Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livingwish
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-01-2020
Hoi,

twee maanden geleden voor het eerst sinds lange tijd weer eens geprobeerd om zelf een PC in elkaar te draaien en tot eergisteren liep hij prima. Zodra ik de PC aan zet blijft mn scherm zwart en zie ik ook niet de RGB in mn muis en toetsenbord aan gaan (indicatie dat deze geen power krijgen?). Wel draaien alle fans (incl die van de RX5700) en gaan alle LEDs aan. Ik heb voor de error niks veranderd aan de hardware of software: laatste driver update was in november en de behuizing is netjes dicht gebleven.

Nu heb ik volgens mij alles gedaan om het falende onderdeel te achterhalen en dat lijkt de RX5700 te zijn. Visueel is er niks mis mee, dus ik dacht misschien is er iets mis gegaan met de bios of iets dergelijks. Nu heb ik niet veel verstand van dit deel en mijn pogingen om dat te verhelpen via google hebben me nog niet wijzer gemaakt. Ik hoop nu op wat pointers zodat ik zeker kan zijn dat de RX5700 kapot is of dat ik het nog kan fixen.

Specs (vergeef en verlicht mij als ik hier grote zondes heb begaan)
GPU: SAPPHIRE Radeon RX 5700 XT PULSE
Processor: AMD Ryzen 7 2700X
Voeding: Cooler Master V750 (750W)
Moederbord: ASRock B450M Steel Legend
Geheugen: Corsair 16gb DDR4-3000
HD: Samsung 860 QVO 2TB SSD

Tot nog toe heb ik geprobeerd:
-Alle verbindingen nagelopen met zowel de RX5700 er in als er uit: ik zie niks wat mogelijk sluiting maakt en alle connectors zitten netjes op hun plek. Er zijn geen brandplekken of onderdelen op de Mobo die los zijn geraakt.
- CMOS gereset door zowel de batterij er uit te halen als de CMOS jumper te gebruiken
- Voeding getest in een andere PC en andere voeding (700W) aangesloten op systeem: beide fungeren goed en alles draait.
- andere video kaart in systeem (uit oud systeem): systeem draait normaal
- andere PCIe slot geprobeerd met RX5700 en oude kaart: oude kaart werkt wel, RX5700 niet
- opstarten met enkel essentiele onderdelen: elke configuratie werkt en krijgt power totdat ik de RX5700 er in stop
- HDMI kabel aangesloten op Mobo aansluiting met en zonder de RX5700 en oude kaart: krijg geen beeld. Mogelijk instelling in de bios van het moederbord maar heb deze niet kunnen vinden in de interface na meermalen deze doorgestruind te hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:50
Je zal sowieso geen beeld krijgen als je scherm op de moederbord aansluit, je CPU heeft geen GPU (select aantal AMD CPUs hebben dat)

Je zegt de voeding in een andere PC te hebben getest en deze werkt gewoon, maar heb jij je videokaart toevallig ook daarin geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:09
Die andere videokaart, wat voor iets is dat?

Misschien dat de 5700 meer stroom vraagt bij het opstarten dan "Die andere" en dat de voeding dat niet leuk vind, dan zou de voeding misschien niet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livingwish
@Mizgala28 verklaard een hoop, weet ik dat ik me daar niet meer op hoef te focussen. Ik had de kaart zelf nog niet overgezet. Zal ik vanavond proberen: ik hoop dat het ouwe beessie hem trekt.

@JappieR Poeh, goeie vraag. Had hem uit mijn vorige of getrokken en die was al een paar jaartjes oud. Ben me er van bewust dat hij een stuk minder demanding zal zijn op de power supply maar de test ermee gaf me in ieder geval de informatie dat de overige onderdelen werken. Maar als het aan de voeding ligt, waarom heeft hij dan twee maanden zonder issue gedraaid? Kan een voeding binnen twee maanden zo ver aftakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01

jgj82

Ja, maar = nee

Livingwish schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:12:
@Mizgala28 verklaard een hoop, weet ik dat ik me daar niet meer op hoef te focussen. Ik had de kaart zelf nog niet overgezet. Zal ik vanavond proberen: ik hoop dat het ouwe beessie hem trekt.

@JappieR Poeh, goeie vraag. Had hem uit mijn vorige of getrokken en die was al een paar jaartjes oud. Ben me er van bewust dat hij een stuk minder demanding zal zijn op de power supply maar de test ermee gaf me in ieder geval de informatie dat de overige onderdelen werken. Maar als het aan de voeding ligt, waarom heeft hij dan twee maanden zonder issue gedraaid? Kan een voeding binnen twee maanden zo ver aftakelen?
Binnen een fractie van een seconde zelfs.. })

Probeer de videokaart in je andere systeem, en het liefst nog eens met een known-good PSU. Als je dan geen succes hebt gewoon aanmelden voor RMA. Je hebt alle opties dan wel redelijk uit uitgesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door jgj82 op 17-12-2019 09:17 . Reden: Spelvaud en aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
- Voeding getest in een andere PC en andere voeding (700W) aangesloten op systeem: beide fungeren goed en alles draait.
Heb je die andere voeding op je huidige PC aangesloten? En doet hij het dan wel met de RX5700?

Zelf heb ik bijvoorbeeld probleem gehad waarbij gedeelte van de binnenkant van connector van GPU voedingskabel aan de kant van de voeding (een modulaire) was weggesmolten. Geen idee wanneer dat precies is gebeurd, maar heeft iig lang genoeg gewoon gewerkt, tot er bij wat werkzaamheden wat heen en weer bewogen was en hij niet altijd meer goed contact maakte.

[ Voor 44% gewijzigd door Sissors op 17-12-2019 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livingwish
@jgj82 en @Mizgala28 Videokaart in ander systeem met andere voeding: ook geen beeld te krijgen. Nogmaals geprobeerd met de oude videokaart en gelijk beeld. Ik ga nu voor de RMA contact opnemen met de verkoper

@Sissors Voeding nu geprobeerd in oud en nieuwe systeem met RX5700, beide geen succes. Ik heb zelfs de kabels verwisseld voor nieuwe die over waren maar ook geen oplossing.

@JappieR Ik heb even dubbel gechecked wat het systeem nodig zou hebben en dat komt uit op 450W. Ik denk dat ik met mijn 750 en 700 dus wel veilig zit wat betreft de benodigdheden van mn systeem.

Allemaal bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel19
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-02 04:22
@Livingwish sorry dat ik zo laat ben maar,

750W is meer dan genoeg ik zou je niet druk maken dat je tekort komt.
Hoe heb je de rx 5700 aangesloten? heb je de pcie kabel 2x aangesloten? is de kaart aangesloten op 2 pcie uiteinden op 2 kabels of 2 pcie uiteinden op 1 kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Lijkt mij nu wel duidelijk dat die kaart gewoon zeer waarschijnlijk kapot is. Hoeveel PCIe kabels je gebruikt zou tijdens booten echt geen invloed moeten hebben. (Overigens ben ik te lui om op te zoeken van deze voeding, maar genoeg voedingen moeten gewoon beide PCIe connectoren aansluiten op één kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel19
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-02 04:22
@Sissors
Ik weet uit ervaring dat je bij sommigen kaarten die veel W vereisten het best 2 kabels kunt gebruiken i.p.v. 1
kaarten zoals de rx 5700xt en de vega 56 nemen al snel 225W met zich mee. wat kan oplopen naar 300w voor 50 ms.
300W door een single kabel laten lopen is nooit een goed idee. kan een system failure veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zijn PC start uberhaupt niet op, als hij nu alleen in enorm zware benchmark crashte was het een ander verhaal.

Los daarvan, als kabels gewoon gemaakt zijn om twee connectoren te hebben dan moet dat gewoon prima gaan. Daarvoor zijn ze gemaakt, en je moet er dus vanuit kunnen gaan dat de kabels voldoende dik zijn. Mijn RM550x heeft bijvoorbeeld simpelweg zijn PCIe connectoren aan één kabel, er is geen andere optie dan die te gebruiken.

Een splitter op een kabel met één connector doen zodat je er twee kan aansluiten, dat is een slecht idee ja.
Pagina: 1