Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Vandaag was ik bezig om mijn belastingaangifte 2019 voor te bereiden en ook de voorlopige teruggave voor 2020 in te vullen. In 2019 is het nodige gebeurd op hypotheek gebied, aangezien ik ben gescheiden en de woning heb overgenomen (ex uitgekocht).

Ter voorbereiding op de 2019 aangifte wil ik graag inzichtelijk hebben welke kosten aftrekbaar waren en welk deel van de hypotheekrente niet aftrekbaar is.

Nu kwam ik er tot mijn verbazing achter dat mijn hypotheekadviseur een fout heeft gemaakt in zijn adviesrapport met betrekking tot het overgangsrecht (aflossingsvrije hypotheek).

Casus met fictieve bedragen - enkel mijn deel van de hypotheek:
Ik had voor 2012 een spaarhypotheek en aflossingsvrije hypotheek bestaande uit 3 delen:
- 100.000 wel HRA
- 15.000 niet HRA
- 10.000 wel HRA

Nu heeft mijn adviseur voor gebruik van het overgangsrecht voor mijn nieuwe hypotheek 1 leningdeel aflossingsvrij opgenomen van EUR 115.000. Dit is onjuist, aangezien slechts EUR 110.000 valt onder het overgangsrecht. Nu loop ik dus tegen de situatie aan dat ik in mijn aangifte de vragen heb:

"Is dit een annuïtaire of lineaire hypotheek die u in maximaal 30 jaar aflost?" -> NEE

"Geldt voor u een situatie waardoor u toch renteaftrek kunt krijgen?" -> JA, maar dus niet voor het gehele bedrag.. Echter bij het beantwoorden van deze vraag met NEE krijg je geen mogelijkheid om alsnog een splitsing in het bedrag te maken.

Nu heb ik zelf een oplossing bedacht door op de vraag "Hebt u deze overwaarde helemaal gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbouwing van deze woning (hoofdverblijf)?" NEE te antwoorden en zo een correctie te maken voor de EUR 5.000. Echter is deze vraag eigenlijk bedoeld voor de bijleenregeling.

Een andere oplossing die ik heb bedacht is om per direct een aflossing te doen van EUR 5.000 op deze lening, zodat de totale lening (in ieder geval het eindsaldo) op de EUR 110.000 uitkomt volgens het overgangsrecht.

Zijn er hier mensen met meer fiscale achtergrond dan mijzelf die hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Ik wil het zo correct mogelijk doen, maar wil uiteraard wel graag gebruik maken van de HRA over dit leningdeel.

Dank alvast!

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:03
De makkelijkste optie is om, zoals je zelf al aangeeft, die € 5000 af te lossen. Qua HRA wat je misloopt zal dat niet zoveel zijn, want je zal amper rente betalen over die € 5.000 en daarvan heb je maximaal 49% wat meegenomen wordt. Je maakt het zo ook voor jezelf een stuk makkelijker om de aangifte elk jaar weer in te vullen.

Verder, als je echt precies de kleinste regeltjes volgt, zou je nu door dit gedeelte van de hypotheekschuld waarop je geen recht hebt op HRA ook eenzelfde gedeelte/percentage van de andere kosten niet mogen aftrekken.

Nog een kleine toevoeging, ik zou deze casus ook even voorleggen aan je hypotheekadviseur. Deze heeft namelijk gewoon liggen slapen en misschien kan je dan alsnog een soort vergoeding krijgen voor het verkeerde advies!

[ Voor 16% gewijzigd door Sparxy86 op 16-12-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
@Sparxy86 thanks. De HRA die ik misloop is het punt niet, dat is gewoon zoals het hoort. Het is meer de vraag hoe ik dit het makkelijkste administratief kan verwerken voor mijn aangifte. Als ik ergens geen zin in heb is gezeik voor die paar tientjes.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20