Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Mijn werkgever heeft mij enkele jaren geleden de mogelijkheid gegeven door inleg van eigen spaargeld aandelen in ons bedrijf te kopen. Hier heb ik en vele collega's gebruik van gemaakt.

Nu er echter koerswinst betaalt gaat worden blijkt dat de werkgever hier inkomstenbelasting over heft. Blijkbaar stond dit in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden, maar is dit niet onwettig? Het is n.b. eigen spaargeld van de mensen dat is ingelegd, waarover dus al een keer inkomstenbelasting is gerekend.

Iemand hier expert op dit gebied?
Wat ik zelf via Google vind is dat koerswinst niet in Box 1 valt.

Alvast dank voor jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Koerswinst of dividentbelasting?

Koerswinst is wat je krijgt als je de aandelen verkoopt, dividentbelasting is wat je moet betalen als je divident uitbetaalt krijgt van je aandelen. Niks raars aan.

Zie ook: https://www.aegon.nl/part...en-beleggen-hoe-werkt-dat

[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 17-12-2019 09:58 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dat ligt denk ik helemaal aan je regeling. Ik kan me zomaar voorstellen dat je die aandelen met een korting hebt kunnen kopen en dan kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je over een deel belasting betaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je ze niet met bruto salaris kunnen kopen, waardoor je nu alsnog inkomstenbelasting moet betalen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is het geld juridisch van jou, is er al loonbelasting over betaald, is het vermogen, dan betaal je vermogensbelasting. Dit is het geval als je "normale" aandelen verhandeld.

Is het geld juridisch nog van het bedrijf, je hebt nog geen loonbelasting betaald, dus het resultaat is dus loon, dan betaal je loonbelasting.

Wel lullig dat dit niet vooraf helder is gecommuniceerd.

[ Voor 8% gewijzigd door kamerplant op 17-12-2019 10:51 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Laatst online: 22:37
Het zal er ook van afhangen hoe de deal precies geformuleerd is. Als aan het begin van het jaar met jou afspreek dat jij voor 50 euro een aandeel mag kopen. Maar nu, op het moment dat jij het aandeel krijgt is het 75 euro waard. Dan geef ik jou als werkgever dus 25 euro loon in natura.

Het is niet vreemd als die 25 euro belast word als inkomen. Het zelfde geld voor (buitensporige) andere dingen die gedaan kunnen worden door de werkgever zoals gratis lunch, gratis kinderopvang, etc. Er zijn limieten hoeveel je mag besteden aan arbeidsvoorwaarden en wanneer het loon word.

Het is ook aan de werkgever soms hoe slim hij is met het boekhouden. Het was natuurlijk beter geweest als hij had afgesproken dat je al eigenaar was van het aandeel vanaf begin van het jaar. Want dan valt koerstwist onder vermogen. Het is misschien jammer dat ze het niet anders/beter bij houden. Maar klinkt niet direct als onwettig.

Update: Als je die 25 euro 'extra' krijgt boven op je huidig loon is de vraag hoe erg dit is. Kan je het aandeel 'meteen' weer verkopen? want dan zou je meteen 12,50 per aandeel boven op je loon als bonus krijgen (die 25 euro winst minus 50% voor de fiscus)

[ Voor 35% gewijzigd door Batavia op 17-12-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Jongens, de aandelen zijn (in principe) géén loon in natura: de aandelen zijn gekocht met spaargeld van de werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Laatst online: 22:37
Ardana schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:24:
Jongens, de aandelen zijn (in principe) géén loon in natura: de aandelen zijn gekocht met spaargeld van de werknemers.
Dat hangt van de deal af. Ik ken meer bedrijven waarbij je aandelen kan kopen onder de marktwaarde. Als jij een aandeel koop voor 50 euro en de beurskoers is 75, heb je dus 25 euro loon in natura gehad. Dat die eerste 50 euro uit je eigen spaargeld komt maakt dan niet uit.

En je krijgt dit effect vanzelf als ik nu afspreekt dat je over een paar jaar een vaste hoeveelheid aandelen kan kopen tegen een bedrag dat ik nu vast stel.

[ Voor 20% gewijzigd door Batavia op 17-12-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Er is meer informatie nodig. Belasting in box 1 kan weldegelijk van toepassing zijn als de aandelen onder de werkelijke waarde zijn verkregen.

Een aandelenplan wordt typisch nauwgezet gestructureerd. Dat bepaalt ook of er inkomstenbelasting betaald moet worden: niet, bij aankoop, bij verkoop. Blijkbaar was hier vooraf al bekend dat er later in box 1 afgerekend moest worden. Dat kan, hoewel in de meeste gevallen het anders wordt gestructureerd.

De keuze ligt achteraf ook niet bij de werkgever, want de werkgever is op dat moment slechts uitvoerende van de belastingwet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Batavia schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:47:
[...]
Dat hangt van de deal af. Ik ken meer bedrijven waarbij je aandelen kan kopen onder de marktwaarde. Als jij een aandeel koop voor 50 euro en de beurskoers is 75, heb je dus 25 euro loon in natura gehad. Dat die eerste 50 euro uit je eigen spaargeld komt maakt dan niet uit.

En je krijgt dit effect vanzelf als ik nu afspreekt dat je over een paar jaar een vaste hoeveelheid aandelen kan kopen tegen een bedrag dat ik nu vast stel.
Daarom schreef ik ook "in principe". Maar voor de rest ben ik het wel eens met Rukapul: er is meer info nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 22:29
Wat ik nog weet van m'n oude regeling: Ik betaalde de aandelen ook met netto loon, maar met korting. Over het verschil tussen de aankoopprijs en de marktwaarde betaalde ik belasting.

Zinnige antwoorden kunnen alleen gegeven worden met meer details over jouw regeling.
Pagina: 1