Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02:08
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Ik heb tot op heden nog niks getekend als een overeenkomst met de VVE
Weet je dit zeker?
Hoe weet jij dan af van de VvE?
Stond er niets in het verkoopcontract wat je bij de notaris hebt ondertekend?
Waarom gaat dit niet gewoon met een automatische incasso?

Ik snap zeker dat ze hun geld willen omdat er bijvoorbeeld onderhoud aankomt maar de toon, zoals jij hem nu overbrengt, is wel erg dwingend. Met de feestdagen is het ook kortdag ondanks dat er natuurlijk gewoon betaald had moeten worden.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Even kort door de bocht. zodra je een woning koopt in een VvE dan ben je automatisch lid van de VvE. Daar hoef je achteraf niets voor te tekenen.

Wel zou je inderdaad gewoon iets van een rekening/factuur van achterstallige betaling moeten krijgen van de VvE met een simpele beschrijving van achterstallige servicekosten.

Waar de servicekosten uit bestaan staat simpelweg in de notulen van de laatste Algemene Leden Vergadering. Die had de makelaar je moeten verstrekken en jij had er bij de makelaar naar moeten informeren.
Die notulen en de gegevens waar de servicekosten op zijn gebaseerd moet de VvE verder gewoon verstrekken. Dat kan dus ook zijn in de vorm van de laatste notulen waarin de servicekosten worden vastgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:46

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Maak een afspraak on langs te gaan bij de penningmeester. Ik neem aan dat hij in hetzelfde complex woont. Maak zelf een documentje waarin staat dat het bedrag op datum voor blabla is voldaan en laat hem dat ondertekenen terwijl jij met je mobiel het geld overmaakt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Johnny schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:10:
Maak een afspraak on langs te gaan bij de penningmeester. Ik neem aan dat hij in hetzelfde complex woont. Maak zelf een documentje waarin staat dat het bedrag op datum voor blabla is voldaan en laat hem dat ondertekenen terwijl jij met je mobiel het geld overmaakt.
Ook een prima optie mijn inziens.
Famous schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:10:
[...]

Weet je dit zeker?
Er bestaat niet zoiets als een overeenkomst om lid te worden van een VvE. Je word er automatisch lid van als je een woning koopt binnen een VvE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:13:
[...]

Ook een prima optie mijn inziens.
[...]

Er bestaat niet zoiets als een overeenkomst om lid te worden van een VvE. Je word er automatisch lid van als je een woning koopt binnen een VvE.
Ik weet het niet 100% zeker meer maar mijn notaris welke ik destijds had heeft dit naar mijn weten wel benoemd en vroeg of ik daarvan op de hoogte was.
Een bestuurslid kwam, toen ik er eenmaal woonde, inderdaad melden wat betreft betalingen e.d.

Maar als de TS nu kan aantonen dat hij in het begin veel contact heeft gezocht waar niet op gereageerd is mogen zij wel iets coulanter doen ipv direct met een incassobureau te gaan eisen zonder enige moeite te willen doen.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bovenstaande klopt, maar tegelijk gaat het er bij mij weer niet in dat ze niet wisten van jouw bestaan in het complex. Ze weten toch gewoon welke woningen er zijn? Dan weten ze ook dat iedereen moet betalen. En het is niet alsof je nou heel moeilijk te bereiken was (briefje in de brievenbus hadden ze zo kunnen doen).

Overigens gaat een incassobureau ook niet gratis zijn, en dan moet er ook aangeleverd worden wat er precies voldaan moet worden. Briefje uitprinten en penningmeester die die ondertekend hoeft toch niet zo moeilijk te zijn zou ik denken :/.

[ Voor 27% gewijzigd door Sissors op 17-12-2019 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:52

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat staat er in de notulen, het huishoudelijk reglement en de oprichtingsakte? Allemaal zaken die je gehad moet hebben bij je koop.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Binnen een VvE zou er gewoon een eigendomsoverdracht moeten zijn. Maar ja, geen idee hoe groot de VvE is en of men een beheerder heeft, vermoed van niet, en dus hoe secuur er met de verkregen info word omgegaan.

Als ik het zo hoor van TS is men niet echt heel behulpzaam verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ardana schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:21:
Wat staat er in de notulen, het huishoudelijk reglement en de oprichtingsakte? Allemaal zaken die je gehad moet hebben bij je koop.
Notulen krijg je niet bij de koop van de notaris. De makelaar heeft een meldplicht en de koper een onderzoeksplicht waarbij de onderzoeksplicht altijd zwaarder weegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 17-12-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
Famous schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:10:
[...]

Weet je dit zeker?

Ik snap zeker dat ze hun geld willen omdat er bijvoorbeeld onderhoud aankomt maar de toon, zoals jij hem nu overbrengt, is wel erg dwingend. Met de feestdagen is het ook kortdag ondanks dat er natuurlijk gewoon betaald had moeten worden.
Voor zover ik weet heeft elk appartementen-complex een VvE. Ik heb de papieren een tijd geleden gechecked en kon er niks over vinden. Er is geen automatisch incasso, omdat ik nooit hiervoor iets heb ontvangen waar het geld heen kon. Ik weet pas sinds 4 dagen het rekeningnummer van de VvE
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:10:
Even kort door de bocht. zodra je een woning koopt in een VvE dan ben je automatisch lid van de VvE. Daar hoef je achteraf niets voor te tekenen.

Wel zou je inderdaad gewoon iets van een rekening/factuur van achterstallige betaling moeten krijgen van de VvE met een simpele beschrijving van achterstallige servicekosten.
Oke, helder. Ik had verwacht iets van een overeenkomst te ondertekenen, maar dat is er dus niet. Ik had ook een rekening of iets verwacht.
Sissors schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:18:
Bovenstaande klopt, maar tegelijk gaat het er bij mij weer niet in dat ze niet wisten van jouw bestaan in het complex. Ze weten toch gewoon welke woningen er zijn? Dan weten ze ook dat iedereen moet betalen. En het is niet alsof je nou heel moeilijk te bereiken was (briefje in de brievenbus hadden ze zo kunnen doen).

Overigens gaat een incassobureau ook niet gratis zijn, en dan moet er ook aangeleverd worden wat er precies voldaan moet worden. Briefje uitprinten en penningmeester die die ondertekend hoeft toch niet zo moeilijk te zijn zou ik denken :/.
Dit inderdaad. Ik vind het erg vreemd dat ze niet wisten dat ik hier woonde. En dat het nu gaat met de toon van "Betaal of anders incasso".
Johnny schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:10:
Dat zal ik voorstellen. Goed idee
-----------
Wat ik van het nieuwe bestuur begreep, is dat het voorgaande bestuur er met de pet naar heeft gegooid. Sommige mensen hadden 80 maanden! achterstand. Bij de koop van de woning heb ik inderdaad zaken ontvangen, maar dit was een 3 jaar oude notule waar ik niks mee kon. Het financiele overzicht was wel recenter en toonde een gezonde VvE aan. Er was alleen geen actieve VvE.

Ik wil vooral gezeik in de toekomst voorkomen

[ Voor 36% gewijzigd door MC_Sparkles op 17-12-2019 10:26 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Eerst zou ik een officiele factuur opvragen met de achterstallige maanden.

Als je kan aantonen dat je al eerder contact hebt opgenomen/gezocht om dit te regelen dan vraag je vriendelijk om de gelegenheid te geven om de betaling te voldoen. Niet om onderuit te komen maar je kan niet vragen van mensen dat ze binnen 1 dag bij wijze van spreke even € 3.000 willen betalen. Als dat binnen redelijke termijn betaald wordt, is dat prima.

Daarnaast zou ik toch ergens gaan opgooien dat er misschien eens inzage in de VVE wordt gegeven aangezien dit beleid toch niet helemaal 100% is en misschien dat er meer gezocht kan worden naar een actievere VVE want uiteindelijk betaal je wel de rekening maar ook als er geen onderhoud wordt gepleegd of nalatigheid is vanwege dit beleid van de VVE.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 21:23
MC_Sparkles schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:25:
[...]
Oke, helder. Ik had verwacht iets van een overeenkomst te ondertekenen, maar dat is er dus niet. Ik had ook een rekening of iets verwacht.
Er horen wel andere stukken te zijn, sowieso een huishoudelijk reglement en een splitsingsakte. Die krijg je meestal bij aankoop via de makelaar en/of notaris.

Verder moet het iid niet moeilijk zijn om een rekening of overzicht te krijgen voor de maanden waarover je nog de bijdrage verschuldigd bent. Onze VVE (40 woningen) huurt een administratiebedrijf in om dat soort dingen te regelen, dat werkt erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Laten ze eerst eens met een factuur komen met wat je precies moet betalen. De penningmeester zal dat overzicht toch moeten (laten) maken, want hoe wil hij anders weten dat iedereen daadwerkelijk het goede bedrag heeft betaald?

Normaal gesproken staat in je koopcontract wel de VvE benoemd (splitsingsakte), dus je bent er inderdaad automatisch lid van.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:58
itsalex schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:31:
Daarnaast zou ik toch ergens gaan opgooien dat er misschien eens inzage in de VVE wordt gegeven aangezien dit beleid toch niet helemaal 100% is en misschien dat er meer gezocht kan worden naar een actievere VVE want uiteindelijk betaal je wel de rekening maar ook als er geen onderhoud wordt gepleegd of nalatigheid is vanwege dit beleid van de VVE.
Die mogelijkheid heeft hij natuurlijk gewoon gehad met de VVE vergadering. Dat hij er dan zelf niet is, is niet het probleem van de VVE.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Rekening of factuur ga je niet krijgen, is ook nergens voor nodig.

Aantal maanden dat je je appartment bezit * bijdrage vve = bedrag te betalen.
Stem dat af met penningmeester, maak het dezelfde dag over, klaar.

Overigens heeft niet alleen het bestuur er met de pet naar gegooid, maar waarschijnlijk alle bewoners. Je hoort op elke jaarvergadering de cijfers overlegd te krijgen en 'is iedereen bij met betalen?' is bij onze vve dan standaard de 1e vraag die gesteld wordt.
euchromatic schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:33: Onze VVE (40 woningen) huurt een administratiebedrijf in om dat soort dingen te regelen, dat werkt erg fijn.
Dat was de allereerste besparing die wij (vve 24 woningen) doorgevoerd hebben.
Een automatische incasso instellen voor de service kosten, wat facturen betalen en bij uitzondering een keer wat gedoe met een incasso bureau was ons geen paar duizend euro per jaar waard.

[ Voor 34% gewijzigd door toolkist op 17-12-2019 10:41 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit loopt allemaal zo raar, dat ik er met een flinke dosis achterdocht er tegen aan kijk. Geen overzicht / factuur, snel betalen, direct dreigen met incasso. Klinkt in mijn oren als een oplichter.

Ik zal eerst eens bij het KvK gaan kijken of de penningmeester ook echt wel de penningmeester is, want daar moeten ze ingeschreven staan. Ook het rekeningnummer is te controleren.
Voor hetzelfde geld is de "penningmeester" van het vorige bestuur die een kans ziet snel wat geld te verdienen. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar ik zou niets betalen zonder zekerheid te hebben.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Laatst online: 04-06 21:23
toolkist schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:36:

[...]

Dat was de allereerste besparing die wij (vve 24 woningen) doorgevoerd hebben.
Een automatische incasso instellen voor de service kosten, wat facturen betalen en bij uitzondering een keer wat gedoe met een incasso bureau was ons geen paar duizend euro per jaar waard.
Die van ons doet wel iets meer, ook oa offertes opvragen voor onderhoud en het MJOP actualiseren bijvoorbeeld. Maar belangrijker is dat je geldzaken weghoudt van de relaties tussen buren onderling. Ook is het fijn dat het bestuur geen tijd kwijt is met administratie: dat maakt het makkelijker om nieuwe bestuursleden te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen ervaring met een VVE, maar als je op de hoogte bent van het maandbedrag dan had je de oude verkoper (na de eerste maand) toch even kunnen contacten van hoe en wat? Of de vraag stellen bij de overdracht bij de notaris?

Verder zou ik in de omschrijving duidelijk aangeven over welke (achterstallige) periode je nu de betaling doet en bij welke woning dit hoort. Dus iets van "Bijdrage VVE van periode X t/m periode Y van bewoner Z).
Daarna gewoon een maandelijkse overboeking doen en er niet langer naar omkijken.

Zoals je zelf aangeeft, je weet wat je (had) moet(en) betalen, die kans krijg je nu.
En probeer een volgende keer wel aan te sluiten bij de VVE vergadering en kijk of je deel wilt nemen in het bestuur, heb je meteen een vinger in de pap over het reilen en zeilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 19:47
Ik zou echt niet zomaar 2200 euro even overmaken. Een incassobureau mag geloof ik niet eens wat je moet sws eerst een herinnering hebben ontvangen.

Dat hij geen betaalverzoek of overzicht wil maken omdat het te veel tijd kost vind ik ook maar raar...

Ben het compleet met @Standeman eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Het is niet ongebruikelijk dat VVEs niet met facturen werken en ook geen automatisch incasso hebben. Hoe kleiner hoe minder organisatie er is om dat te doen.

De VVE, waar ik bij zit, had ook bijna 9 maanden nodig om van zich te laten horen. Daarna heb ik in een keer dat bedrag overgemaakt.

Binnen de VVE is afgesproken om de servicekosten (al dan niet automatisch door de bank) over te (laten) maken. Praktisch iedereen doet dat, dus zijn daar weinig problemen mee.

Afhankelijk of dingen zijn uitbesteed, kan het best zijn dat de penningmeester een van de buren is, die soms voor niets de penningmeester rol uitvoert en daar het liefst zo min mogelijk tijd aan wil besteden. Dat zo iemand niet graag voor factuurtje opstelt of betalingsbewijs geeft snap ik soms dan wel. Daarnaast wil mogelijk zo iemand ook niet echt heel veel politie-agentje spelen, want dat kan voor zo iemand ook de burenrelaties op scherp zetten. Doorgaans horen mensen niet graag: Je moet nog x betalen!

Bij mijn VVE krijg je als de penningmeester zin en tijd heeft begin december een overzicht van alle ontvangen bijdrages van dat jaar (ieder appartement krijgt alleen zijn eigen bijdrages te zien) en kun je daarmee gemakkelijk zien hoeveel er nog in december moet worden over gemaakt. "Wij hebben X ontvangen en Y is afgesproken." En dan januari het daadwerkelijke financiële overzicht.

Het bedrag kun je zelf uitvinden via de notulen en vaak ook buren en of het rekeningnummer bij de VVE hoort kun je ook bij al je buren controleren.

[ Voor 5% gewijzigd door Groentjuh op 17-12-2019 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC_Sparkles
Standeman schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:46:
Dit loopt allemaal zo raar, dat ik er met een flinke dosis achterdocht er tegen aan kijk. Geen overzicht / factuur, snel betalen, direct dreigen met incasso. Klinkt in mijn oren als een oplichter.

Ik zal eerst eens bij het KvK gaan kijken of de penningmeester ook echt wel de penningmeester is, want daar moeten ze ingeschreven staan. Ook het rekeningnummer is te controleren.
Voor hetzelfde geld is de "penningmeester" van het vorige bestuur die een kans ziet snel wat geld te verdienen. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar ik zou niets betalen zonder zekerheid te hebben.
Ik heb hetzelfde gevoel een beetje, vandaar dat ik officiële papieren wil. Ik wil voorkomen dat er zo'n groot bedrag in een zwart gat verdwijnt en dat ik over paar maanden ineens een herinnering krijg vanuit het echte bestuur.
BastaRhymez schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:51:
Zoals je zelf aangeeft, je weet wat je (had) moet(en) betalen, die kans krijg je nu.
En probeer een volgende keer wel aan te sluiten bij de VVE vergadering en kijk of je deel wilt nemen in het bestuur, heb je meteen een vinger in de pap over het reilen en zeilen.
Ik wil ook zeker betalen, dat is het probleem niet. Maar ik wil niet zomaar iets betalen op basis van iemand die dat zegt. Ik verwacht een overzicht ofzo, want het incassobureau zal dat ook krijgen als ze iets willen.

De volgende vergadering ga ik zeker, maar dan heb ik ook geen werkverplichtingen.
toolkist schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:36:
Rekening of factuur ga je niet krijgen, is ook nergens voor nodig.

Aantal maanden dat je je appartment bezit * bijdrage vve = bedrag te betalen.
Stem dat af met penningmeester, maak het dezelfde dag over, klaar.

Overigens heeft niet alleen het bestuur er met de pet naar gegooid, maar waarschijnlijk alle bewoners. Je hoort op elke jaarvergadering de cijfers overlegd te krijgen en 'is iedereen bij met betalen?' is bij onze vve dan standaard de 1e vraag die gesteld wordt.
Ik wil toch wel echt iets van een overzicht hiervoor. Als het om 200 euro ging was het wat anders, maar dit is wel even een som geld.
Groentjuh schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:05:
Het bedrag kun je zelf uitvinden via de notulen en vaak ook buren en of het rekeningnummer bij de VVE hoort kun je ook bij al je buren controleren.
Ik heb om de notule gevraagd, maar die word pas op 14-01 gegeven bij de volgende vergaderingen en niet verstrekt via de mail.... Ik zal wel even bij mijn buren checken wat het rekeningnr en overeenkomt met wat ik heb ontvangen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:23:
[...]

Notulen krijg je niet bij de koop van de notaris. De notaris heeft een meldplicht en de koper een informatieplicht waarbij de informatieplicht altijd zwaarder weegt.
De keren dat ik mensen begeleid heb bij de aan- of verkoop van een appartement kregen allemaal de notulen, niet van de notaris, wel van de verkoper. Je wil, als koper, toch weten waar je aan begint.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 09:43

ericplan

5180 Wp PV

Als administrateur van een kleine VvE (11 app) toch even wat opmerkingen:
Bij overdracht neemt de notaris met mij contact op om te vragen of er betalingsachterstanden zijn, omdat die bij de overdracht verrekend dienen te worden. Zo gaat het hier al 30 jaar.
Servicekosten zijn een voorschot op de kosten die de VvE maakt of denkt te moeten maken op basis van een in een vergadering vastgestelde begroting.
Aan het eind van ieder kalenderjaar volgt een jaarafrekening met een balans, jaarstukken en controle door de kascommissie. Op de eerstvolgende vergadering wordt aan het bestuur, als alles klopt, décharge verleend. Alles is dan afgerond en men begint met een schone lei.

Er gaat bij deze vereniging dus wel meer mis dan alleen de servicekosten die niet betaald worden.

Om te zorgen voor continuïteit staan bij ons alle vergaderstukken sinds de bouw en de laatste 20 jaar financiële administratie op een afgeschermde website. Deze site is voor alle VvE-leden toegankelijk.

(Je maakt het de penningmeester wel iets eenvoudiger om nog dit kalenderjaar aan je verplichtingen te voldoen. Het maken van het jaaroverzicht is dan een stuk eenvoudiger.)

[ Voor 19% gewijzigd door ericplan op 17-12-2019 17:42 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ardana schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:13:
[...]

De keren dat ik mensen begeleid heb bij de aan- of verkoop van een appartement kregen allemaal de notulen, niet van de notaris, wel van de verkoper. Je wil, als koper, toch weten waar je aan begint.
In mijn post staat notaris maar dat moet makelaar zijn. Als ik thuis ben zal ik aanpassen.

Dat is dus de onderzoeksplicht waar ik het over heb. Die heb je dus zelf. Als je dus niet bekent bent met een vve dien je je daar dus in te verdiepen. Doe je dat niet dan krijg je dit soort taferelen.
Daarnaast heeft de makelaar dus een meldplicht maar die weegt dus minder zwaar. Als er dus niet naar gevraagd word vind een makelaar het allang best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
bij mijn oude complex was de VVE uitbesteed aan een partij; die keurig alles stuurde, en regelde. Ik zou idd de dialoog met ze aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:31
@MC_Sparkles
Ik meld mij ook even als inmiddels al 10 jaar bestuurslid van een VVE.

Bij overdracht van woning moet een notaris het eventuele betaalsaldo van de woning verplicht bij de VVE opvragen. Meestal wordt achterstand bij overdracht verrekend omdat de VVE geen incasso's kan sturen naar de oud eigenaar. Betaalverplichting ligt namelijk altijd bij huidige eigenaar.
Bij een eventuele niet verrekende achterstand bij overdracht is die automatisch voor de nieuwe eigenaar.

Een notaris zal dus altijd betaalsaldo moet verstrekken of verklaren dat het nul is. Als bijvoorbeeld de VVE voordat het jouw eigendom werd van woning besloten heeft dat er binnenkort een bijzondere bijdrage benodigd zal je die gewoon moeten voldoen kan je niks meer tegen doen. Ook bijvoorbeeld voor bijzondere bijdrage in het verleden toen je nog geen eigenaar was daar ben je ook verantwoordelijk voor als die nog niet voldaan is.
Meestal wordt dit allemaal verrekend bij overdracht. Maar in Amsterdam komt het geregeld voor dat nieuwe eigenaren geconfronteerd worden met enorme bedragen voor groot onderhoud die nog moeten worden voldaan, fundering herstel ofzo.

Daarnaast zijn wij als VVE niet verplicht om actief achter de betalingen aan te gaan, dat is bij wet een verplichting van de eigenaar. Mijn VVE doet dat dus ook niet omdat daar enorme kosten mee geboeid zijn, een keer per jaar sturen wij per email herinneringen aan mensen met een achterstand en dat is het dan.

Als er dan nog niet wordt betaald geven wij het aan een incasso partij die de VVE meteen schadeloos stelt voor 100% dus dat brengt enorme kosten van voor de eigenaar, maar zo staat het bijna alle VVE-reglementen.
Anders worden namelijk de andere leden benadeeld en dat kan niet. Ik heb helaas wel eens vernomen dat achterstand van 45€ opgelopen is door incassokosten tot +/-300€. Maar de VVE heeft keurig zijn 45€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
itsalex schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:31:
Eerst zou ik een officiele factuur opvragen met de achterstallige maanden.

Als je kan aantonen dat je al eerder contact hebt opgenomen/gezocht om dit te regelen dan vraag je vriendelijk om de gelegenheid te geven om de betaling te voldoen. Niet om onderuit te komen maar je kan niet vragen van mensen dat ze binnen 1 dag bij wijze van spreke even € 3.000 willen betalen. Als dat binnen redelijke termijn betaald wordt, is dat prima.

Een VVE heeft geen verplichting om facturen op te stelen, het zijn geen geleverde diensten die ter discussie kunnen worden gesteld. In algemene leden vergadering is namelijk besloten wat er de komende periode of periodes wordt uitgevoerd.
Een VVE moet vereiste bijdrage bekend maken en dat is het.

Bijna bij alle VvE staat regelement hoe de incasso procedure geregeld is. Maar bijna alle VVE hebben als uitgangspunt dat VVE geen kosten maakt om achterstanden aan te gaan, want dat is een benadeling van de andere leden en daarvoor heeft bestuur geen mandaat. Het bestuur heeft alleen mandaat (toestemming om geld uit te geven) om de VVE taken uit te voeren daaronder valt niet eventuele incassokosten, herinneringen enz enz.
Als voorbeeld mijn VVE heeft administratiekantoor wat het dagelijks beheer uitvoert, ik kan je vertellen dat kost best veel geld.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 17-12-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als ik dit lees als VvE bestuurslid, vraag ik me wel af hoe groot deze VvE is qua aantal appartementen? want het klinkt echt als een enorme puinhoop (op z'n minst qua administratie).

Zoals door anderen al gezegd, zou de notaris bij de verkoop de VvE moeten hebben benaderd en die verstrekt ook jouw contactgegevens aan het VvE beheer. Dus als ze niet van de overdracht weten is dat contact ergens in een zwart gat verdwenen....

En is er wel iets van een meerjaren onderhoudsplan, waar mee onderbouwd wordt waarvoor er qua onderhoud aan het pand door de VvE gespaard wordt? Want dat is sinds een paar jaar wettelijk verplicht en kan je onaangename hoge eenmalige bijdrages besparen, als er opeens onderhoud moet worden gepleegd aan het pand (bijvoorbeeld een nieuw dak).

Bij onze VvE is het beheer ook uitbesteed aan een VvE management organisatie, gezien de omvang (c.a. 150 appartementen en 15 winkels) doe je dat er niet even bij qua administratie e.d.
Wij krijgen na de vergadering waarin de jaar begroting is vastgesteld een factuur met daarop het nieuwe maandbedrag en de voorschotten die we qua stook en water moeten betalen.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC_Sparkles
leonbong schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:40:
@MC_Sparkles

Daarnaast zijn wij als VVE niet verplicht om actief achter de betalingen aan te gaan, dat is bij wet een verplichting van de eigenaar. Mijn VVE doet dat dus ook niet omdat daar enorme kosten mee geboeid zijn, een keer per jaar sturen wij per email herinneringen aan mensen met een achterstand en dat is het dan.
Als ik een herinnering oid zou krijgen zou ik daar al heel blij mee zijn. Toen ik aangaf dat ik nog geen 1x had betaald sinds ik er woon, werd hier verrast op gereageerd. Dit was dus niet bekend bij hun, voordat ik mijzelf meldde. Dat vind ik zo vreemd aan het hele verhaal. Vandaar dat ik wat terughoudend ben qua zomaar betalen.
Le Mol schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:42:
Als ik dit lees als VvE bestuurslid, vraag ik me wel af hoe groot deze VvE is qua aantal appartementen? want het klinkt echt als een enorme puinhoop (op z'n minst qua administratie).

Zoals door anderen al gezegd, zou de notaris bij de verkoop de VvE moeten hebben benaderd en die verstrekt ook jouw contactgegevens aan het VvE beheer. Dus als ze niet van de overdracht weten is dat contact ergens in een zwart gat verdwenen....
Het gaat om 24 appartement en 6 winkels. Wat ik heb begrepen is dat het vorige bestuur er niks mee heeft gedaan en dat het nieuwe bestuur nu alles aan het opruimen is en weer in orde aan het maken. Wellicht dat ze het daardoor niet weten.
ericplan schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:24:
(Je maakt het de penningmeester wel iets eenvoudiger om nog dit kalenderjaar aan je verplichtingen te voldoen. Het maken van het jaaroverzicht is dan een stuk eenvoudiger.)
Dat wil ik ook, want alles staat klaar om te betalen vanuit mijn kant, maar ik wil wel iets van een rekening zien. Het bedrag vind ik te groot om over te maken op basis van iemands blauwe ogen.

-----

Bedankt in ieder geval allemaal. Veel goede dingen gezien en gelezen die ik nog niet wist. Ik ga contacten met de penningmeester en kijken of we er samen uit kunnen komen, zodat het opgelost is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@MC_Sparkles Je gaat geen rekening zien. Zo werkt dat niet met een VvE bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC_Sparkles
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:07:
@MC_Sparkles Je gaat geen rekening zien. Zo werkt dat niet met een VvE bijdrage.
Maar een betalingsherinnering of iets vergelijkbaars? Als het naar het incassobureau gaat moet er toch ook iets zijn? Ik hoef geen acceptgiro of iets dergelijks.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

MC_Sparkles schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:05:
[...]
Dat wil ik ook, want alles staat klaar om te betalen vanuit mijn kant, maar ik wil wel iets van een rekening zien. Het bedrag vind ik te groot om over te maken op basis van iemands blauwe ogen.
Er zouden notulen moeten zijn van de vergadering waar de begroting is vastgesteld. Daar is tegelijk ook het bedrag voor de servicekosten aan gekoppeld. Dat zou moeten voldoen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Een echt factuur krijg je inderdaad meestal niet. Maar aangezien de bijdrage in de VvE kosten afhankelijk is van hoe groot het deel is dat jij in eigendom hebt, moet je echter wel te horen krijgen wat de maandelijkse kosten zijn. Daarnaast zijn herinneringen en aanmaningen toch echt nodig voordat het naar een incassoburo kan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redwing schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:15:
[...]

Een echt factuur krijg je inderdaad meestal niet. Maar aangezien de bijdrage in de VvE kosten afhankelijk is van hoe groot het deel is dat jij in eigendom hebt, moet je echter wel te horen krijgen wat de maandelijkse kosten zijn. Daarnaast zijn herinneringen en aanmaningen toch echt nodig voordat het naar een incassoburo kan.
En dat zou de penningmeester/voorzitter hem gewoon moeten kunnen vertellen.

Het incasso verhaal zou ik wat anders benaderen. Dat mag de VvE best proberen maar zonder eerst aan te hebben kunnen tonen dat er meerdere herinneringen gestuurd zijn heeft ook dat incassobureau geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Om aan te tonen hoe belangrijk een VVE-bijdrage is: hou er ook rekening mee dat een VVE-bijdrage een zeer bijzondere schuld is. Zij hebben in principe 1e recht op alles wat er bij een eventuele verkoop van de woning aan opbrengst is, ze komen nog vóór de hypotheekverstrekker of de belastingdienst. Dat is omdat een VVE-bijdrage (mede) bedoeld is om de (waarde van de) woning in stand te houden: zonder deze instandhouding is er niets. Zij is een separate schuldeiser die voor gaat op iedereen (vanuit de opbrengst van verkoop, that is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:27
En ik krijg juist wel netjes bij een achterstand of een wijziging in de VvE bijdrage een brief & mailtje van het bestuur
(note: ikzelf zit ook in het bestuur, maar dat was zelfs voordat ik bestuurslid werd)

Dus ik heb op papier staat wat mijn nieuwe maandbedrag werd per januari 2019, en in mei 2019 (toen wij de vergaderign hadden en nieuwe maandbedrag met terugwerkende kracht hadden bepaald) wat ik nog openstaand had van 2019 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ryur schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:22:
[...]

En ik krijg juist wel netjes bij een achterstand of een wijziging in de VvE bijdrage een brief & mailtje van het bestuur
(note: ikzelf zit ook in het bestuur, maar dat was zelfs voordat ik bestuurslid werd)

Dus ik heb op papier staat wat mijn nieuwe maandbedrag werd per januari 2019, en in mei 2019 (toen wij de vergaderign hadden en nieuwe maandbedrag met terugwerkende kracht hadden bepaald) wat ik nog openstaand had van 2019 :)
Ja, en dat mag ook. Maar dat is geen rekening. Het nieuwe maandbedrag word afgesproken in de jaarlijkse vergadering. Hoe de VvE dat incasseren regelt zijn ze vrij in. De een stuurt wel een herinnering en de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
MC_Sparkles schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:09:
[...]

Maar een betalingsherinnering of iets vergelijkbaars? Als het naar het incassobureau gaat moet er toch ook iets zijn? Ik hoef geen acceptgiro of iets dergelijks.
Dat is er de notariële akte waarin staat voor hoeveel delen jouw eigendom verantwoordelijk is voor bijdrage aan de VVE en dat is bij het kadaster vastgelegd.
Daarnaast in de algemene leden vergadering wordt meestal vastgesteld wat een bijdrage voor een deel is en klaar.
Daarnaast is er in het algemeen reglement vastgesteld wanneer de betaling binnen moet zijn en wat incassoprocedure is. Een slimme VVE agendeert de incassoprocedure ter goedkeuring ook elk jaar opnieuw op de agenda. ;)

En geloof mij bovenstaande is echt voldoende om het te kunnen overdragen aan incasso bureau.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 17-12-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Is het niet het eenvoudigste om een keer bij buren die er al wat langer wonen na te vragen of het rekeningnummer dat de penningmeester opgeeft de juiste is, en of het altijd zo'n rommeltje is geweest? Weet je wie de andere bestuursleden zijn? Misschien zijn die toegankelijker in de uitleg hoe en wat.

Mbt het incassobureau kan ik mij voorstellen dat ze deze in één keer inzetten om alle achterstanden te innen, dus dat deze uitspraakt niet tot jouw persoon is gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:27
Met een boekhouding die een rommeltje is zou ik ook wel enige onderbouwing willen zien van het bedrag.
Maar je kan natuurlijk ook zelf even kijken waar je met eigen berekening op uitkomt.

Zo kan je bijvoorbeeld bij je buren vragen wat hun maandbedrag het afgelopen jaar was en dat vermenigvuldigen met het aantal maanden dat je daar woont.
Komt dat overeen met het gevraagde bedrag?
Is het rekeningnummer waar jij het naar over moet maken hetzelfde als het rekeningnummer waar zij het al sinds jaar en dag naar overmaken?

Oké dan, dan zal het wel kloppen... :Y
Ook zonder gespecificeerd overzicht lijkt het me dan veilig het bedrag gewoon over te maken en je collega-pandbewoners niet onnodig met extra administratie op te zadelen.
(naast het broddelwerk van hun voorgangers dat ze nog op moeten lossen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
leonbong schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:29:
[...]

Dat is er de notariële akte waarin staat voor hoeveel delen jouw eigendom verantwoordelijk is voor bijdrage aan de VVE en dat is bij het kadaster vastgelegd.
Daarnaast in de algemene leden vergadering wordt meestal vastgesteld wat een bijdrage voor een deel is en klaar.
Daarnaast is er in het algemeen reglement vastgesteld wanneer de betaling binnen moet zijn en wat incassoprocedure is. Een slimme VVE agendeert de incassoprocedure ter goedkeuring ook elk jaar opnieuw op de agenda. ;)

En geloof mij bovenstaande is echt voldoende om het te kunnen overdragen aan incasso bureau.
Ik heb ook een tijdje bij een VvE gezeten, en toen werd vanuit het advocatenkantoor gemeld dat je eerst een herinneringen stuurt, dan een aanmaning en het dan uit handen kunt geven. En dit kan dan nog alleen als dit jaarlijks in de vergadering wordt afgesproken.
daan! schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:58:
..
Ook zonder gespecificeerd overzicht lijkt het me dan veilig het bedrag gewoon over te maken en je collega-pandbewoners niet onnodig met extra administratie op te zadelen.
(naast het broddelwerk van hun voorgangers dat ze nog op moeten lossen!)
Tja, maar hoezo is dit extra administratie? De enige manier om te controleren of iedereen zijn bijdrage goed betaald heeft is door een overzicht te hebben van wat iedereen betaald heeft en wat iedereen moet betalen. Laat dat nu net zijn wat hier nodig is :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

MC_Sparkles schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:09:
[...]
Ik heb hetzelfde gevoel een beetje, vandaar dat ik officiële papieren wil. Ik wil voorkomen dat er zo'n groot bedrag in een zwart gat verdwijnt en dat ik over paar maanden ineens een herinnering krijg vanuit het echte bestuur.
Als je het geld op de rekening van de VVE stort, kan dit niet zomaar verdwijnen in een zwart gat. Zelfs als iemand van het bestuur het geld verduisterd, kan je aantonen betaald te hebben. De VvE zelf heeft dan wel een probleem, maar dat is niet anders als iedereen netjes elke maand zijn bijdrage betaalt en dat aan het eind van het jaar iemand het in eigen zak heeft gestoken.

Wat ik wel mis is dat je voor de koop de VvE zelf niet hebt doorgelicht. Je had via de vorige eigenaar de notulen op moeten vragen van de voorgaande vergaderingen, waardoor je tenminste inzicht had kunnen krijgen over het algemene reilen en zeilen van de VvE, de reserve voor onderhoud en onvoorziene uitgaven, als de stand van de betalingen van de vorige eigenaar. Hoewel dit laatste ook tijdens de overdracht wordt geregeld, zou ik dit ook graag op voorhand willen weten. Dit voorkomt dat je in een dergelijke chaos VvE komt, waarbij je misschien nadien nog voor nare verrassingen kan komen te staan.

Toen ik 15 jaar geleden mijn appartement kocht, heb ik 4 jaarverslagen doorgenomen, heb ik al een VvE vergadering bijgewoond op titel van de oude eigenaar (helaas waren die vergeten de volmacht te tekenen, waardoor ik niet mocht meestemmen over een groot onderhoud aan de kozijnen). Dit heeft mij veel inzicht gegeven in de VvE en hoe deze ook omgaat met wanbetaling. Ook ik kreeg in eerste instantie niet meteen de juiste bedragen te horen na de overdracht, echter door de buren te vragen naar hun bijdragen en de in bezit zijnde delen van de stemmen, kan je redelijk goed bepalen wat je moet betalen en dan is het simpel een herhalende betaling instellen in de bankapp.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

thunder8 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:01:
[...]

Als je het geld op de rekening van de VVE stort, kan dit niet zomaar verdwijnen in een zwart gat. Zelfs als iemand van het bestuur het geld verduisterd, kan je aantonen betaald te hebben. De VvE zelf heeft dan wel een probleem, maar dat is niet anders als iedereen netjes elke maand zijn bijdrage betaalt en dat aan het eind van het jaar iemand het in eigen zak heeft gestoken.
...
Moet het wel echt de rekening van de VvE zijn. Anders heb je nog steeds een schuld bij de VvE en een onverschuldigde betaling bij de oplichter die je nergens meer kan vinden. Je kan dan alleen aantonen dat je het naar het verkeerde rekeningnummer hebt overgemaakt en daar heeft een VvE geen boodschap aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 17-12-2019 14:18 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Kan je niet gewoon de notulen van de laatste vergadering opvragen? In die financiele stukken staat bij ons gewoon de jaar/maandbijdrage per breukdeel (woning). Als het bestuur niet meewerkt kan je dit ook aan de VVE beheerder vragen, die heeft ze sowieso.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
daan! schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:58:
Met een boekhouding die een rommeltje is zou ik ook wel enige onderbouwing willen zien van het bedrag.
Maar je kan natuurlijk ook zelf even kijken waar je met eigen berekening op uitkomt.

Zo kan je bijvoorbeeld bij je buren vragen wat hun maandbedrag het afgelopen jaar was en dat vermenigvuldigen met het aantal maanden dat je daar woont.
Komt dat overeen met het gevraagde bedrag?
Nee zo werkt het niet.
Het kan zijn dat oude eigenaar een betalingsachterstand had die niet verrekend is bij overdracht van de woning. Meestal wordt een betalingsachterstand door de notaris de verkoopprijs verminderd gelijk aan het open staand bedrag. Maar soms ook niet.
Maakt voor de VVE niks uit de nieuwe eigenaar is daar automatisch verantwoordelijke voor geworden en zal het alsnog moeten voldoen.

De eigenaar is verantwoordelijk voor de betaling van de bijdrage de VVE hoeft hier helemaal niet achteraan. Dat de meeste VVE's de leden herinneren is iets anders maar het hoeft niet.
Mijn VVE stuurt een paar herinneringen per email en klaar daarna incasso echter ik weet dat ons kantoor altijd bij het passeren keurig een betalingsstaat opmaakt voor de notaris. Waar overigens voor de koper gewoon kosten voor worden gerekend om die staat te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@SmurfLink
Dan moet er wel een beheerder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
redwing schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:00:
Ik heb ook een tijdje bij een VvE gezeten, en toen werd vanuit het advocatenkantoor gemeld dat je eerst een herinneringen stuurt, dan een aanmaning en het dan uit handen kunt geven. En dit kan dan nog alleen als dit jaarlijks in de vergadering wordt afgesproken.
Ik tik ook dat slimme VVE elke jaar opnieuw de incassoprocedure ter goedkeuring agendeert om dat voor te zijn.
Een beetje VVE stuurt een herinnering per post ofzo maar het hoeft echt niet, er is in de wet een stortingsplicht geregeld voor de eigenaar namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 834471

Zonder de rest van het topic bijgelezen te hebben:
Ik vind het wel opvallend dat ze jou een beetje laten zitten met je factuurverzoek maar zelf zoals ik het begrijp bijna een jaar gewoon niet bereikbaar waren.
Een beetje deftige verplichtingenbesef naar elkaar toe is toch wel een tweewegstraatje.

Verder moet VVE/Pennigmeester je gewoon kunnen voorzien in een "factuur" CQ overzichtje. Dat is voor de VVE echt geen kostenpost, als je een administratie hebt die gewoon klopt kan je in 5 minuten een documentje uitpoepen welke termijnbedragen je de VVE verschuldigd bent.
Die penningmeester zit waarschijnlijk gewoon in hetzelfde complex dus die kan dat gewoon in je brievenbus deponeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 17-12-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Standeman schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:17:
[...]

Moet het wel echt de rekening van de VvE zijn. Anders heb je nog steeds een schuld bij de VvE en een onverschuldigde betaling bij de oplichter die je nergens meer kan vinden. Je kan dan alleen aantonen dat je het naar het verkeerde rekeningnummer hebt overgemaakt en daar heeft een VvE geen boodschap aan.
Tuurlijk moet dat wel de rekening van de VvE zijn. Maar dat moet makkelijk terug te vinden zijn in de papieren die je bij de overdracht kreeg, de notulen van de VvE en anders even opvragen bij 1 of meerdere buren die niet in het zogenaamde bestuur zitten. Beetje initiatief mag wel ontplooid worden. Dat de VvE in dit geval een bende is, dat is intussen wel duidelijk.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:27
leonbong schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:19:
[...]

Nee zo werkt het niet.
Het kan zijn dat oude eigenaar een betalingsachterstand had die niet verrekend is bij overdracht van de woning. Meestal wordt een betalingsachterstand door de notaris de verkoopprijs verminderd gelijk aan het open staand bedrag. Maar soms ook niet.
Maakt voor de VVE niks uit de nieuwe eigenaar is daar automatisch verantwoordelijke voor geworden en zal het alsnog moeten voldoen.

De eigenaar is verantwoordelijk voor de betaling van de bijdrage de VVE hoeft hier helemaal niet achteraan. Dat de meeste VVE's de leden herinneren is iets anders maar het hoeft niet.
Mijn VVE stuurt een paar herinneringen per email en klaar daarna incasso echter ik weet dat ons kantoor altijd bij het passeren keurig een betalingsstaat opmaakt voor de notaris. Waar overigens voor de koper gewoon kosten voor worden gerekend om die staat te maken.
Heb je mijn post wel gelezen?

Wat ik zeg is dat als het maandbedrag (dat de andere bewoners betalen) x het aantal maanden dat @MC_Sparkles er woont klopt met het te betalen bedrag dat hij/zij dan best het bedrag over kan maken.
Effe checken of het rekeningnummer klopt en niet te moeilijk doen.
Dat is mijn advies, wat TS ermee doet moet TS zelf weten.

Als het zelf berekende bedrag dus niet overeenkomt met het gevraagde bedrag dan inderdaad wat meer onderzoek doen, of een berekening van de VVE vragen. Mogelijk is er dan een achterstand van de vorige bewoner zoals jij zegt, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
leonbong schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:25:
[...]
Ik tik ook dat slimme VVE elke jaar opnieuw de incassoprocedure ter goedkeuring agendeert om dat voor te zijn.
Een beetje VVE stuurt een herinnering per post ofzo maar het hoeft echt niet, er is in de wet een stortingsplicht geregeld voor de eigenaar namelijk.
Als je het hebt over het betalen dan heb je gelijk. Wil de VvE echter naar een incassobureau gaan, moet dat jaarlijks afgesproken zijn en moet er minimaal een herinnering gestuurd zijn. Dat zijn dus 2 aparte zaken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 12:40
Als zij dreigen met een incasso, dan moeten ze je eerst voorzien van een officiële betalingsherinnering.

In deze betalingsherinnering moet dan gespecificeerd worden, hoe het totaal bedrag tot stand is gekomen.

Dus ik zou gewoon om een officiële betalingsherinnering vragen van de VVE en na aanleiding hiervan met een betalingsvoorstel komen. In dit betalingsvoorstel dan vermelden hoe jij van plan bent om de achterstand te betalen en ook in laten verwerken hoe de betaling in de toekomst zal geschieden.

Dit is misschien zuur voor de huidige nieuwe bestuur van de VVE en misschien meer werk, maar van de andere kant is dat ook niet jouw probleem. Aangezien jij al aangeeft meerdere keren gepoogd hebt om contact op te nemen met de VVE.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ijsklont schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:36:
Als zij dreigen met een incasso, dan moeten ze je eerst voorzien van een officiële betalingsherinnering.

In deze betalingsherinnering moet dan gespecificeerd worden, hoe het totaal bedrag tot stand is gekomen.

Dus ik zou gewoon om een officiële betalingsherinnering vragen van de VVE en na aanleiding hiervan met een betalingsvoorstel komen. In dit betalingsvoorstel dan vermelden hoe jij van plan bent om de achterstand te betalen en ook in laten verwerken hoe de betaling in de toekomst zal geschieden.

Dit is misschien zuur voor de huidige nieuwe bestuur van de VVE en misschien meer werk, maar van de andere kant is dat ook niet jouw probleem. Aangezien jij al aangeeft meerdere keren gepoogd hebt om contact op te nemen met de VVE.
Het is geen zij versus jij!
De VvE, dat ben je zelf.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
ericplan schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:49:
[...]

Het is geen zij versus jij!
De VvE, dat ben je zelf.
Relax, denk aan je hart :P .

Laat ik het dan maar anders verwoorden, het 'Bestuur van de VvE' versus 'Lid van de VvE'. Het bestuur komt met een claim dat een lid een achterstallige betaling heeft, lijkt mij een simpel geval van 'Wie eist, die bewijst'. De manier van bewijzen zou dan een betalingsherinnering kunnen zijn, met daarin gespecificeerd de details van de achterstallige betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Ijsklont
Het is omgedraaid in de wet.
De eigenaar heeft een stortingsplicht.

Er zijn zat uitspraken van rechtbank waarbij een koper zelf de schuld krijgt van het niet betalen van de VVE. Ondanks dat de VVE nooit een herinnering of wat dan ook heeft gestuurd. De notaris heeft je namelijk mede gedeeld dat er een VVE is. Daarmee ben je afdoende geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
leonbong schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:12:
@Ijsklont

Er zijn zat uitspraken van rechtbank waarbij een koper zelf de schuld krijgt van het niet betalen van de VVE. Ondanks dat de VVE nooit een herinnering of wat dan ook heeft gestuurd. De notaris heeft je namelijk mede gedeeld dat er een VVE is. Daarmee ben je afdoende geïnformeerd.
Maar waar moet dan TS de informatie vandaan krijgen om welk bedrag deze moet betalen, naar welk rekening nummer en onder welk referentie?

Als ik het goed heb doorgelezen hier, dan geeft TS aan deze informatie niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ijsklont schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:20:
[...]
Maar waar moet dan TS de informatie vandaan krijgen om welk bedrag deze moet betalen, naar welk rekening nummer en onder welk referentie?

Als ik het goed heb doorgelezen hier, dan geeft TS aan deze informatie niet te hebben.
Van de notaris heeft hij te horen gekregen welk bedrag het per maand is, hij weet zelf om hoeveel maanden het gaat lijkt me? TS heeft aangegeven onlangs het rekeningnummer te hebben gekregen, dus dat is ook geen issue. En anders: terug naar de notaris, want dan heeft die z'n werk niet goed gedaan. Niet de VVE. In het uiterste geval je aankoopmakelaar (die ook 'n verantwoordelijkheid hierin heeft).

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 17-12-2019 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:46
Als je een woning koop met een VVE is het je eigen plicht om het laatste financiëel jaarverslag en de laatste notules op te vragen.

Stel dat er een vereniging te weinig geld in kas heeft en grote uitgaven moet doen dan heeft dat uiteraard invloed op wat je voor die woning betaald.

Wat betreft de factuur.
Ga er maar vanuit dat dit in dit geval een excelsheet is met inkomsten per adres.
De Normale gang van zaken is dat je zelf verplicht bent om per begin van een hele maand je bijdrage aan de vereniging te doen. En ja dat mag jezelf in je eigen bankier omgeving inprogrammeren of met de hand betalen.

Wat betreft de herinnering. Dat is de financiële tussenstand in het excel bestand.
Wil je het rekeningnummer controleren vraag het aan een paar buren of vraag de notulen van eerdere vergaderingen op. Eindjaarafreking van 2018 bijvoorbeeld.

En ja, je krijgt geen factuur want die betaal die je in dit geval zelf als lid van de vereniging want de administratie uitbesteden kost geld !!

Wat je altijd nog kan doen als deze situatie je niet aanstaat is je verkiesbaar stellen voor een bestuursfunctie en orde op zaken brengen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door D-dark op 17-12-2019 18:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoewel er een stortingsplicht is snap ik niet waarom de penningmeester zo reageert. Er is een nieuwe bewoner die van goede wil is en wil betalen, maar even wil weten hoeveel het is en waar het naar toe moet. Waarom niet even een overzichtje uitdraaien? Dat lijkt mij als penningmeester een klein klusje met een positief effect en het voorkomen van incassoprocedures en gezeik.

Maar goed, dat is kennelijk nu eenmaal zo. Let wel op dat niet alle appartementen in een complex dezelfde bijdrage hoeven te hebben. Dus wel controleren hoe groot jouw aandeel in het appartementsrecht is. Klakkeloos het bedrag overmaken dat de buren ook doen hoeft niet te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Aan de andere kant, TS woont er al 22 maanden. Als je geen reactie krijgt ga je toch verder zoeken naar een contactpersoon die wel reageert? Als TS het reglement gelezen had, dan wist hij ook dat er kort na december 2018, dus bijna een jaar geleden, een jaarafrekening zou moeten komen.
Nalatig is een sterk woord, maar laks vind ik het wel.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 17-12-2019 18:55 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
@Ijsklont

Ik ken geen andere uitspraken dan degene waar er minimaal een herinnering is gestuurd. Dit is ook wat je overal tegen komt als je dit uit zou willen besteden. Daarnaast moet dit jaarlijks besproken zijn en moet je de notulen hebben gekregen.
Wel is het zo dat als je een herinnering hebt gehad en niet betaald dat alle bedragen vanaf die tijd ook mee worden genomen in een evt incasso/rechtzaak.

Maar ik ben er alweer heel wat jaartjes uit dus het kan zijn dat ze strenger zijn geworden :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
MC_Sparkles schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:05:
Het gaat om 24 appartement en 6 winkels. Wat ik heb begrepen is dat het vorige bestuur er niks mee heeft gedaan en dat het nieuwe bestuur nu alles aan het opruimen is en weer in orde aan het maken. Wellicht dat ze het daardoor niet weten.
24 appartementen en 6 winkels, is geen kleine VvE meer, waar je zo’n soort “puinhoop” zou verwachten, Is er de afgelopen jaren wel een jaarrekening opgemaakt?

En is er wel een onderhoudsplanning voor dingen als schilderwerk, dak, voegwerk, brandblusmiddelen, verlichting en een eventuele lift om maar eens wat dingen te noemen?

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-06 17:29
Dit is je eigen schuld. Jij bent met de koop van je appartement onderdeel geworden van de VvE. Je hebt zelf onderzoeksplicht. In de statuten en notulen had je kunnen lezen wat de actuele status en gezondheid van de VvE is geweest inclusief hoe jij je aan je verplichtingen moet voldoen.
Heb je dit niet gehad/gelezen dan heb je je onvoldoende voorbereid op de koop, was dit niet beschikbaar dan had je daar zeker naar moeten vragen. Nogmaals de VvE is niet jij tegen een vereniging, jij bent de VvE samen met de mede-eigenaren in het complex. Eigen schuld, dikke bult, de vergadering bepaalt en jij had hier deel van uit kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
Ijsklont schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:03:
[...]

Relax, denk aan je hart :P .

Laat ik het dan maar anders verwoorden, het 'Bestuur van de VvE' versus 'Lid van de VvE'. Het bestuur komt met een claim dat een lid een achterstallige betaling heeft, lijkt mij een simpel geval van 'Wie eist, die bewijst'. De manier van bewijzen zou dan een betalingsherinnering kunnen zijn, met daarin gespecificeerd de details van de achterstallige betaling.
Het bestuur bepaalt in de meeste gevallen helemaal niks, normaliter bepaalt de vergadering. Daar kan je bij aanwezig zijn. En zeker in dit geval daar ben je bij aanwezig als je in dit geval geen contact krijgt. Gewoon nalatigheid van TS, niets meer niets minder. Het VvE bestuur zijn je buren die wat voor het complex willen doen, behandel ze ook zo.
Bewijzen? Als er een administratie is meestal in de vorm van een excel met bijdrage per adres is dat genoeg. Aanmanen, brieven sturen, allemaal ten koste van buren die wel netjes betalen (en ook de wanbetaler)

[ Voor 10% gewijzigd door hajee999 op 17-12-2019 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:16

Aganim

I have a cunning plan..

hajee999 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:32:
[...]
Het VvE bestuur zijn je buren die wat voor het complex willen doen, behandel ze ook zo.
Als iemand die inmiddels ruim 10 jaar bestuurservaring heeft kan ik je zeggen dat dat andersom ook op gaat: het feit dat ik iets meer wil doen voor een vereniging, in wat voor vorm dan ook, geeft mij geen recht om leden te koeioneren. Als het vorige bestuur er een clusterfuck van heeft gemaakt, dan zou ik met geen mogelijkheid met droge ogen durven vragen of iemand even binnen een paar dagen tijd €2000+ overmaakt. Ja, het lid had absoluut moeten betalen, maar het is als VVE ook niet heel sociaal om er zelf een puinzooi van te maken, jaren onbereikbaar te zijn en dan nu ineens zo'n harde lijn in te zetten.

Kwijtschelden hoeft nog niet eens, maar je kan ook een betalingsregeling voorstellen in plaats van je te bedienen van een harde 'regels zijn regels' mentaliteit. Beide partijen hadden het beter moeten aanpakken, wel zo netjes om dit dan beiden te erkennen en een manier vinden om samen weer verder te kunnen. Het zijn immers je buren. ;)

En notulen pas beschikbaar stellen op de eerstvolgende vergadering? Daar wordt ik zo droevig van.. :X Zorg ervoor dat je conceptnotulen z.s.m. beschikbaar zijn voor je leden zodat ze de kans hebben om te controleren of ze kloppen, iedereen kan immers een fout maken. Op een vergadering is doorgaans niet de tijd om ze zorgvuldig door te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Pizza_Boom schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:35:
[...]
Die mogelijkheid heeft hij natuurlijk gewoon gehad met de VVE vergadering. Dat hij er dan zelf niet is, is niet het probleem van de VVE.
Onzin. Sterker nog, de Vergadering van de VVE heeft de plicht om de Notulen van de vorige vergadering aan de leden te doen toekomen voor de eerst volgende vergadering, dit is wettelijk vastgelegd. Daarnaast heeft iedere VVE een jaaropgave welke ieder jaar aan de leden moet worden voorgelegd. Daarin staan ook de nog uitstaande schulden van leden (niet bij naam, maar wel als post).

Een VVE is geen simpel wat we er even bij doen, een VVE heeft heel veel plichten. Bijvoorbeeld een meerjarig onderhoudsplan.

Dat de VVE niet wist dat @Anoniem: 37297 in het complex verbleef is gewoon nalatigheid, want dit had al voor de overdracht plaats moeten vinden, een VVE kan namelijk op bepaalde gronden een koop tegenhouden, waarvoor kennis over van de nieuwe bewoner bekend moet zijn.

Dus er zijn hier zo veel factoren die wijzen naar nalatigheid van de VVE. Daarnaast moet er een overzicht zijn van de vastgestelde maandelijkse bijdrage, dit moet, ook hier weer, via officiële stukken aan het lid worden overhandigd.

Daarnaast moet er eerst een rekening volgen over het verschuldigde bedrag. Hierin moet, afhankelijk van het bedrag een redelijke termijn volgen, bijvoorbeeld 30 dagen na dagtekening. Dus op 10 december even mededelen dat het voor 1 januari moet zijn overgemaakt is te veel van het goede. Daarna volgt een eerste aanmaning, met een periode van 3 maanden, waarna pas een incasso kan worden ingeschakeld.

Overigens hoef je geen vrienden te zijn met de VVE, want dat bestaat meestal uit ouderen die niks te doen hebben, geen onderhoud willen plegen en het liefst zo zuinig mogelijk willen zijn. Mijn advies is ook, koop nooit een flat/appartement in een gebouw waar meer dan 25% boven de 65 is. Dus kom je er niet uit met de VVE, gewoon met gestrekt been van de rechtsbijstand er in. Dat is wat ik je als oud penningmeester en secretaris van een 255 leden VVE kan meegeven.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Maarre, ik vraag me wel af waarom sommige hier nu aan het klagen zijn over TS. Die geeft zelf al aan geen probleem te hebben om het te betalen, maar wil wel weten wat ie nu precies moet betalen. Aangezien de penningmeester dat overzicht toch zal moeten hebben/maken moet dat toch niet zo'n probleem zijn. Sterker nog, dat is het eerste wat je doet als je weet dat de vorige er een zooitje van heeft gemaakt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het kan natuurlijk mis zijn gegaan bij de notaris dat die de beheerder niet hebben benaderd. We weten dat niet zeker. Een notaris is dat wel verplicht.

Als je het appartement moet financieren heb je gevalideerd taxatierapport nodig. Verplichte bijlagen zijn: splitsingsakte, huishoudelijke reglement, begroting, jaarrekening en notulen. Volgens mij weet je dan al heel veel.

Ook hangen vaak contactgegevens van de VvE in de hal en als je buren hebt dan weten die soms ook wel iets ;)

Het is geheel terecht dat je per ommegaande moet betalen. Zonder aanmaning met vermelding van de incassokosten zal een incassobureau nooit een incassoprocedure opstarten. Dat je na 22 maanden achterstand geen aai over je bol krijgt snap ik ook nog wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:55
Vraag aan het bestuur/penningmeester welk bedrag je nou precies verschuldigd bent en hoeveel je vanaf nu per maand over moet maken en of ze dat even per mail/brief naar jou kunnen sturen, dan ben je er al. Dan heb jij de bevestiging hoeveel je verschuldigd bent, kan je dat naast je eigen berekening leggen en eventueel de discussie daarover aangaan als dat significant afwijkt.

Daarnaast, zorg dat je naar de vergaderingen kan gaan, zeker als de VvE uit een nogal rommelige periode komt. Het is 1x per jaar, het gaat toch over jouw woning en de kosten daarvan, wat mij betreft moeten "andere verplichtingen" daar zoveel mogelijk voor wijken (al zijn er altijd verplichtingen die niet kunnen wijken_. Je hoeft trouwens niet eens zelf aanwezig te zijn, je mag ook iemand machtigen om namens jou aanwezig te zijn en te stemmen over besluiten.
hajee999 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:32:
[...]

Het bestuur bepaalt in de meeste gevallen helemaal niks, normaliter bepaalt de vergadering. Daar kan je bij aanwezig zijn. En zeker in dit geval daar ben je bij aanwezig als je in dit geval geen contact krijgt. Gewoon nalatigheid van TS, niets meer niets minder. Het VvE bestuur zijn je buren die wat voor het complex willen doen, behandel ze ook zo.
Bewijzen? Als er een administratie is meestal in de vorm van een excel met bijdrage per adres is dat genoeg. Aanmanen, brieven sturen, allemaal ten koste van buren die wel netjes betalen (en ook de wanbetaler)
Het bestuur krijgt diverse mandaten van de vergadering (en daarbinnen is heel veel mogelijk) en bestaat vaak uit mensen die meer betrokken zijn en de rest het al snel goed vindt en in zal stemmen met wat het bestuur voorstelt.

Dat zie ik zelf bij de vergaderingen van mijn VvE ook, redelijk lage opkomst en de meeste punten zijn eigenlijk een formaliteit. Nu zal er bij mij niet zo snel iets raars gebeuren, omdat er nog een grote verhuurder in het complex zit is het zeer lastig om een meerderheid van stemmen te behalen als de verhuurder niet mee stemt, maar dat heeft wel als voordeel dat zowel bestuur als leden zelf niet met rare plannen kunnen komen omdat dan de verhuurder niet mee doet en daarmee het plan blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:00
Ik zou mij niet zo druk maken over het incassobureau dat mogelijk wordt ingeschakeld.
Sterker nog, zo'n incassobureau zal je als het goed is wel keurig een factuurtje sturen waar alles mooi op staat en vraag desnoods nog om de specificatie.
Mochten er extra kosten bijgekomen zijn, dan betwist je deze omdat je nooit een factuur laat staan herinnering hebt ontvangen om te betalen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 18 december 2019 @ 01:16:
Ik zou mij niet zo druk maken over het incassobureau dat mogelijk wordt ingeschakeld.
Sterker nog, zo'n incassobureau zal je als het goed is wel keurig een factuurtje sturen waar alles mooi op staat en vraag desnoods nog om de specificatie.
Mochten er extra kosten bijgekomen zijn, dan betwist je deze omdat je nooit een factuur laat staan herinnering hebt ontvangen om te betalen.
Goed advies 8)7 . Zadel de VvE op met extra (incasso)kosten en zet de relatie met je buren op het spel omdat je zelf je bijdrage niet betaald hebt.

@Ts: Vraag de laatste financiele stukken op (daar heb je recht op). Daar staat precies genoemd wat je moet betalen per periode.
Voor de controle van het bankrekeningnummer bel je de penningmeester even en ter verificatie kan je natuurlijk ook even fysiek langsgaan bij de beste man.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MC_Sparkles
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Gisteravond bij de penningmeester even langs gegaan. Heb de administratie kunnen zien en waar hij op doelde wat extra tijd/geld zou kosten. Ook de hele situatie met het vorige bestuur is nu een stuk duidelijker.

Dit bleek iemand te zijn die niet in het pand woonde en daarnaast nog 68 andere VvE's deed. Ik begreep dat hij er klaar mee was en toen niks meer heeft gedaan. Dit word nu allemaal hersteld, maar er is ca. 2 jaar dus geen vergadering geweest of enige vorm van actie ondernomen vanuit het bestuur. .

Ik krijg snel een betaalverzoek vanuit het bestuur met daarop de berekening van mijn betaalachterstand en wanneer deze voldaan moet zijn. Ook is er een soort overeenkomst met wat informatie vanuit de VvE. Deze heb ik nooit gehad en gaat hij regelen voor mij zodat ik die ook heb. Hij heeft ook de onderhoudsplannen gedeeld en de beraamde kosten hiervoor.

Alles ziet er in ieder geval een stuk positiever uit dan de voorgaande communicatie bleek. Hij snapte ook waarom ik een soort rekening wilde.

Omtrent de reacties die aangaven dat het mijn eigen schuld was. Dat klopt, maar het ging niet om de schuldvraag.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Betalingsachterstanden, vermogen allemaal zaken die je wilt weten voordat je een appartement koopt. Jij koopt je ook in in dat potje/verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:00
Wolly schreef op woensdag 18 december 2019 @ 01:35:
[...]

Goed advies 8)7 . Zadel de VvE op met extra (incasso)kosten en zet de relatie met je buren op het spel omdat je zelf je bijdrage niet betaald hebt.
Als je er alles ( redelijkerwijs ) aan hebt gedaan om op een normale manier een betaalverzoek te ontvangen is dit verre van 8)7
Maar TS heeft het nu zo te zien op een andere manier weten op te lossen, beter natuurlijk ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:56
MC_Sparkles schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:09:

Ik heb om de notule gevraagd, maar die word pas op 14-01 gegeven bij de volgende vergaderingen en niet verstrekt via de mail....
De VVE dient jou gewoon vooraf de notulen te sturen en die mogen niet onthouden worden omdat je niet bij een vergadering aanwezig bent. Net als dat ze elke eigenaar moeten voorzien van de jaarcijfers, ook als je niet aanwezig bent bij een vergadering.

Tot je stukken ontvangt zou ik de bijdrage gewoon inhouden, die meneer de penningmeester houdt zich niet aan de regels. Ik zou ook een formele reactie richting bestuur sturen, die is immers verantwoordelijk EN aansprakelijk.
Wim-Bart schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:01:
[...]

Onzin. Sterker nog, de Vergadering van de VVE heeft de plicht om de Notulen van de vorige vergadering aan de leden te doen toekomen voor de eerst volgende vergadering, dit is wettelijk vastgelegd. Daarnaast heeft iedere VVE een jaaropgave welke ieder jaar aan de leden moet worden voorgelegd. Daarin staan ook de nog uitstaande schulden van leden (niet bij naam, maar wel als post).

Een VVE is geen simpel wat we er even bij doen, een VVE heeft heel veel plichten. Bijvoorbeeld een meerjarig onderhoudsplan.

Dat de VVE niet wist dat @Anoniem: 37297 in het complex verbleef is gewoon nalatigheid, want dit had al voor de overdracht plaats moeten vinden, een VVE kan namelijk op bepaalde gronden een koop tegenhouden, waarvoor kennis over van de nieuwe bewoner bekend moet zijn.

Dus er zijn hier zo veel factoren die wijzen naar nalatigheid van de VVE. Daarnaast moet er een overzicht zijn van de vastgestelde maandelijkse bijdrage, dit moet, ook hier weer, via officiële stukken aan het lid worden overhandigd.

Daarnaast moet er eerst een rekening volgen over het verschuldigde bedrag. Hierin moet, afhankelijk van het bedrag een redelijke termijn volgen, bijvoorbeeld 30 dagen na dagtekening. Dus op 10 december even mededelen dat het voor 1 januari moet zijn overgemaakt is te veel van het goede. Daarna volgt een eerste aanmaning, met een periode van 3 maanden, waarna pas een incasso kan worden ingeschakeld.
Dit dus... zover was ik nog niet met lezen ;)

Edit 2: en inmiddels al opgelost ook lees ik 8)7 goed om te lezen!

[ Voor 53% gewijzigd door Arjant2 op 18-12-2019 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
JohanNL schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:33:
[...]

Als je er alles ( redelijkerwijs ) aan hebt gedaan om op een normale manier een betaalverzoek te ontvangen is dit verre van 8)7
Maar TS heeft het nu zo te zien op een andere manier weten op te lossen, beter natuurlijk ;)
Je gaat voorbij aan het feit dat het inschakelen van enige vorm van incasso er kosten gemaakt worden, die jij en je buren betalen.

Overigens heb je als eigenaar van appartementsrecht de plicht om zelf onderzoek te doen naar de status van de VVE de laatste notulen enzovoort, als je slim bent heb je dit bij aankoop gedaan. Zo niet, eigen schuld dikke bult. Dit geval, hoe onschuldig ook had ook voorkomen kunnen worden door goed te onderzoeken. Ik had nooit een appartement gekocht zonder de notulen en financiële administratie van de VvE (incl meer jarig onderhoudsplan) ingezien te hebben.

Je zal niet de eerste zijn die ineens na aankoop van z'n appartement 15K moet storten om de lift of het dak te vervangen en er niet genoeg in kas van de VvE zit. En ja dan beslist de vergadering ook en is er een meerderheid kan je het gewoon ophoesten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De meeste incassobureau's werken "gratis". Dat wil zeggen dat als je een abonnement hebt, de kosten zoveel mogelijk bij de debiteur komen te liggen. De meeste beheerders hebben zo'n abonnement. Deze kosten komen dus niet bij je buren te liggen.

Ik zie zelden dat een VvE en dus de eigenaren noemenswaardige bedragen aan incassokosten betalen. Sommige rechtsbijstandsverzekeringen bieden ook de dienst incasso's te verzorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:27
@Ijsklont

En dit is opzich ook geheel logisch.

Door lid te worden van een vereniging, conformeer je je aan alle plichten die dat lidmaatschap met zich meebrengt. Dat de eigenaar van een appartementsrecht automatisch van rechtswege lid is van een VVE, doet niets aan de voorgaande zin af. Je zult je als lid dus zelf actief moeten verdiepen in je plichten, zodat je niet in gebreke bent.

Facturen zijn compleet overbodig. Het lidmaatschap van welke vereniging dan ook is geen product of dienst die je afneemt.

Bovenstaande neemt echter niet weg dat het gedrag van de penningmeester in dit geval niet bepaald de schoonheidsprijs verdient.

Een goed gesprek, kopie van de jaarrekening, kopie van het MJOP en kopieën van notulen van de laatste paar vergaderingen lijken mij een goede start. Met daarbij vanuit TS de plechtige belofte dat het geld van alle achterstallige betalingen binnen een week wordt overgemaakt op de bankrekening op naam van de VVE.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1