Onboard sound of dedicated

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:57
Ik heb een Asus Prime A320M-K met een ALC887 chip. Als speakerset een Z906. Ik gebruik de analoge aansluiting. Uit de set komt goed geluid, maar ik denk dat het beter kan. Daarom overweeg ik 3 opties:

1. Een S/PDIF bracket op mijn moederbord aansluiten en TOSLINK gaan gebruiken.
2. Een nieuw moederbord aanschaffen met een ALC1220 chip.
3. Een dedicated soundkaart aanschaffen zoals een Soundblaster Z.

Voordeel optie 1: goedkoop ~8 euro, geen elektrische interference, optisch dus verwerking door Z906.
Nadeel optie 1: kwaliteit optisch gezien de ALC887 misschien niet heel goed (?).

Voordeel optie 2: schijnt heel goede geluidskwaliteit te geven, Hardwareinfo had er een review over geschreven, toekomstbestendig moederbord met een 450 chipset.
Nadeel optie 2: duur ~110 euro, als je je moederbord vervangt moet je opnieuw investeren in een dure geluidschip.

Voordeel optie 3: schijnt heel goede kwaliteit te zijn.
Nadeel optie 3: duur ~80 euro, losse PCI-E kaart.

Aldus de overweging waar ik wat hulp bij kan gebruiken. Tenslotte vraag ik me af of het echt zo is dat de kwaliteit van Soundblaster optisch gelijk is aan ALC887 optisch omdat het signaal hetzelfde zou blijven. Indien dat inderdaad zo is dan lijkt die bracket prima. Tenzij... analoog Soundblaster Z cq analoog ALC1220 veel beter geluid geven dan optisch?

Een hoop vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-05 12:48
Ik vraag me erg af of je uberhaupt het verschil gaat horen. Tegenwoordig zijn de onboard chips bijna dan wel niet even goed als losse pci-e kaarten. En zeker prijs-prestatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:49
Als je nou een kwalitatieve top audio set had gehad...

Koop liever een nette versterker met een paar goede speakers. Tip, je kan versterkers ook met USB aansturen. Sluit je de hele handel direct buiten.

Edit: paar actieve studio speakers schijnen lekker te werken met pc gebruik. Scheelt al ruimte. Edifier schijnt wel eea te hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Lynx op 17-12-2019 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik snap het 'nadeel' van optie 1 niet helemaal..
Als je je geluid met toslink uitstuurt heeft die hele ALC887 chip toch niks te zeggen over het geluid? Enige wat die doet zijn bits optisch versturen naar je speakerset, waar de interne DAC van het ding de verwerking doet.

Als de DAC in de speakerset dermate veel slechter is dan de realtek moet je het uiteraard niet doen, anderwijs zie ik geen reden om niet een optisch signaal uit te willen sturen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Torac schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:45:
Ik vraag me erg af of je uberhaupt het verschil gaat horen. Tegenwoordig zijn de onboard chips bijna dan wel niet even goed als losse pci-e kaarten. En zeker prijs-prestatie.
Ik heb gelezen dat er dus wel wat kwaliteitsverschil kan zijn, afhankelijk van welke je neemt.

Mijn huidige ALC887 heeft bijv. een snr van 97 dB, terwijl de losse Xonar DG 103 dB heeft en de ALC S1220A maar liefst 120 dB. De SoundBlaster Z heeft 116 dB, waarbij Creative aangeeft "A signal to noise ratio or SNR of 116dB means your audio will be more than 99.99% pristine, which is over 35.4 times better than motherboard audio."

Dus met andere woorden, als je analoog wilt aansluiten is er zeker wel verschil te horen.
Lynx schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:50:
Als je nou een kwalitatieve top audio set had gehad...

Koop liever een nette versterker met een paar goede speakers. Tip, je kan versterkers ook met USB aansturen. Sluit je de hele handel direct buiten.

Edit: paar actieve studio speakers schijnen lekker te werken met pc gebruik. Scheelt al ruimte. Edifier schijnt wel eea te hebben.
Dat kan in de toekomst misschien nog weleens, maar dat kost al snel honderden euro's en dat heb ik er nu (nog) niet voor over.
Wintervacht schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:50:
Ik snap het 'nadeel' van optie 1 niet helemaal..
Als je je geluid met toslink uitstuurt heeft die hele ALC887 chip toch niks te zeggen over het geluid? Enige wat die doet zijn bits optisch versturen naar je speakerset, waar de interne DAC van het ding de verwerking doet.

Als de DAC in de speakerset dermate veel slechter is dan de realtek moet je het uiteraard niet doen, anderwijs zie ik geen reden om niet een optisch signaal uit te willen sturen.
Ik denk dat de DAC van de Z906 middels optisch wel prima is als ik ervaringen op internet lees. Daarbij vraag ik me wel af of er verschil zit in het signaal uit optische uitgangen of dat dat altijd gewoon hetzelfde signaal is kwalitatief gezien.

Daarnaast vraag ik me nog af of analoge aansturing vanuit een ALC1220 of een SB Z beter kan klinken dan optisch via de DAC van een Z906, of dat dat verschil het geld niet waard is.

[ Voor 13% gewijzigd door Atomius op 17-12-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

WizZie- schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:00:
[...]

Ik heb gelezen dat er dus wel wat kwaliteitsverschil kan zijn, afhankelijk van welke je neemt.

Mijn huidige ALC887 heeft bijv. een snr van 97 dB, terwijl de losse Xonar DG 103 dB heeft en de ALC S1220A maar liefst 120 dB. De SoundBlaster Z heeft 116 dB, waarbij Creative aangeeft "A signal to noise ratio or SNR of 116dB means your audio will be more than 99.99% pristine
[citation needed]
, which is over 35.4 times better than motherboard audio."
[citation needed]
"Wij van WC-Eend..." :p
Dus met andere woorden, als je analoog wilt aansluiten is er zeker wel verschil te horen.

[...]

Ik denk dat de DAC van de Z906 middels optisch wel prima is als ik ervaringen op internet lees. Daarbij vraag ik me wel af of er verschil zit in het signaal uit optische uitgangen of dat dat altijd gewoon hetzelfde signaal is kwalitatief gezien.

Daarnaast vraag ik me nog af of analoge aansturing vanuit een ALC1220 of een SB Z beter kan klinken dan optisch via de DAC van een Z906, of dat dat verschil het geld niet waard is.
Ik vraag me sowieso af of je het verschil echt gaat horen met een basic Logitech speakersetje, maar dat is nog tot daar aan toe.

Gezien je ~110 euro veel vindt voor deze upgrade (mobo optie) denk ik dat een externe versterker + boekenplankspeakers uit den boze zijn?

Ik zou in elk geval niet te veel geld uitgeven aan het proberen de geluidskwaliteit te verbeteren op een PC speakersetje... Dan lijkt me optie 1 nog steeds de beste.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Mijn huidige ALC887 heeft bijv. een snr van 97 dB, terwijl de losse Xonar DG 103 dB heeft en de ALC S1220A maar liefst 120 dB. De SoundBlaster Z heeft 116 dB, waarbij Creative aangeeft "A signal to noise ratio or SNR of 116dB means your audio will be more than 99.99% pristine, which is over 35.4 times better than motherboard audio."

Waaruit haal je dat er verschil te horen is? Er is verschil te meten, dat is wat anders. Je huidige moederbord heeft CD kwaliteit, praktisch gezien moet dat voldoende zijn, ervan uitgaande dat hij het daadwerkelijk haalt. Je Windows volume hoog zetten, en dan volume regeling zoveel mogelijk doen bij je boxen, helpt daarbij.

Hoor je momenteel interferentie uit je luidsprekers? (Eg ruis, geluiden als je GPU hard werkt, etc). Dan kan één van deze ideeën nuttig zijn. Anders zou ik lekker je huidige moederbord houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:59

FeaR

In GoT we trust

WizZie- schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:44:
Voordeel optie 1: goedkoop ~8 euro, geen elektrische interference, optisch dus verwerking door Z906.
Nadeel optie 1: kwaliteit optisch gezien de ALC887 misschien niet heel goed (?).
Ander mogelijk nadeel: je hebt standaard geen surround in games. Als je 5.1 in games wilt zal je iets van Dolby Digital Live! of DTS Connect moeten hebben om on-the-fly de audio naar surround om te zetten. Films is geen probleem omdat de 5.1 track daar statisch is, games zijn interactief.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Wintervacht schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:07:
[...]

[citation needed]

[...]

[citation needed]
"Wij van WC-Eend..." :p

[...]

Ik vraag me sowieso af of je het verschil echt gaat horen met een basic Logitech speakersetje, maar dat is nog tot daar aan toe.

Gezien je ~110 euro veel vindt voor deze upgrade (mobo optie) denk ik dat een externe versterker + boekenplankspeakers uit den boze zijn?

Ik zou in elk geval niet te veel geld uitgeven aan het proberen de geluidskwaliteit te verbeteren op een PC speakersetje... Dan lijkt me optie 1 nog steeds de beste.
Externe versterker + boekenplankspeakers zijn niet per se uit den boze, maar het ligt er wel aan hoeveel dat kost. Ik hoef niet per se the best of the best zeg maar.
Sissors schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:09:
[...]

Waaruit haal je dat er verschil te horen is? Er is verschil te meten, dat is wat anders. Je huidige moederbord heeft CD kwaliteit, praktisch gezien moet dat voldoende zijn, ervan uitgaande dat hij het daadwerkelijk haalt. Je Windows volume hoog zetten, en dan volume regeling zoveel mogelijk doen bij je boxen, helpt daarbij.

Hoor je momenteel interferentie uit je luidsprekers? (Eg ruis, geluiden als je GPU hard werkt, etc). Dan kan één van deze ideeën nuttig zijn. Anders zou ik lekker je huidige moederbord houden.
Goed punt van WC-Eend verhaal en of het te horen is. Echter, ik heb de reviews van bijv. de Soundblaster Z op Tweakers gelezen. Veel mensen geven daarin wel aan verschil te horen. Bijvoorbeeld deze: https://tweakers.net/prod...d-blaster-z-(retail).html - hij heeft daarbij diverse onboard chips in de vergelijking meegenomen.

Verder heb ik deze https://nl.hardware.info/...elijking#geluidskwaliteit review gelezen en daaruit blijkt toch ook wel verschil in de grafieken tussen de verschillende ALC chips en zijn ze qua geluidskwaliteit ook enthousiast.

Ik hoor geen interferentie overigens.
FeaR schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:12:
[...]

Ander mogelijk nadeel: je hebt standaard geen surround in games. Als je 5.1 in games wilt zal je iets van Dolby Digital Live! of DTS Connect moeten hebben om on-the-fly de audio naar surround om te zetten. Films is geen probleem omdat de 5.1 track daar statisch is, games zijn interactief.
Hmm, dus je wil zeggen dat als ik bijv. de Witcher 3 speel (nu met analoog hoor ik heel duidelijk 5.1 surround), dat ik dan geen 5.1 meer heb met een optische oplossing? Dat zou wel jammer zijn.

Tenslotte, wat ik veel lees op het internet is dat "optisch = optisch". Dus optisch van een onboard zou hetzelfde zijn als optisch van een dedicated. Maar ik lees ook van mensen dat de kwaliteit tussen optische aansluitingen juist wél kan verschillen. Bijvoorbeeld in een andere review van de SB Z: "Het verschil tussen on-board en toegewijd is heel groot, naar mijn oren. Als ik de optische kabel in de on-board optisch uit steek, moet ik toch wel inwendig huilen."

Bron: https://tweakers.net/prod...d-blaster-z-(retail).html (kopje geluidservaring)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

WizZie- schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:23:
[...]
Hmm, dus je wil zeggen dat als ik bijv. de Witcher 3 speel (nu met analoog hoor ik heel duidelijk 5.1 surround), dat ik dan geen 5.1 meer heb met een optische oplossing? Dat zou wel jammer zijn.
Het kan wel maar dan moet je dus een geluidskaart nemen die één (of beide) genoemde software ondersteunt. Ben je nog steeds niet de hoofdprijs kwijt maar wel iets meer dan wat je nu voor ogen hebt.
"Het verschil tussen on-board en toegewijd is heel groot, naar mijn oren. Als ik de optische kabel in de on-board optisch uit steek, moet ik toch wel inwendig huilen."
Het dikgedrukte maakt dit eigenlijk een zinloze discussie. Het menselijk oor is al niet het instrument om te meten, daar zijn we niet voor gemaakt. Als je een paar centimeter anders op de stoel zit kan het geluid al anders binnen komen. Je stemming maakt ook hoe je geluid hoort. Dan praat je over gevoel en emotie, daar valt niet tegen te discussiëren. Aan de andere kant heb je de techniek en wetenschap die simpelweg geen verschillen meten en vinden dat die er dan ook niet zijn. Verschil in kabels of aansluitingen (of bronnen, of versterkers, etc) komt dan gewoon doordat mensen verschillen willen horen, niet omdat ze er zijn. Je hebt immers net goed geld uitgeven dus overtuig je jezelf er van dat het geluid wel beter moet zijn. Met (dubbel)blinde tests komen die verschillen niet meer naar voren. Niet de discussie om hier te voeren trouwens, daar is De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products voor opgezet.

Edit:
Niet om reviews af te kraken maar let ook goed op wat je leest en aanneemt. In de review waar je naar linkt staan behoorlijk wat dingen waar ik grote twijfels bij heb. Ook dingen die simpelweg niet kloppen zoals 7.1 over optisch en dan later "7 Ch. Stereo" aanhalen. Dan gaat het opeens over de receiver en niet meer over de geluidskaart.. NoFi maar dergelijke dingen doen voor mij zo'n review compleet nutteloos maken.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 17-12-2019 17:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toms hardware heeft ook weleens fatsoenlijk blind getest, en geen verschil kunnen horen tussen onboard audio en een high end DAC: https://www.tomshardware....gh-end-pc-audio,3733.html. En dat is met een luister opstelling die waarschijnlijk een stuk beter is dan jouwe.

Overigens vind ik dat ook het lastige aan audio reviews hoor, sommige zaken kunnen zeker verschil maken, maar tja, als ik een review lees over hoe iets een opener geluid heeft dan de concurrent, dan komt bij mij altijd weer terug: Maar dat zeggen ze ook over verschillende SATA kabels. Er wordt zoveel onzin verkondigd in de audio wereld dat het moeilijk is om te weten wat je wel en wat je niet kan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
FeaR schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:05:
[...]

Het kan wel maar dan moet je dus een geluidskaart nemen die één (of beide) genoemde software ondersteunt. Ben je nog steeds niet de hoofdprijs kwijt maar wel iets meer dan wat je nu voor ogen hebt.

[...]

Het dikgedrukte maakt dit eigenlijk een zinloze discussie. Het menselijk oor is al niet het instrument om te meten, daar zijn we niet voor gemaakt. Als je een paar centimeter anders op de stoel zit kan het geluid al anders binnen komen. Je stemming maakt ook hoe je geluid hoort. Dan praat je over gevoel en emotie, daar valt niet tegen te discussiëren. Aan de andere kant heb je de techniek en wetenschap die simpelweg geen verschillen meten en vinden dat die er dan ook niet zijn. Verschil in kabels of aansluitingen (of bronnen, of versterkers, etc) komt dan gewoon doordat mensen verschillen willen horen, niet omdat ze er zijn. Je hebt immers net goed geld uitgeven dus overtuig je jezelf er van dat het geluid wel beter moet zijn. Met (dubbel)blinde tests komen die verschillen niet meer naar voren. Niet de discussie om hier te voeren trouwens, daar is De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products voor opgezet.

Edit:
Niet om reviews af te kraken maar let ook goed op wat je leest en aanneemt. In de review waar je naar linkt staan behoorlijk wat dingen waar ik grote twijfels bij heb. Ook dingen die simpelweg niet kloppen zoals 7.1 over optisch en dan later "7 Ch. Stereo" aanhalen. Dan gaat het opeens over de receiver en niet meer over de geluidskaart.. NoFi maar dergelijke dingen doen voor mij zo'n review compleet nutteloos maken.
Ik snap je punt. Ik haalde de review aan om aan te geven dat er mensen zijn die verschil horen. Uiteraard is dat van vele factoren afhankelijk en bovendien beïnvloedbaar. Ergo subjectief, klopt. Maar ook een subjectief verschil kan een verschil zijn, ook al zou een ander zeggen dat hij/zij het niet hoort. Als het jou/mij een betere audio-ervaring geeft, dan is dat toch leuk.
Sissors schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:57:
Toms hardware heeft ook weleens fatsoenlijk blind getest, en geen verschil kunnen horen tussen onboard audio en een high end DAC: https://www.tomshardware....gh-end-pc-audio,3733.html. En dat is met een luister opstelling die waarschijnlijk een stuk beter is dan jouwe.

Overigens vind ik dat ook het lastige aan audio reviews hoor, sommige zaken kunnen zeker verschil maken, maar tja, als ik een review lees over hoe iets een opener geluid heeft dan de concurrent, dan komt bij mij altijd weer terug: Maar dat zeggen ze ook over verschillende SATA kabels. Er wordt zoveel onzin verkondigd in de audio wereld dat het moeilijk is om te weten wat je wel en wat je niet kan geloven.
Ja het is lastig om het kaf van het koren te scheiden qua waarheid. Wel mooie conclusie trouwens in dat artikel: "Using world-class headphones, a $2 Realtek integrated audio codec could not be reliably distinguished from the $2000 Benchmark DAC2 HGC in a four-device round-up. Again, all four devices sounded great."

Ik denk dat ik ga afwachten wat optisch mij brengt met het bracket wat ik heb besteld. Mocht dat tegenvallen cq. mocht ik de 5.1 missen in spellen dan ga ik terug naar analoog op mijn onboard Realtek 887. Mocht het uiteindelijk toch gaan kriebelen, dan overweeg ik een nieuwe moederbord met een Realtek 1220. Een dedicated soundcard blijkt na inspectie niet eens te passen in mijn ITX build met GTX 1070. Een externe DAC lijkt me ook niet zo handig, aangezien ik 5.1 wil behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

WizZie- schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:13:
[...]
Als het jou/mij een betere audio-ervaring geeft, dan is dat toch leuk.
Nee, want als een ander iets hoort wat er niet is (of jij niet hoort) dan kan het weggegooid geld zijn. Maar goed, dat is geen discussie voor hier en loopt al een topic over. Ik ben benieuwd wat je met S/PDIF gaat behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
[...]

[...]

Dat kan in de toekomst misschien nog weleens, maar dat kost al snel honderden euro's en dat heb ik er nu (nog) niet voor over.

[...]

De SNR zal toch van de DAC zijn en niet van de optische verbinding, daar kan ik me echt niks bij voorstellen.

Om alleen een mainboard te vervangen voor beter geluid, vind ik zelf wat overdreven. Ik zou voor optie 1 gaan danwel een andere versterker je die via USB kunt aansluiten, zoals o.a. een NAD D-7050 of een van de goedkopere modellen. Er zijn ook veel andere merken die dat bieden, ik geef het als voorbeeld omdat deze naast mijn PC staat (ik heb hem overigens via COAX aangesloten vanaf mijn ESI Juli@, maar dat terzijde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:52

Jag

Verschillen tussen DACs gaan eigenlijk exclusief over de ruis die ze produceren. Waarom dit onderwerp zoveel aandacht krijgt is onduidelijk. Je kan gewoon je onboard gebruiken en als je daar hoorbare ruis van hebt evt iets externs. Maar je geluid wordt niet beter van een externe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
WizZie- schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:13:
[...]

Ik snap je punt. Ik haalde de review aan om aan te geven dat er mensen zijn die verschil horen. Uiteraard is dat van vele factoren afhankelijk en bovendien beïnvloedbaar. Ergo subjectief, klopt. Maar ook een subjectief verschil kan een verschil zijn, ook al zou een ander zeggen dat hij/zij het niet hoort. Als het jou/mij een betere audio-ervaring geeft, dan is dat toch leuk.
Als je daar geld aan wilt vergooien, zou ik zeggen kijk eens in het De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products topic. Genoeg placebo's waar je duizenden euro's aan kwijt kunt en die gegarandeerd geen enkel ander nut hebben dan het "beinvloeden van jouw beleving". En het voordeel is, voor de meeste hoef je niet eens je computer open te schroeven.

Even wat serieuzer: Als je daadwerkelijk gaf om geluidskwaliteit zou je natuurlijk niet een Z906 setje gebruiken... als je dat uberhaupt om aan te horen vindt, is de DAC echt het laatste waar je je druk om hoeft te maken (even aangenomen dat je geen "defecten" zoals ruis of gekraak ondervind). Als jij geniet van je geluid, zou ik het lekker zo houden, en die euro's in je zak houden (of er iets leuks waar je wél wat aan hebt mee doen natuurlijk).

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 18-12-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Maar wat is er tegen de Z906 dan? Ik bedoel, hij is THX gecertificeerd en dat krijg je ook niet zomaar als speakerset. Daarbij vind ik 5.1 ook wel leuk in spellen.

En noem eens een goede instapset boxen die een heel groot verschil zou maken ten opzichte van de Z906 naar jouw mening? Ik ben daar wel benieuwd naar.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:54

MazeWing

The plot thickens...

WizZie- schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:05:
Maar wat is er tegen de Z906 dan? Ik bedoel, hij is THX gecertificeerd en dat krijg je ook niet zomaar als speakerset. Daarbij vind ik 5.1 ook wel leuk in spellen.

En noem eens een goede instapset boxen die een heel groot verschil zou maken ten opzichte van de Z906 naar jouw mening? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Was THX nog maar inderdaad hetgeen waar ze ooit voor stonden... Tegenwoordig krijg je een Hallmark kaart al THX-gecertificeerd als je maar betaald.

Met een Z906 ga je dan ook nooit verschil horen tussen onboard en dedicated. Je zou eens kunnen kijken naar speakers van Edifier, alhoewel dit wel vaak stereo betreft. Deze zijn een stuk beter dan Logitech. Wil je echt serieus gaan worden, dan ontkom je er niet aan naar losse speakers, versterker, etc. te gaan.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Tsja, er is heel veel geschreven.

Niet je analoge uitgangen gebruiken, maar digitaal aansluiten kan met een onboard geluidskaart nog wel flinke verbetering opleveren (omdat die daadwerkelijk kan storen, brommen, etc). Zodra je digitaal aansluit, zijn de verschillen 'esotherisch' te noemen. ZOlang je het over Stereo en dolby digital / DTS signalen hebt in elk geval.

Waar ik geen verstand van heb, maar waar je ook niets over zegt zijn de surround prestaties in games. Mogelijk kunnen kaarten daar nog wat uitmaken in hardware ondersteuning?

Eh, heb je last van ruis? Want dat is het verschil. Zolang het ruisniveau 70db of meer onder geluid zit, is het eigenlijk irrelevant. DAC's willen aanschaffen om je geluit te verbeteren is een van de meest onzinnige investeringen (behalve misschien die eerder genoemde analoge onboard uitgangen vermijden). Zie onderbouwing hier:
WizZie- schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:05:
Nou, op zich zijn speakers 'by design' falende onderdelen van de geluidsweergave (zie mijn link als je daar wat over wilt lezen). Op zich als je tevreden bent over het geluid, is er weinig mis mee denk ik. Maar er is echt niets mis met onboard geluid digitaal aansluiten. Als je geluid wilt verbeteren, dan is dat deel aanpassen een nutteloze investering (behavle die digitale header mogelijk :)), kijk dan liever naar je luidsprekers.

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 19-12-2019 07:39 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Atomius
MazeWing schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:07:
[...]

Was THX nog maar inderdaad hetgeen waar ze ooit voor stonden... Tegenwoordig krijg je een Hallmark kaart al THX-gecertificeerd als je maar betaald.

Met een Z906 ga je dan ook nooit verschil horen tussen onboard en dedicated. Je zou eens kunnen kijken naar speakers van Edifier, alhoewel dit wel vaak stereo betreft. Deze zijn een stuk beter dan Logitech. Wil je echt serieus gaan worden, dan ontkom je er niet aan naar losse speakers, versterker, etc. te gaan.
De Edifier R1280T heb ik geprobeerd, maar dat geluid trok me niet zo, ondanks de positieve ervaringen van anderen.
JvS schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:26:
[...]
Tsja, er is heel veel geschreven.

Niet je analoge uitgangen gebruiken, maar digitaal aansluiten kan met een onboard geluidskaart nog wel flinke verbetering opleveren (omdat die daadwerkelijk kan storen, brommen, etc). Zodra je digitaal aansluit, zijn de verschillen 'esotherisch' te noemen. ZOlang je het over Stereo en dolby digital / DTS signalen hebt in elk geval.

Waar ik geen verstand van heb, maar waar je ook niets over zegt zijn de surround prestaties in games. Mogelijk kunnen kaarten daar nog wat uitmaken in hardware ondersteuning?

[...]

Eh, heb je last van ruis? Want dat is het verschil. Zolang het ruisniveau 70db of meer onder geluid zit, is het eigenlijk irrelevant. DAC's willen aanschaffen om je geluit te verbeteren is een van de meest onzinnige investeringen (behalve misschien die eerder genoemde analoge onboard uitgangen vermijden). Zie onderbouwing hier:

[...]

Nou, op zich zijn speakers 'by design' falende onderdelen van de geluidsweergave (zie mijn link als je daar wat over wilt lezen). Op zich als je tevreden bent over het geluid, is er weinig mis mee denk ik. Maar er is echt niets mis met onboard geluid digitaal aansluiten. Als je geluid wilt verbeteren, dan is dat deel aanpassen een nutteloze investering (behavle die digitale header mogelijk :)), kijk dan liever naar je luidsprekers.
Ik ga hem digitaal aansluiten op de TOSLINK zodra ik de bracket heb. De surround prestaties in games (om 5.1 te verkrijgen) schijn je met alternatieve Realtek drivers te kunnen verbeteren in de zin van dat je DD/DTS in games kan gebruiken. Misschien maar eens proberen t.z.t.

Ruis heb ik geen last van.

Maar jij zegt dus dat de Z906 de deur uit doen en de set aansluiten op een receiver + 2 goede boxen een stuk meer verbetering geeft dan het verschil onboard chipset 1 vs onboard chipset 2 danwel onboard vs dedicated soundcard? Maar dan praat je waarschijnlijk over een investering van honderden euro's? 300 voor een receiver en minimaal zo'n 500 euro voor een goede set boxen? Dat is denk ik nog even toekomstmuziek (.. :+).

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Nou ja, het ligt iets genuanceerder dan dat. Waar DAC's zich over elkaar de tent uit vechten, is wie de minste vervorming geeft aan het geluid.

Een simpele huis-tuin-en-keuken DAC zoals op je moederbord, is al 99,5% vervormingsvrij. Die laatste 0,5% is niet iets wat normale mensen horen, maar goed als je een purist bent heb je misschien wat winst bij een hele dure DAC die 99,8 haalt of zo. (Deze getallen even als voorbeeld, heb hier absoluut geen harde cijfers van, maar het gaat om het idee). Je betaalt dan heel veel geld, voor hele marginale winst.

Speakers daarentegen, hebben altijd een zeker klankbeeld. Iedere speaker klinkt anders, en een speaker met een 100% neutraal klankbeeld is een utopie die niet bestaat. Al was het alleen maar omdat het uiteindelijke geluid ook weer een samenspel is met de ruimte waarin je het afspeelt.

Wel kun je natuurlijk stellen dat speakers een zo groot mogelijk deel van het geluidsspectrum zouden moeten kunnen reproduceren, zodat er niet een deel van de opname verloren gaat. Om daarvoor te zorgen maken speakerfabrikanten 2- of 3weg speakers en gebruiken we evt een subwoofer om de allerlaagste tonen weer te geven.

Dit is iets waar zo'n Logitech setje ernstig op tekort schiet. De tweeters kunnen eigenlijk alleen hoge tonen produceren, en ter compensatie neemt de subwoofer een groot deel van de midden-tonen voor zijn rekening. Met als gevolg dat deze veel te hard moet, en niet geschikt is voor het échte laag. Dat levert hoe je het ook wend of keert, een gigantisch ongebalanceerd geluidsbeeld.

Is dat dan erg? NEE! Zoals al gezegd, er bestaat niet zoiets als "de perfecte speaker". Wat jij mooi vindt is heel persoonlijk en als dat de Logitech z906 is, heeft het geen zin om hi-fi-speakers te halen, die jij wellicht juist veel te vlak vindt klinken.

Maar wat wel een beetje apart zou zijn, is als je veel geld uit gaat geven aan een audiofiele DAC, terwijl het leeuwendeel van de vervorming gegarandeerd uit je speakerset komt. Dat is gewoon een onlogische investering.

• Atomius
mcDavid schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:27:
Nou ja, het ligt iets genuanceerder dan dat. Waar DAC's zich over elkaar de tent uit vechten, is wie de minste vervorming geeft aan het geluid.

Een simpele huis-tuin-en-keuken DAC zoals op je moederbord, is al 99,5% vervormingsvrij. Die laatste 0,5% is niet iets wat normale mensen horen, maar goed als je een purist bent heb je misschien wat winst bij een hele dure DAC die 99,8 haalt of zo. (Deze getallen even als voorbeeld, heb hier absoluut geen harde cijfers van, maar het gaat om het idee). Je betaalt dan heel veel geld, voor hele marginale winst.

Speakers daarentegen, hebben altijd een zeker klankbeeld. Iedere speaker klinkt anders, en een speaker met een 100% neutraal klankbeeld is een utopie die niet bestaat. Al was het alleen maar omdat het uiteindelijke geluid ook weer een samenspel is met de ruimte waarin je het afspeelt.

Wel kun je natuurlijk stellen dat speakers een zo groot mogelijk deel van het geluidsspectrum zouden moeten kunnen reproduceren, zodat er niet een deel van de opname verloren gaat. Om daarvoor te zorgen maken speakerfabrikanten 2- of 3weg speakers en gebruiken we evt een subwoofer om de allerlaagste tonen weer te geven.

Dit is iets waar zo'n Logitech setje ernstig op tekort schiet. De tweeters kunnen eigenlijk alleen hoge tonen produceren, en ter compensatie neemt de subwoofer een groot deel van de midden-tonen voor zijn rekening. Met als gevolg dat deze veel te hard moet, en niet geschikt is voor het échte laag. Dat levert hoe je het ook wend of keert, een gigantisch ongebalanceerd geluidsbeeld.

Is dat dan erg? NEE! Zoals al gezegd, er bestaat niet zoiets als "de perfecte speaker". Wat jij mooi vindt is heel persoonlijk en als dat de Logitech z906 is, heeft het geen zin om hi-fi-speakers te halen, die jij wellicht juist veel te vlak vindt klinken.

Maar wat wel een beetje apart zou zijn, is als je veel geld uit gaat geven aan een audiofiele DAC, terwijl het leeuwendeel van de vervorming gegarandeerd uit je speakerset komt. Dat is gewoon een onlogische investering.
DAC's zijn dus geen prioriteit, zal het onthouden. Optisch naar een versterker naar 2 kwaliteitsboxen kan ik in de toekomst misschien eens proberen.

Misschien toch maar eens een HiFi winkel in om wat te beluisteren. Ik las dat de Elac Debut B52 als instapboxen erg goed zijn. Lijkt me wel leuk om die eens in de winkel te gaan beluisteren en het verschil te horen met de Z906.

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:40
WizZie- schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:02:
[...]

DAC's zijn dus geen prioriteit, zal het onthouden. Optisch naar een versterker naar 2 kwaliteitsboxen kan ik in de toekomst misschien eens proberen.

Misschien toch maar eens een HiFi winkel in om wat te beluisteren. Ik las dat de Elac Debut B52 als instapboxen erg goed zijn. Lijkt me wel leuk om die eens in de winkel te gaan beluisteren en het verschil te horen met de Z906.
Luisteren is altijd een goed idee, maar doe het óf voor de fun, óf goed (dus niet maar even luisteren en daarop beslissen).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Atomius
Ik had een leuk idee. Ik heb mijn computer verbonden met mijn TV via HDMI, waarna ik de TV met een TOSLINK heb verbonden met mijn Z906. Met andere woorden, vast een voorproefje op de bestelde S/PDIF bracket. Het klinkt alsof muziek met TOSLINK iets helderder klinkt dan analoog, maar niet heel veel. Het klinkt alsof de treble iets hoger ligt. En jammer, zoals Fear al zei, dat je in games geen 5.1 meer hebt.

Al met al vind ik het verschil niet mega denderend eigenlijk. Eerlijk gezegd vraag ik me af of ik zou slagen voor een geblinddoekte test hiervoor. Al helemaal als je de extra treble nabootst door dat in de equalizer in te stellen van de Realtek driver :P

[ Voor 10% gewijzigd door Atomius op 19-12-2019 19:05 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

WizZie- schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:57:
Ik had een leuk idee. Ik heb mijn computer verbonden met mijn TV via HDMI, waarna ik de TV met een TOSLINK heb verbonden met mijn Z906. Met andere woorden, vast een voorproefje op de bestelde S/PDIF bracket. Het klinkt alsof muziek met TOSLINK iets helderder klinkt dan analoog, maar niet heel veel. Het klinkt alsof de treble iets hoger ligt. En jammer, zoals Fear al zei, dat je in games geen 5.1 meer hebt.
Ah exact deze test heb ik een jaar of 10 geleden samen met @Jag ook gedaan en wij vonden het verschil tussen analoog en digitaal aansluiten ook opmerkelijk groot.... En in mijn setup kon ik A-B-A-B schakelen dus hoorde je het direct... Dachten we :P

Tot we het dus blind gingen testen. Toen bakten we er ineens helemaal niets van. Wees je bewust van biassess die je met niet dubbelblind testen hebt. Kan je niets aan doen, is hetzelfde als dat je denkt dat deze twee kleuren grijs (A en B) anders zijn (maar ze zijn exact hetzelfde :P)

Om het nog moeilijker te maken, kan het verschil ook komen omdat een van de twee 0,3db harder is. Dat registreer je amper als harder, maar in blinde tests soms wel ineens als beter. Dus echt goed test je dubbeldblind en met een db meter op level gematcht :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:52

Jag

WizZie- schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:57:

Al met al vind ik het verschil niet mega denderend eigenlijk. Eerlijk gezegd vraag ik me af of ik zou slagen voor een geblinddoekte test hiervoor. Al helemaal als je de extra treble nabootst door dat in de equalizer in te stellen van de Realtek driver :P
Psies wat @JvS zegt. Daar komt bij dat DACs zoals eerder gesteld, eigenlijk alleen verschillen in de ruis die ze produceren. En dan in de zin van of die ruis op -70dB of -95dB zit. Je zou kunnen zeggen dat de 2e beter ontworpen is, maar als je die ruis op -70dB (dat is echt heel zacht!) niet hoort, sja....Dus laat je niet gek maken, het is gewoon niet boeiend.

Als je de geluidskwaliteit wilt verbeteren zal je het moeten zoeken in de luidsprekers (imperfect by design, vertonen grote afwijkigen, ook dure exemplaren), opstelling, inregeling en akoestiek. Dat is duur dan wel ingewikkeld of veel werk, maar het is wel zinvol.
Pagina: 1