Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-05 23:44
Beste allemaal, ik zit met een probleem. Misschien dat iemand mij kan helpen!

De PC in kwestie heb ik 7jaar geleden in elkaar gezet. Door de jaren heen heb ik het een en ander vervangen/geüpgrade. Van de oorspronkelijke onderdelen zijn alleen nog in gebruik:
i7 3770k
Z77A-GD65
16gb Corsair Vengeance Geheugen DDR3 (4x4)
1TB Seagate 7200rpm
___
Dit zijn de onderdelen die er later bij zijn gekomen maar tot eergisteren altijd hebben gewerkt:
Corsair TX650M V2
H100i
RX580 ASUS STRIX Videokaart
Samsung 840 SSD (128Gb)

Dan het probleem dat ik ondervind: Wanneer ik de PC opstart komt deze in een bootloop terecht waarbij de volgende codes steeds terugkeren, de meeste razendsnel waardoor ik ze met een slomo filmpje heb moeten terugkijken. Diegene die dik gedrukt zijn, zijn zonder slomo ook af te lezen. Uiteraard heb ik geprobeerd het geheugen te verplaatsen dan wel compleet te verwijderen. Alleen als ik alle sticks verwijder krijg ik een ander resultaat namelijk dat het moederbord blijft steken op code 55 voor een aantal seconden waarna deze herstart. Ook heb ik de CMOS gereset door het moederbord batterijtje eruit te halen voor een langere tijd. Dit alles heeft tot hetzelfde geresulteerd.

03 = System Agent initialisation before microcode loading
10 = PEI Core is started
15 = Pre-memory System Agent initialisation is started
19 = Pre-memory PCH initialisation is started
30 = Reserved for ASL ???
32 = CPU post-memory initialization is started
36 = CPU post-memory initialisation. System management
46 = OEM post memory initialization codes
49 = OEM post memory initialization codes
55 = Memory not installed
4f = DXE IPL is started

Ik vrees het ergste, maar aangezien ik op het moment niet echt geld klaar heb liggen voor een upgrade hoop ik dat het nog op te lossen valt. Iemand enig idee wat dit kan zijn? 8)7

ps. mocht het zin hebben kan ik een filmpje maken van hetgeen dat zich afspeelt.

Beste antwoord (via Ordieee op 26-12-2019 01:34)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-07 20:58

Nemesizz

Untouchable

De batterij al een keer vervangen? misschien dat ie leeg is of een te lage spanning. Een lege batterij kan soms ook voor rare problemen zorgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiseCain
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-07 12:02
Heb je je geheugen dimms al aangedrukt? Als dat niks uithaalt even de dimms 1 bij 1 testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
Yes, ik heb alle dimms erin en eruit gehad. Het veranderd niets aan de boot loop, tenzij ik er helemaal geen in heb zitten (dan geeft hij 55 aan, wat logisch is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Sand/Ivy bridge CPU zijn er niet heel gevoelig voor maar... misschien eens de processor reseaten?

Je zag dit metname bij Skylake nog wel eens gebeuren dat een koeler te strak (of te los) invloed had op de memory kanalen. Gezien het memory zelf reseaten geen/weinig invloed lijkt te hebben, misschien het proberen waard.

Gebeurt het overigens ook met slechts 2 sticks ipv 4? Want 4 RAM sticks is altijd wat 'zwaarder' voor de memorycontroller dan 2 sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
Bedankt voor de input!

Ik heb de CPU reseated (Waar ik niks geks tegenkwam overigens), dit geeft geen ander resultaat. Ook heb ik alle RAM zo'n beetje doorgewisseld (van 1 t/m 4 sticks). Allen resulteerde tot dezelfde loop..

Toen heb ik nog een keertje de CMOS gereset in de hoop dat dit misschien iets zou veranderen en toen gebeurde er zowaar iets. Na een paar minuten loopen ging de PC de BIOS in, met eerst een waarschuwing over de veranderde hardware. In de BIOS ben ik niks geks tegengekomen en heb ik ook niks aangepast behalve de opstartschijf, datum en tijd.

Toen heb ik deze instellingen opgeslagen en herstart, waarna ik weer in dezelfde loop als hiervoor terecht ben gekomen die heb ik 10 minuten laten gaan, waarna ik een nieuwe CMOS reset heb geprobeerd om weer de bios in te komen dit heeft tot noch toe alleen nog geen resultaat. Ik blijf weer vastzitten in dezelfde loop. 8)7

EDIT:
Ik heb een filmpje toegevoegd van de loop.
YouTube: Z77-GD65 Bootloop

[ Voor 8% gewijzigd door Ordieee op 18-12-2019 16:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

De batterij al een keer vervangen? misschien dat ie leeg is of een te lage spanning. Een lege batterij kan soms ook voor rare problemen zorgen.

• Ordieee
Nope, dat heb ik nog niet gedaan. Zal vandaag gaan kijken voor een batterijtje.. Ik hoop dat dat het is!

• Ordieee
Ik heb een aantal drukke dagen gehad vandaar dat ik nu pas weer reageer maar dat heeft het inderdaad verholpen! Gek dat zo'n batterijtje voor dat soort rare dingen kan zorgen. Bedankt voor de oplossing!
Pagina: 1