Slimme LED verlichting onder bed met ESP8266 controller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 19:25
Ik gebruik sinds een paar maanden Home Assistant om meerdere slimme apparaten met elkaar te verbinden en handige logica te bouwen. Na het bekijken van deze video: YouTube: Beginner's Guide to Christmas Lights - and LED Shows for Every Holiday heb ik besloten ook meer met LED verlichting te willen doen.

Om met de techniek kennis te maken wil ik 2 LED strips en bewegingssensoren monteren onder elke kant van mijn bed. Zo kan mijn vriendin of ik 's nachts het bed uitgaan en zien waar we lopen zonder dat we de ander wakker maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qhFSjfs.png

Mijn kennis in de hardware en het verbinden van deze hardware is beperkt. Vanuit de video begrijp ik dat ik ongeveer moet denken aan dit schema:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NmCSnUO.png?1

Ik heb al een aantal afwegingen gemaakt:
  • Ik kies hier voor een ESP8266 controller omdat dit in combinatie met WLED zeer goed schijnt te werken. Hij is erg klein en betaalbaar. De integratie in Home Assistant is ook nog eens uitstekend. _/-\o_
  • Ook heb ik er voor gekozen om de LED strip niet te voeden vanuit de controller omdat ik het gelijk goed wil doen. Als ik in de toekomst met grotere projecten ga werken is de voeding vanuit de controller niet voldoende.
  • Betreft de voeding hanteer ik 1 amp per 50 LEDs. Met zo'n 60 LEDs per meter en ik heb +/- 2 meter aan elke kant te voorzien van LEDs, kom ik uit op 120 LEDs per kant, dus 2 voedingen van 3 amp.
Ik snap dus hoe het ongeveer aangesloten moet worden (corrigeer mij gerust), maar niet met welke kabels, connectoren, etc. Ik heb een Aliexpress winkel gevonden die volgens mij alles zou moeten hebben. Ik kom in ieder geval uit op het volgende dat ik moet aanschaffen:
  1. ESP8266 Dev Board
  2. WS2812B LED Strip
  3. Jumper Wires
  4. 5v 3amp power adapter (de daadwerkelijke adapter met een 2.5mm diameter binnen en 5.5mm diameter buiten)
Maar hoe nu verder als ik van de LED strip terug reken naar de controller? Directe linkjes naar onderdelen wordt gewaardeerd. Het liefst uit dezelfde Aliexpress winkel om kosten te besparen en lange levertijden te voorkomen. :)

Ik ga de strip knippen op de lengtes die ik nodig heb. Ik heb ergens 15 jaar geleden voor het laatst gesoldeerd dus ik wil het graag vermijden. Daarvoor zijn deze Solderless Cover Connectors volgens mij erg handig? Die kan ik aansluiten op het uiteinde van de LED strip.

Aan het andere uiteinde sluit ik dus de voeding aan. Maar hoe? De voedingen hebben een ronde aansluiting. Past dit: 5.5*2.5mm Jack? Kan ik die solderless cover connector gewoon open klappen en de extra draden hierin vast klikken? Of is er een makkelijkere manier?

En dan vanuit diezelfde connector sluit ik 2 jumper wires aan op de controller. Ben ik dan rond?

Daarnaast ben ik ook erg benieuwd of jullie het veilig lijkt om deze elektronica aan te schaffen via Aliexpress. Ik plaats dit wel onder het bed. Ik wil geen brand onveilige situaties terecht komen. Volgens mij worden deze producten grotendeels ook hier in Europa verkocht, dus volgens mij loop ik hier geen risico's?

Aanvullingen, tips, correcties, etc. zijn allemaal zeer welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wild idee: bij ome Ali verkopen ze ook de Yeelight strips van XiaoMi, 2 meter per stuk, door te lussen, kun je bedienen met de Yeelight app, Google Home en integreert heel netjes met HomeAssistant :) Zijn bij andere retailers vast nog wel oets goedkoper te krijgen.

Ik wil een dergelijk DIY project echt niet ontmoedigen, maar draag het alleen aan als suggestie/kant en klaar alternatief voor wie geen zin heeft om te solderen en prutsen :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb zoiets al een jaar of 20 onder mijn bed. In eerste instantie gewoon met een losse bewegingssensor die je bij de bouwmarkt kan kopen. Die schakelde 2 gloeilampjes van 15 watt die in serie stonden. Die lampjes zaten helemaal tegen het hoofdeinde van mijn bed tegen de muur. Dan geven ze ERG weinig licht en mooi geel ook. Net wat je 's nachts wilt. Bovendien deed hij het overdag niet omdat het dan te licht was.
Nadat ik met Kaku en Zigbee ben gaan spelen heb ik de sensor vervangen door een zpir8000 van Kaku en een paar Tradfry kleuren lampen van Ikea. Dat werkt prima met een scene op de Kaku ICS-8000 die nog veel meer andere dingen in mijn huis regelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 16-12-2019 17:19 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delta1
Wintervacht schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:02:
Wild idee: bij ome Ali verkopen ze ook de Yeelight strips van XiaoMi, 2 meter per stuk, door te lussen, kun je bedienen met de Yeelight app, Google Home en integreert heel netjes met HomeAssistant :) Zijn bij andere retailers vast nog wel oets goedkoper te krijgen.

Ik wil een dergelijk DIY project echt niet ontmoedigen, maar draag het alleen aan als suggestie/kant en klaar alternatief voor wie geen zin heeft om te solderen en prutsen :p
Een zeer welkome suggestie. :) Voor dit project verkies ik de DIY route, want buiten de functionaliteit is ook het doel om te leren werken met LED strips, zodat ik het later op andere plekken in huis kan toepassen. Bijvoorbeeld voor trap of gang verlichting. Dan is DIY ook iets goedkoper vermoed ik.

Maar ik zie voor deze Xiaomi strips zeker nuttige toepassingen. Bedankt voor de tip!
Ortep schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:17:
Ik heb zoiets al een jaar of 20 onder mijn bed. In eerste instantie gewoon met een losse bewegingssensor die je bij de bouwmarkt kan kopen. Die schakelde 2 gloeilampjes van 15 watt die in serie stonden. Die lampjes zaten helemaal tegen het hoofdeinde van mijn bed tegen de muur. Dan geven ze ERG weinig licht en mooi geel ook. Net wat je 's nachts wilt. Bovendien deed hij het overdag niet omdat het dan te licht was.
Nadat ik met Kaku en Zigbee ben gaan spelen heb ik de sensor vervangen door een zpir8000 van Kaku en een paar Tradfry kleuren lampen van Ikea. Dat werkt prima met een scene op de Kaku ICS-8000 die nog veel meer andere dingen in mijn huis regelt.
Een mooie oplossing die goed werkt als ik het zo lees :) Ik vind de verlichting zoals ze in clubs hebben erg mooi. En dat zijn voornamelijk LED strips. Ook vanwege bovenstaande ben ik benieuwd naar de mogelijkheden op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Is een shelly rgb geen optie? Dan kan je zelf programmeren, maar is de hardwarekant al voor je geregeld.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
naftebakje schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 06:25:
Is een shelly rgb geen optie? Dan kan je zelf programmeren, maar is de hardwarekant al voor je geregeld.
Is de Shelly eigenlijk niet een ESP8266 controller met behuizing?

Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2019/02/rgbw_led_strip_shelly.png

Als ik dit aansluitschema bekijk zit ik nog steeds met dezelfde vragen. Vanaf de LED strips gezien:
  1. Kan ik de LED strip aansluiten met deze Solderless Cover Connectors? In dit voorbeeld gaat het om de single end 5 pin connectoren vermoed ik.
  2. Vanuit de video begrijp ik dat er een tussenstuk moet komen waar je stroom injecteert. Dat lijkt mij hier ook het geval? Wat moet ik hiervoor hebben?
  3. Hoe voorzie ik de Shelly en LED strip van stroom met de power adapters die je online koopt (met ronde barrel connectors)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
delta1 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:10:
[...]Is de Shelly eigenlijk niet een ESP8266 controller met behuizing?...
Yep, dus als je niet wil solderen is dat best handig lijkt me.
Die solderless connectoren, ik ben er geen fan van want ze gaan snel kapot als je ze constant tussen -20°C en
+55°C laat cycleren 8)7 Wellicht voor jou wel werkbaar als ze niet teveel bewegen.
Je moet +12V of +24V voeding voorzien (afhankelijk van je ledstrips), je kan de connector van je gewenste voeding gewoon afknippen, de draadjes bloot maken, en in het schroefcontact van de shelly steken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
naftebakje schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:07:
[...]
Yep, dus als je niet wil solderen is dat best handig lijkt me.
Die solderless connectoren, ik ben er geen fan van want ze gaan snel kapot als je ze constant tussen -20°C en
+55°C laat cycleren 8)7 Wellicht voor jou wel werkbaar als ze niet teveel bewegen.
Je moet +12V of +24V voeding voorzien (afhankelijk van je ledstrips), je kan de connector van je gewenste voeding gewoon afknippen, de draadjes bloot maken, en in het schroefcontact van de shelly steken.
Hartstikke bedankt voor de info. Vooral het afknippen van de stroomkabel connector was mij niet bekend. Dit geeft mij voldoende info om dit eens te proberen. _/-\o_

Verder ben ik nog benieuwd hoe jullie het vinden om elektronica te kopen via Aliexpress?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:32

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Laagspanning zoals wat LED-snoer etc lijkt mij geen probleem. Ook bij kortsluiting zal dat niets uithalen. Ik zou wel voor een Europese (lees: niet-Chinese) voeding gaan, zoals die van Mean Well. Je hangt het namelijk wel aan het lichtnet. Bij de kringloop liggen ook nog wel eens wat blokadapters, zoals die je postte.

In je lijstje heb je geen bewegingssensor opgenomen. Ik zou een AM312 PIR-sensor nemen; die is niet gevoelig voor wifi-signalen (die bij sommige andere sensors nog wel eens een false positive geven).

Verder zou ik even nadenken over de vraag of een 5V LED-snoer je wel voldoende licht oplevert voor jouw beoogde gebruik.

Tot slot: je gaat er niet aan ontkomen om te solderen. Jumper/du-pont wires zijn niet erg stabiel en zullen op den duur los raken (en zijn m.i. ook niet geschikt om even 3A over te laten gaan). Gelukkig is solderen kinderspel en heb je al voor +/- 10 euro een bout van een Nederlandse verkoper :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:43
Koop vooral een soldeerbout en tin, al die connectoren ga je via alibabie niet matchen.

Naast een soldeerbout kan je nog een connector kit kopen om evt ledstrip aan ESP te verbinden. Zon kit bestaat uit connectors en pinnen, je heb hier ook nog wel een krimptang voor nodig.
Pagina: 1