Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Het valt me steeds vaker op dat overal niet meer met wederzijds respect met elkaar kunnen praten. Zowel in nieuwssites niet, zelfs hier op GoT, maar ook in werkelijke leven om ons heen.

Politiek is niet meer beschaafd() maar het is vaak als er een mening word gegeven dat er al snel word gezegd “rechtse dit”, “linkse dat”, “d** rechters”.

Waarmee i.p.v. inhoudelijk gesprek te voeren er meer word op gelet wie het zegt.

Kunnen we gewoon niet eens met respect en gelijkwaardigheid met elkaar praten en respect voor een anders man/vrouws mening?

Just my 2 cents

[ Voor 3% gewijzigd door SRich op 16-12-2019 22:55 ]

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:17

Polycom

Poes van goud

Er zijn tegenwoordig meer dan twee genders. Je bent dus polariserend bezig. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ja, dat wordt aangeleerd, aangemoedigd, geprikkeld. Het is een zelfversterkend proces. De laatste vier decennia in meer gestructureerde vorm dan in eerdere sinds WOII, de laatste jaren zelfs conditioneel aan politiek gedrag, en in toenemende mate in consumptief gedrag. Met perverse prikkels van gratificatie, afleiding en zo meer.

Leuk stukje leesvoer: https://www.erasmusmagazi...eel-van-de-cultuurstrijd/

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:35
Maar we schrijven toch?
Praten doen we niet, en ‘discussie’ is het ook niet want dan moet je elkaar ook zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 16-12-2019 20:45 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

SRich schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:30:
Het valt me steeds vaker op dat overal niet meer met wederzijds respect met elkaar kunnen praten. Zowel in nieuwssites niet, zelfs hier op GoT, maar ook in werkelijke leven om ons heen.

Politiek is niet meer beschaafd( zijn beroepsleugenaars dat ter zijde) maar het is vaak als er een mening word gegeven dat er al snel word gezegd “rechtse dit”, “linkse dat”, “d** rechters”.

Waarmee i.p.v. inhoudelijk gesprek te voeren er meer word op gelet wie het zegt.

Kunnen we gewoon niet eens met respect en gelijkwaardigheid met elkaar praten en respect voor een anders man/vrouws mening?

Just my 2 cents
Ik vind dat je zelf een erg slechte voorzet geeft door direct te generaliseren en alle politici weg te zetten als beroepsleugenaars. Buiten dat je dat niet hard kan maken, is het imo ook een behoorlijk vertoon van gebrek aan respect.

En dan ga je zelf zo’n topic openen? Hmmmm...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

De nuance ontbreekt maar al te vaak. Zegt iemand links, dan zegt de ander rechts. Alsof het midden niet meer daadkrachtig genoeg is. (je kan het een beetje vergelijken met ratings op IMDB, enkel 1/10 of 10/10 de rest bestaat bijna niet meer)

Daarnaast zijn er ook steeds vaker mensen die menen een extremer standpunt in te moeten nemen als tegengeluid.... wederom geen nuance of intentie om elkaar ergens tegemoet te komen, gelijk haaks erop en voeten in het zand.

Toch is het hier op GoT nog niet zo erg als andere online discussieplatformen meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
De nuance vind ook je alleen maar als je elkaar face to face spreekt, en het mist nu gewoon 70% non-verbaal communicatie.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook eens in sommige bronnen die gedeeld zijn in het NL/VK(Brexit)/US politiek topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Hippocampus schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:40:
De nuance ontbreekt maar al te vaak. Zegt iemand links, dan zegt de ander rechts. Alsof het midden niet meer daadkrachtig genoeg is. (je kan het een beetje vergelijken met ratings op IMDB, enkel 1/10 of 10/10 de rest bestaat bijna niet meer)

Daarnaast zijn er ook steeds vaker mensen die menen een extremer standpunt in te moeten nemen als tegengeluid.... wederom geen nuance of intentie om elkaar ergens tegemoet te komen, gelijk haaks erop en voeten in het zand.

Toch is het hier op GoT nog niet zo erg als andere online discussieplatformen meen ik.
Volg ff het klimaat topic. Dan begrijp je ook waarom ik GoT heb neergezet.

@Ardana het enige waar je de politiek in kan vertrouwen is dat ze alleen maar voor het geld en macht gaan. Zodra ze aan de macht zijn, draaien ze 180• t.o.v. hun standpunt(en). Zolang ze maar aan de macht blijven.

En ja je heb gelijk je heb eerbare politici maar naar verhouding zijn die op 1 hand te tellen voor heel Nederland.

Waarom denk je dat de meerderheid van de normaal nuchter nederlanders politici niet vertrouwen? Is dat omdat ze altijd zo rechtschapen, eerlijk, en transparant zijn of zijn het de tegenover gestelde eigenschappen die ze eigenlijk ten toon spreiden ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

SRich schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:51:
[...]

Volg ff het klimaat topic. Dan begrijp je ook waarom ik GoT heb neergezet.

@Ardana het enige waar je de politiek in kan vertrouwen is dat ze alleen maar voor het geld en macht gaan. Zodra ze aan de macht zijn, draaien ze 180• t.o.v. hun standpunt(en). Zolang ze maar aan de macht blijven.

En ja je heb gelijk je heb eerbare politici maar naar verhouding zijn die op 1 hand te tellen voor heel Nederland.

Waarom denk je dat de meerderheid van de normaal nuchter nederlanders politici niet vertrouwen? Is dat omdat ze altijd zo rechtschapen, eerlijk, en transparant zijn of zijn het de tegenover gestelde eigenschappen die ze eigenlijk ten toon spreiden ?
Volledig eens met @Ardana en je blijft vervolgens gewoon doorgaan op dezelfde voet met deze post.

Hoeveel boter op je hoofd moet je hebben? 8)7

Als je genuanceerde discussies wil hebben moet je er zelf blijkbaar gewoon niet aan meedoen dat scheelt de helft. d:)b

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Flagg schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:30:
[...]

Volledig eens met @Ardana en je blijft vervolgens gewoon doorgaan op dezelfde voet met deze post.

Hoeveel boter op je hoofd moet je hebben? 8)7

Als je genuanceerde discussies wil hebben moet je er zelf blijkbaar gewoon niet aan meedoen dat scheelt de helft. d:)b
Was mijn bedoeling ook niet om over politiek te praten. Vanwege Ardanna die ipv inhoudelijk een persoonlijk discussie aanging. Heb ik er een mening over neergezet. En als je het er niet mee eens ben. Prachtig. 17 miljoen mensen. 17 miljoen meningen. Maar jullie allebei geven met jullie reactie precies aan dat wat ik in de TS neerzet klopt. Geen inhoud, maar persoonlijk. _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je zelf al zonder respect praat over een hele groep, mogen we daar dan niet op wijzen?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Dat komt omdat men het zelf niet meemaakt en de uitschieters hoort in je buurt en om je heen, als gesprek vd dag.

Je kan nooit zeggen dat ze slecht zijn of goed.
Je bent nooit elke dag slecht en ook nooit elke dag goed.
Je hebt alleen je 100 kennissen om je heen en je problemen waar je tegen aanloopt.

Probeer maar eens je eigen vrienden te overtuigen, dat is al moeilijk genoeg.

Maar je hebt een punt dat het niet meer vanuit de ander wordt bekeken maar steeds meer en meer vanuit jezelf en medestanders(duwers en kiezers, vrienden en vijanden)
“Want alleen jou geluk telt“, zeiden onze ouders 40 jaar nadat de oorlog was afgelopen( als je begrijpt wat ik bedoel)

Oja en je wil scoren om leuk gevonden te worden. Ipv je strepen echt verdienen, met het bij behorende respect die je dan krijgt, maar dat is tegenwoordig ook niet meer mogelijk want “internet weet het beter en dus jij zelf ook”
Wie ben jij dan... is ook een leuke.

Oh maar ik lees dat het om meer gaat, dan alleen dit haha
Okee :> zo ken ik Tweakers ook.

Commentaar op moderatie is ook hier niet toegestaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 16-12-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Ardana schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:38:
Als je zelf al zonder respect praat over een hele groep, mogen we daar dan niet op wijzen?
Jawel. Tuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Het valt me steeds vaker op dat overal niet meer met wederzijds respect met elkaar kunnen praten.
Spijker, kop?

Van wat ik geleerd heb is dat je respect moet verdienen, het komt niet aanwaaien.
Dus als de eerste begint met respectloos reageren/argumenteren kun je er donder op zeggen dat het met een zelfde hoeveelheid respect behandeld wordt, of een beetje minder....
En zo verder, en zo verder.

Nu is het inderdaad ook een groot deel aangeleerd en veelal heb ik het idee dat het zich in bepaalde bevolkingslagen afspeelt. De 'volksbuurtjes' zijn er erg goed in, maar de rijke snobs kunnen er ook wat van. In de middelklasse, waar ik vandaan kom, gebeurt dat natuurlijk helemaaaaaal niet :p

Ons kent ons, en wat een boer niet kent dat vreet hij niet...

Allemaal tuig :+

[ Voor 24% gewijzigd door Wintervacht op 16-12-2019 22:58 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

SRich schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:36:
Maar jullie allebei geven met jullie reactie precies aan dat wat ik in de TS neerzet klopt. Geen inhoud, maar persoonlijk. _/-\o_
Je start een topic over dat er gegeneraliseerd wordt en op labeltjes wordt gediscussiëerd. Vervolgens ga je posts besteden aan het bashen van het labeltje "politicus", zonder enige onderbouwing en nuance, en als men je daarop wijst zou dat ineens persoonlijk zijn. Wat is er persoonlijk aan het hypocriete van een stelling benoemen?

Een ander symptoom van discussies: "ik ben het oneens" verwarren met "je valt me persoonlijk aan", "je respecteert mij niet", "je bent labeltje X", etcetera. ;) Al is dat van alle tijden.

Over het stukje over polarisatie ben ik het trouwens eens. Al vraag ik me altijd af of de daadwerkelijke polarisatie erger wordt, of dat het alleen sneller geuit en opgemerkt wordt omdat iedereen twittert, facebookt en instagramt, ook zonder verstand van zaken. Hoe dan ook sijpelt dat door naar de bovenste lagen van de politieke discussie.

[ Voor 33% gewijzigd door bwerg op 16-12-2019 23:18 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Dit is iets wat me steeds vaker op valt. Iedereen wordt tegen elkaar opgehitst. Het zojuist gekozen Nederlands woord van het jaar is daar weer een voorbeeld van: "Ok, boomer".

Zwarte piet vs anti-zwarte piet, Brexit vs anti-brexit, republikein vs democraat, boomer vs millenial. Alle groepen worden tegen elkaar opgehitst en er is geen open discussie meer mogelijk.

Social media en internet spelen dit in de kaart. Al denk ik ook dat het erger 'lijkt' door social media. In social media zie je inderdaad steeds meer polarisering, maar in face to face gesprekken lang niet zo erg.

Helaas gedijen rechts-populistische partijen hier wel bij. In politiek zie je dat er steeds meer wordt gekozen voor 'zij die zeggen waar het op staat' en nuance heeft geen ruimte meer heeft in de politiek. One-liners en ongenuanceerde uitspraken doen het des te beter. Terwijl politiek juist iets is waar nuance extreem belangrijk is.

[Conspiracy?]
Ik denk dat dit onbewust politiek wordt gestuurd vanuit de VS. Roger stone's politieke tactiek was om iedereen zoveel mogelijk te verdelen, zodat het niet uit maakt wat de president doet, kiezers zullen niet weg lopen naar de andere partij.
[/conspiracy?]

[ Voor 7% gewijzigd door aicaramba op 17-12-2019 07:26 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:02
@SRich ik denk dat de anonimiteit op internet daar een grote rol bij speelt. Hier op werk heb ik genoeg discussies met collega's die qua politieke gedachten ver van mij af staan en dat gaat altijd netjes en vriendelijk en brengt tot leuke inzichten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:56

Mortum

Moderator Discord / TFV & AWM

Prutser!

* Mortum kijkt naar de titel van het topic

* Mortum leest vervolgens de eerste post
Het valt me steeds vaker op dat overal niet meer met wederzijds respect met elkaar kunnen praten.
Politiek is niet meer beschaafd()
een anders man/vrouws mening?
* Mortum kijkt naar de 2e post van TS
SRich schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:51:
het enige waar je de politiek in kan vertrouwen is dat ze alleen maar voor het geld en macht gaan. Zodra ze aan de macht zijn, draaien ze 180• t.o.v. hun standpunt(en). Zolang ze maar aan de macht blijven.
Ik gok dat je zelf ook schuldig ben aan het door jou aangekaart probleem ;)

Maar wat meer inhoudelijk, ongepolariseerde posts zijn een kunst om te maken, op een fora wil je mensen aanspreken, dan schrijf je ook op een manier om te "connecten" men is dan al snel geneigd om hij/zij/hem/haar etc. te gebruiken, meningen te spiegelen als een feit etc.
Dit alles om impact te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Mortum op 17-12-2019 08:51 ]

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Is het echt nodig om de topicstarter daar vijf keer op te wijzen? volgens mij weet ie het inmiddels wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
haha...nou, als iets dit topic inmiddels bewijst is het wel het daadwerkelijke onderwerp van dit topic :+

ik krijg vaak bij het lezen van de diverse discussies het idee dat er vaak dezelfde mensen een soort alleenrecht denken te hebben op de waarheid (bubble?), dit wordt bijgezet door diverse bronnen (uiteraard wel zo dat je 'eigen waarheid' wordt aangesterkt)

Vervolgens gaan daar anderen op in met ook bronnen; aan deze bronnen wordt vervolgens sterk getwijfeld, want eerdergenoemde persoon heeft sterktere/betrouwbaardere bronnen

[ Voor 66% gewijzigd door _Bailey_ op 17-12-2019 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Akkoord dat de OP het nogal bot aankaart, maar ik zie wel een zekere ironie hier: Een topic over het fenomeen dat men niet meer met elkaar kan discussieren, waarin verschillende mensen op OP inhakken over hetzelfde punt en daarmee discussie onmogelijk maken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 11:12
Eens met boe2. Echter laat het ook zien dat een goede discussie haast onmogelijk is zonder een goede start. Dat geldt zowel op dit forum als in elke andere situatie.

Hoe vaak ik wel niet discussies aan hoor die al beginnen met een polariserende of gerenaliserende opmerking. Het is zelden dat daar een vruchtbaar resultaat uitkomt.

Dat zelfde geld nu ook in de politiek. Als politici uitspraken doen als Alle allochtonen zijn uitschot, komt er ook nooit een goede discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:37
Volgens mij is één van de problemen dat naar elke minderheid wordt geluisterd. Alle onzin krijgt tegenwoordig een platform en groepen gaan vaak door tot hun ultieme doel. Men neemt geen genoegen meer met 50-50, men wil 100-0 voor zijn/haar/hen mening(en).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit vind ik nou echt een prachtig topic - waar de TS een probleem aankaart die hij vervolgens in het topic zelf direct bestaansrecht geeft!

Je kan al een groot gedeelte van je vraag/stelling beantwoorden door een goed gedocumenteerde zelfreflectie te doen. Waarom bestaat het probleem bij jou zelf? De kans is groot dat anderen een vergelijkbare trigger hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Jwlb schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:59:
Dat zelfde geld nu ook in de politiek. Als politici uitspraken doen als Alle allochtonen zijn uitschot, komt er ook nooit een goede discussie.
Het is dan weer opvallend dat het altijd de schuld van rechts is, je kan net zo goed stellen dat als links niet doet alsof allochtonen nooit uitschot kunnen zijn, dat dan geen polariserende tegenreactie zal opleveren. Maar goed, daar gaat dit topic natuurlijk niet over.

[ Voor 5% gewijzigd door Droefsnoet op 17-12-2019 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Het valt me steeds vaker op dat overal niet meer met wederzijds respect met elkaar kunnen praten. Zowel in nieuwssites niet, zelfs hier op GoT, maar ook in werkelijke leven om ons heen. "
En als je het er niet mee eens ben. Prachtig. 17 miljoen mensen. 17 miljoen meningen.
Check.

"Politiek is niet meer beschaafd() maar het is vaak als er een mening word gegeven dat er al snel word gezegd “rechtse dit”, “linkse dat”, “d** rechters”. "
het enige waar je de politiek in kan vertrouwen is dat ze alleen maar voor het geld en macht gaan. Zodra ze aan de macht zijn, draaien ze 180• t.o.v. hun standpunt(en). Zolang ze maar aan de macht blijven.

Check.

"Waarmee i.p.v. inhoudelijk gesprek te voeren er meer word op gelet wie het zegt.

Kunnen we gewoon niet eens met respect en gelijkwaardigheid met elkaar praten en respect voor een anders man/vrouws mening?"
Vanwege Ardanna die ipv inhoudelijk een persoonlijk discussie aanging. Heb ik er een mening over neergezet
eeeen Check.

De spaarkaart is vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:44

Cyphax

Moderator LNX
boe2 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:56:
Akkoord dat de OP het nogal bot aankaart, maar ik zie wel een zekere ironie hier: Een topic over het fenomeen dat men niet meer met elkaar kan discussieren, waarin verschillende mensen op OP inhakken over hetzelfde punt en daarmee discussie onmogelijk maken.
Dat komt omdat de titel van het topic "Polarisering [..]" is, en de TS vervolgens een van de hoofdoorzaken van diezelfde polarisering demonstreert door polariserende uitspraken te doen. Pure ironie. :+

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 11:12
Droefsnoet schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:30:
[...]

Het is dan weer opvallend dat het altijd de schuld van rechts is, je kan net zo goed stellen dat als links niet doet alsof allochtonen nooit uitschot kunnen zijn, dat dan geen polariserende tegenreactie zal opleveren. Maar goed, daar gaat dit topic natuurlijk niet over.
dit was inderdaad een specifiek voorbeeld. Het gaat om de zwart/witte blik ipv de zwart/grijs/wit blik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Prutser!

Maar gaat dit topic nu over polarisering of respect?

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
Mortum schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:32:
Maar gaat dit topic nu over polarisering of respect?
Of een beetje van beide?

Wat is het leven toch grijs :9

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Prutser!

s0ulmaster schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:34:
[...]

Of een beetje van beide?

Wat is het leven toch grijs :9
Touché :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En dit gaat nu al nergens meer over dus slotje.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.