Toon posts:

Wat is wijsheid? Auto verkopen of houden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.683 views

Verwijderd

Topicstarter
Het klinkt wellicht heel gek, maar sinds mijn auto betrokken geweest bij een auto ongeval ben ik op een of andere manier minder happy met de auto. Dat terwijl de auto gewoon herstel is geworden en ik ook schadeloos gesteld ben geworden, aangezien ik geen schuld had.

Sindsdien wordt ik dus telkens aan het ongeval herinnerend ( mijn auto stond geparkeerd, dus ik nam niet deel aan het verkeer ) aangezien, ik precies weet waar de schade zat. En ik dus ook plotseling kleurverschil zie, terwijl die eigenlijk altijd al aanwezig geweest is.

Ik ben er afgelopen week nog mee terug geweest naar de dealer, en die heeft mij letterlijk in de showroom laten zien: dat bijna alle auto's kleurverschil op de plastic delen hebben. Dus eigenlijk stel ik mij best wel aan eerlijk gezegd, ook wat betreft het niet perfect aansluiten van de bumper. Dat was ook gewoon het geval bij de auto's uit de showroom :X

Ben ik dan gek? Om te denken, dat ik wellicht beter mijn auto kan verkopen? Nu deze nog enigszins waarde heeft. Aangezien de waardevermindering sinds aankoop, eigenlijk reuze meevalt. Al heb ik wel een cruisecontrol ingebouwd: maar ik denk, dat het juist onderscheidend zal zijn in de verkoop.

Ik heb een Suzuki Celerio welke ik voor € 7950 gekocht heb, en een paar maanden later voor € 500 cruisecontrol laten inbouwen. Wat trouwens ook wel een beetje een argument is wellicht, om de auto te houden. Maar hier in de regio zijn auto's gewoon duurder, dus dan ga ik ervan uit dat mijn auto minimaal € 6000 oplevert.

Dus even een rekensommetje: ja ik hou echt letterlijk alle autokosten bij, op de parkeerkosten na. Sinds aanschaf 3 maart 2018 heb ik totaal inclusief aankoop prijs: € 12894 uitgegeven en 38265km's totaal gereden. Ook heb ik netjes de auto onderhouden bij de dealer.

Na aftrek van de minimaal geschatte verkoop prijs zou ik per km uiteindelijk € 0,18 betaald hebben. Ik weet niet of dat veel minder word, wanneer ik de auto hou en de 100.000km over ga. Want nu zit ik ongeveer op 75.000km.

Overigens had ik gisteren een gesprek met mijn broertje, welke ook erover dacht om zijn auto te verkopen: zijn argumenten, hij ging meer km's rijden en dus zakte zijn auto sneller in waarde. En zou hij meer geld moeten bij leggen voor een nieuwe auto. Dat is natuurlijk wel waar en benzineauto's zullen in de toekomst ook minder waard worden, als de electrische auto goedkoper wordt.

PS ik wil niet perse verkopen, maar dit is gewoon een gedachten spinsel. Waarschijnlijk hou ik de auto gewoon dus. Maar ik heb private lease al overwogen, omdat ik het soms lastig vind mij te wapenen: dat een dealer of welke autogarage mij een poot probeert uit te draaien. Ik snap dus best dat hele volksstammen niet hun auto laten onderhouden...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2019 10:54 ]

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:18

snmght

imho dan he

Ik denk dat je de verkoopwens los moet zien van het ongeval, dat allereerst.

Waarop baseer je dat je auto nog minimaal 6k op zal leveren? Is dat een beeld dat je terugziet in jouw omgeving bij een vergelijkbare ouderdom en kilometerstand?

Die cruise control is een leuke extra maar ik vermoed dat het gemiddelde Celerio shoppende publiek daar niet op rekent of selecteert. Dus meer dan een leuke extra is het imho ook niet.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:05
Voor het financiële plaatje hoef je het in ieder geval niet te overwegen lijkt me. Goedkoper dan een Suzuki Celerio die al in bezit is gaat het toch niet worden.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:49
Tja... wijsheid is gewoon houden. Als je geen ongeval had gehad had je hem niet verkocht toch?

Dus:
Denken met je hersenen; houden
Denken met je hart: verkopen

Verwijderd

Topicstarter
snmght schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:57:
Ik denk dat je de verkoopwens los moet zien van het ongeval, dat allereerst.

Waarop baseer je dat je auto nog minimaal 6k op zal leveren? Is dat een beeld dat je terugziet in jouw omgeving bij een vergelijkbare ouderdom en kilometerstand?

Die cruise control is een leuke extra maar ik vermoed dat het gemiddelde Celerio shoppende publiek daar niet op rekent of selecteert. Dus meer dan een leuke extra is het imho ook niet.
Koerslijst van de ANWB en wat de vraagprijs is van het aanbod op Autoscout24: in een omtrek van 50KM word er gemiddeld € 8000 gevraagd, ongeacht of de km-stand 30.000 of 75.000 is. Maar juist vanwege het ongeval ben ik de laatste tijd minder happy met de auto, terwijl hij nog steeds hetzelfde rijdt en nog steeds super zuinig is.

Die cruisecontrol is voor mij trouwens wel een reden, om juist de auto te houden. Want dat vind ik enorm fijn bij lange afstanden rijden. Ik overweeg de verkoop eigenlijk enkel en alleen vanwege het unhappy gevoel, dat ik heb sinds het ongeval. Ik zou dat echt graag willen wissen in mijn geheugen!
Basekid schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:00:
Tja... wijsheid is gewoon houden. Als je geen ongeval had gehad had je hem niet verkocht toch?

Dus:
Denken met je hersenen; houden
Denken met je hart: verkopen
Nee daar heb ik voor het ongeval eigenlijk geen moment aan gedacht eerlijk gezegd: pas na het ongeval ben ik soms gaan denken, nou misschien kan ik de auto maar beter verkopen. En een nieuwe Celerio kopen: dan zou ik echt snel moeten zijn, want ze worden niet meer verkocht nieuw en de auto heeft nooit een facelift gekregen...

Wel dacht ik: over 5 jaar koop ik misschien wel een nieuwe, maar Suzuki heeft nu dus besloten om de goedkope en zuinigste A-segmenter met pensioen te sturen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2019 11:09 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:45
Kijk eerst eens goed wat een celerio met 75k op de teller oplevert.
Als je je niet meer fijn voelt in de auto, is die 2000 euro die het extra kost om een nieuwe te kopen het waard?

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:22
Wat was de exacte schade dan? Er zit een verschil tussen een auto half krom is gereden of een kapotte kunststof bumper die vervangen is.

In het eerste geval kan ik me voorstellen dat het je wellicht niet lekker zit, ook al is het netjes hersteld. Maar in het laatste geval zou ik me er absoluut niet druk over maken.

En zoals verder al gezegd hier, goedkoper dan blijven rijden gaat het niet worden. Nieuwe auto moet altijd geld bij.

Bovendien weet je nu wat je hebt, dat is met een andere auto ook altijd maar weer afwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door maussert op 16-12-2019 11:06 ]

Verwijderd

"Wat is wijsheid?"

Auto aanhouden en jezelf over je irrationele gedachten heenzetten.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Verwijderd Rationeel, €0,18 / km is heel netjes. Je bent dan één van de weinigen die kostendekkend kan rijden voor de €0,19 die je onbelast als kilometervergoeding kan krijgen.

Die €6000 zou je er wel voor moeten kunnen krijgen op dit moment, op autotrader staan Celerio's met 70.000 - 80.000km voor €6400 tot €8450. Ik zou hem, als je twijfelt over verkoop, zelfs aanbieden voor €7500. Krijg je dat ervoor, dan heeft hij je amper wat gekost.

Maar ik zou sowieso beginnen met jezelf af te vragen wat je ervoor in de plaats wilt kopen en of je dat niet over dezelfde punten gaat vallen.
Ik heb al vaker vergelijkbare dingen bij je voorbij zien komen en ik verwacht dat zodra je een andere auto hebt, we een week later een topic gaan zien waarin je jezelf hardop af gaat vragen of het wel verstandig was, want deze auto heeft wat steenslag, stukje rare stof, trilt wat meer, etc.

En wat is wijsheid? Je vraagt ons advies te geven over iets wat bij jou zelf niet rationeel is en 100% gevoel. Dat kunnen wij natuurlijk niet.
Rationeel is de auto houden en lekker de komende jaren in blijven rijden tot je hem om rationele redenen wilt vervangen (groter, andere brandstof, hoge onderhoudskosten, etc).

Het argument van je broertje raakt overigens ook kant nog wal, want z'n nieuwe auto gaat niet zakken in waarde omdat hij meer gaat rijden?
Als je meer gaat rijden, kies je doorgaans een zuinigere of meer comfortabele auto, of een auto die wat meer gebouwd is op veel kilometers in het jaar rijden, zodat je niet 2 of 3 keer per jaar voor onderhoud hoeft, niet omdat hij minder in waarde zou zakken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
maussert schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:05:
Wat was de exacte schade dan? Er zit een verschil tussen een auto half krom is gereden of een kapotte kunststof bumper die vervangen is.

In het eerste geval kan ik me voorstellen dat het je wellicht niet lekker zit, ook al is het netjes hersteld. Maar in het laatste geval zou ik me er absoluut niet druk over maken.

En zoals verder al gezegd hier, goedkoper dan blijven rijden gaat het niet worden. Nieuwe auto moet altijd geld bij.

Bovendien weet je nu wat je hebt, dat is met een andere auto ook altijd maar weer afwachten.
Het was een kapotte bumper en een kapot achterlicht en klein beetje lakschade, op het zijpaneel. Dat was alles eigenlijk: zover ik weet is er dus geen verdere schade ontstaan, maar zoiets speelt natuurlijk wel in mijn gedachten soms. Ik heb namelijk heel weinig vertrouwen in mensen. Komt mede omdat ik autisme heb.

Zijaanzicht schade Suzuki Celerio

Ik zal dadelijk misschien nog even een zijaanzicht van het herstel tonen, als ik het geupload krijg: want dat wilt niet lukken.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:05
Alleen wat blikschade, daar zou ik me niet zo druk om maken. Als er iets fundamenteels schade zou hebben dan is zo'n Celerio in no-time total loss gezien de lage waarde.

Kleurverschil kun je wel zien inderdaad, zilver is lastig te spuiten.

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:22
Ziet er zo op het oog inderdaad uit als enkel blikschade. Nieuwe bumper en nieuwe achterlamp. Hier zou ik mij ook niet druk over maken. Lekker blijven rijden en genieten van je autootje.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
Wil je het goedkoop houden, dan moet je deze blijven rijden. Een andere auto gaat altijd meer geld kosten tenzij je iets koopt van <1000€ en veel geluk hebt met onderhoud en herstellingen.

Nu weet je dat je een betrouwbare auto hebt die goed onderhouden is. Waarom zou je dat vervangen?

Als je nu ineens een gezin met 3 kinderen sticht, dan kan dit natuurlijk wat klein worden, maar wees gerust, de prijs per km zal altijd omhoog gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:21:
@Verwijderd Rationeel, €0,18 / km is heel netjes. Je bent dan één van de weinigen die kostendekkend kan rijden voor de €0,19 die je onbelast als kilometervergoeding kan krijgen.

Die €6000 zou je er wel voor moeten kunnen krijgen op dit moment, op autotrader staan Celerio's met 70.000 - 80.000km voor €6400 tot €8450. Ik zou hem, als je twijfelt over verkoop, zelfs aanbieden voor €7500. Krijg je dat ervoor, dan heeft hij je amper wat gekost.
Zelf was ik er gewoon aan het denken, om inderdaad de auto voor € 7500 eventueel te koop te zetten. Omdat ik immers twijfel over een eventuele verkoop en daarom heb ik dus ook nog niet een advertentie aangemaakt.
Maar ik zou sowieso beginnen met jezelf af te vragen wat je ervoor in de plaats wilt kopen en of je dat niet over dezelfde punten gaat vallen.
Ja daar was ik ook al een beetje over na het denken: het zou geen kwaad kunnen, om gewoon eens te gaan proefrijden. Maar ik zal hoe dan ook geld bij moeten leggen: eerlijk gezegd twijfel ik, of ik nog wel een auto in eigendom wil hebben. Private lease vind ik veel interessanter dan ( nieuw ) kopen.
Ik heb al vaker vergelijkbare dingen bij je voorbij zien komen en ik verwacht dat zodra je een andere auto hebt, we een week later een topic gaan zien waarin je jezelf hardop af gaat vragen of het wel verstandig was, want deze auto heeft wat steenslag, stukje rare stof, trilt wat meer, etc.
Eerlijk gezegd zit ik daar totaal niet lekker mee in mijn vel: waarom kan ik niet gewoon niks om mijn auto geven en bijvoorbeeld voren bij de supermarkt parkeren. i.p.v. helemaal achteraan omdat het de kans op lakschades gewoon minder is.

Toen met die blaadjes heb ik mijn vrouw het eruit laten halen en was ik weer eventjes rustig, maar toen ik een stoeprandje raakte begon het weer. Ik heb toen de auto laten uitlijnen en mocht weer terug komen, omdat toen mijn stuur een beetje scheef stond en in de rechtuit stand licht naar links reed. En bij onderhoud ben ik steeds bang dat er mij een poot uitgedraaid word.....

Het lijkt mij dus eerlijk gezegd een psychologisch probleem en bij een eerstvolgende auto, zou ik mij dan gaan storen dat de verbruiksmeter niet mooi 30KM/L aantoont |:( Dus ik denk dat je daar wel gelijk in hebt: maar ik zie mij al bij de huisarts aankomen, want soms beinvloed zoiets echt mijn gemoedsweerstand.
En wat is wijsheid? Je vraagt ons advies te geven over iets wat bij jou zelf niet rationeel is en 100% gevoel. Dat kunnen wij natuurlijk niet.
Rationeel is de auto houden en lekker de komende jaren in blijven rijden tot je hem om rationele redenen wilt vervangen (groter, andere brandstof, hoge onderhoudskosten, etc).
Het klinkt gek, maar eigenlijk zoek ik bevestiging dat het totaal niet rationeel zou zijn om mijn auto te verkopen. Anders zou ik niet eens een topic openen. Als de reacties zo lees is er ook totaal geen rationele redenen om het wel te doen en zit het vooral tussen mijn oren :|
Het argument van je broertje raakt overigens ook kant nog wal, want z'n nieuwe auto gaat niet zakken in waarde omdat hij meer gaat rijden?
Als je meer gaat rijden, kies je doorgaans een zuinigere of meer comfortabele auto, of een auto die wat meer gebouwd is op veel kilometers in het jaar rijden, zodat je niet 2 of 3 keer per jaar voor onderhoud hoeft, niet omdat hij minder in waarde zou zakken.
Hij heeft een auto uit 2010, maar zelf leek het mij ook niet verstandig als hij nu zijn auto ging verkopen. Het heeft mij enkel aan het denken gezet, over mijn eigen auto.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:49
Je geeft eigenlijk al antwoord op wat ik wilde vragen: wat wil je verder nog van ons?

We zeggen allemaal dat verkopen niet slim is en je gewoon lekker je fijne, zuinige, nog steeds veilige bak moet blijven rijden.

De bevestiging dat je beter kunt verkopen zul je hier niet vinden.

Verwijderd

Topicstarter
VidaR-9 schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:29:
Alleen wat blikschade, daar zou ik me niet zo druk om maken. Als er iets fundamenteels schade zou hebben dan is zo'n Celerio in no-time total loss gezien de lage waarde.

Kleurverschil kun je wel zien inderdaad, zilver is lastig te spuiten.
Dat kleurverschil stoort mij juist het meeste en probeer ik eerlijk gezegd te vergeten, maar dat blijkt toch nog redelijk lastig te zijn. Ookal heeft de dealer mij allang laten zien dat nieuwe auto's in dezelfde kleur, ook kleurverschil hebben. ( Daar bestaan ook topics van op GoT )

Persoonlijk denk ik, dat ik enkel zal verkopen wanneer ik besluit te private leasen. Want de ervaringen uit het verleden leren mij, dat autobezit mij niet altijd gelukkig maakt. Als ik de auto niet mijn eigendom is, dan hoef ik ook niet na te denken over verzekeringspremie en of de autogarage mij geen poot probeert uit te draaien. Enige wat ik dan hoef te doen is maandelijks een vast bedrag betalen en tanken, of liever opladen: aangezien ik graag een elektrische auto wil als volgende auto.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2019 12:06 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:43

Theo

moederbord

Lekker de auto blijven houden en gebruiken. Technisch is deze nog gewoon perfect. En de kleine optische schade is gewoon hersteld. Deze ex-schade heeft verder ook geen enkele invloed op de betrouwbaarheid, verkoopprijs, verkoopsnelheid, onderhoud en performance van de auto.

Stel dat je vrouw een snee in haar vinger heeft krijgt. Dit wordt vakkundig door de huisarts met een paar hechtingen gefixed. Zodra de wond genezen is dan is je vrouw weer compleet functioneel, met als enige 'verschil' dat ze een zichtbaar klein litteken heeft op haar vinger. Ruil je haar dan ook in ? :P

Het klinkt misschien crux maar zaken slijten nu éénmaal en kunnen optische schade krijgen. Als deze schade goed hersteld is (zoals bij jouw auto het geval is, en in het voorbeeld bij je vrouw ook) dan is er geen enkele reden om deze in te ruilen.

Stel dat het chassis van je auto beschadigd was, de airbags waren geploft en de motor lag ergens op de achterbank dan snap ik dat je van de auto af wil. Maar rationeel is er nu echt geen enkele reden voor.

En nog een puntje tot nadenken. Auto's krijgen vaak dit soort kleine schades, en dit wordt ook veel gerepareerd. Hoe weet je, dat als je een andere auto koopt, dat deze in het verleden niet ook zulk soort schade heeft gehad? Dit soort schade wordt namelijk nergens geregistreerd. Nu weet je wat je hebt. Kopen/verkopen is gokken wat je krijgt....

7400 Wp op het dak

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:46:
Het lijkt mij dus eerlijk gezegd een psychologisch probleem en bij een eerstvolgende auto, zou ik mij dan gaan storen dat de verbruiksmeter niet mooi 30KM/L aantoont |:( Dus ik denk dat je daar wel gelijk in hebt: maar ik zie mij al bij de huisarts aankomen, want soms beinvloed zoiets echt mijn gemoedsweerstand.
Dat denk ik niet. Daar is een huisarts voor, en uit dat vorige topic bleek ook duidelijk dat je issues met relativeren hebt. Ze uiten zich toevallig ook hier maar ik kan me niet voorstellen dat die je niet bij je leven in het algemeen in de weg zitten. Dit is toevallig net het onderwerp waar het iets meer naar boven komt dan bij andere zaken. Dus ga eens praten zou ik zeggen. Je bent niet de enige die dit heeft.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Op verzoek van de TS gesloten, mede vanwege risico op offtopic reacties.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.