Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rubennvg
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-11-2021
Hoi Tweakers,

Ik heb momenteel een garagedeur welke te openen is aan de binnenzijde met een draai schakelaar met twee pijltjes (omhoog en naar beneden). Ook is de deur te openen van de buitenzijde met de huis sleutel.

Ik wil graag deze deur openen via een zender. De reden hiervoor is dat wanneer de draai schakelaar naar de beneden stand staat, en ik sta buiten... je raad het al... niet meer open gaat. Dan moet ik best een stuk omlopen.

Hebben jullie enig idee wat ik hier voor moet doen?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Welke motorunit zit er nu? Wat zegt de handleiding over bedienen?
Heb je fotos?

Wise enough to play the fool

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat te denken van een draaischakelaar die altijd terugveert naar het midden?

• Rubennvg
Deze had ik indd al gezien, maar dit zou niet nodig moeten zijn aangezien het al elektrisch is..
teacher schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:27:
Welke motorunit zit er nu? Wat zegt de handleiding over bedienen?
Heb je fotos?
Het is een "rolluik" dit type https://directeenrolluik....LyiL0G3AOVA8aAq6UEALw_wcB . Ik ga morgen even een foto maken van de schakelaar.
sypie schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:28:
Wat te denken van een draaischakelaar die altijd terugveert naar het midden?
Dit zou indd een goede optie zijn voor binnen. Alleen buiten moet ik dus de sleutel omgedraaid houden omdat hij hier juist wel weer terug veert naar het midden... lijkt weinig moeite, maar als je aankomt met de fiets of scooter redelijk irritant

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Met zoiets kan je ook de sleutel en/of binnen schakelaar (moet dan wel puls zijn) blijven gebruiken. Is verder via RF remote en/of via App te bedienen (kan ook zonder smart en RF).

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 16-12-2019 23:12 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ah, geen "garagedeur" maar rolluik / zonwering.
Wil je het makkelijk? Kijk dan eens naar somfy.

Wise enough to play the fool

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Somfy heeft idd ook iets soortgelijks maar is een hele andere prijsklasse: https://shop.somfy.nl/izymo-rolluik-ontvanger-io
Komt dan nog een remote en evt. smart bridge bij als je het via een app wilt.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik zou wel even nadenken over de veiligheid van het geheel. Je kunt er natuurlijk een klikaanklikuit ontvanger tussen zetten, heel simpel, maar dan kan iedereen die een RFXCom oid heeft ook jouw garage openen. ;)

Draadloze bediening heeft natuurlijk altijd wel enig risico, maar zelfs de meest simpele gragedeuropener heeft wel iets van beveiliging (rolling code). Protocollen als Zwave, Zigbee of Somfy zijn denk ik ook veiliger dan de meest basic 433MHz klikaanklikuit en consorten. Ik weet er ook niet alle ins en outs van maar wilde je even aan het denken zetten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Rubennvg
Xander schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:22:
Ik weet er ook niet alle ins en outs van maar wilde je even aan het denken zetten.
Hier dacht ik inderdaad ook aan.. ik kwam dit tegen https://shop.somfy.nl/inbouwontvanger-rts-voor-rolluiken.. heeft iemand idee of dit gaat werken?
DukeBox schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:11:
Met zoiets kan je ook de sleutel en/of binnen schakelaar (moet dan wel puls zijn) blijven gebruiken. Is verder via RF remote en/of via App te bedienen (kan ook zonder smart en RF).
Goede optie, ik ga ff uitzoeken hoe dat zit met veiligheid

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Xander schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:22:
Draadloze bediening heeft natuurlijk altijd wel enig risico, maar zelfs de meest simpele gragedeuropener heeft wel iets van beveiliging (rolling code). Protocollen als Zwave, Zigbee of Somfy zijn denk ik ook veiliger dan de meest basic 433MHz klikaanklikuit en consorten. Ik weet er ook niet alle ins en outs van maar wilde je even aan het denken zetten.
Zeker iets om rekening mee te houden. Somfy IO is op dit moment denk ik het meest veilige omdat het een gesloten system is. Somfy RTS is net zo onveilig als KlikAanKlikUit.
Zwave heeft ook al laten blijken niet 100% veilig te zijn en zigbee kom je eigenlijk niet tegen voor shutter.

Ik heb met mijn rfxcom nog niet die loratap remote kunnen 'sniffen' maar ik ga er vanuit dat daar ook geen gebruik wordt gemaakt van rolling codes e.d. Gelukkig kan je er wel voor kiezen om géén gebruik van RF te maken.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:39

JdM

Humbled

Hier een dubbel 433MHz relais, zendertje erbij met twee knoppen en de toggle modus kiezen/inleren.
Een relais voor openen, een voor sluiten.
https://opencircuit.nl/Pr...lais-met-433MHz-ontvanger

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

JdM schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:28:
Hier een dubbel 433MHz relais, zendertje erbij met twee knoppen en de toggle modus kiezen/inleren.
Een relais voor openen, een voor sluiten.
https://opencircuit.nl/Pr...lais-met-433MHz-ontvanger
Dan kan je niet meer de bestaande bediening gebruiken buiten dat is het RF signaal net zo onveilig als de eerder genoemde opties.
Rubennvg schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:27:
Hier dacht ik inderdaad ook aan.. ik kwam dit tegen https://shop.somfy.nl/inbouwontvanger-rts-voor-rolluiken.. heeft iemand idee of dit gaat werken?
je link doet het niet maar ik gok dat je naar de Somfy RTS ontvanger voor rolluiken linkt. Dat zal wel werken maar is véél duurder dan klikaan klikuit en net zo onveilig omdat het signaal niet beveiligd is.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 16-12-2019 23:32 ]

• JdM

JdM

Humbled

De openingspost spreekt niet over veiligheid. Verder kun je prima de oude bediening gebruiken, je kunt dit relais er prima parallel op aansluiten, ik heb het zelf in gebruik met een deuropener.
Een fixed code is te kraken dat klopt, maar dat sleutelslot aan de buitenkant ook.
TS kan gewoon kijken wat hij ermee doet lijkt me.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

JdM schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:32:
De openingspost spreekt niet over veiligheid. Verder kun je prima de oude bediening gebruiken, je kunt dit relais er prima parallel op aansluiten,
Er wordt niet over veiligheid gesproken maar het is niet bepaald verstandig om met 230V dingen parallel aan te sluiten. Zeker om dit TS te adviseren waar toch een beetje blijkt dat dit niet zijn gebied is vind ik niet verstandig.

Ten tweede is het ook niet slim om 2 relais te gebruiken als een enkele wissel relais dit ook kan én je hiermee de motor niet kan slopen als je per ongeluk beiden activeert.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 16-12-2019 23:35 ]

• JdM

JdM

Humbled

De schakeling is mogelijk niet 230v, dat is waarschijnlijk gewoon een maak/breek contact.
Even verder zoekende een 433MHz rollende code relaisbox: https://www.dennisdeal.co...wer-supply-relay-receiver

Hoe kun je nou die motor slopen als het ingeschakelde relais op "aan" / "closed" blijft staan en je de module zo programmeert dat hij afwisselend het ene relais en dan het andere aanstuurt?
Werkt imo allemaal prima, maar een duur en ingewikkeld systeem werkt veel beter dat klopt.

[ Voor 34% gewijzigd door JdM op 16-12-2019 23:40 ]

• Rubennvg
Om verdere discussie te voorkomen. Veiligheid is wel degelijk belangrijk. Ik neem natuurlijk al jullie opties mee naar een keus

• JdM

JdM

Humbled

Vandaar ook de volgende optie, met een rollende code.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Rubennvg schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:36:
Veiligheid is wel degelijk belangrijk.
Ik neem aan voor beide ? Zowel toegang (niet door iedereen open te maken) als qua elektrische installatie.

• Rubennvg
JdM schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:40:
Thhx!
DukeBox schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:40:
[...]

Ik neem aan voor beide ? Zowel toegang (niet door iedereen open te maken) als qua elektrische installatie.
[quote]DukeBox schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:40:
[...]

Inde beide!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

JdM schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:40:
Rolling code is wat vaak met auto's gebruikt wordt. Helaas is gebleken dat dit ook niet meer 100% veilig is.

@Rubennvg Als de toegang veilig moet zijn zou ik geen RF gebruiken op het dure Somfy IO na (dat is vooralsnog) niet gekraakt. Ook z-wave devices met recente implementatie van het protocol (firmware) zijn als veilig te beschouwen.
Smart oplossingen zijn net zo veilig als je je netwerk zelf open hebt gezet, over het algemeen niet onveilig.

• Rubennvg
JdM schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:35:
De schakeling is mogelijk niet 230v, dat is waarschijnlijk gewoon een maak/breek contact.
Even verder zoekende een 433MHz rollende code relaisbox: https://www.dennisdeal.co...wer-supply-relay-receiver

Hoe kun je nou die motor slopen als het ingeschakelde relais op "aan" / "closed" blijft staan en je de module zo programmeert dat hij afwisselend het ene relais en dan het andere aanstuurt?
Werkt imo allemaal prima, maar een duur en ingewikkeld systeem werkt veel beter dat klopt.
Ik zou nog geen idee hebben hoe dit aan te sluiten haha.. ben nog niet zo een tweaker als dat ik dacht.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Rubennvg schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:47:
Ik zou nog geen idee hebben hoe dit aan te sluiten haha.. ben nog niet zo een tweaker als dat ik dacht.
Zoals eerder gemeld is het makkelijkst natuurlijk een schakelaar die weer naar de begin stand gaat, voor dingen met een remote/app zou ik dan naar kant en klare oplossingen kijken.

Mooi maar duur (en dan komt je bestaande sleutel en schakelaar te vervallen) is Somfy IO. Simpel en flexibel is zoiets als de eerder genoemde inbouw loratap (heb er zelf meerdere, zowel inbouw als opbouw) Ik gebruik ze echter als zonwering is daarbij was voor mij de RF bediening wel fijn (1 remote om 3 tegelijk te bedienen).

Een andere optie is waarbij je de schakelaar vervangt (moet dan wel inbouw zijn) door iets als https://nl.aliexpress.com/item/32975747004.html
Deze heeft géén RF optie maar werkt via de ewelink app (wat standaard ook de Sonoff cloud dienst is). Deze zijn evt. ook te flashen en te koppelen middels mqtt als je het helemaal cloud onafhankelijk wilt maken.

Die laatste heb ik ook enige tijd gebruikt maar het nadeel daarvan vond ik dat in google home deze niet als shutter maar als schakelaar naar voren kwam. Je moest dus zeggen 'doe roldeur aan/uit' i.p.v. 'doe roldeur omhoog/omlaag'

Verder zou ik ver weg blijven bij 433RF oplossingen (of deze optie niet gebruiken) als het veilig moet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 16-12-2019 23:57 ]

• JdM

JdM

Humbled

Als je je sleutel naar links draait maak je een contact. Daarmee beweegt de deur/rolluik de ene kant op.
Als je je sleutel naar rechts draait, maak je een ander contact en gaat de deur ook weer de andere kant op.

Die twee contacten sluit je aan op ieder een eigen relais op de NO aansluiting.
Je programmeert het bordje zo, dat als je op de knop van de afstandsbediening drukt, steeds een van de andere twee relais die je in gebruik hebt schakelt van NO naar NC.
Dat samen met een 12v voeding op het relaisbordje brengt de zaak wel aan de praat.
Of je het veilig genoeg vind is aan jezelf, alles is te kraken, desnoods met een koevoet.

Nog even verder gezocht, ze zijn er ook in 868MHz en rolling code. Nederland hangt vol met 868MHz garage en poortopeners.
https://www.reichelt.nl/3...150475.html?&trstct=pol_9
Je kunt er zelfs 230v mee schakelen.

[ Voor 19% gewijzigd door JdM op 17-12-2019 00:09 ]

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:25
Beetje offtopic inmiddels, maar wilde hier toch even op reageren:
JdM schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:35:

Dit is programmeertechnisch inderdaad goed te maken, maar wat als 1 van de relais een keer niet schakelt omdat die stuk is/blijft plakken? Dan krijg je dus spanning op je open en je dicht signaal en heb je kans op kapotte systemen. Daarom zou ik hier het liefst een wisselcontact toepassen.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Zelf geen nog geen ervaring mee, maar misschien helpt het hier ook. Gewoonlijk hebben ze het over zonwering e.d., maar de main image toont ook een garage: https://shelly.cloud/shel...-shutter-home-automation/

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1