Excel Ja of Nee optie (lijst) maar geen 0 waarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1264764

Topicstarter
Goedemorgen allemaal,

Momenteel bezig met een model te maken die voor vele onervaren Excel gebruikers te gebruiken is.
Nu wil ik hen de optie geven om uit Ja of Nee te kiezen, dit lukt via gegevensvalidatie (standaard manier)

Alleen nu zit ik met het probleem dat wanneer ik dit via deze weg doe er altijd de mogelijkheid bestaat voor hen om helemaal niks in te vullen (lege cel).

Dus mijn vraag aan jullie is: Is er een mogelijkheid dat er een keuze gemaakt kan worden tussen ja of nee maar geen 0 waarde (of gewoon een lege cel)?

Ter info Waarom ik dit zou willen? Het model is iets complexer en bevat vele formules. Zij moeten gegevens gaan invullen en dan kom ik op een totaal overzicht wat uit verschillende tabbladen komt. Om de validiteit van de gegevens te controleren heb ik controlecellen gemaakt die rood worden indien incorrect. Echter werken deze controle cellen alleen wanneer Ja of Nee ingevuld is. Wanneer dit niet het geval is zegt de controle cel dat er geen fout gevonden is terwijl dit wel zo is.

Bedankt voor de moeite!

Iwan

Excel 2016

Beste antwoord (via Anoniem: 1264764 op 16-12-2019 16:30)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zet een voorwaardelijke opmaak op de ja/nee kolom zelf: die rood maken als er niets is ingevuld.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-07 14:49

snmght

imho dan he

Anoniem: 1264764 schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:05:
Goedemorgen allemaal,

Momenteel bezig met een model te maken die voor vele onervaren Excel gebruikers te gebruiken is.
Nu wil ik hen de optie geven om uit Ja of Nee te kiezen, dit lukt via gegevensvalidatie (standaard manier)

Alleen nu zit ik met het probleem dat wanneer ik dit via deze weg doe er altijd de mogelijkheid bestaat voor hen om helemaal niks in te vullen (lege cel).

Dus mijn vraag aan jullie is: Is er een mogelijkheid dat er een keuze gemaakt kan worden tussen ja of nee maar geen 0 waarde (of gewoon een lege cel)?

Ter info Waarom ik dit zou willen? Het model is iets complexer en bevat vele formules. Zij moeten gegevens gaan invullen en dan kom ik op een totaal overzicht wat uit verschillende tabbladen komt. Om de validiteit van de gegevens te controleren heb ik controlecellen gemaakt die rood worden indien incorrect. Echter werken deze controle cellen alleen wanneer Ja of Nee ingevuld is. Wanneer dit niet het geval is zegt de controle cel dat er geen fout gevonden is terwijl dit wel zo is.

Bedankt voor de moeite!

Iwan

Excel 2016
Hoe heb je die controlecellen ingericht? Is toch volgens mij met voorwaardelijke opmaak vrij makkelijk om die cel ook rood te maken wanneer geen waarde is opgegeven?

code:
1
=ISBLANK(A1)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed meegedacht!

Zit met veel verschillende controles. een aantal zijn:
- =EN(B9= "Nee"; P9<0,01)
- =EN(B9= "Nee"; U9>0,01)
- =EN(B9= "Nee"; U9>0,01)
- =EN(B9="Ja";U9<0,01)

Echter ben ik bij lange na nog niet zo ervaren in Excel dat ik dit allen kon nesten.
Ook wilde ik het zo overzichtelijk mogelijk houden aangezien ik over een aantal maanden weg ben en één aangewezen persoon dit model moet gaan beheren. (ook niet expert met Excel)

Maar het leek mij indien mogelijk het meest overzichtelijk en werkbaar wanneer er alleen gekozen kan worden uit ja of nee en niet de 0 waarde.

Het zou kunnen dat dit niet mogelijk is dan zal ik inderdaad nog eens moeten overwegen of ik het op de door jou aangegeven manier oplos. Maar als het wel mogelijk is zou nog beter zijn.

Dank!

-

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Zet een voorwaardelijke opmaak op de ja/nee kolom zelf: die rood maken als er niets is ingevuld.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-07 14:49

snmght

imho dan he

Even vanaf mobiel dus niet de tijd om dit helemaal door te lezen maar hier wordt hetzelfde probleem behandeld:

https://www.extendoffice....n-do-not-allow-blank.html

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

snmght schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:19:
Even vanaf mobiel dus niet de tijd om dit helemaal door te lezen maar hier wordt hetzelfde probleem behandeld:

https://www.extendoffice....n-do-not-allow-blank.html
Validatieregel =COUNTIF($F$1:$F1,"")=0 (voor cel F1). Heh, leuke omweg :) Die dan uitbreiden met check op ja of nee. Dan vervalt helaas de pulldown, en is misschien wel wat complex als het moet worden beheerd door iemand met weinig kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 16:09
Of gewoon "Nee" by default?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Moderator CSA/PB: Dat is inderdaad niet een gek idee! Als onderstaande niet mogelijk is wordt dit hem waarschijnlijk! De pulldown wil ik wel graag hebben om het eenvoudig te houden! Zal zelf nog is uitzoeken of dit misschien mogelijk is. Inderdaad wel een leuke omweg!

CappieL: Bedoel je hiermee dat er een mogelijkheid is om default in te stellen bij het kiezen van een lijst? En als dit zo is, is het dan ook niet meer mogelijk om hem te verwijderen of is dit nog wel het geval?

Heb via deze weg wel weer een oplossing gevonden die het niet te complex maakt! Dank Allemaal.
Als iemand toch een weg weet dat je echt alleen tussen ja of nee kan kiezen via een lijst met pulldown dan hoor ik dit graag!
Pagina: 1