7710 laptops.

Verder gaat het mij ook over het kunnen vermijden van overzetten via een externe harde schijf als omweg, maar liefst rechtstreeks van de ene op de andere laptop kopiëren/plakken van mappen of bestanden. Zijn er bepaalde kabels die toelaten om in te pluggen en beide laptops 'zien' mekaar ?

[ Voor 10% gewijzigd door Wigi op 17-12-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

Hoicks

Techno!

Er zijn disk duplicators te koop. Een dock waarin je twee HD's kunt plaatsen en de data block level kan kopieren. Soms is het sneller om data op die wijze over te dragen, dan via USB/Netwerk, etc.

Bij Macs weet ik dat je een laptop in Target mode kunt zetten, waardoor je de laptop als het ware als een USB stick kan benaderen. Bij niet Mac's kan dat voor zover ik weet niet.

Het gaat dus om VMDK's die moeten worden overgezet van één naar meerdere laptops:

Dan is het een kwestie van de bron VMDK op een NAS zetten en vandaaruit de laptops de VMDK over het netwerk (gigabit) laten ophalen? Desnoods met een script?

Hoe snel moet je die laptops "inspoelen" ?

[ Voor 81% gewijzigd door Hoicks op 17-12-2019 14:32 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
Waarom werken netwerkkabels niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wigi schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:25:
Zijn er bepaalde kabels die toelaten om in te pluggen en beide laptops 'zien' mekaar ?
Crossover ethernet kabel. Zo werkt het al decennia :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Laatst online: 21:22
jeroen3 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:34:
Waarom werken netwerkkabels niet?
Die zijn meestal maar gbit in een laptop. Ben je toch een kleine 20 minuten aan 't kopieren bij 90GB.

Ik zou overigens kijken of je die VM niet op een centrale locatie kan opslaan en vanaf daar gewoon mounten i.p.v. op je lokale drive te hebben. Je kan met differencing disks ook in verschillende revisies van dezelfde core werken.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Mijn technische kennis is niet zo groot als ik wel zou willen ;-)

In mijn belevenis is kopiëren naar een andere laptop hetzelfde als kopiëren naar een externe harde schijf: beide verbind je met een tussenliggende kabel en klaar :-) al dan niet door bepaalde adressen in te geven. Maar dat gaat blijkbaar niet op, lees ik.

De huidige manier van werken is de hele VM op een externe draagbare harde schijf te zetten, vervolgens van daar te kopiëren naar de target laptop. Dat duurt wel een hele tijd en als ik rechtstreeks kan gaan ipv via de externe harde schijf, dan zou dat al veel kunnen helpen.

Netwerkkabel heb ik nog niet geprobeerd. Hoe "zien" beide laptops mekaar dan ? Ik probeer niet eerst te uploaden naar OneDrive en dergelijke om dan weer te downloaden aan de andere kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Wigi Die images zijn 90GB maar is dat ook daad werkelijk de inhoud van die images ? In dat geval zou via netwerk met compressie best snel kunnen gaan. Persoonlijk zou ik een externe USB3 drive nemen en vanaf daar de boel uitrollen. Met 5Gbit/s heb je het dan nog maar over een paar minuten, helemaal als je de image zou kunnen shrinken.
Wintervacht schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:37:
Crossover ethernet kabel. Zo werkt het al decennia :p
Als je op 100Mbit wilt blijven hangen wel ja ;)

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 17-12-2019 14:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
En als je dan leest over een Thunderbolt 3 kabel van 40 Gbps dan begon ik al te dromen :9
Maar het zal bij dromen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Wigi even kijkend naar hoe je het nu doet, die schijf, wat is dat voor externe schijf? Hoe snel schrijf je daarnaartoe? Is dat een SSD? dat via TB3 lijkt me dan de snelste optie? Trouwens dan kun je hem ook van de externe opslag zelf draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 17-12-2019 14:43 ]

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:39:
[...]

Crossover werkt ook gewoon op 1Gbit, hoewel als deel van de 1Gbit spec (optioneel, maar 99% van de apparatuur heeft het) Auto-MDIX dit voor je regelt, crossover kabels hoeft dus niet, elke normale netwerkkabel werkt al.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Laatst online: 21:22
Wigi schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:40:
[...]

En als je dan leest over een Thunderbolt 3 kabel van 40 Gbps dan begon ik al te dromen :9
Kan wel maar kan je schijf ook 40gbps lezen/schrijven ;)

Ik heb mijn VM gewoon op een NAS staan, 30MB/sec max maar voor de VM is dat op zich genoeg.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Gewoon simpele netwerkkabel(crossover hoeft allang niet meer) ertussen als je niet beide laptops op een switch kan aansluiten, beide laptops vast IP en een gesharede folder. Indien beide disks het toelaten, kopieer je dan met 120 MB/s

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RGAT schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:42:
Crossover werkt ook gewoon op 1Gbit
Nee. Heb hier al diverse malen op t.net een stukje over geschreven maar bij een crossover cable én de juiste implementatie van de specificaties (en auto-mdx is overigens een vereiste om NIET te hebben bij gbit) krijg je een 100Mbit link.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 17-12-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Welke DELL precision 7710 zijn het trouwens? Als ik zo snel even kijk zijn er ook versies met een 5400rpm ouderwetse harde schijf aanwezig. Dan kan je wel een snelle kabel of wat dan ook ertussen hangen, maar dan is wat ik al eerder zei, de schrijfsnelheid van de harde schijf sowieso de beperkende factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wigi schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:40:
[...]

Als ik het internet mag geloven kan je wel een 10Gbps netwerk opzetten dmv IP over Thunderbolt.

https://gtrusted.com/how-...ws-pc-using-thunderbolt-3 Dit lijkt me een redelijke uitgebreide guide (site heeft wel een autoplay filmpje :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Welke Precision 7710 het is weet ik niet precies, ik kan 'm wel omdraaien en een nummer geven als dat helpt ? Of in Device manager kijken naar bepaalde informatie ? Dan graag aangeven waar ik moet kijken naar welke stukje informatie, bvb. 5400rpm of beter. Ik dacht dat de eigen laptop 3 jaar oud is nu.

Michiel_, bedankt voor de link. Daar ga ik vanavond zeker naar kijken !

Vooralsnog (als de VM's fysiek op beide laptops blijven staan en niet op een netwerk) lijkt kopiëren via Thunderbolt naar de externe harde schijf, en zo weer terug, de beste optie.

De externe harde schijf is Seagate van 1TB, in de properties zie ik NTFS en op het (USB) kabeltje zie ik 'SS' en 'B' staan. Ik zie ook staan 'INTEL SSDSC2KF512H6 SATA 512GB'. Verdere details kan ik verschaffen maar dan ook hier even aangeven waar ik het moet gaan zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Wigi op 17-12-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:43

Detmer

Professioneel prutser

Externe SSD ipv HDD wellicht een oplossing? Dat gaat hard zat en is ook niet zo duur :)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:47:
[...]

Nee. Heb hier al diverse malen op t.net een stukje over geschreven maar bij een crossover cable én de juiste implementatie van de specificaties (en auto-mdx is overigens een vereiste om NIET te hebben bij gbit) krijg je een 100Mbit link.
Staat anders zat over geschreven in de spec dat Gb juist Auto-MDX gebruikt voor toewijzing van de aderparen, zou zeggen vertel het IEEE, de documentatie die zij hebben loopt dus achter ;)
Als je toch bezig bent: pak 2 willekeurige 1Gbit apparaten, sluit ze aan met een crossover kabel: 1Gbit/s aanduiding en performance, makkelijk te testen dus zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Wigi schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:00:
Welke Precision 7710 het is weet ik niet precies, ik kan 'm wel omdraaien en een nummer geven als dat helpt ?

De externe harde schijf is Seagate van 1TB, in de properties zie ik NTFS en op het (USB) kabeltje zie ik 'SS' en 'B' staan. Ik zie ook staan 'INTEL SSDSC2KF512H6 SATA 512GB'. Verdere details kan ik verschaffen maar dan ook hier even aangeven waar ik het moet gaan zoeken.
Die intel is een ssd, dus dat is op zich redelijk snel. Ik neem aan dat het in de laptops zit?
Die Seagate, is dat een ssd? Klinkt namelijk als een hdd. In dat geval is bekabeld zeker sneller dan die externe hdd. Thunderbolt 3 zou zeker een verbetering brengen. Gewone 100mbit weer niet. Je zou een switch ertussen kunnen hangen van een tientje ongeveer? Dan kan je op zich wel gigabit gaan. Moet je wel even de ip adressen zelf toewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RGAT schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:09:
Staat anders zat over geschreven in de spec dat Gb juist Auto-MDX gebruikt voor toewijzing van de aderparen, zou zeggen vertel het IEEE, de documentatie die zij hebben loopt dus achter ;)
Dan heb de de aangehaalde post (en de daarop volgende) van mij niet goed gelezen. De Auto-MDX spec wordt gebruikt voor snelheden tot en met 100Mbit (op xBASE-T). Dat is omdat er aderparen gebruikt worden voor TX óf RX. Bij Gbit is dat niet het geval, daar worden alle aders gelijktijdig gebruikt voor TX en RX.
Als je toch bezig bent: pak 2 willekeurige 1Gbit apparaten, sluit ze aan met een crossover kabel: 1Gbit/s aanduiding en performance, makkelijk te testen dus zou je denken.
Ga je gang.. je zal zien dat je dan 100Mbit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Jivebunny schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:13:
Die intel is een ssd, dus dat is op zich redelijk snel. Ik neem aan dat het in de laptops zit?
Die Seagate, is dat een ssd? Klinkt namelijk als een hdd. In dat geval is bekabeld zeker sneller dan die externe hdd. Thunderbolt 3 zou zeker een verbetering brengen. Gewone 100mbit weer niet. Je zou een switch ertussen kunnen hangen van een tientje ongeveer? Dan kan je op zich wel gigabit gaan. Moet je wel even de ip adressen zelf toewijzen.
Via Win-r en 'dfrgui' zie ik overal 'Solid state drive' staan, dat is, A / C / D / ESP / Image / WINRETOOLS.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Wigi schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:24:
[...]

Dan is rechtstreeks via bekabeld meestal alleen de winst die je boekt doordat je niet van laptop a > externe schijf > laptop b gaat, maar laptop a > laptop b.

Ik zou wel kijken naar op zijn minst een gigabit verbinding of thunderbolt. Denk dat de goedkoopste optie met een gigabit switch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Jivebunny schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:28:
[...]Ik zou wel kijken naar op zijn minst een gigabit verbinding of thunderbolt. Denk dat de goedkoopste optie met een gigabit switch is.
Dat zal ik doen. Heb je toevallig nog een voorbeeldlink van bijvoorbeeld bol.com voor zo een gigabit switch ? Dan baseer ik mij daarop voor de aanschaf.

Hartelijk dank iedereen, voor de snelle en gedegen antwoorden ! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Wigi schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:33:
[...]
Dat zal ik doen. Heb je toevallig nog een voorbeeldlink van bijvoorbeeld bol.com voor zo een gigabit switch ? Dan baseer ik mij daarop voor de aanschaf.
bol.com

Niet die ene die ik had gelinkt, maar van TP-link. Is bij bol.com wel bijna tientje duurder dan bij de standaard pc-leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Dank u !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:14:
[...]

Dan heb de de aangehaalde post (en de daarop volgende) van mij niet goed gelezen. De Auto-MDX spec wordt gebruikt voor snelheden tot en met 100Mbit (op xBASE-T). Dat is omdat er aderparen gebruikt worden voor TX óf RX. Bij Gbit is dat niet het geval, daar worden alle aders gelijktijdig gebruikt voor TX en RX.

[...]

Ga je gang.. je zal zien dat je dan 100Mbit hebt.
Goeiemorgen, heb het blijkbaar verkeerd onthouden... |:( My bad, inderdaad zoals jij zegt, was zo koppig om ook nog een crossover kabel te maken en te testen :+ Inderdaad 100Mbit op 1Gbit interfaces (hoewel de 10Gbit interfaces 10Gbit aangeven, geen idee waarom...)
Ik ga maar een kop koffie zetten en de boeken er bij pakken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RGAT schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:47:
Goeiemorgen, heb het blijkbaar verkeerd onthouden...
Ik ben er op dezelfde manier tegenaan gelopen dus volgende keer kan jij het bij iemand anders volhouden ;)
dikke+ voor de effort van het maken van de kabel (y)

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 17-12-2019 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wigi schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:33:
[...]

Hartelijk dank iedereen, voor de snelle en gedegen antwoorden ! 8)
Stel je regelt een 1Gbit netwerkverbinding dan gaat de data over met 113 MB per sec ofzo. Als de laptop een SSD heeft en je hangt er een SSD via thunderbolt aan en je schrijft (en leest) daar harder dan 226 MB per sec naar toe dan is de optie via de externe SSD dus sneller dan direct via 1Gbit netwerk. Lijkt me dat je met een externe goeie nvme thunderbolt ssd wel 500+ mb per sec moet kunnen halen.

Die SSD in de externe behuizing moet dan wel van het type zijn die ook na 90GB nog hard kan schrijven, dus niet 1 die inzakt.

thunderbolt point to point lijkt me nog beter maar weet niet of en wat er kan op die precisions..

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 17-12-2019 17:06 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

maratropa schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:04:
[...]

Stel je regelt een 1Gbit netwerkverbinding dan gaat de data over met 113 MB per sec ofzo. Als de laptop een SSD heeft en je hangt er een SSD via thunderbolt aan en je schrijft (en leest) daar harder dan 226 MB per sec naar toe dan is de optie via de externe SSD dus sneller dan direct via 1Gbit netwerk. Lijkt me dat je met een externe goeie nvme thunderbolt ssd wel 500+ mb per sec moet kunnen halen.

Die SSD in de externe behuizing moet dan wel van het type zijn die ook na 90GB nog hard kan schrijven, dus niet 1 die inzakt.

thunderbolt point to point lijkt me nog beter maar weet niet of en wat er kan op die precisions..
Inderdaad, maar dan moet ie zeker flink harder schrijven dan die 226 om winst te gaan boeken. Voor 12,- met die unmanaged switch is het iig denk ik wel het proberen waard. Kleine winst boekt ie vast wel hiermee. Maar als er inderdaad thunderbolt capable hardware aanwezig is, zal dat nog sneller zijn. Is over het algemeen wel duurder dan een tientje als je er nog wat voor moet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@Jivebunny dat is idd veruit het goedkoopst :)

@Wigi hoeveel mb per sec gaat het kopieeren naar die schijf nu dan eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 17-12-2019 17:29 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Ik ga wat tests uitvoeren met hetgeen ik vanavond voorhanden heb:
( A ) 1 DELL Precision 7710 laptop
( B ) 1 Seagate externe harde schijf, 1 TB
( C ) 1 Iomega externe harde schijf, 0,5 TB

Ik kopieerde via USB uit een eerdere system image van 155 GB 1 bestand van 30,33 GB van (C) naar (A), gewoon op de D-schijf. Dit duurt 13,5 minuten, dus 38 MB per seconde.

Ik kopieer nu terug van (A) naar (C).

TeraCopy wordt trouwens gebruikt voor het kopiëren, al maakt dat misschien niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Wigi schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:13:
TeraCopy wordt trouwens gebruikt voor het kopiëren, al maakt dat misschien niets uit.
Windows 10 copy is sneller, maakt gebruik van dynamische threading en streaming copy. Dit werkt overigens alleen van/naar windows 10.
..dus 38 MB per seconde.
Lijkt mij dat je tegen een USB2 bottleneck aanloopt.

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 17-12-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
30,33 GB kopiëren van de harde schijf naar de externe harde schijf is klaar na 15,5 minuten, dus 33 MB/seconde.

USB2: ik zal proberen nagaan of de apparaten en poorten hier USB3 ondersteunen.

Wat ik aangenaam vind aan TeraCopy is meer en betere keuzemogelijkheden wanneer er bestanden met dezelfde naam aangetroffen worden in doel en bron. Bij Windows is dat toch altijd een pak lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Wigi schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:57:
Bij Windows is dat toch altijd een pak lastiger.
Windows 10 ? als iet iets verbeterd is...

Pagina: 1