Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Videoediting build - Gamen niet nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pilates
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-12-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn (heel) oude laptop vervangen voor een desktop, die lang mee moet gaan, en waarmee ik voor mijn werk video kan editen. Ik werk vooral met Adobe premiere, op de Windows partition, als ik aan een lange documentaire project bezig ben. Maar voor dagelijks gebruik zit ik op een Ubuntu partition, en gebruik ik Darkroom om mijn RAW fotobestanden te bewerken. Kleine projecten overweeg ik ook in Linux te editen. Bij het editen van grote projecten komt aan het einde ook veel colourgrading kijken. Voorts onderhoud ik enkele websites.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een build geïnspireerd op een eerdere topic (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1956176) en kom na wat wijzigingen uit op rond de 1800 Euro's. Maar dit is eigenlijk al te veel, en had in eerste instantie gehoopt op 1500 Euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem toetsenbord en muis mee, en heb een LG L204WT Flatron scherm die ik wil uitbreiden/vervangen door een goede kwaliteit QHD monitor

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle CPU, veel geheugen, een kwaliteits monitor, een SSD voor het systeem, software en evt het videoproject waar ik op dat moment op aan het werk ben. Dat ik wil verder uitbreiden met extra opslag voor heel veel videomateriaal, evt in RAID1 of 5.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor CPU ben ik na het lezen van diverse topics op de AMD Ryzen 7 3700X Boxed uitgekomen: Natuurlijk kan het sneller, maar ik zit al over mijn budget heen, en probeer prijs/kwaliteit afweging te maken. Dit geldt voor alle componenten - ik zit niet vast aan voorkeuren, maar probeer een verstandige afweging te maken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik edit vooral Full-HD, maar zal in de toekomst wellicht ook wel eens een 4k project aannemen. Een krachtige computer waar ik vele jaren mee vooruit kan.

Ga je overklokken?
Nee, ik ben veel meer geïnteresseerd in stabiliteit.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar twijfels, en natuurlijk probeer ik te kijken waar ik op kosten kan beknibbelen zonder teveel op kwaliteit in te leveren:
  • Ik speel geen spelletjes, en zal dus geen dure top videokaart nodig hebben. Desalniettemin wil ik wel gebruik kunnen maken van de hardware-versnelling van bepaalde Premiere renders. Ik kwam op de MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X uit. Kan ik hier nog verder op beknibbelen, of lever ik dan teveel in qua snelheid? Wat is de ervaring van andere editors die niet gamen?
  • Heb ik genoeg aan de voeding in de lijst, ervan uitgaande dat ik het systeem met enkele HDs uit zal breiden?
  • De monitor neemt ook een flinke hap uit het budget. Maar met foto en videobewerking wil je toch een beetje kunnen vertrouwen op wat je ziet. Ook kan ik moeilijk inschatten hoe het formaat aan zal voelen - de monitor die ik heb gekozen is flink groter dan wat ik op dit moment naast mijn laptop heb staan. Ik lees met interesse jullie ervaringen met QHD schermen, en afwegingen qua grootte. En hoor graag aanbevelingen voor voordeligere keuzes.
  • Vandaag de dag verwacht ik niet veel problemen meer met Linux ondersteuning. Maar als ik iets over het hoofd zie, dan hoor ik dat graag. En dualboot op één SSD, is dat een gek idee?
  • Waar kan ik nog op bezuinigen? En dan bedoel ik eigenlijk vooral: zijn er componenten waar ik voor mijn doel aan overkill doe zonder dat door te hebben?
  • Aanbeveling voor twee of drie HDD in RAID erbij?
  • Mis ik nog iets belangrijks?
Hartelijk dank!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X€ 459,-€ 459,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 125,01€ 125,01
1MonitorenBenQ PD3200Q Zwart€ 384,50€ 384,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 139,90€ 139,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 90,75€ 90,75
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.793,16

Alle reacties

Verwijderd

Ik denk dat de videokaart enorm overkill is voor iemand die niet gamed. Een goedkope videokaart met een Ryzen 9 3900x levert veel meer snelheidswinst op en dan heb je nog geld over voor een beter moederbord.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
De videokaart is niet per se overkill. Zodra je gpu accelerated effects gaat gebruiken zoals color effects maar ook effects zoals crop en warp stablizer maak je gebruik van je videokaart. Hoe meer je van dit soort effecten gebruikt hoe duurdere videokaart je nodig gaat hebben.

Dus het hangt totaal af van het stijl video's dat je bewerkt. Maar ik denk dat een GTX 1660 super meer waar voor je geld biedt.

Als je een aantal hdd's wil toevoegen kan je beter voor een 550 watt voeding gaan. Maar een hardeschijf zal ik eigenlijk alleen doen voor lange termijnsopslag, tenzij de media die je gebruikt een vrij lage bitrate heeft.

Ik zou minimaal 2 ssd's gebruiken: YouTube: Optimizing Storage for Premiere Pro

Qua monitor: Ik betwijfel of deze geschikt is voor color grading, je bent daar immers afhankelijk van een goede kleur representatie. Zelf heb ik 27" voor video en foto bewerking. Dat bevalt goed.

Hier is de lijst te vinden met gpu accelerated effects: https://helpx.adobe.com/nl/premiere-pro/using/effects.html

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
Ik weet niet zeker of de moederbord die je nu gekozen hebt al compatible is met Ryzen 3000 CPU's of dat hij eerst een BIOS update nodig heeft. Op de Site van MSI is hij al compatible maar op tweakers staat van niet. Vraag voor de zekerheid aan de verkoper of hij uit de doos werkt met Ryzen 3rd Gen, zo niet vraag of ze hem willen updaten voor je. Dat doen ze vaak voor een prijs van 10 euro.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Mobo kan je nog wel wat op besparen: pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX

En je kiest nu ook voor een erg dure en grote case. Iets meer bescheiden maar toch goede kwaliteit:
pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart

Zoals al gezegd zal een GTX1660 ook wel voldoende zijn, of zelfs nog goedkoper gaan als je dus weinig GPU accelerated plugins gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Inrage op 16-12-2019 17:58 ]

• Pilates
Thanks voor de reacties!
JohnnyDon schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:57:
Ik weet niet zeker of de moederbord die je nu gekozen hebt al compatible is met Ryzen 3000 CPU's of dat hij eerst een BIOS update nodig heeft.
De bios van de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC die ik had gekozen kan relatief eenvoudig worden geflashed voor de Ryzen 3000 CPU's had ik gelezen, en wordt tegenwoordig al vaak met de update verkocht.
Inrage schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:57:
Mobo kan je nog wel wat op besparen: pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX
Wat ik fijn vind aan de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC is de onboard wifi. Maar of dat twee tientjes extra tov de MSI B450 Tomahawk MAX waard is?
Immanent Ike schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:50:
Als je een aantal hdd's wil toevoegen kan je beter voor een 550 watt voeding gaan. Maar een hardeschijf zal ik eigenlijk alleen doen voor lange termijnsopslag, tenzij de media die je gebruikt een vrij lage bitrate heeft.

Ik zou minimaal 2 ssd's gebruiken: YouTube: Optimizing Storage for Premiere Pro
Hardeschijf is inderdaad voor de langetermijn opslag. Maar ik zal zeker twee SSD's overwegen na het filmpje bekeken te hebben.

Heeft iemand nog tips voor een voeding van 550W?
Inrage schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:57:
En je kiest nu ook voor een erg dure en grote case. Iets meer bescheiden maar toch goede kwaliteit:
pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart
De goedkopere Pure Base case is een fijne aanbeveling. En ik ga eens goed kijken naar de GTX 1660. Waar voor mijn geld is precies wat ik zoek - ik wil niet zonder de gpu-accelerated effects, maar ben er ook niet zodanig van afhankelijk dat elke seconde die ik van mijn renders afschaaf telt.
Immanent Ike schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:50:
Qua monitor: Ik betwijfel of deze geschikt is voor color grading, je bent daar immers afhankelijk van een goede kleur representatie. Zelf heb ik 27" voor video en foto bewerking. Dat bevalt goed.
Zou je hier wat meer over kunnen uitweiden? Waarom denk je dat de monitor er minder geschikt voor is? Wat gebruik je zelf?

Ik vind het uitkiezen van de monitor nog een lastige kwestie: Je kan het zo duur maken als je wilt. Voor mijn werk wil ik op het beeld kunnen vertrouwen. Maar een top-of-the-line monitor voor de fotograaf kan ik me niet veroorloven. Ik wil wel wat meer betalen dan een doorsnee monitor, maar alleen zodanig dat als hij binnen een paar jaar stuk gaat, ik hem zonder al te veel pijn kan vervangen. En dus zoek ik reviews door voor een goede deal, en positieve ervaringen van anderen.

Ik was gewend met twee monitors te editen, maar las onlangs een review over QHD schermen (waar ik de Benq vandaan had) die me kon verleiden tot het overwegen van één grote. Het artikel suggereert ook dat je in deze categorie betere koopjes kan vinden dan met 4K. Iemand nog ervaringen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
450w is zat, ook als er een paar hdd's toegevoegd worden.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
@Pilates die BenQ PD3200Q is idd een heel goeie keuze voor jouw gebruik, zeker leuk als je er plek voor hebt. 450w is genoeg, een extra HDD gebruikt max 5W en in idle zo goed als niks.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Ik heb een pricewatch: BenQ PV270 Zwart. Maar ik zie dat die BenQ PD3200Q eigenlijk toch best goed is. Toen ik mijn monitor kocht waren de monitoren die ik tegen kwam van onder de 500 euro toch wat minder.

Maar goed, uiteindelijk gaat het erom met wat voor materiaal je werkt, voor wie het bedoelt is en waar je zelf het meest belang aan hecht.

• calyptus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-03 09:23
Ik doe 4k editing in Premiere voor mn werk, ik vind het zo'n zonde van je geld.

Een 2de hands GTX 1070(8gb vram is de sweetspot voor 4k, en meer dan genoeg CUDA-cores. Je beoogde 1660 komt daar niet aan) en 2de gen ryzen 7 2700x kosten een fractie en zijn gewoon nog steengoed qua timeline performance. Veel meerwaarde is er niet meer te halen, laat staan price/performance.

Qua schermen: UWQHD is een droom om mee te werken, ik zat vroeger met 3 schermen te sukkelen, zeker als je ook in after effects zit te werken, nu kan alles op 1 scherm.

[ Voor 28% gewijzigd door calyptus op 17-12-2019 05:47 ]

• Pilates
calyptus schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 05:24:
Ik doe 4k editing in Premiere voor mn werk, ik vind het zo'n zonde van je geld.

Een 2de hands GTX 1070(8gb vram is de sweetspot voor 4k, en meer dan genoeg CUDA-cores. Je beoogde 1660 komt daar niet aan) en 2de gen ryzen 7 2700x kosten een fractie en zijn gewoon nog steengoed qua timeline performance.
Die 2e hands GTX 1070 TI is geloof ik toch nog steeds duurder dan de 1660? Maar volgens jou wat je minimaal nodig hebt?

Met zonde van je geld doel je misschien alleen op de cpu?

• calyptus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-03 09:23
Pilates schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:29:
[...]

Die 2e hands GTX 1070 TI is geloof ik toch nog steeds duurder dan de 1660? Maar volgens jou wat je minimaal nodig hebt?

Met zonde van je geld doel je misschien alleen op de cpu?
geen ti, een gewone GTX 1070. 2de hands gaan die rond de 175 euro. En die doet het een pak beter dan de 1660.

Beide is zonde van het geld. Je kan een 2700x nieuw krijgen rond de 150 euro. Even wachten op eindejaars deals en dat gaat waarschijnlijk nog zakken. Je kan ook voor een 1700 gaan, dat zit in mijn main editing rig overclocked naar 3,7ghz, en dan zit je rond de 75 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door calyptus op 20-12-2019 11:39 ]

• Pilates
OK, naar aanleiding van bovenstaande adviezen kom ik op nu onderstaande build uit. Ik heb een goedkopere kast en 2 ssd's. Voor de videokaart heb ik nu de GTX 1660 Super.

Ik zal me nog even beraden over het advies van calyptus om achter een tweedehands GTX 1070 aan te gaan, ik ben nog niet helemaal overtuigd (tweedehands kopen is een bron van onzekerheid voor me).

De argumenten voor een goedkopere cpu begrijp ik ook, en de voorgestelde 2700x is zeker al een grote stap vooruit vergeleken bij wat ik nu heb. Maar dan lees ik dat de Ryzen 5 3600x voor Adobe Premiere misschien nog wel beter is omdat die aan meerdere cores toch niet zoveel heeft. Ingewikkeld.

Ach, dit is voor het eerst sinds 11 jaar dat ik weer iets nieuws aanschaf. Om dan voor een cpu van vorig jaar te gaan... Misschien is dat irrationeel dus ik zal er zeker nog een nachtje over slapen.

In ieder geval bedankt tot zover. Hier de nieuwe lijst:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 334,99€ 334,99
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 254,-€ 254,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,89€ 65,89
1MonitorenBenQ PD3200Q Zwart€ 384,50€ 384,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 127,50€ 127,50
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 90,05€ 90,05
2Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 135,-€ 270,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.665,93

• Pilates
Ai, als ik kijk naar de beschikbaarheid van de componenten, zie ik dat mijn beoogde MSI B450 Gaming Pro Carbon AC moederbord bijna niet te krijgen is. De MSI B450 Tomahawk MAX die als alternatief is voorgesteld heeft maar één M2 slot, en laat ik me nu net hebben laten overhalen tot het plaatsen van 2 M2 ssd's.

Ik kom nu uit op de MSIX470 Gaming Plus Max. Helaas geen wifi en een minder goede audio chip. Of weet iemand iets beters rond die prijs? En is de X570 chipset echt alleen maar weggegooid geld, zoals ik hier en daar in de forums lees?

• Pilates
Ok, dit wordt hem. Ga nu voor microatx. Ik hoop dat alles past. Ben aan het bestellen.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 334,99€ 334,99
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 99,83€ 99,83
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 254,-€ 254,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 82,90€ 82,90
1MonitorenBenQ PD3200Q Zwart€ 349,-€ 349,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 153,-€ 153,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 90,05€ 90,05
2Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 135,-€ 270,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.633,77

• Uszka
Weet wel dat één van de ssd's op halve snelheid draait omdat het M2 slot met PCI-e2.0 x4 is aangesloten.

• Pilates
Ja, dat had ik al gelezen. Maar nog steeds sneller dan SATA, als ik het goed heb begrepen.

Ook moest ik flink achter mijn oren krabben voor ik begreep welke slots wel of niet meer beschikbaar zijn wanneer je twee M2 ssd's plaatst. Nu zou ik geloof ik nog evt plek hebben voor bijvoorbeeld een wifi expansion card. En als ik nog meer HDD erbij wil dan gaat dat via de gewone SATA connectors, dacht ik zo.

• Uszka
Alleen PCI-E_3 is nog bruikbaar als er 2 M2 ssd's en een videokaart zijn geïnstalleerd. WiFi zou eventueel via USB kunnen met pricewatch: TP-Link Archer T9UH

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 22-12-2019 22:26 ]

• Pilates
Bedankt! Nou heb ik hier nog wel een oude wifi-usbstick liggen. Maar ik dacht eigenlijk om eindelijk eens die utp kabel langs de muur te leggen voor mijn nieuwe setup.
Pagina: 1