Externe internet 1Gbit aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:08
Ik weet niet of dit het juiste topic is trouwens, zo niet, dan graag verplaatsten naar de juiste categorie:).

Mijn vraag
Sinds afgelopen vrijdag zit ik bij KPN met een 500/500 Mbit up/down verbinding. Hiervoor zat ik bij Telfort met een 200/200 Mbit verbinding. Mijn laptop heeft maar een 100Mbit internetkaart, dus had ik destijds een externe 1Gbit aansluiting gekocht. Hierdoor haalde ik prima de 200/200 max. Echter, nu ik bij KPN zit, haal ik bij lange na de 200/200 niet. Ik blijf zelfs steken op ~170-180 Mbit (speedtest). Op de laptop van mijn vriendin heb ik een speedtest gedaan met wifi, waar er een 270/300 werd behaald. Ik weet dat ik hier geen 500/500 ga halen, want wifi.

Ik vraag me alleen af hoe het komt dat ik de snelheid niet haal. Ik verwacht zelf dat het komt doordat mijn laptop alleen USB 2.0 aansluitingen heeft, ik weet alleen niet of dit klopt? Zou een upgrade (wanneer mogelijk) naar USB 3.0 het probleem kunnen oplossen? En zo ja, hoe makkelijk is het om die upgrade te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Externe ethernet aansluiting tot 1Gbit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niets, alleen de verwachting dat het door de USB 2.0 komt van mijn laptop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:08
USB 2 gaat tot 480 Mbit, maar in de praktijk zou je eerder een 350Mbit maximaal moeten kunnen halen.
Je zou je adaptor eens kunnen testen in de laptop van je vriendin.

Je USB2 van je laptop upgraden naar USB3 gaat niet lukken. Dit is vast aan je moederbord en bij laptops is dit geen standaardmaat. Nieuwe laptop kopen dus. Of je moet iets van Thunderbolt aansluiting op je laptop hebben zitten maar de kans is niet zo groot in het USB2 tijdperk.

Ik neem aan dat je ook geen intern wifi kaart hebt steken?
Want wifi is niet per sé traag, het hangt af van de standaard die gebruikt wordt.
802.11n: 150 Mbit/s
802.11ac: 1,3 Gbit/s
802.11ad: 7 Gbit/s

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Heeft je laptop een Expresscard slot? If so, dan kan je daar een USB3 kaartje in prikken.
Een USB3->Gbit LAN adapter zal hoogstwaarschijnlijk het probleem wel oplossen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
Malantur schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:38:
USB 2 gaat tot 480 Mbit, maar in de praktijk zou je eerder een 350Mbit maximaal moeten kunnen halen.
Je zou je adaptor eens kunnen testen in de laptop van je vriendin.

Je USB2 van je laptop upgraden naar USB3 gaat niet lukken. Dit is vast aan je moederbord en bij laptops is dit geen standaardmaat. Nieuwe laptop kopen dus. Of je moet iets van Thunderbolt aansluiting op je laptop hebben zitten maar de kans is niet zo groot in het USB2 tijdperk.

Want wifi is niet per sé traag, het hangt af van de standaard die gebruikt wordt.
Bedankt voor de info. Ik gebruik zelf een bekabelde verbinding en ik had al verwacht dat het weleens aan de USB 2.0 zou kunnen liggen. Welke wifikaart er momenteel inzit weet ik niet eerlijk gezegd, is die wel te upgraden? Of dat ook niet? Ik zat al wel langer te kijken naar een nieuwe pc, maar dan wordt het weer een systeemkast pc, aangezien die wel makkelijker te upgraden is.

Maar een goede wifikaart zou dus wel snelheden tot 500/500 kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
McKaamos schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:41:
Heeft je laptop een Expresscard slot? If so, dan kan je daar een USB3 kaartje in prikken.
Een USB3->Gbit LAN adapter zal hoogstwaarschijnlijk het probleem wel oplossen.
Heb ik iets over gelezen, ik weet het alleen niet zeker. Hoe ziet zo'n slot eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

1992Mark schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:43:
[...]

Heb ik iets over gelezen, ik weet het alleen niet zeker. Hoe ziet zo'n slot eruit?
Als een sleuf, soms gevuld met een plastic placeholder, soms met een flap-klepje.
Soms met een drukknopje er naast om de kaart weer uit te werpen, soms werken ze met een SD-kaart achtig push-in-push-out mechanisme.
ongeveer zo brreed als een bankpasje, milimeter of 5-7 hoog, meestal geplaatst onder de palm-rest.

In dit plaatje, al gevuld met een kaartje met 2 blauwe USB3 poorten.
Afbeeldingslocatie: https://www.dhresource.com/0x0/f2/albu/g7/M01/4F/E7/rBVaSlpcIJSANOwzAAF6tkmzjYk398.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 16-12-2019 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef eens exacte specs van laptop. Veel laptops die nog uit USB 2.0 era stammen hebben een ExpressCard slot. Dat is de facto PCIe 1x en kan met gemak 1Gbps halen. In dat geval zou een ExpressCard 1GbE Ethernetadapter oplossing kunnen zijn.
Malantur schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:38:
[...]

Hoho, dat zijn link rates, niet netto throughputsnelheden. Je kunt best-case zo'n 2/3 van link rate halen met TCP throughput - maar de link rate hangt ook sterk af van de hardware aan beide kanten van de verbinding. Je noemt hier redelijk lukraak door elkaar 1x1 SISO WiFi-n (en dan op - in 2.4GHz af te raden - 40MHz kanaalbreedte), 3x3 MIMO WiFi-ac en 1x1 SISO WiFi-ad.

Je kunt geen enkele indicatie geven van wat over WIFi haalbaar cq te verwachten is zonder de hardware in de AP (allicht een of andere KPN Experiabox- welke?) en STA (de laptop - exact welke WiFi chip?) te kennen en iets te weten over bouwvorm van het huis (beton vs baksteen/hout) en afstand (zowel in m als in aantal muren en/of vloeren) te kennen.

In dezelfde ruimte met een enigszins gangbare mid-range laptop icm een Experiabox v10 kom je max aan ongeveer 400Mbps netto over WiFi-ac (met 2x2 MIMO). Maar USB 2.0 doet vermoeden dat daar geen mooie 2x2 MIMO WiFi-ac adapter in zit. Best case heb je een 3x3 WiFi-n dualband geval waar je ongeveer 300Mbps mee kunt halen in de 5GHz, worst case een 1x1 2.4GHz only sprietje, waar 50Mbps al veel gevraagd is :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
dion_b schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:48:
Geef eens exacte specs van laptop. Veel laptops die nog uit USB 2.0 era stammen hebben een ExpressCard slot. Dat is de facto PCIe 1x en kan met gemak 1Gbps halen. In dat geval zou een ExpressCard 1GbE Ethernetadapter oplossing kunnen zijn.

[...]

Hoho, dat zijn link rates, niet netto throughputsnelheden. Je kunt best-case zo'n 2/3 van link rate halen met TCP throughput - maar de link rate hangt ook sterk af van de hardware aan beide kanten van de verbinding. Je noemt hier redelijk lukraak door elkaar 1x1 SISO WiFi-n (en dan op - in 2.4GHz af te raden - 40MHz kanaalbreedte), 3x3 MIMO WiFi-ac en 1x1 SISO WiFi-ad.

Je kunt geen enkele indicatie geven van wat over WIFi haalbaar cq te verwachten is zonder de hardware in de AP (allicht een of andere KPN Experiabox- welke?) en STA (de laptop - exact welke WiFi chip?) te kennen en iets te weten over bouwvorm van het huis (beton vs baksteen/hout) en afstand (zowel in m als in aantal muren en/of vloeren) te kennen.

In dezelfde ruimte met een enigszins gangbare mid-range laptop icm een Experiabox v10 kom je max aan ongeveer 400Mbps netto over WiFi-ac (met 2x2 MIMO). Maar USB 2.0 doet vermoeden dat daar geen mooie 2x2 MIMO WiFi-ac adapter in zit. Best case heb je een 3x3 WiFi-n dualband geval waar je ongeveer 300Mbps mee kunt halen in de 5GHz, worst case een 1x1 2.4GHz only sprietje, waar 50Mbps al veel gevraagd is :o
Ik heb een HP Pavilion 17 inch (aangekocht december 2014). Precieze typenummer weet ik niet (ben momenteel op werk), maar die kan ik thuis wel opzoeken. Het lijkt op deze: https://tweakers.net/pric...-17-f049nd/specificaties/

Alleen heb ik een Intel processor (i7) en geen AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
McKaamos schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:47:
[...]

Als een sleuf, soms gevuld met een plastic placeholder, soms met een flap-klepje.
Soms met een drukknopje er naast om de kaart weer uit te werpen, soms werken ze met een SD-kaart achtig push-in-push-out mechanisme.
ongeveer zo brreed als een bankpasje, milimeter of 5-7 hoog, meestal geplaatst onder de palm-rest.

In dit plaatje, al gevuld met een kaartje met 2 blauwe USB3 poorten.
[Afbeelding]
Ik verwacht dat ik dat wel heb. Heb je een advies voor een Expresscard? Het liefst met minimaal 2 USB 3.0 aansluitingen. En werkt dat dan ook als ik de LAN adapter op de USB 3.0 aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

1992Mark schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:56:
[...]

Ik heb een HP Pavilion 17 inch (aangekocht december 2014). Precieze typenummer weet ik niet (ben momenteel op werk), maar die kan ik thuis wel opzoeken. Het lijkt op deze: https://tweakers.net/pric...-17-f049nd/specificaties/

Linkerkant, vooraan. dat lijkt op een 34mm expresscard slot.
Die van mijn plaatje was de standaard 54mm variant, maar ze zijn er in een smalle uitvoering.
1992Mark schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:57:
[...]

Ik verwacht dat ik dat wel heb. Heb je een advies voor een Expresscard? Het liefst met minimaal 2 USB 3.0 aansluitingen. En werkt dat dan ook als ik de LAN adapter op de USB 3.0 aansluit?
Naja, ik dacht al een 34mm breed slot te hebben gespot. Daar ga je nooit een 2x USB3 kaart voor vinden. Is gewoon te smal.
Dus dan wordt het een 34mm expresscard en een USB3 hub als je meer dan 1 aansluiting nodig hebt.

Edit: correctie, ze bestaan wél in 34mm met 2x USB, maar dan heb je een blok aan de zijkant uitsteken, zie ook: pricewatch: ICIDU USB 3.0 ExpressCard

[ Voor 40% gewijzigd door McKaamos op 16-12-2019 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

McKaamos schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:58:
[...]

Linkerkant, vooraan. dat lijkt op een 34mm expresscard slot.
Die van mijn plaatje was de standaard 54mm variant, maar ze zijn er in een smalle uitvoering.
Dat is een SD-kaartlezer. Deze laptop heeft overigens twee USB 3 poorten ingebouwd.

@TS kom even met exact welke laptop je hebt want "lijkt hier op" hebben we helemaal niks aan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1992Mark schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:56:
[...]

Het lastige is dat zelfs binnen zelfde type de exacte uitvoering enorm kan verschillen, zeker als het gaat om WiFi-kaart (want dat is gewoon een los kaartje in je systeem, en er werden vaak meerdere verschillende gebruikt in zelfde model laptop).

Als het exact dat model zou zijn, had je in ieder geval pech: geen expresscard, en de slechtst mogelijke WiFi (1x1 SISO 2.4GHz only).

Check als je thuis bent je WiFi met de volgende commando (in cmd.exe):
netsh wlan show interface
(of als dat niet duidelijk genoeg is de volledige rits opvragen via:
netsh wlan show wirelesscapabilites)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

CyBeR schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:59:
[...]

Dat is een SD-kaartlezer. Deze laptop heeft overigens twee USB 3 poorten ingebouwd.

@TS kom even met exact welke laptop je hebt want "lijkt hier op" hebben we helemaal niks aan.
Ah, helaasch, Meestal is dat wel de plek, en de SD reader aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
CyBeR schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:59:
[...]

Ik vond nog ergens een topic waar ik het had benoemd:

HP Pavilion 17-f050nd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
Ik zie dat er 2 USB 3.0 aansluitingen opzitten. Ik heb de Ethernet adapter in the linker USB poort, zul je net zien dat dat de USB 2.0 is. Dus misschien moet ik maar wat dingen omgooien en testen:p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:39
1992Mark schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:04:
[...]

HP Pavilion 17-f050nd
pricewatch: HP Pavilion 17-f050nd

Bedraad zou je het minimaal moeten halen (zit 1Gb kaart in). Of je moet toch een ander model hebben dan dat je hebt opgegeven.

Wifi kaart is vervangbaar maar makkelijker is om een Externe USB 3 wifi / UTP kaart te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

1992Mark schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:04:
[...]

HP Pavilion 17-f050nd
Deze dus: pricewatch: HP Pavilion 17-f050nd
Die moet gewoon 2x USB3 hebben. Even kijken bij welke het 'SS' logo staat (USB SuperSpeed, ookwel bekend als USB3)

Rechter van dit plaatje, dat staat meestal ingegraveerd bij de aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://media3.webcollage.net/a567fd670e00153ea213a1b4f222f09c8298e495?response-content-type=image%2Fjpeg&AWSAccessKeyId=AKIAIIE5CHZ4PRWSLYKQ&Expires=1893523227&Signature=wp6txDFeiUivVffVvFkjS%2FlLz3I%3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
McKaamos schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:08:
[...]

Deze dus: pricewatch: HP Pavilion 17-f050nd
Die moet gewoon 2x USB3 hebben. Even kijken bij welke het 'SS' logo staat (USB SuperSpeed, ookwel bekend als USB3)

Rechter van dit plaatje, dat staat meestal ingegraveerd bij de aansluiting:
[Afbeelding]
Thanks. Ga ik checken vanavond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Cave_Boy schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:07:
[...]

pricewatch: HP Pavilion 17-f050nd

Bedraad zou je het minimaal moeten halen (zit 1Gb kaart in). Of je moet toch een ander model hebben dan dat je hebt opgegeven.

Wifi kaart is vervangbaar maar makkelijker is om een Externe USB 3 wifi / UTP kaart te nemen.
Er staat anders wel 'Ethernet 100Mbps' bij de aansluitingen.
Wifi kaartjes vervangen is ook niet altijd makkelijk. Ja fysiek wel, want je kan meestal gewoon een klepje van de bodem verwijderen en dan de kaart omwisselen.
Echter heeft HP (en diverse andere fabrikanten) er een handje van om WiFi kaartjes te whitelisten in de BIOS. Dat betekent dat een ander, non-whitelisted, kaartje er voor zorgt dat je een melding op het scherm krijgt dat het kaartje niet geaccepteerd wordt en het systeem niet verder zal opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
McKaamos schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:17:
[...]

Er staat anders wel 'Ethernet 100Mbps' bij de aansluitingen.
Wifi kaartjes vervangen is ook niet altijd makkelijk. Ja fysiek wel, want je kan meestal gewoon een klepje van de bodem verwijderen en dan de kaart omwisselen.
Echter heeft HP (en diverse andere fabrikanten) er een handje van om WiFi kaartjes te whitelisten in de BIOS. Dat betekent dat een ander, non-whitelisted, kaartje er voor zorgt dat je een melding op het scherm krijgt dat het kaartje niet geaccepteerd wordt en het systeem niet verder zal opstarten.
Klopt. Daarom heb ik destijds een externe ethernet adapter gekocht die tot 1 Gbit kan. Het werkt wel, want bij Telfort haalde ik wel gewoon de max van 200/200 door die adapter. Echter nu bij KPN kom ik niet bij de 500/500 in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:58
1992Mark schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:25:
[...]

Klopt. Daarom heb ik destijds een externe ethernet adapter gekocht die tot 1 Gbit kan. Het werkt wel, want bij Telfort haalde ik wel gewoon de max van 200/200 door die adapter. Echter nu bij KPN kom ik niet bij de 500/500 in de buurt.
Dus het enige wat veranderd is, is de snelheid van je lijn?
Overige hardware is gewoon gelijk gebleven?
Dan zit het probleem denk ik ergens anders in dan in je externe netwerkkaart.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
Rensjuh schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:30:
[...]

Dus het enige wat veranderd is, is de snelheid van je lijn?
Overige hardware is gewoon gelijk gebleven?
Dan zit het probleem denk ik ergens anders in dan in je externe netwerkkaart.
Nou, ik heb ook een externe USB hub aangesloten sinds afgelopen donderdag. Hierin zit een Seagate 8TB externe schijf en een Seagate 5TB externe schijf. Deze heb ik aan de linkerkant aangesloten en de ethernet kabel een de rechterkant met de adapter.

Ik haal echter soms nog wel snelheden van ~ 230 Mbits. Echter is dat minder dan de helft waar ik voor betaal... Ik weet niet of dat ook meeweegt in de snelheid verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan ook aan je netwerkkabel liggen. Houd er rekening mee dat USB CPU-bound is en als je systeem een beetje belast wordt je netwerksnelheid omlaag zal gaan.

[ Voor 63% gewijzigd door johnkeates op 16-12-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
johnkeates schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:39:
Kan ook aan je netwerkkabel liggen.
Wat kan dat dan zijn? Zover ik altijd weet werkt een ethernet kabel wel of niet, en niet half. Ik heb minimaal een CAT5e kabel, die tot 1000 Mbit kan, wat zou er dan mis mee kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

1992Mark schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:41:
[...]

Wat kan dat dan zijn? Zover ik altijd weet werkt een ethernet kabel wel of niet, en niet half. Ik heb minimaal een CAT5e kabel, die tot 1000 Mbit kan, wat zou er dan mis mee kunnen zijn?
Breuk in de kabel, slecht contact in de connector tussen draden en pinnen, slechte connector die niet fijn pakt in de aansluiting, plaatsing van de kabel (b.v. door magnetisch veld of direct langs stroomkabels).
Meestal resulteert dat direct in een 100Mbps verbinding, afgezien van issues met kabelplaatsing of als er geen volledig rot contact is (c.q. hoge elektrische weerstand). Dat kan 'omgevallen bits' veroorzaken (met gevolg lagere snelheid) maar de gerapporteerde lijn snelheid wel op 1Gbps laten.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 16-12-2019 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
1992Mark schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:41:
[...]

Een kabel kan stuk gaan, er kan interferentie zijn, er kan een kleinere bandbreedte zijn dan de spec verwacht, er kan een non-specced kabel zijn. Opties genoeg. Het is zeker geen werkt wel/niet verhaal.

In jouw geval haal je meer dan 100Mbit dus je hebt op z'n minst 8 werkende aders, maar als die can CCA of CCS zijn heb je kans dat ze de 125Mhz niet halen waardoor je Gigabit verbinding ethernet frames kwijtraakt.

[ Voor 17% gewijzigd door johnkeates op 16-12-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
McKaamos schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:44:
[...]

Breuk in de kabel, slecht contact in de connector tussen draden en pinnen, slechte connector die niet fijn pakt in de aansluiting, plaatsing van de kabel (b.v. door magnetisch veld of direct langs stroomkabels).
Meestal resulteert dat direct in een 100Mbps verbinding, afgezien van issues met kabelplaatsing of als er geen volledig rot contact is (c.q. hoge elektrische weerstand). Dat kan 'omgevallen bits' veroorzaken (met gevolg lagere snelheid) maar de gerapporteerde lijn snelheid wel op 1Gbps laten.
Hmm. Ik zal nog eens een keer een speedtest doen wanneer ik alles afgesloten heb. Misschien ligt het inderdaad een de CPU op het moment dat het trager gaat. Buiten het feit dat de laptop nu al 5 jaar oud en eigenlijk ook wel een beetje aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 12:41
Even een algemene opmerking.

Als je snelheden boven 200Mbit wilt halen via WiFi, dan kan je veel last krijgen van:
- Wat er nog meer rond-zweeft aan wifi-signalen van zowel jezelf als de buren
- Welke apparatuur je gebruikt aan zowel laptop als Wifi Access point kant.

De mooie geadverteerde Wifi snelheden van de nieuwste standaarden zijn vrijwel altijd
de nogal theoretische en vooral ook max/top snelheden die je met moeite haalt in
de ideale situatie (geen muren, dicht genoeg bij het access point, een bijpassende ontvanger etc.).
Als je tests leest dan blijkt vaak dat van bijv. de 7 Gbit in de echte prkatijk slechts een beperkt deel overblijft.

Het kan voor het echt effectief halen van een 500 of 1Gbit internet verbinding best wel eens
praktisch nodig zijn om een bedraad netwerk te gebruiken...

En als je dan ook nog op een Laptop gaat zitten werken waar alleen maar USB 2.0 poorten
op zitten (m.a.w. die niet zo heel nieuw meer is), dan kan zelfs daar ook een bottleneck blijken
te zitten, puur door de snelheid van die laptop, die de effectieve benutting van die snelheid
kan beïnvloeden...

Advies: Voordat je allerlei nieuwe dingen aanschaft: Als je iemand kent met een snelle / nieuwe
laptop en die kan bij jouw thuis even wat checks helpen doen, dan weet je vooraf wat er met Wifi mogelijk is... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:58
Pak dan even resource monitor er bij:
Start --> uitvoeren --> resmon.exe

Kijk dan even wat je CPU / Disk / Network doen.
Schiet daar iets van naar de 100% toe?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
kh65 schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:48:
Even een algemene opmerking.

Als je snelheden boven 200Mbit wilt halen via WiFi, dan kan je veel last krijgen van:
- Wat er nog meer rond-zweeft aan wifi-signalen van zowel jezelf als de buren
- Welke apparatuur je gebruikt aan zowel laptop als Wifi Access point kant.

De mooie geadverteerde Wifi snelheden van de nieuwste standaarden zijn vrijwel altijd
de nogal theoretische en vooral ook max/top snelheden die je met moeite haalt in
de ideale situatie (geen muren, dicht genoeg bij het access point, een bijpassende ontvanger etc.).
Als je tests leest dan blijkt vaak dat van bijv. de 7 Gbit in de echte prkatijk slechts een beperkt deel overblijft.

Het kan voor het echt effectief halen van een 500 of 1Gbit internet verbinding best wel eens
praktisch nodig zijn om een bedraad netwerk te gebruiken...

En als je dan ook nog op een Laptop gaat zitten werken waar alleen maar USB 2.0 poorten
op zitten (m.a.w. die niet zo heel nieuw meer is), dan kan zelfs daar ook een bottleneck blijken
te zitten, puur door de snelheid van die laptop, die de effectieve benutting van die snelheid
kan beïnvloeden...

Advies: Voordat je allerlei nieuwe dingen aanschaft: Als je iemand kent met een snelle / nieuwe
laptop en die kan bij jouw thuis even wat checks helpen doen, dan weet je vooraf wat er met Wifi mogelijk is... ?
Mijne is momenteel bedraad en ik wil dit ook bedraad houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
johnkeates schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:44:
[...]

Een kabel kan stuk gaan, er kan interferentie zijn, er kan een kleinere bandbreedte zijn dan de spec verwacht, er kan een non-specced kabel zijn. Opties genoeg. Het is zeker geen werkt wel/niet verhaal.

In jouw geval haal je meer dan 100Mbit dus je hebt op z'n minst 8 werkende aders, maar als die can CCA of CCS zijn heb je kans dat ze de 125Mhz niet halen waardoor je Gigabit verbinding ethernet frames kwijtraakt.
Juist, dat wist ik niet. Misschien dat daar inderdaad wel sprake van is ja. Ik zal vanavond eens kijken wat ik precies heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
Net gekeken voor de USB 3.0 aansluitingen. Helaas doet de externe aansluiting hier moeilijk, hij schakelt in, dan weer uit, dan weer in etc. etc. waardoor de verbinding niet tot stand blijft. In de USB 2.0 slot blijft die wel naar behoren werken. Waar dit aan ligt begrijp ik niet. De externe adapter heeft 3 USB 3.0 aansluiting erop zitten, naast de 1Gbit poort. Hier zit mijn muis in, en die werkt wel gewoon naar behoren... Alleen de ethernet werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:36
1992Mark schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:49:
Net gekeken voor de USB 3.0 aansluitingen. Helaas doet de externe aansluiting hier moeilijk, hij schakelt in, dan weer uit, dan weer in etc. etc. waardoor de verbinding niet tot stand blijft. In de USB 2.0 slot blijft die wel naar behoren werken. Waar dit aan ligt begrijp ik niet. De externe adapter heeft 3 USB 3.0 aansluiting erop zitten, naast de 1Gbit poort. Hier zit mijn muis in, en die werkt wel gewoon naar behoren... Alleen de ethernet werkt niet.
Meestal dat dergelijk gedrag een gevolg is van een gebrek aan voeding.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
kroegtijger schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:48:
[...]

Meestal dat dergelijk gedrag een gevolg is van een gebrek aan voeding.
Voeding van de betreffende USB poort? Want via de USB 2.0 werkt die wel, alleen dan haal ik dus de snelheden niet (geen idee of ik het met de USB 3 poort wel zou halen though).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Kan gebrek aan bandbreedte op de USB bus zijn, oververhitting of een combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1992Mark schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:33:
[...]

Nou, ik heb ook een externe USB hub aangesloten sinds afgelopen donderdag. Hierin zit een Seagate 8TB externe schijf en een Seagate 5TB externe schijf. Deze heb ik aan de linkerkant aangesloten en de ethernet kabel een de rechterkant met de adapter.
En als je die even los trekt? Wat doet dat met de snelheden? En werkt de USB Ethernetadapter dan wel in de USB-3.0 poort?
Ik haal echter soms nog wel snelheden van ~ 230 Mbits. Echter is dat minder dan de helft waar ik voor betaal... Ik weet niet of dat ook meeweegt in de snelheid verder.
"Waar je voor betaalt...", tja, het is wat je mee wilt laten wegen. Op welke manier dan ook je ISP betrekken bij problemen met je eigen hardware is lichtelijk opzienbarend. Zij leveren wat ze moeten (ga ik even vanuit, maar of dat zo is kun je met huidige situatie niet eens nagaan), het probleem zit in wat jij erop aansluit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
dion_b schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:16:
[...]

En als je die even los trekt? Wat doet dat met de snelheden? En werkt de USB Ethernetadapter dan wel in de USB-3.0 poort?

[...]

"Waar je voor betaalt...", tja, het is wat je mee wilt laten wegen. Op welke manier dan ook je ISP betrekken bij problemen met je eigen hardware is lichtelijk opzienbarend. Zij leveren wat ze moeten (ga ik even vanuit, maar of dat zo is kun je met huidige situatie niet eens nagaan), het probleem zit in wat jij erop aansluit.
Heb ik losgetrokken, geeft geen verschil. Daarnaast geef ik KPN niet de schuld hiervan, ik geef alleen aan dat ik voorheen met Telfort de max haalde (200/200) en ik na overstap bijna geen 200 down meer haal, terwijl ik 500 heb. Vandaar dat ik dit topic hier heb geopend, om te kijken of het dus hardwarematig veroorzaakt zou kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:36
1992Mark schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:05:
[...]

Voeding van de betreffende USB poort? Want via de USB 2.0 werkt die wel, alleen dan haal ik dus de snelheden niet (geen idee of ik het met de USB 3 poort wel zou halen though).
Ja, dat zou inderdaad kunnen. Makkelijkste fix is een powered USB-hub ertussen mikken, dan heb je dat probleem verder niet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
kroegtijger schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:17:
[...]

Ja, dat zou inderdaad kunnen. Makkelijkste fix is een powered USB-hub ertussen mikken, dan heb je dat probleem verder niet.
Die heb ik toevallig, daar zit namelijk ook mijn 8 & 5TB Seagate schijf aan. Net geprobeerd though, ook hier ingeschakeld, uitgeschakeld, ingeschakeld etc. Ik verwacht nu eerlijk gezegd dat het gewoon aan de adapter zelf ligt. Was ook niet echt een duur ding ofzo, daarbij is het ook de 2e, want de eerste die ik bestelde deed het helemaal niet. Ik denk dat ik een nieuwe adapter bestel, eventueel van een bekender merk. Best toevallig dat de USB hub en de schijven naar behoren werken, alleen het ethernet niet.
Pagina: 1