Zonnepaneel en omvormer keuze. Prijs vs Prestatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimiw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-05 18:24
All,

In mijn vorige topic hebben jullie me goed geholpen en via het forum tevens ook terecht gekomen bij andere aanbieders dan Zonneplan en Coolblue (dat scheelt nogal). Heb een offerte binnen van Solar-Bouwmarkt maar even wat vragen aan de experts (jullie) over paneel/omvormer keuze.

Ik heb een 1 fase 40A kast en een huis zonder schaduw pal op het zuiden waar ik 18 panelen op wil liggen.

Standaard offerte van hun was met Munchen Solar panelen en een omvormer van Goodwe.
Nu lees ik weinig over de panelen van Munchen Solar op internet dus vraag me af, doe ik er wijs aan om duurdere/andere panelen te kopen? Of zal ik gewoon GFDE garantiefonds afsluiten voor 80 euro en dan zelfs als Munchen Solar of Solar-Bouwmarkt failliet gaat bij hun claimen. Want ik lees eigenlijk steeds vaker dan eigenlijk elk paneel wel prima is en dat als ze eenmaal werken ze ook wel blijven werken. Bovendien verwacht ik in dit huis geen 10jaar te wonen.

Of doe ik er toch wijs aan om andere/duurdere producten te kiezen om zo ook op lange termijn gegarandeerd te zijn van service en afwikkeling bij potentiële problemen.

Heb even een overzicht gemaakt van de panelen die ze aanbieden in het zwart/fullblack en dan de prijs per WP erbij.

Panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zo7CiSDNMzgAJYDsCxTOA1H3/full.jpg

De prijzen liggen zo dichtbij elkaar dat ik zou willen weten welke van deze zou dan de beste keuze zijn. Ik snap dat LG of Panasonic wel echt efficienter is maar is dat ook de extreme meerprijs waard vraag ik me af.

De omvormers de zelfde vraag. Ik lees veel over SMA. Maar is die meerwaarde het waard als je geen schaduw hebt? Of is een andere omvormer echt beter.

Omvormers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jXzhFekF2Xcv3YCtlbcxdEeM/full.jpg

Alvast enorm bedankt allemaal!! Als jullie iets hebben van ik mis een paneel die echt de beste keuze zou zijn bij een andere retailer hoor ik het ook graag, zit niet gebonden aan solar-bouwmarkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jimiw op 16-12-2019 14:14 . Reden: tiepvouten ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
De Growatt en Solax hebben geen standaard Wifi en vereisen nog een wifistick als je via wifi of portaal monitoring wil. De efficientie is goed. (voor de nieuwste serie Solax zelfs uitstekend)

Solaredge is geen stringomvormer met MTTP trackers. De SE vereist aanvullend optimizers voor elk paneel in je set (40-70 euro extra per paneel). Voordelen zijn goed schaduwmanagement en monitoring per paneel. Nadeel de prijs en meer kans op storingen door de optimizers

De Goodwe biedt wel wifi en een prima efficientie maar geen aanvullende features voor schaduw of iets dergelijks.

De SMA biedt optitrac voor sommige beperkte schaduwsituaties en kan vaak meer Amps aan per string (vooral relevant bij hoge voltage panelen zoals de Panasonic HITs) en heeft betere loggingopties dan de andere chinese stringomvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
TWyk schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:48:
De SMA biedt optitrac voor sommige beperkte schaduwsituaties en kan vaak meer Amps aan per string (vooral relevant bij hoge voltage panelen zoals de Panasonic HITs) en heeft betere loggingopties dan de andere chinese stringomvormers
Ik dacht altijd, als de spanning hoger word van dezelfde aantal panelen, de stroom lager wordt?
Of is dat met panelen niet zo?

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-12-2019 17:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Als je denkt de 10 jaar niet te halen dan zou ik de goedkoopste panelen met de meeste Wp kopen en een Growatt of Goodwe omvormer (10 jaar garantie).
Dan haal je misschien de kosten er nog uit in die periode.

[ Voor 16% gewijzigd door jobr op 16-12-2019 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-06 07:48
@TWyk goodwe heeft schaduw management.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimiw
Dan ga ik gewoon voor de Goodwe omvormer. Duurdere heeft in mijn geval geen nut.

Welk merk panelen van de goedkope hebben jullie meeste goede ervaringen mee?

Canadian Solar
Munchen Solar
Trina Solar
Ure nsp
Phono Solar

• Lardman
Canadian en trina is tier 1 bankable. Het is niet het beste spul ooit maar als banken het willen financieren is het zeker niet slecht. URE is een budget paneel een geeft heel veel watt voor je euro. Kwaliteit van ure heb ik te weinig ervaring mee om iets zinnigs over te zeggen. Phono en München geen ervaring mee laat staan mening over.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-06 12:41
AUijtdehaag schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:02:
[...]

Ik dacht altijd, als de spanning hoger word van dezelfde aantal panelen, de stroom lager wordt?
Of is dat met panelen niet zo?
Misschien niet. 8)7

Ha ha natuurlijk wel, vermogen blijft spanning x stroom. Als vermogen niet anders is dan is de stroom dus minder.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Jimiw schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:14:
Dan ga ik gewoon voor de Goodwe omvormer. Duurdere heeft in mijn geval geen nut.

Welk merk panelen van de goedkope hebben jullie meeste goede ervaringen mee?

Canadian Solar
Munchen Solar
Trina Solar
Ure nsp
Phono Solar
Op de solarbouwmarkt site staat ook een zonnepanelentest (voor wat het waard is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:01
@TWyk Volgens mij is Goodwe inmiddels op hetzelfde systeem overgestapt als Solax en Growatt met de losse wifi stick.

Ik zou sowieso proberen om de omvormer bedraad op het internet aan te sluiten, wifi wil nog wel eens voor problemen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-06 06:22

Freakie1NL

Grote Baas

205Gutmann schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:47:
@TWyk Volgens mij is Goodwe inmiddels op hetzelfde systeem overgestapt als Solax en Growatt met de losse wifi stick.

Ik zou sowieso proberen om de omvormer bedraad op het internet aan te sluiten, wifi wil nog wel eens voor problemen zorgen.
Eens al moet ik zeggen dat mijn Shinelink (Growatt stick) het tot nu toe perfect doet. De stick is draadloos verbonden met een kastje bij het modem die met UTP is aangesloten.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

205Gutmann schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:47:

Als je een kwalitatief goed WiFi netwerk hebt thuis kan je prima met WiFi aan de slag. Mijn SMA omvormer hangt ook aan de WiFi en ik lees elke 10 seconden alle gegevens uit maar ik zie eigenlijk nooit connectivity issues voorbij komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
In het gebied waar weinig mensen wonen merk je dat er weinig last is van wifi stoor signaal
in drukke stedelijke gebieden zitten alle kanalen zo potje peren vol dat wifi verbinding op zolder vaak te zwak is om stabiel signaal te krijgen. Als iemand zijn wifi op orde heeft (tweaker) dan kan het prima via wifi. Heb je de mogelijkheid kabel te trekken dan is dat natuurlijk altijd fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Neem in de kostenvergelijking ook je montagesysteem mee.
Rekenvoorbeeld: Met 335wp panelen vs 300wp heb je 11% minder panelen nodig voor hetzelfde vermogen.
Dus scheelt je (ongeveer) 2 panelen en montagesysteem in de aanschafprijs.
Op basis daarvan zou ik uit dit lijstje de Trina 325wp kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimiw
Thanks iedereen.
Ga een offerte aanvragen met 18x Trina panelen en een Goodwe omvormer.

Nog interessant om een GDFE garantie af te sluiten?
Pagina: 1