Asus TUF-Gaming X570-PLUS + Ryzen 5 3600 + 3600MHz geheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-04-2023
Hoi hoi,

Binnenkort wil ik een nieuw systeem gaan samenstellen. Als moederbord heb ik gekozen voor Asus TUF Gaming X570-Plus en als processor AMD Ryzen 5 3600 Boxed.
Uit de QVL-lijst van dit Asus moederbord heb ik gekozen voor G.Skill Trident Z RGB F4-3600C17D-32GTZR.
Als motivatie om voor het geheugen met deze snelheid te kiezen komt (mede) door deze Youtube video van Linus Tech Tips.
Ik realiseer me dat 3600 MHz geen stock snelheid is voor het Asus moederbord. Er zullen dus aanpassingen gemaakt moeten worden in de BIOS om het geheugen stabiel te laten draaien.

Ik heb totaal geen overklok ervaring, maar ik wil wel graag optimaal gebruik gaan maken van de voordelen van de Ryzen 5 3600, aangaande het gebruik van snel geheugen.
Nu heb ik bij deze video van Hardware Unboxed gezien dat het mogelijk is om met bepaalde programma’s de strakke geheugentimings te bepalen.

Mijn vragen:
- Hebben jullie ervaring met deze overkloksoftware en is de overklokmethode zoals besproken in de Hardware Unboxed-video de makkelijkste en meest doeltreffende manier?
- Zal dit ook gaan werken voor de hardwareconfiguratie die ik voor ogen heb?
- Is de stroomvoorziening van het moederbord krachtig genoeg voor deze overklok?

Bij voorbaat alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OC&T gezien de specieke overklok vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
1. ja en ja
2. mijn glazenbol zegt van wel ;)
3. makkelijk

• funkybee
@ maks11223344: dank je voor je geruststellende reactie!
Het aantal reacties doet vermoeden dat maar weinig gebruikers werken met de overkloksoftware.

Wat ik nog niet snap, is dat Windows moet draaien om met de overkloksoftware te kunnen werken. Maar Windows kan toch pas geïnstalleerd worden als het geheugen stabiel draait? Ik heb een beetje een kip-of-het-ei-gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
funkybee schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:41:
@ maks11223344: dank je voor je geruststellende reactie!
Het aantal reacties doet vermoeden dat maar weinig gebruikers werken met de overkloksoftware.

Wat ik nog niet snap, is dat Windows moet draaien om met de overkloksoftware te kunnen werken. Maar Windows kan toch pas geïnstalleerd worden als het geheugen stabiel draait? Ik heb een beetje een kip-of-het-ei-gevoel.
hoe wil je het anders testen op stabiliteid met memtest 86 van usb in bios? (van wat ik begrijp is dit langzamer als de hci memtest variant vanuit windows maar niet onmogelijk)
gewoon niet prutsen met settings en eerst windows erop klakken succes u can do it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:20
Nog 1 opmerking die niet helemaal bij je vraagstelling hoort: misschien kun je ook een aankoopadvies topic starten waar je start met je samengestelde systeem.
Dan kan daar gediscussieerd worden waarom je moederbord duurder is dan je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
jopie schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:07:
Nog 1 opmerking die niet helemaal bij je vraagstelling hoort: misschien kun je ook een aankoopadvies topic starten waar je start met je samengestelde systeem.
nee hou op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
jopie schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:07:
ik heb totaal geen interesse in die discussie.

Zie deze thread voor het vervolg van mijn vraagstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@funkybee Je bent hier op GoT. Waarom de keuze voor dit dure moederbord, terwijl je ook uit kunt met B450 of X470 - €150,- ? zoals je weet hebben we hier op GoT een sectie waar je advies kunt vragen mbt onderdelen. OC Ryzen 3600 kan prima op B450 bordje van €100,- ook RAM snelheid verhogen..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
funkybee schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:39:
[...]

ik heb totaal geen interesse in die discussie.

Zie deze thread voor het vervolg van mijn vraagstelling.
het het eens doorgelezen ben het wel eens met mzw en deze 2 offtopic heren eigenlijk...
minus die eigenaardige keuze voor die corsair vengeance troep kijk dan naar dit: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB

maar nu weer ontopic, als je klaar ben met bouwen en je komt er niet uit met je oc helpen we je wel verder er valt voorderest weinig tezeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
maks11223344 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 18:39:
minus die eigenaardige keuze voor die corsair vengeance troep kijk dan naar dit: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB
Wat is troep aan de genoemde Corsair Vengeance?
De Corsair Ballistix Sport die je hebt gelinkt, is een 16 GB kit en komt niet voor op de QVL van het Asus bord. Ik wil graag een 32 GB kit in mijn nieuwe systeem. Deze Corsair Crucial Ballistix Sport is een 32 GB variant, maar die komt ook niet voor in de QVL van het Asus bord.
Het is voor mij belangrijk om een kit te kiezen die ieder geval op de QVL voorkomt.
maks11223344 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 18:39:
maar nu weer ontopic, als je klaar ben met bouwen en je komt er niet uit met je oc helpen we je wel verder er valt voorderest weinig tezeggen ;)
Dat snap ik.
Ik zit nu nog in de oriëntatiefase en ben er al bijna uit.
Tien jaar geleden heb ik voor het laatst een systeem samengesteld en door de pc-winkel laten assembleren.
Ik heb er nu voor gekozen om alles zelf te doen. Ik wil graag zoveel mogelijk voorkomen dat ik hardware aanschaf dat niet bij elkaar past. Ik probeer weer voor een build te gaan waar ik 8+ jaar mee verder kan.
Door de mogelijkheden in Ryzen 3rd Gen lokt het voor mij wel om meer uit de build te kunnen halen. Maar aan de andere kant wil ik me niet teveel op glad ijs begeven. Ik heb wel wat ervaring met assembleren, maar absoluut geen ervaring met (duurzaam) overklokken.
Ik ben van mening dat, wanneer het geheugen, CPU en moederbord perfect samenwerken, dan de grootste stap is genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
foutje ik dacht dat ik de 32gb versie gelinked had...
die vengeance lpx reepjes klokken echt voor geen ene moer en soms werkt die troep zelfs niet op xmp setrings zonder de timings handmatig nog losser als het al losse xmp te moeten zetten daarom linkte ik die ballistix reepjes die lijken vrij gemakkelijk 3600mjz tedoen vaak nog met strakkere timings als xmp ook ;)

ps. ik weet nieteens wat duurzaam klokken betekent (zelfde als economisch je brommer opvoeren? :+ )

aanvulling ik heb nog nooit de qvl's van mijn mobo's gechecked of ram gehad dat niet wou ocen eigenlijk (los van een set ddr3 vengeance dat op stock settings al niet wou draaien maar dat lag aan die sticks gezien het op geen een platform liep..)

[ Voor 20% gewijzigd door maks11223344 op 02-01-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@funkybee Je haalt Crucial en Corsair door elkaar !
Verder weet je bij Corsair bijna niet welke RAM je krijgt(welke chips er vandaag op zitten, dat wisselt nogal. - versie gerelateerd buiten typenummer om)

edit: op de site van Crucial kun je zelf checken wat compatible is op welk moederbord
https://eu.crucial.com/

[ Voor 21% gewijzigd door Hackus op 02-01-2020 17:00 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
maks11223344 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:13:
foutje ik dacht dat ik de 32gb versie gelinked had...
die vengeance lpx reepjes klokken echt voor geen ene moer en soms werkt die troep zelfs niet op xmp setrings zonder de timings handmatig nog losser als het al losse xmp te moeten zetten daarom linkte ik die ballistix reepjes die lijken vrij gemakkelijk 3600mjz tedoen vaak nog met strakkere timings als xmp ook ;)
Duidelijk! Dan zal ik die maar links laten liggen. De Ballistix Sport is ook goedkoper dan de G.Skill Trident Z die ik in de eerste instantie geselecteerd had.

Ik probeer de techniek een beetje te begrijpen. De Ballistix Sport draait op 3200 MHz. Volgens mij is dat ook de stockspeed van CPU geheugenbus, of niet?
En moet XMP geactiveerd worden op het moederbord?
ps. ik weet nieteens wat duurzaam klokken betekent (zelfde als economisch je brommer opvoeren? :+ )
Hahaha, sorry voor mijn onduidelijkheid! Ik bedoel met duurzaam overklokken: eenmaal overklokken om daarna jaren lang met een snel en stabiel systeem te kunnen werken.
aanvulling ik heb nog nooit de qvl's van mijn mobo's gechecked of ram gehad dat niet wou ocen eigenlijk (los van een set ddr3 vengeance dat op stock settings al niet wou draaien maar dat lag aan die sticks gezien het op geen een platform liep..)
Dat is apart. En ik maar denken dat het erg nuttig is dat moederbordfabrikanten veel werk steken in het maken van deze lijsten. Alleen al in de Asus TUF qvl tel ik ruim 760 geteste geheugensets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
Hackus schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:54:
@funkybee Je haalt Crucial en Corsair door elkaar !
Klopt. :P Inmiddels aangepast!
Hackus schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:54:
edit: op de site van Crucial kun je zelf checken wat compatible is op welk moederbord
https://eu.crucial.com/
Gecheckt. 100% compatible!
Ik had er nog niet bij nagedacht dat je ook andersom kunt controleren; geheugen > moederbord in plaats van moederbord > geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
[quote]funkybee schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Duidelijk! Dan zal ik die maar links laten liggen. De Ballistix Sport is ook goedkoper dan de G.Skill Trident Z die ik in de eerste instantie geselecteerd had.

Ik probeer de techniek een beetje te begrijpen. De Ballistix Sport draait op 3200 MHz. Volgens mij is dat ook de stockspeed van CPU geheugenbus, of niet?

je latjes draaien 2400mhz als je xmp niet laad.
de juiste techniek is xmp laden paar benchmarks tedoen op geheugen voor een paar basis nummertjes, en dan negeer je xmp en prakt er wat 3600mhz settings in van ryzendramcalculator :p (gevolgt door zelfde benchmark en een stabiliteids test om het aftemaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

maks11223344 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:36:
[...]

de juiste techniek is xmp laden paar benchmarks tedoen op geheugen voor een paar basis nummertjes, en dan negeer je xmp en prakt er wat 3600mhz settings in van ryzendramcalculator :p (gevolgt door zelfde benchmark en een stabiliteids test om het aftemaken)
Vertel dan gelijk dat de modules in de grijze bankjes moeten, en niet de zwarte (of combi van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
maks11223344 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:36:
[...]
ThnX! Moet te doen zijn lijkt me!
Goed weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
Hackus schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:24:
Vertel dan gelijk dat de modules in de grijze bankjes moeten, en niet de zwarte (of combi van)
Had ik al begrepen van het moederbord manual!
Ook een goed weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
@Hackus
jaaaa we gaan niet alles verklappen he :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
Ik ben net vóór het bestellen van de hardware geswitched naar Ryzen 7 3700X. Volgens mij is die CPU nog wat meer toekomstbestendiger én iets meer in balans met het moederbord.
Pagina: 1