NodeMCU met LED strip: datakabel lengte ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22
Deze week beginnen klooien met de nodeMCU (ESP8266). Hier heb ik een 12V LED-strip aan gekoppeld met een 12V 8.5A voeding en een 12V > 5V 3.5A converter om de nodeMCU van stroom te voorzien. Op de nodeMCU staat de laatste versie van WLED.

Alles werkte perfect totdat ik de data-lijn naar de LED strip wou verlengen tot 1.2m, vanaf dan reageerde de strip heel raar op de commando's die werden gestuurd. Gezien ik een dun kabeltje had gebruikt als datalijn heb ik hetzelfde geprobeerd met een iets dikkere kabel die ik nog liggen had, maar ook hier hetzelfde resultaat.

Nu heb ik ongeveer 15cm aan datakabel tussen de nodeMCU en de LED strip en zo werkt alles perfect, maar ik vraag mij af of het niet mogelijk is om toch meer afstand te hebben tussen de LED strip en de controller ?
Iemand een idee wat ik mis doe ?

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een (voeding van een) LED strip kan veel noise/ruis veroorzaken dus een lange kabel werkt als een goede antenne om die ruis op te pikken.
Een twister-pair of shielded kabel zou kunnen helpen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En misschien een extra elco aan de voeding waar de 1e LED begint )Als dat ook verlengd is)

En anders ptobeer je wat afgeschermde kabel.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Voedingskabel naar de LED strip is onderdaad ook verlengd, maar is nog altijd in totaal geen 2m.

Ik zal deze week eens proberen met een stukje UTP kabel.

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 22:45

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Heb je trouwens ook de gnd van de nodemcu en de ledstrip verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 21:11
En vooral hoe, waar knoop je die aan elkaar? en is hij dik genoeg?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
De LED strip krijgt rechtstreeks van de voeding stroom, die die hangt via de voeding aan de gnd. Vanuit de nodeMcu vertrekt er alleen maar vanaf D4 een kabel naar de LED strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Tussen de strip en de controller moet signaal en gnd allebei verbonden zijn. Alleen op deze manier krijg je een zuiver signaal. Dat het werkt op korte afstand is puur geluk. Dubbele voedingen moet je altijd grounden op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 16:24
Tadango schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:33:
Tussen de strip en de controller moet signaal en gnd allebei verbonden zijn. Alleen op deze manier krijg je een zuiver signaal. Dat het werkt op korte afstand is puur geluk. Dubbele voedingen moet je altijd grounden op deze manier.
De controller wordt gevoed uit de voeding voor de LED strip via een "12V > 5V 3.5A converter". Die zal waarschijnlijk niet galvanisch gescheiden zijn waardoor GND via de converter al verbonden is. Anders zou het ook met de korte kabel niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:21
Ik gok dat je het over een digitale ledstrip praat, omdat je het over een data lijn hebt.

Volgens mij verwachten die ledstrips een datasignaal van 5v, de esp8266 heeft een uitgang van 3,3v. Vaak werkt het, maar soms ook niet, zoals nu bij langere lengtes. Je kan een levelshifter gebruiken om naar 5 volt te gaan, maar er is ook een truukje.

Op hackaday is daar een stukje over geschreven: https://hackaday.com/2017...-to-use-a-3-3v-data-line/

Afbeeldingslocatie: https://hackaday.com/wp-content/uploads/2017/01/ws-levelshift.png?w=800

[ Voor 8% gewijzigd door XyRuS op 21-12-2019 10:42 ]

• Hardfreak
Ik vind niet direct wat de juiste spanning is voor de datalijn op een WS2811, maar 5V kan wel kloppen.

Ik heb hier jammer genoeg geen scope staan om te bevestigen hoeveel spanning er op D4 staat, maar tot nu toe werkt alles wel perfect met korte kabels :)

//edit: maar als ik het dus goed begrijp moet ik zien dat ik de LED strip verbind met de GND van de nodeMCU ipv met de ground van de voeding (of gewoon alle grounds met elkaar verbinden)

[ Voor 61% gewijzigd door Hardfreak op 26-12-2019 17:32 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hardfreak schreef op donderdag 26 december 2019 @ 17:25:
//edit: maar als ik het dus goed begrijp moet ik zien dat ik de LED strip verbind met de GND van de nodeMCU ipv met de ground van de voeding (of gewoon alle grounds met elkaar verbinden)
Dat laatste :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Ok, heb het geprobeerd met de aarding, geen oplossing. Het zal hem toch in het antenne stuk zitten want als ik een langere kabel mooi recht leg werkt het niet, maar als ik diezelfde kabel oprol dan gaat het beter (als ik hem dan in mijn hand steek werkt het zelfs nog beter).

Pagina: 1