Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GamePC met basis videokaart of upgrade later? 400-600 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• probability
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-08-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de eerste plaats surfen, office en gamen. Ik speel niet de allernieuwste en zwaarste games. (geen shooters) Wil wel graag een desktop waar ik komende 5 jaar mee uit de voeten. Ik gebruik nu alleen een laptop en het zou zomaar kunnen dat ik weer meer ga gamen. Video-bewerking, streaming en dergelijke ga ik niet gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijsrange 400-600 euro. Ook omdat ik ook alles eromheen nog moet aanschaffen (bureau, stoel, monitor, toetsenbord, muis heb ik allemaal nog niet. (tips welkom) Wil 800 euro in totaal uitgeven of minder met de optie om later te upgraden als ik intensief gebruik.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ik heb alleen nog een monitor van 10 jaar oud.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil soepel in 1080p kunnen gamen. Speel nu sporadisch en voornamelijk (oude) RPGs & real time strategy games die op een laptop nog draaien. Maar als ik het gamen weer meer op pak, zou ik ook Games als GTA 5, (nieuwe) Elders scrolls met dit systeem soepel willen draaien.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen Merk-voorkeur. Beste prijskwaliteits-verhouding is belangrijkste. Het is mijn eerste build, dus zou fijn zijn als het niet al te tricky is qua in elkaar zetten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik twijfel sterk tussen twee opties, zie hieronder.

Optie 1: Een Systeem met alles erin nu (rond de 600 euro) met een redelijke video-kaart, voldoende opslag/geheugen.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 124,05€ 124,05
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,99€ 74,99
1VideokaartenXFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 178,-€ 178,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 47,25€ 47,25
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 61,90€ 61,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W CM€ 64,95€ 64,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 660,14

Of optie 2 een goedkoper systeem nu zonder eigen videokaart maar met nieuwere processor waar ik de onboard grafische kaart van gebruik en die ik kan upgraden op het moment dat ik inderdaad meer zwaardere games ga spelen.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 140,90€ 140,90
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 47,25€ 47,25
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 61,90€ 61,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 65,50€ 65,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,49

Ga je overklokken?
Nee, nooit gedaan en ook niet echt van plan tenzij het echt een wereld van verschil gaat maken hoe lang mijn systeem mee kan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Omdat het mijn eerste build is (geïnspireerd op best buy guides), wil ik zeker weten dat ik niks vergeet en dat het allemaal compatibel is.
Ten tweede wil ik advies over de keuze tussen de twee bovengenoemde opties. Is de 2e build geschikt om later te upgraden? Of is het verstandiger om in een keer goed te investeren en klaar te zijn. Wat zou de bottleneck bij upgraden zijn en waar moet ik dus opletten en eventueel nu wat extra in investeren.

Dank voor de reacties en de suggesties. Ik ben er nog niet helemaal uit met deze extra keuzes. Wellicht is een tweedehands systeem of in ieder geval grafische kaart wel het meest interessant

[ Voor 3% gewijzigd door probability op 17-12-2019 13:32 ]

Beste antwoord (via probability op 19-12-2019 04:24)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

probability schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 00:09:
[...]

Is een ryzen processor met integrated graphics wel een reële optie (en dan evt later upgraden) of is het dan toch slimmer om voor optie 1 met een tweedehands videokaart te gaan?
Je kan games die net veeleisend zijn qua graphics (Minecraft, 2d games, Untitled Goose Game, je kent ze wel) of oudere games prima spelen met een 3400G met ingebakken Vega 11 chip, als je dan doorspaart kun je altijd nog een goede gpu kopen :)
[...]

Puur om het te begrijpen, maar wat is er fundamenteel anders dan aan deze voeding? Als een voeding veilig en genoeg watt is, dan werkt het toch? Of waar merk je dan verschil in tijdens het gamen/gebruik?

Wat betreft het budget.
800 euro zou ik totaal willen uitgeven (inclusief monitor en ik moet ook nog toetsenbord en muis aanschaffen). 600 euro- 650 euro voor het systeem is dus wel echt de max. Zeker omdat ik niet weet hoeveel zware games ik ga spelen, vind ik het nu nogal overkill om 200 euro+ aan een grafische kaart uit te geven.
Intern ontwerp van een voeding, standaarden die ze ondersteuning en beveiliging zijn allemaal dingen waar je op moet letten bij de keuze van een voeding.
De caps in de goedkoopste Corsair series zijn matig at best en ze vangen grote piekspanningen niet goed, of gewoon niet op. Met als gevolg een onstabiel systeem of erger. De Seasonic Focus series gaf veel problemen met veeleisende GPUs, volgens mij vooral de RTX2070. Piekspanning, coil whine, voltage ripple problemen, slechte onderdelen (vooral condensators) zijn allemaal redenen waarom een PSU gewoon brak kan zijn. De VS serie is daar een voorbeeld van.

De RM[nnn]x serie is daarintegen een stuk beter ontworpen, gebruikt betere condensators en is daarom gewoon een betere keuze.
Een VS serie is misschien adequaat in een systeem van je vader en moeder, zonder gpu en waar alleen maar basic taken op worden uitgevoerd, maar niet geschikt voor een systeem met een dergelijke cpu en gpu die bij vlagen hoge spanning vragen.

Ik wil trouwens ook even de 'meer watt is genoeg watt' mythe de wereld uit helpen :p
Er is nu actief nog een topic van iemand met een cheap-ass 750 watt voeding in een relatief simpel gaming systeem, die na een week letterlijk doorbrandde, misschien heeft het zelfs andere onderdelen gesloopt, is nog onbekend maar het is zeker mogelijk. Dat was met een Bitfenix Formula Gold van 450 watt (waarschijnlijk, elk merk en serie heeft wel eens maandagochtend producten) niet gebeurd, ondanks dat het 300 watt minder is.
Als een systeem onder load 'maar' 300-400 watt vraagt, zoals iets met een Ryzen 3600 en een GTX1660, heb je gewoon geen 750 watt nodig. Een voeding met 25-30% overhead en een degelijk rendement is wat dat betreft altijd een betere keuze, is het niet voor kwaliteit dan wel voor je portemonnee. Zeker als je voeding van 30 euro je mobo en cpu van 300 euro sloopt :p

[ Voor 17% gewijzigd door Wintervacht op 17-12-2019 00:32 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 08:23
Deze processoren hebben beide geen integrated graphics. Ook je 2e systeem heeft een GPU nodig.

Als je geld wilt besparen koop dan een 2e hands rx570 of rx580/1060-6gb.

GPU is een van de makkelijker te upgraden componenten zolang je een beetje rekening houd met je psu.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

An een voeding uit de Vragen om Sores reeks, niet doen.
Corsair RM550x, BitFenix Formula Gold 450 of beQuiet! Pure Power 500 CM zijn stuk voor stuk stukken betere voedingen.

Als je van pan bent om ~800 euro uit te geven heb ik hier wel iets voor je:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 249,-€ 249,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 49,99€ 49,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,50€ 68,50
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 127,90€ 127,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 830,38

• probability
Zdevam schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:55:
Deze processoren hebben beide geen integrated graphics. Ook je 2e systeem heeft een GPU nodig.

Als je geld wilt besparen koop dan een 2e hands rx570 of rx580/1060-6gb.

GPU is een van de makkelijker te upgraden componenten zolang je een beetje rekening houd met je psu.
Is een ryzen processor met integrated graphics wel een reële optie (en dan evt later upgraden) of is het dan toch slimmer om voor optie 1 met een tweedehands videokaart te gaan?
Wintervacht schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:06:
An een voeding uit de Vragen om Sores reeks, niet doen.
Corsair RM550x, BitFenix Formula Gold 450 of beQuiet! Pure Power 500 CM zijn stuk voor stuk stukken betere voedingen.

Als je van pan bent om ~800 euro uit te geven heb ik hier wel iets voor je:
Puur om het te begrijpen, maar wat is er fundamenteel anders dan aan deze voeding? Als een voeding veilig en genoeg watt is, dan werkt het toch? Of waar merk je dan verschil in tijdens het gamen/gebruik?

Wat betreft het budget.
800 euro zou ik totaal willen uitgeven (inclusief monitor en ik moet ook nog toetsenbord en muis aanschaffen). 600 euro- 650 euro voor het systeem is dus wel echt de max. Zeker omdat ik niet weet hoeveel zware games ik ga spelen, vind ik het nu nogal overkill om 200 euro+ aan een grafische kaart uit te geven.

Acties:
  • Beste antwoord

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

[...]

Je kan games die net veeleisend zijn qua graphics (Minecraft, 2d games, Untitled Goose Game, je kent ze wel) of oudere games prima spelen met een 3400G met ingebakken Vega 11 chip, als je dan doorspaart kun je altijd nog een goede gpu kopen :)
[...]

Wat betreft het budget.
Intern ontwerp van een voeding, standaarden die ze ondersteuning en beveiliging zijn allemaal dingen waar je op moet letten bij de keuze van een voeding.
De caps in de goedkoopste Corsair series zijn matig at best en ze vangen grote piekspanningen niet goed, of gewoon niet op. Met als gevolg een onstabiel systeem of erger. De Seasonic Focus series gaf veel problemen met veeleisende GPUs, volgens mij vooral de RTX2070. Piekspanning, coil whine, voltage ripple problemen, slechte onderdelen (vooral condensators) zijn allemaal redenen waarom een PSU gewoon brak kan zijn. De VS serie is daar een voorbeeld van.

De RM[nnn]x serie is daarintegen een stuk beter ontworpen, gebruikt betere condensators en is daarom gewoon een betere keuze.
Een VS serie is misschien adequaat in een systeem van je vader en moeder, zonder gpu en waar alleen maar basic taken op worden uitgevoerd, maar niet geschikt voor een systeem met een dergelijke cpu en gpu die bij vlagen hoge spanning vragen.

Ik wil trouwens ook even de 'meer watt is genoeg watt' mythe de wereld uit helpen :p
Er is nu actief nog een topic van iemand met een cheap-ass 750 watt voeding in een relatief simpel gaming systeem, die na een week letterlijk doorbrandde, misschien heeft het zelfs andere onderdelen gesloopt, is nog onbekend maar het is zeker mogelijk. Dat was met een Bitfenix Formula Gold van 450 watt (waarschijnlijk, elk merk en serie heeft wel eens maandagochtend producten) niet gebeurd, ondanks dat het 300 watt minder is.
Als een systeem onder load 'maar' 300-400 watt vraagt, zoals iets met een Ryzen 3600 en een GTX1660, heb je gewoon geen 750 watt nodig. Een voeding met 25-30% overhead en een degelijk rendement is wat dat betreft altijd een betere keuze, is het niet voor kwaliteit dan wel voor je portemonnee. Zeker als je voeding van 30 euro je mobo en cpu van 300 euro sloopt :p

[ Voor 17% gewijzigd door Wintervacht op 17-12-2019 00:32 ]

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 08:23
[...]

Als het je niet uitmaakt dat het 2e hands is, dan is dat een veel betere optie. Optie 2 met 2e hands zou nog beter zijn.

Wel idd de voeding aanpassen.

• jacco0318
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-04 13:55
Ik heb afgelopen week deze build in elkaar gezet. Werkt naar behoren en draait de nieuwe CoD zonder moeite op hoge settings.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 124,05€ 124,05
1VideokaartenASRock Phantom Gaming D Radeon RX570 8G OC€ 141,-€ 141,-
1BehuizingenSharkoon V1000 Window€ 44,99€ 44,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 56,-€ 56,-
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 44,-€ 44,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 47,90€ 47,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,93

• probability
Dank voor de suggesties. Na wat extra onderzoek wel met jullie eens dat paar tientjes besparen op voeding niet slim is. Wel nog lastiger om te besluiten of ik nu voor een totaal systeem ga of voor een systeem dat ik later kan upgraden met een dedicated video kaart

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
De 2600 is met 6 cores wel wat toekomst bestendiger dan de 3400g. Dan is het waarschijnlijker dat je de komende jaren ook de nieuwe spellen kan spelen. Als je denk dat gta 5 voor jou de meest veeleisende game gaat zijn dan is de 3400g een betere optie.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@probability Een GTX1650 Super heb je meer aan voor de €180,- pricewatch: Zotac Gaming GeForce GTX 1650 Super Twin Fan met een Ryzen 2600(X) heb je dan een leuk setje. grafisch heb je dan wat beters dan 3400G. ook is de voeding die @jacco0318 aangeeft prima.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1