UPS aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdelaat
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-07-2024
Beste Medetweakers.

Heeft iemand toevallig advies over een UPS voor in de Server ruimte?
Wij als bedrijf hebben dit namelijk niet "heel dom natuurlijk" en om dit aan te geven heb ik wel eerst informatie nodig om ze over te halen.

Wij hebben: 5-7 servers draaien, dat aangesloten is aan 2 APC Stekkerdozen. dit is verdeeld onder 2 groepen.
Zelf willen wij nog 2x APC bijzetten op 2 andere groepen als backup, ook zou het fijn zijn om een UPS tussen te zetten.

de vraag is, waar zouden wij op moeten letten met een aanschaf van 1 UPS? of 2?
- Duratie uitval/stroom tijd?
- Welke versie/model?

zelf dacht ik er aan om 1 groep te gebruiken naar APC --> Servers, 1 groep --> UPS --> APC's en zo naar de server.

ik hoor graag alle adviezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:14

Rmg

Wat is de doel van je UPS? Door kunnen draaien voor 1, 2, 4, 8 uren of alle servers veilig kunnen afsluiten ( 10/15 minuten runtime).

Je zult nog moeten bepalen hoe je 5-7 servers gaat informeren dat ze op ups draaien, dat hoeft niet lastig te zijn maar toch iets waar je naar moet kijken.

5-7 servers zegt nog niet zoveel, je zult moeten weten wat het stroomverbruik is in gebruik zodat je de accucapaciteit/runtime kan bepalen, Je wil weten wat piekvermogen is zodat je UPS inverter dat ook kan leveren als 5- 7 servers tegelijkertijd gaan afsluiten en alle caches naar disk gaan schrijven.

Wil je rackmounted of niet?, wil je 1 met losse batterypacks of niet? ga je testen dat alles werkt of gewoon aansluiten en hopen? Wat is je plan als je tijdens je test het toch niet allemaal vlekkeloos werkt en je hebt datacorruptie op een server?

Zoveel vragen, het makkelijkste is eens een mannetje van een UPS supplier langs te laten komen, die kunnen je ter plekke advies geven werkt een stuk gemakkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-08 21:33
Wat doen die APC stekkerdozen? Als dat alleen netspanningsbeveiliging is, dan kan je die weglaten als je de juiste UPS koopt. Ik heb er een van Eaton en die heeft dat ingebouwd. Wel zo makkelijk.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdelaat
@Rmg
Het beste is namelijk om de servers netjes af te laten sluiten. en sommigen servers toch door te laten draaien ivm kritieke services.

Elke server heeft ongeveer 1000 Watt aan verbruik (2x 500)
Beste zou ik het rackmounted hebben zodat het ook netjes is, hier hebben ze nogal moeite mee in het bedrijf.

@JukeboxBill
de APC's laten het stroomverbruik zien (Ampère en watt verbruik) en worden gebruikt als stekkerdozen, de precieze werking hiervan zou ik niet weten (AP9565)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-07 20:39
De vraag is altijd wat er door moet blijven draaien.
Heb je interne services draaien welke intern online moeten zijn kan je een server in de lucht houden.
Maar dan moet je ook alle interne connecties er naar toe achter de UPS hebben.
Netwerk, switch, routers etc.

Als je externe services hebt dan moet je de verbindingen van je ISP's er ook achter hebben.
Als je een algehele power outage hebt als je ISP niet bereikbaar is heeft het ook geen zin je eigen servers in de lucht te houden.

APC heeft een calculator welke inzicht geeft in welke je kan aanschaffen.
https://www.apc.com/shop/.../ups_selector/server/load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:40
Wij hadden in onze eigen serverruimte een Dell rack UPS per feed, dus 2 UPS per rack en daarvoor dan nog een noodaggregaat, de UPS levert afhankelijk van de load niet lang stroom. Met een management card in de UPS waren we in staat om machines bij een stroomuitval gecontroleerd uit te zetten.

We hebben een aantal jaren terug alles naar een lokaal datacenter verplaatst, was een stuk goedkoper dan zelf de UPS+aggregraat te onderhouden.

Klopt dat wel 1000W aan gebruik per server, is dat niet max wat de voeding kan trekken? Meet je dat echt aan gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdelaat
@ehvc
Voornamelijk de Storage en de Hypervisors (4 Servers) dan hebben we nog 3 test machine's draaien wat niet cruciaal is.

@jwillemsen
de 1000W is namelijk het Maximaal (2x 550) natuurlijk gebruikt de server dit niet helemaal, maar hiermee wordt wel rekening gehouden met het maximaal.

Zelf heb ik onderzoek gedaan en 1W = 1VA, uiteindelijk zouden wij dan een UPS met 4000 VA moeten hebben om het maximale bescherming te bieden voor de belangrijken servers. zelf ook natuurlijk naar zulke machine's gezocht en kwam op dit terecht: https://www.alternate.nl/.../product/1206290?lk=24338

die heeft ook namelijk zelf software en monitoring ingebouwd (ook SNMP) alleen is dit wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-08 13:29
Gdelaat schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:20:
@ehvc
Voornamelijk de Storage en de Hypervisors (4 Servers) dan hebben we nog 3 test machine's draaien wat niet cruciaal is.

@jwillemsen
de 1000W is namelijk het Maximaal (2x 550) natuurlijk gebruikt de server dit niet helemaal, maar hiermee wordt wel rekening gehouden met het maximaal.

Zelf heb ik onderzoek gedaan en 1W = 1VA, uiteindelijk zouden wij dan een UPS met 4000 VA moeten hebben om het maximale bescherming te bieden voor de belangrijken servers. zelf ook natuurlijk naar zulke machine's gezocht en kwam op dit terecht: https://www.alternate.nl/.../product/1206290?lk=24338

die heeft ook namelijk zelf software en monitoring ingebouwd (ook SNMP) alleen is dit wel prijzig.
Hou er rekening mee dat je met alleen de installatie er niet bent. Elke 3 jaar moet je de accu's vervangen. En die zijn echt niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdelaat
@Meester_J
Gelukkig zijn ze Hotswappable, gelukkig heb ik wel een beetje verstand van hardware vervangen dus dat zal we goed komen.

Echter is een UPS en Accu's bestellen beter dan je hardware/netwerk beschadigd zien gaan, vooral als je kan zeggen "wij hadden het kunnen voorkomen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De AP9565 is een basic rack PDU. Die kan je inpluggen op een UPS als je dat wil. Moet je wel een UPS hebben die C20 aansluitingen doet, anders gaat het niet werken.

Stel dat je een UPS met C20 niet het geld waard vind zal je een UPS die ook als PDU fungeert kunnen nemen. Dat zijn praktisch gewoon racked 'standaard' UPSsen, en die kan je eigenlijk gewoon op maat van je load berekenen en bij Eaton of APC vandaan halen.

[ Voor 44% gewijzigd door johnkeates op 16-12-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

DukeBox

loves wheat smoothies

@Gdelaat houd er ook rekening mee dat je grofweg 2 type UPS-en hebt. Online (double-conversion) en Offline (line-interactive/standby) UPS-en.

Gaat het om hele gevoelige apparatuur zou ik voor Online gaan. Standaard netwerk/server apparatuur zou op beiden goed moeten werken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bedenk ook dat een UPS *minder* betrouwbaar kan zijn dan het electricteitsnetwerk, wat in ons land bijzonder goed is.

Ik heb over de afgelopen 10 a 15 jaar beduidend vaker storingen gehad vanwege UPS'en dan omdat er vanuit het netwerk een storing was.

M.a.w. ik heb geen UPS meer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdelaat
@DukeBox
Ja het gaat om gevoelige apparatuur, vooral alle data staan hierop. Zelf zijn er al voorzorgsmaatregelingen genomen.

@CyBeR
Klopt, wij hebben ook "Nog" nooit stroomuitval gehad, maar het is ook uitzoek werk met "had dit kunnen voorkomen worden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08 20:47
Je zal meer factoren moeten afwegen: waar zit je nu in de lifecycle met de hardware, hoeveel beheer heb je eraan, heb je er ruimte voor. UPS is uiteraard een mooie safeguard, maar heb je ook andere installaties (water sprinklers voor bv brand) etc...als je eenmaal begint ;)

Wellicht is housing wel een betere optie, maar geen idee waarom jullie alles nu op eigen locatie hebben, dus ik, maar ook anderen, kunnen lastig advies geven...

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gdelaat schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:56:
Klopt, wij hebben ook "Nog" nooit stroomuitval gehad, maar het is ook uitzoek werk met "had dit kunnen voorkomen worden"
Het is meer een risicoanalyse gecombineerd met kosten/baten: gaat je UPS-oplossing betrouwbaarder zijn dan het electriciteitsnetwerk, hoeveel gaat je dat kosten om dat zo te laten zijn en levert dat minder kosten op dan de potentiele downtime van het electriciteitsnetwerk je gaat opleveren.

Jij moet die berekening zelf maken maar voor mij is die uitgekomen op dat UPS'en me meer kosten dan ze waard zijn. (Op kantoor -- in m'n datacenter krijg ik stroom via een UPS systeem en daar ligt dat heel anders.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 21:28
Je zegt 2x 550W per server, dan heb je neem ik aan redundante voedingen?
Dan is je maximale verbruik per server 550W, voor een totaal van 2200W maximaal, test servers niet meegerekend. Dat zul je nooit halen dus waarschijnlijk heb je genoeg aan een 2000VA UPS als die efficient genoeg is.
Met 3000VA zit je veilig, wil je ook je test servers en netwerk aansluiten zul je waarschijnlijk nog wat groter willen gaan.

De setup waar je voor kan gaan is van elke server voeding1 van de UPS laten komen van groep1 en voeding2 direct aan groep 2.

Je kan dan een normale rackmount UPS nemen met ingebouwde accu's, en afhankelijk van het model kun je extra accu units aansluiten voor een langere runtime.

[ Voor 7% gewijzigd door MewBie op 16-12-2019 15:45 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1