MS DOS 6.22 - touchpanel - rs232 hardware handshake - legacy

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ71
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-04-2022
Mijn vraag

Hoi
Ik ben gevraagd om voor een klant een industriële touchpanel MS dos computer "aan de praat" te krijgen. Het gaat om een optische sorteermachine die wordt bediend door een MS DOS Systeem. Hij heeft nu verschillende versies van hardware in gebruik. De software is geschreven in Pascal. Source code is niet beschikbaar en opnieuw schrijven van de software wordt te duur.
De klant heeft geen enkele kennis van de aansturing (computer). Maar kon tot voor kort met reserveonderdelen altijd wel weer iets werkends maken. daarnaast zijn er al veel mensen geweest die hem vertelde dat ze het wel zouden oplossen maar dat is tot vandaag nooit gelukt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
OS is DOS 6.22
Sharp 10,4" LCD Scherm
Citron 10,4" IR touchpanel
Single board Vortex4x86 bord (variatie is een Vortex5X86 en een celeron Pentium 1)
Computer maakt een hardware handshake met een Main Controller Board over een RS232 verbinding

De verschillende versies van de software en hardware krijg ik nu wel aan de praat. (Niet zo spannend)

De klant wil graag een simpele oplossing. Liefst een Touchpanel PC IP65 compliant die hij zo kan inbouwen.

Mijn vraag: Zijn de huidige systemen (moderne PC's) in staat om dos of free dos te draaien? En zou ik daar een hardware handshake mee kunnen maken? Ik merk dat ik niet zomaar een touchpanel PC met een seriële poort durf te kopen met het vertrouwen dat ik de boel ook daar wel aan de praat krijg. En oudere systemen zijn niet of erg moeilijk te krijgen.

Als alternatief zou ik nog een singel board embedded dos bordje kunnen kopen, standaard LCD scherm en een cirton IR panel. Die Cirton panels zijn nog wel te krijgen. Maar welke bordjes zouden nog ms dos kunnen draaien?

Als ik de verschillende leveranciers mail met mijn vragen dan komt er geen antwoord of een onzinnig antwoord. B.v. een dos emulator in Windows 10. (hebben we geprobeerd, werkt niet. Denk dat iets de seriële communicatie tegen houdt en het touchscreen werkt niet samen met het pascal programmaatje).

Dus... wie weet raad :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:06
@GJ71
Probeer eens freedos dat kan meestal wel op moderne hardware.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 16-12-2019 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 12:26

1Kb

Op basis van die vortex (ik was nieuwsgierig), kwam ik deze tegen:
https://www.icop.com.tw/product/PDX2-090T-5A
Andere modellen: https://www.icop.com.tw/product_list/46

Maar je wilt moderner materiaal dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ71
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-04-2022
Dank!

Het moet een makkelijkere oplossing worden. Nu gebruik ik verschillende type singelboard systemen. Een Sharp lcd display, een Citron touch screen om van de Sharp een Touch screen te gebruiken. Dat wordt allemaal in een enclosure gebouwd met allemaal stekkertjes en kabeltjes. In de jaren 90 was dit high tech. Nu is het vooral erg kwetsbaar als de machines worden onderhouden en doen zich steeds meer storingen voor omdat kabeltjes stuk gaan, schermpjes stuk gaan, etc.
De singleboards zijn bullet proof. gaaf dat het allemaal blijft werken. Maar de monteurs die onderhoud doen snappen niets van MS DOS, drivers enz.
Iemand heeft ooit geprobeerd om alles op een Windows 10 panel PC draaiend te krijgen maar dat is niet gelukt. Het programma kun je wel starten in een dos box emulator. Maar de communicatie naar de seriële poort werkt niet en de touch driver doet het niet in een dos box.
Ik kan alle huidige componenten wel los bij elkaar krijgen, en dan een nieuwe enclosure maken. maar de mooiste oplossing is een kant en klaar Panel dat we opnieuw kunnen inbouwen op een front.

Dank voor de linkjes! Ik ga ze mailen. Ik heb de drivers bekeken en zie voornamelijk .cab files. (windows...) maar ook een paar .sys files. Ik hoop dat die het onder dos of free dos gaan doen. Dan zou dit een mooie oplossing kunnen zijn.

Schematisch:
------------------SBC Vortex86DX/SX ---------rs232 19200Bd 8N1--------------Main processor board
| |
| |
IR Touchring Display Sharp LQ104v
Citron IRT104

Dan zijn er nog 3 variaties...Alles staat op een flash kaartje, er is een Dos on chip variant en een variant dat alles vanaf een 3,5" floppy start. Ik was vergeten hoe lang dat duurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 12:26

1Kb

Als he zoekt op vortex86 zie je dat dit Dos compatible is. De 86dx2 versie is slechts 1 van de aangeboden oplossingen zoals ik het zag.
Had hem via https://www.allaboutcircu...ortex86-old-cpu-ces-2018/ gevonden