Ik heb een Asus Prime A320M-K met een ALC887 chip. Als speakerset een Z906. Ik gebruik de analoge aansluiting. Uit de set komt goed geluid, maar ik denk dat het beter kan. Daarom overweeg ik 3 opties:
1. Een S/PDIF bracket op mijn moederbord aansluiten en TOSLINK gaan gebruiken.
2. Een nieuw moederbord aanschaffen met een ALC1220 chip.
3. Een dedicated soundkaart aanschaffen zoals een Soundblaster Z.
Voordeel optie 1: goedkoop ~8 euro, geen elektrische interference, optisch dus verwerking door Z906.
Nadeel optie 1: kwaliteit optisch gezien de ALC887 misschien niet heel goed (?).
Voordeel optie 2: schijnt heel goede geluidskwaliteit te geven, Hardwareinfo had er een review over geschreven, toekomstbestendig moederbord met een 450 chipset.
Nadeel optie 2: duur ~110 euro, als je je moederbord vervangt moet je opnieuw investeren in een dure geluidschip.
Voordeel optie 3: schijnt heel goede kwaliteit te zijn.
Nadeel optie 3: duur ~80 euro, losse PCI-E kaart.
Aldus de overweging waar ik wat hulp bij kan gebruiken. Tenslotte vraag ik me af of het echt zo is dat de kwaliteit van Soundblaster optisch gelijk is aan ALC887 optisch omdat het signaal hetzelfde zou blijven. Indien dat inderdaad zo is dan lijkt die bracket prima. Tenzij... analoog Soundblaster Z cq analoog ALC1220 veel beter geluid geven dan optisch?
Een hoop vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
1. Een S/PDIF bracket op mijn moederbord aansluiten en TOSLINK gaan gebruiken.
2. Een nieuw moederbord aanschaffen met een ALC1220 chip.
3. Een dedicated soundkaart aanschaffen zoals een Soundblaster Z.
Voordeel optie 1: goedkoop ~8 euro, geen elektrische interference, optisch dus verwerking door Z906.
Nadeel optie 1: kwaliteit optisch gezien de ALC887 misschien niet heel goed (?).
Voordeel optie 2: schijnt heel goede geluidskwaliteit te geven, Hardwareinfo had er een review over geschreven, toekomstbestendig moederbord met een 450 chipset.
Nadeel optie 2: duur ~110 euro, als je je moederbord vervangt moet je opnieuw investeren in een dure geluidschip.
Voordeel optie 3: schijnt heel goede kwaliteit te zijn.
Nadeel optie 3: duur ~80 euro, losse PCI-E kaart.
Aldus de overweging waar ik wat hulp bij kan gebruiken. Tenslotte vraag ik me af of het echt zo is dat de kwaliteit van Soundblaster optisch gelijk is aan ALC887 optisch omdat het signaal hetzelfde zou blijven. Indien dat inderdaad zo is dan lijkt die bracket prima. Tenzij... analoog Soundblaster Z cq analoog ALC1220 veel beter geluid geven dan optisch?
Een hoop vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.