Registratie legitimatie bij afhalen pakket op pakketpunt.

Pagina: 1
Acties:
  • 8.782 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-07 13:38
Ik ben de afgelopen dagen al een beetje aan het zoeken geweest, maar kan eigenlijk geen informatie vinden over wat wel en niet mag, mensen die de vraag eerder stelden op andere fora kregen antwoorden als "Het werkt zo, ze moeten natuurlijk weten wie het pakket afhaalt.

Ik heb een bestelling gedaan bij een webshop, die is bij een pakketpunt van PostNL afgeleverd.
Wat mij wel tegen de borst stuit is dat PostNL DHL en DPD dan naam en documentnummer opslaan.

Ik begrijp uiteraard dat het voor controle is en om fraude te voorkomen e.d. maar ik vraag mij af voor hoeverre zulk soort gegeven wel geregistreerd mogen worden als je naar privacywetgeving kijkt.

Misschien dat iemand hier meer duidelijkheid over kan geven.

Nogmaals ik begrijp het nut van de controle, mijn vraag is enkel wat de wetgeving over het opslaan van dergelijke gegevens, wat PostNL, of (in het geval van een breach) wat iemand met die gegevens kan. Wat zijn de eisen aan het opslaan van deze persoonsgegevens, en na welke termijn moet het verwijderd worden.

[ Voor 48% gewijzigd door IThom op 17-12-2019 20:19 . Reden: Niet relevante informatie ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Heb je al wel gevonden of je bij de bestelling een fictieve naam mag opgeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als ze dat duidelijk aangeven in hun overeenkomst/privacy-verklaring is dat toch geen probleem? Je kunt er meer informatie over vinden via https://www.postnl.nl/privacy-verklaring/

Ga naar "Welke persoonsgegevens verwerken we?" en dan "Afhalen pakket of poststuk". Daar staat duidelijk wat ze verwerken en de motivatie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
is je eigenlijke probleem niet: ik heb geen id/rijbewijs met de naam Donald Duck, en kan het pakket niet afhalen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-07 19:58
Lijkt me nogal noodzakelijk allemaal om het pakketje bij de juiste persoon te krijgen...Verder lijkt me het nogal frauduleus om op een fictieve naam een koopovereenkomst aan te gaan. Dus eigenlijk heb je 2 opties. Of je zet je alu hoedje af of je gaat naar de winkel om iets te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joentje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-07 14:10
Slaan ze de naam en het document nummer wel op? Hier hoef ik het alleen te laten zien en schrijven ze geen gegevens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 13:50
joentje schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:10:
Slaan ze de naam en het document nummer wel op? Hier hoef ik het alleen te laten zien en schrijven ze geen gegevens op.
Ons PostNL punt scant daadwerkerlijk de QR code op mijn rijbewijs.
Vraag me al tijden af wat ze er mee doen, ik zou het gewoon eens moeten vragen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Grappig hoe dit soort topics onstaan.

Zo zie je dat alles twee kanten heeft
TS heeft ( waarschijnlijk ) nu een probleem, kan zijn pakje niet meekregen omdat hij niet de juiste legitimatie heeft.
Er staat een naam op, met adres, maar TS heeft geen IDbewijs met die gegevens ( op rbw/idkaart/paspoort staan geen huisadressen ) en het pakket / verzender vereist dat er een identificatie / handtekening gezet moet worden.
Had TS zijn echte naam opgegeven, had het allemaal niet zo'n probleem geweest, denk ik

Maar bekijk het vanuit postnl's kant
( en check de topics op Tnet ! )
genoeg pakketjes die besteld worden op andere naam/adres om fraude mee te plegen.
Zou TS dan zo gelukkig zijn als er een pakketje bij een post-punt afgezet zou worden, op zijn naam/adres maar klaas jansen komt het oppikken ?
TS mag betalen, want pakket is verzonden en ontvangen ...

Ik zie DAT topic ook vaak genoeg voorbijkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 14:54
joentje schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:10:
Volgens mij nemen ze alleen het Documentnummer over. Iets waar ze opzich niet heel veel mee kunnen.
Zolang ze maar van mijn BSN afblijven vind ik het prima :)

Chookity-pok

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:47
holoX schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:13:
[...]

Ons PostNL punt scant daadwerkerlijk de QR code op mijn rijbewijs.
Vraag me al tijden af wat ze er mee doen, ik zou het gewoon eens moeten vragen.
Zie de privacy verklaring hierin staat:
Bij het afhalen van een pakket of poststuk kan u gevraagd worden om de volgende gegevens te verstrekken:

Naam
Adres
Documentnummer van het pakket
Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast :

Type ID bewijs
Documentnummer ID bewijs (geen BSN)
Deze gegevens worden door ons verwerkt uit oogpunt van fraudepreventie en als bewijs voor uitvoering van de dienst. Er wordt geen integrale kopie van uw ID bewijs gemaakt.
Bij het scannen van ID-kaart/Rijbewijs wordt dus alleen het type (ID-kaart/Paspoort/Rijbewijs) en documentnummer opgeslagen. Dat lijkt mij dus prima voor de fraudepreventie middelen want op deze manier zijn de scans niet (eenvoudig) naar een persoon te herleiden omdat ze de naam op het ID bewijs dus niet opslaan.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:27
Tens schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:06:
is je eigenlijke probleem niet: ik heb geen id/rijbewijs met de naam Donald Duck, en kan het pakket niet afhalen?
Dat maakt niet uit je kan gewoon een pakket ophalen die op een andere naam staat. Wel moet je dan onderstaande gegevens hebben / weten

Iemand anders je pakket laten ophalen
Geen tijd om zelf je pakket op te halen? Het is mogelijk om het door iemand anders te laten ophalen. Leeftijd maakt niet uit. Er zijn wel punten waar je rekening mee moet houden.

Degene die jouw pakket ophaalt:

Neemt zijn geldige legitimatiebewijs mee (geen kopie).
Moet jouw adres kunnen opgeven

https://www.postnl.nl/ont...en-op-een-postnl-locatie/

Mijn vrouw kan ook gewoon mijn pakketjes ophalen met haar huidige ID waar alleen haar meisjes naam op staat.

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 17-12-2019 11:20 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-07 14:45
Davidshadow13 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:18:
[...]

Zie de privacy verklaring hierin staat:

[...]

Bij het scannen van ID-kaart/Rijbewijs wordt dus alleen het type (ID-kaart/Paspoort/Rijbewijs) en documentnummer opgeslagen. Dat lijkt mij dus prima voor de fraudepreventie middelen want op deze manier zijn de scans niet (eenvoudig) naar een persoon te herleiden omdat ze de naam op het ID bewijs dus niet opslaan.
Precies dit dus. Het niveau aluhoedje van dit soort dingen is altijd schrikbarend, terwijl de feiten gewoon opvraagbaar zijn.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
HKLM_ schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:19:
[...]

Dat maakt niet uit je kan gewoon een pakket ophalen die op een andere naam staat. Wel moet je dan onderstaande gegevens hebben / weten

Geen tijd om zelf je pakket op te halen? Het is mogelijk om het door iemand anders te laten ophalen. Leeftijd maakt niet uit. Er zijn wel punten waar je rekening mee moet houden.

Mijn vrouw kan ook gewoon mijn pakketjes ophalen met haar huidige ID waar alleen haar meisjes naam op staat.
toon volledige bericht
hm, zal eens testen of mijn buurjongen van 8 (er van uitgaande dat hij een ID heeft) mijn pakketje meekrijgt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Tens schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:38:
[...]

hm, zal eens testen of mijn buurjongen van 8 (er van uitgaande dat hij een ID heeft) mijn pakketje meekrijgt.
Dit bedoelt hij dus niet....

Je kan gewoon zelf je pakketje ophalen met je afhaalbericht. De kans dat er om legitimatie gevraagd word is heel klein (zelf nog nooit gehad en krijg flink wat pakketten).

Dus : Doe niet zo paranoïde en haal gewoon je pakketje af :+

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
KatirZan schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:49:
[...]

Dit bedoelt hij dus niet....

Je kan gewoon zelf je pakketje ophalen met je afhaalbericht. De kans dat er om legitimatie gevraagd word is heel klein (zelf nog nooit gehad en krijg flink wat pakketten).

Dus : Doe niet zo paranoïde en haal gewoon je pakketje af :+
Kans is wel degelijk aanwezig, want postagentschap moet verantwoorden waar de pakketten blijven.
Hier ga ik de Bruna in, voor een blad of krant, en komt men zelf al aan "er ligt een pakje voor jullie"
Ze herkennen ons, maar nog steeds moet ik mijn rbw/id even afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:33
IThom schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:58:
Ik begrijp uiteraard dat het voor controle is en om fraude te voorkomen e.d. maar ik vraag mij af voor hoeverre zulk soort gegeven wel geregistreerd mogen worden als je naar privacywetgeving kijkt.

Misschien dat iemand hier meer duidelijkheid over kan geven.
Ik denk dat PostNL hier de enige is die duidelijkheid kan geven, ik denk zelfs dat ze dat verplicht zijn (duidelijkheid geven). Dus als je heel moeilijk wilt doen, vraag aan ze wat het beleid is en dan niet aan degene achter de balie maar stuur neem contact op met ze via twitter, facbook, whatsapp, skype, telefoon, fax, of briefkaart (niet perse in deze volgorde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Laatst online: 20-07 12:09

GforceNL

Out of memory....

Aan de andere kant, als iemand anders dan jij het pakket op haalt, wil je toch ook graag weten wie dat geweest is ? Enige vorm van registratie van dat soort dingen is gewoon nodig.

Misschien kan TS volgende keer er beter voor zorgen dat hij thuis is voor z'n anonieme pakketjes.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
GforceNL schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:03:
Aan de andere kant, als iemand anders dan jij het pakket op haalt, wil je toch ook graag weten wie dat geweest is ? Enige vorm van registratie van dat soort dingen is gewoon nodig.

Misschien kan TS volgende keer er beter voor zorgen dat hij thuis is voor z'n anonieme pakketjes.
Zoals ik al aangeef begrijp ik het nut van de registratie. Mijn vraag is enkel wat er wettelijk is toegestaan wat betreft de registratie, wat de eisen daaraan zijn, en binnen welke termijn gegevens verwijderd moeten worden.

De bezorger is bij mij niet aan de deur geweest (sinds kort zijn een aantal parkeerplekken in de straat vervangen voor fietsenrekken > bezorger heeft geen zin om een blokje verder te lopen en geeft dus gewoon aan dat er niemand thuis is, geen briefje in de brievenbus.

Van Tweakers op dit forum verwacht ik toch een reactie die iets toevoegt aan de discussie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:49
Als de bezorger niet bij je aan de deur is geweest is dat vaak een teken dat de AIVD je op het spoor is. Dan sturen ze je pakje meteen naar het postkantoor zodat je je wel moet legitimeren en ze er eindelijk achter komen wie nu die Donald Duck is. Waarschijnlijk lezen ze nu ook mee in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GforceNL
  • Laatst online: 20-07 12:09

GforceNL

Out of memory....

matthijst schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:24:
Als de bezorger niet bij je aan de deur is geweest is dat vaak een teken dat de AIVD je op het spoor is. Dan sturen ze je pakje meteen naar het postkantoor zodat je je wel moet legitimeren en ze er eindelijk achter komen wie nu die Donald Duck is. Waarschijnlijk lezen ze nu ook mee in dit topic.
Dat kan inderdaad :
Met wie delen we persoonsgegevens?
In principe delen we uw gegevens niet met personen of organisaties buiten PostNL. Behalve als dit nodig is om de dienst te leveren die we u beloven. Bijvoorbeeld als u gebruik maakt van onze verhuisservice. U geeft dan aan welke bedrijven via ons uw adreswijziging moeten ontvangen. En soms zijn we verplicht om persoonsgegevens door te geven. Bijvoorbeeld als we aangifte doen van fraude. De volgende organisaties hebben volgens de wet soms het recht om gegevens op te vragen bij ons:

De politie
Justitie
Toezichthouders: de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM)
De Belastingdienst

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:03
matthijst schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:24:
Dit dus, ik zit ook in die hoek en kan bevestigen dat dit een valide werkwijze is..

Mijn advies---> even naar het buitenland gaan...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:37

Edit: Dat ik geen zin heb mijn werkelijke gegevens op internet te verspreiden lijkt mij niet zo'n heel gek idee. De koopovereenkomst word gesloten met de persoon die de betaling uitvoert, als ik een bestelling in naam van een random tweaker zou doen heeft die niet opeens een koopovereenkomst aan zn broek hangen.
Maar wat wel raar is, is dat je dan niet gewoon naar de winkel gaat, als dat inderdaad zo'n probleem is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-07 13:07
HKLM_ schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:19:
[...]

toon volledige bericht
Niet helemaal mee eens.
Vaak genoeg gehad dat ik bij een pakketpunt ben om een pakje wat ik zelf heb besteld op te halen. Wil dan meteen het pakketje van mijn partner meenemen. Al meerdere keren "nee" gekregen. Pakket staat op een naam. Als een handtekening vereist is moet de persoon met die naam zich legitimeren. Zo gaat het bij ons pakket punt. Ook als ik iets op mijn naam afhaal en geen ID bij me heb krijg ik het niet mee. Lijkt me wel zo logish, anders gaat iedereen er met je pakketje vandoor.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-07 14:24

Soggney

Zeekomkommer

Sparkiee schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:34:
[...]

Niet helemaal mee eens.
Vaak genoeg gehad dat ik bij een pakketpunt ben om een pakje wat ik zelf heb besteld op te halen. Wil dan meteen het pakketje van mijn partner meenemen. Al meerdere keren "nee" gekregen. Pakket staat op een naam. Als een handtekening vereist is moet de persoon met die naam zich legitimeren. Zo gaat het bij ons pakket punt. Ook als ik iets op mijn naam afhaal en geen ID bij me heb krijg ik het niet mee. Lijkt me wel zo logish, anders gaat iedereen er met je pakketje vandoor.
is dat een pakketpunt van postnl of van een ander?
Zelf 1 maal meegemaakt. De orderbevestiging in mijn mailbox was dan voldoende om het pakket toch mee te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Soggney op 17-12-2019 15:35 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titu
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:35
[...]

Niet helemaal mee eens.
Die tekst waar jij het niet mee eens bent komt letterlijk van de website van PostNL af. Dus als jij een pakketje van je partner mee wilt nemen dan moeten hun dat gewoon verstrekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-07 13:07
Soggney schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:35:
[...]

is dat een pakketpunt van postnl of van een ander?
Zelf 1 maal meegemaakt. De orderbevestiging in mijn mailbox was dan voldoende om het pakket toch mee te krijgen.
Postpakketpunt bij de Gamma.Maar is ook afhankelijk van wie er staat. Vriendin is vrijdag pakketje gaan halen, had de ID vergeten, is terug moeten komen om de ID te halen. Ze had alle info, afzender, niet thuis code, adres....maar zonder ID geen pakje. Zelf bij een ander punt geweest en die namen genoegen met alleen de barcode op mijn telefoon.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:18

Rmg

Sparkiee schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:43:
[...]

Postpakketpunt bij de Gamma.Maar is ook afhankelijk van wie er staat. Vriendin is vrijdag pakketje gaan halen, had de ID vergeten, is terug moeten komen om de ID te halen. Ze had alle info, afzender, niet thuis code, adres....maar zonder ID geen pakje. Zelf bij een ander punt geweest en die namen genoegen met alleen de barcode op mijn telefoon.
Zou moeten liggen aan hoe er verstuurd is. In principe als de PostNL computer zegt dat een ID gescanned moet worden moet een ID gescanned worden, anders krijgt het pakketpunt niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-07 14:24

Soggney

Zeekomkommer

Dank je, die pakketpunten van Gamma zijn ook PostNL punten, met extra voorwaarden https://www.gamma.nl/klan...rwaarden/postNLpakketpunt

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
dehardstyler schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:33:
[...]

Maar wat wel raar is, is dat je dan niet gewoon naar de winkel gaat, als dat inderdaad zo'n probleem is. :P
Het bestelde product was alleen bij Amazon France te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
En het hele verhaal begon bij "hiervoor gebruik ik nooit mijn eigen naam, maar een fictieve naam."

Dat maakte dus wel degelijk uit.

Bij een NLshop kom je misschien weg met een fictieve naam, maar Amazon dus blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 08:23

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Razr schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:05:
Als ze dat duidelijk aangeven in hun overeenkomst/privacy-verklaring is dat toch geen probleem? Je kunt er meer informatie over vinden via https://www.postnl.nl/privacy-verklaring/

Ga naar "Welke persoonsgegevens verwerken we?" en dan "Afhalen pakket of poststuk". Daar staat duidelijk wat ze verwerken en de motivatie.
Dit is volgens mij het meest nuttige antwoord. Een uitgebreid stuk over hoe ze omgaan met persoonsgegevens, wat ze bewaren, hoe lang en waarom. En tevens contactgegevens van de klantenservice of functionaris voor gegevensbescherming waar TS informatie kan opvragen mocht zijn vraag niet beantwoord zijn.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IThom
FreshMaker schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:27:
En het hele verhaal begon bij "hiervoor gebruik ik nooit mijn eigen naam, maar een fictieve naam."

Dat maakte dus wel degelijk uit.

Bij een NLshop kom je misschien weg met een fictieve naam, maar Amazon dus blijkbaar niet.
Waaruit concludeer je dat? Wie zegt dat er een probleem is? Pakketten kunnen altijd gewoon afgehaald worden door een ander persoon dan de geadresseerde, op vertoon van een legitimatie bewijs.

Ik kan mijn pakket gewoon afhalen, als ik de gevraagde gegevens verstrek, wat ik ook zou moeten doen als het pakket op mijn eigen naam staat.

Als je mijn beginpost had gelezen kon je zien dat ik mij enkel afvroeg wat de wetgeving en eisen hierover zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dan moet je niet op tweakers zijn, maar een verzoek naar postnl sturen, met het eisenpakket, en hun verwerkingsovereenkomsten als zodanig

Hier krijg je 101 antwoorden, waar je uiteindelijk niets aan hebt als je aan de balie staat bij het post-punt
Geen ID - Geen pakje ... simpel ...

Net zoals huisregels bij een nachtclub, sportschoenen - niet welkom, ondanks dat er géén wetgeving is, die dit gaat ondersteunen.
Ga je je recht opzoeken via een advocaat, is het simpel, doe je best - maar je hebt nog steeds geen toegang in het verleden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:27
[...]

Niet helemaal mee eens.
Ik heb dat ook gehad bij de gamma en heb toen gewoon de post nl website laten zien. Schijnbaar is de commutatie intern gebrekkig en lijken niet alle collega’s het te weten ofzo. Geven ze het niet mee bel ik ter plekke PostNL op de speaker.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind het wel raar om bij een aankoop een valse naam op te geven. Tenzij je op het dark web ofzo paketjes zit te bestellen. Je kan er ook nog wel een vals adres opzetten van een onbewoond pand als je toch de paketjes ophaald bij een afleverpunt. Wat ga je dan doen bij problemen met de levering? Je kan niks eisen, alleen Donald Duck kan dan een klacht indienen.

Ik moet ook regelmatig mijn identiteitskaart laten zien (keuze van de verzender, het is immers ook op zijn risico) en ik heb geen identiteitskaarten met valse namen erop. Je vraag over het opslaan van een valse naam lijkt me niet heel relevant. Het zijn niet eens je persoonsgegevens door de keuze diie je gemaakt hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221563

Het verhaal: Ik heb een bestelling gedaan via een webwinkel, hiervoor gebruik ik nooit mijn eigen naam, maar een fictieve naam. (maakt volgens mij niet heel veel uit in dit verhaal maar vermeld het toch).
Ik ben geen jurist, maar volgens mij valt dit onder valsheid in geschrifte in dit geval.

Althans, wel als ik het wetrecht.nl/valsheid-in-geschrifte mag geloven.

‘Er is sprake van valsheid in geschrifte als iemand (topicstarter) een geschrift (bestelling), dat bestemd is voor bewijs van enig feit (afhalen van pakket en dat je gemachtigd bent, oftewel diegene die heeft besteld), valselijk opmaakt (opgeven van valse gegevens, in dit geval naam) of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken.’ Een ‘maakt volgens mij niet veel uit’ lijkt me eerder een, dit maakt heel veel uit.

Links of rechtsom, blijft onhandig om uit naam van een ander, fictief of niet, te bestellen.

Denk dat je toch echt contact moet opnemen met de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-07 22:13
Kun je niet iemand vinden met de fake naam om het pakketje op te halen? Wel capuchon opzetten ivm mogelijke camera’s bij de gamma en telefoon uitzetten ivm tracking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IThom
Aan de admins het verzoek dit topic op slot te doen.
Het was een oprechte vraag aangezien er nergens duidelijk te vinden is wat er mag en niet mag.
Met de kinderachtige reacties die ik eerder op een FOK forum verwacht schiet niemand iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph58
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
IThom schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:34:

Met de kinderachtige reacties die ik eerder op een FOK forum verwacht schiet niemand iets op.
Was daar dan gebleven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:35

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Kom op zeg jongens wat word de TS hier afgekraakt. Dat is toch nergens voor nodig, ongeacht wat je vind van zijn acties mbt een fictieve naam.

Ik denk dat tussen alle posts er wel wat te gebruiken informatie zit voor IThom. Mijn advies; vraag PostNL om meer informatie mocht het niet duidelijk in hun privacy voorwaarden staan.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een bedrijf moet valide grondslagen hebben per persoonsverwerking. De ontvanger identificeren kan een prima grondslag zijn, ook volgens de AVG. De gegevens dienen dan wel alleen voor dat doel gebruikt te worden en te worden vernietigd wanneer niet meer nodig.

In dit geval lijkt het me een prima grondslag: belang van de verzender en van de beoogd ontvanger is groot.

Je kunt PostNL etc een inzageverzoek doen om te weten wat ze weten etc: https://autoriteitpersoon...cyrechten/recht-op-inzage

Of een niet duidelijk valse naam opgeven formeel mag, is inderdaad een andere vraag. Iets als Donald Duck of Piet Anoniem is duidelijk geen echte naam en kan dan m.i ook prima. Het is dan aan de verkoper of die dat OK vindt
:N

Doe eens even normaal joh.

--
@IThom laat maar weten als het alsnog open kan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.