Dilemma : Ryzen 3900X -> Asus Prime x470/x570 Pro

Pagina: 1
Acties:

• Korlean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-02-2025
Hey Tweakers, ik denk niet dat het een echt origineel topic is maar ik breek er mijn hoofd al een aantal avonden over.

Eerst twijfelde ik enorm lang tussen een 3700X en 3900X. Nu neig ik toch meer naar de 3900X wegens mijn dagelijks gebruik, ik gebruik relatief vaak render/encoding tools, draai een hoop VM's en multitask er op los ;)

Nu twijfel ik weer enorm tussen het Asus Prime x470 Pro en de Asus Prime x570 Pro

Ik ga met 99.9 % zekerheid nooit overclocken, dus ondersteuning voor sneller ram die x570 pro zou hebben zou me niet veel meerwaarde geven.

Ik hou echt niet van actieve chipset cooling. Ik weet dat er passieve x570 bordjes zijn maar dat is wat buiten mijn budget :)

De 2TB NVMe SSD drive die ik wil kopen is een Pci Express 3.0 en ook dat zie niet echt snel veranderen.(afgaande van de reviews)

Als ik het me allemaal zo zie neertypen is mijn keuze eigenlijk al gemaakt denk ik, of zijn er mensen die zeggen dat een 3900X geen goed idee is op een x470 bord ?

Thanks!

• RaiseCain
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-01 13:17
Zolang je een x470 bord neemt met een stevige VRM setup is er helemaal geen probleem.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:28

br00ky

Moderator Harde Waren

• Korlean
Thanks RaiseCain, ik was eens aan het rondkijken maar vindt zo'n meningen/reviews over die VRM's vaak subjectief. (ik weet dat reviews op zich altijd subjectief zijn maar ivm VRM's...)

Ik ga vermoedelijk voor een https://www.asus.com/be-nl/Motherboards/PRIME-X470-PRO/ en de reviews mbt de vrm zijn overwegend positief. Keep in mind dat ik dus ook niet van plan ben te overclocken ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Korlean op 17-12-2019 14:17 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00
https://docs.google.com/s...ew?sle=true#gid=639584818

Daar staan een heleboel moederborden en waar ze ingeschaald zijn.

Je ziet daar ook dat er prima B450/X470-borden zijn en ook crap-varianten.
Asus Prime X470-Pro: Stock 3900X en voor een overclockte 3900X is het "Minor airflow recommended".
Nu lijkt het me dat je sowieso wel minor airflow hebt in je kast

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Korlean schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:13:
Thanks RaiseCain, ik was eens aan het rondkijken maar vindt zo'n meningen/reviews over die VRM's vaak subjectief. (ik weet dat reviews op zich altijd subjectief zijn maar ivm VRM's...)

Ik ga vermoedelijk voor een https://www.asus.com/be-nl/Motherboards/PRIME-X470-PRO/ en de reviews mbt de vrm zijn overwegend positief. Keep in mind dat ik dus ook niet van plan ben te overclocken ofzo.
Niks mis mee. vraag wel aan verkoper of er een geschikte bios op zit voor Ryzen 3000.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Korlean
@White Feather : Ik ga voor een Define c met 2x 140mm front fans , 1x 120 exhaust en 2x(of 1x) 140mm top fan.

Zou normaal wel voldoende airflow moeten zijn dan hoop ik.

Dank je wel voor het linkje trouwens, is wel informatief. Alleen is "minor airflow recommended" natuurlijk wel een beetje vaag. Doet me toch weer wat twijfelen... (ben nu ook wel een eeuwige twijfelaar ;) )

@Hackus : ik ging via megekko bestellen en die bieden geen optie (meer) aan voor te flashen naar nieuwe versie, maar als het niet werkt kan je hem wel terugsturen en hem dan laten flashen voor x aantal euro. Is nogal omslachtig maar op de pricewatch zie ik dat alle recente geleverde van deze bordjes al een geschikte bios hebben. (blijft een gok natuurlijk)

[ Voor 16% gewijzigd door Korlean op 17-12-2019 15:09 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Korlean schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:05:
@White Feather : Ik ga voor een Define c met 2x 140mm front fans , 1x 120 exhaust en 2x(of 1x) 140mm top fan.

Zou normaal wel voldoende airflow moeten zijn dan hoop ik.

Dank je wel voor het linkje trouwens, is wel informatief. Alleen is "minor airflow recommended" natuurlijk wel een beetje vaag. Doet me toch weer wat twijfelen... (ben nu ook wel een eeuwige twijfelaar ;) )

@Hackus : ik ging via megekko bestellen en die bieden geen optie (meer) aan voor te flashen naar nieuwe versie, maar als het niet werkt kan je hem wel terugsturen en hem dan laten flashen voor x aantal euro. Is nogal omslachtig maar op de pricewatch zie ik dat alle recente geleverde van deze bordjes al een geschikte bios hebben. (blijft een gok natuurlijk)
De VRM van X470 prime-pro is prima. daar hoef je je geen zorgen om te maken. ook liggen er al veel B450/X470 bordjes in de winkel met geschikte bios. Ik gaf het je even aan, zodat je niet straks zit te kijken dat het niet werkt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:09
Welke grafische kaart ga je erin stoppen en hoe groot is de kans dat je binnen nu en 2-3 jaar je grafische kaart vervangt door een nieuw model dat dan op PCIe 4x draait?

• Korlean
@JeroenNietDoen ik zou er nu een 2070Super insteken en dan geen upgrade meer tot ik vermoedelijk weer alles vervang.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:30
Eigenlijk zouden jouw vragen moeten zijn:

- Wil ik meer dan 64 GB RAM gebruiken ? (Want VM's kunnen een slokje lusten)
- Wil ik meer dan 3 case fan's aansluiten en GEEN molex splitter gebruiken?
- Zit ik op een krap budget?

Antwoord chart:
>> 1) Ja 2) nee 3) nee >> X570-Pro
>> 1) Nee 2) ja 3) ja >> X470-Pro
>> 1) Ja 2) ja 3) ja >> error (zoek ander bord) :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Korlean
Dan is het toch meer het tweede (veel fans, liefst geen splitters) en geen 64 GB needs.

Ja, ik ga het op de X470-Pro houden :)

Dan nog de laatste twijfel voor mezelf proberen weg te werken tussen 3700x en 3900x maar denk dat ik het toch maar op de 3700x ga houden.

[ Voor 35% gewijzigd door Korlean op 26-12-2019 12:18 ]

• crovax_be
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-01 21:21
Korlean schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:18:
Dan is het toch meer het tweede (veel fans, liefst geen splitters) en geen 64 GB needs.

Ja, ik ga het op de X470-Pro houden :)

Dan nog de laatste twijfel voor mezelf proberen weg te werken tussen 3700x en 3900x maar denk dat ik het toch maar op de 3700x ga houden.
Ik werk zelfs nog op een X370 Asus Prime Pro met een 3700X, werkt perfect en zelfs het geheugen loopt als een speer op 3600mhz.

note : een voordeel van het AM4 platform is dat je gemakkelijk kan upgraden. Mocht je nu voor een 3700x kiezen, kan je later (als de prijs wat minder is eventueel) deze gemakkelijk vervangen door een 3900x.

Zo heb ik een upgrade gedaan van een 1700x naar een 3700x op het zelfde MB.

Succes met je aankoop, je zal het je zeker niet beklagen :)
Pagina: 1