Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn (heel) oude laptop vervangen voor een desktop, die lang mee moet gaan, en waarmee ik voor mijn werk video kan editen. Ik werk vooral met Adobe premiere, op de Windows partition, als ik aan een lange documentaire project bezig ben. Maar voor dagelijks gebruik zit ik op een Ubuntu partition, en gebruik ik Darkroom om mijn RAW fotobestanden te bewerken. Kleine projecten overweeg ik ook in Linux te editen. Bij het editen van grote projecten komt aan het einde ook veel colourgrading kijken. Voorts onderhoud ik enkele websites.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een build geïnspireerd op een eerdere topic (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1956176) en kom na wat wijzigingen uit op rond de 1800 Euro's. Maar dit is eigenlijk al te veel, en had in eerste instantie gehoopt op 1500 Euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem toetsenbord en muis mee, en heb een LG L204WT Flatron scherm die ik wil uitbreiden/vervangen door een goede kwaliteit QHD monitor
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle CPU, veel geheugen, een kwaliteits monitor, een SSD voor het systeem, software en evt het videoproject waar ik op dat moment op aan het werk ben. Dat ik wil verder uitbreiden met extra opslag voor heel veel videomateriaal, evt in RAID1 of 5.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor CPU ben ik na het lezen van diverse topics op de AMD Ryzen 7 3700X Boxed uitgekomen: Natuurlijk kan het sneller, maar ik zit al over mijn budget heen, en probeer prijs/kwaliteit afweging te maken. Dit geldt voor alle componenten - ik zit niet vast aan voorkeuren, maar probeer een verstandige afweging te maken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik edit vooral Full-HD, maar zal in de toekomst wellicht ook wel eens een 4k project aannemen. Een krachtige computer waar ik vele jaren mee vooruit kan.
Ga je overklokken?
Nee, ik ben veel meer geïnteresseerd in stabiliteit.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar twijfels, en natuurlijk probeer ik te kijken waar ik op kosten kan beknibbelen zonder teveel op kwaliteit in te leveren:
Ik wil mijn (heel) oude laptop vervangen voor een desktop, die lang mee moet gaan, en waarmee ik voor mijn werk video kan editen. Ik werk vooral met Adobe premiere, op de Windows partition, als ik aan een lange documentaire project bezig ben. Maar voor dagelijks gebruik zit ik op een Ubuntu partition, en gebruik ik Darkroom om mijn RAW fotobestanden te bewerken. Kleine projecten overweeg ik ook in Linux te editen. Bij het editen van grote projecten komt aan het einde ook veel colourgrading kijken. Voorts onderhoud ik enkele websites.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een build geïnspireerd op een eerdere topic (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1956176) en kom na wat wijzigingen uit op rond de 1800 Euro's. Maar dit is eigenlijk al te veel, en had in eerste instantie gehoopt op 1500 Euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem toetsenbord en muis mee, en heb een LG L204WT Flatron scherm die ik wil uitbreiden/vervangen door een goede kwaliteit QHD monitor
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle CPU, veel geheugen, een kwaliteits monitor, een SSD voor het systeem, software en evt het videoproject waar ik op dat moment op aan het werk ben. Dat ik wil verder uitbreiden met extra opslag voor heel veel videomateriaal, evt in RAID1 of 5.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor CPU ben ik na het lezen van diverse topics op de AMD Ryzen 7 3700X Boxed uitgekomen: Natuurlijk kan het sneller, maar ik zit al over mijn budget heen, en probeer prijs/kwaliteit afweging te maken. Dit geldt voor alle componenten - ik zit niet vast aan voorkeuren, maar probeer een verstandige afweging te maken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik edit vooral Full-HD, maar zal in de toekomst wellicht ook wel eens een 4k project aannemen. Een krachtige computer waar ik vele jaren mee vooruit kan.
Ga je overklokken?
Nee, ik ben veel meer geïnteresseerd in stabiliteit.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar twijfels, en natuurlijk probeer ik te kijken waar ik op kosten kan beknibbelen zonder teveel op kwaliteit in te leveren:
- Ik speel geen spelletjes, en zal dus geen dure top videokaart nodig hebben. Desalniettemin wil ik wel gebruik kunnen maken van de hardware-versnelling van bepaalde Premiere renders. Ik kwam op de MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X uit. Kan ik hier nog verder op beknibbelen, of lever ik dan teveel in qua snelheid? Wat is de ervaring van andere editors die niet gamen?
- Heb ik genoeg aan de voeding in de lijst, ervan uitgaande dat ik het systeem met enkele HDs uit zal breiden?
- De monitor neemt ook een flinke hap uit het budget. Maar met foto en videobewerking wil je toch een beetje kunnen vertrouwen op wat je ziet. Ook kan ik moeilijk inschatten hoe het formaat aan zal voelen - de monitor die ik heb gekozen is flink groter dan wat ik op dit moment naast mijn laptop heb staan. Ik lees met interesse jullie ervaringen met QHD schermen, en afwegingen qua grootte. En hoor graag aanbevelingen voor voordeligere keuzes.
- Vandaag de dag verwacht ik niet veel problemen meer met Linux ondersteuning. Maar als ik iets over het hoofd zie, dan hoor ik dat graag. En dualboot op één SSD, is dat een gek idee?
- Waar kan ik nog op bezuinigen? En dan bedoel ik eigenlijk vooral: zijn er componenten waar ik voor mijn doel aan overkill doe zonder dat door te hebben?
- Aanbeveling voor twee of drie HDD in RAID erbij?
- Mis ik nog iets belangrijks?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 329,- | € 329,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X | € 459,- | € 459,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 Black | € 125,01 | € 125,01 |
| 1 | Monitoren | BenQ PD3200Q Zwart | € 384,50 | € 384,50 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 139,90 | € 139,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 450W | € 90,75 | € 90,75 |
| 1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 1TB | € 126,- | € 126,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.793,16 | ||