Toon posts:

[Win10] Hoe verander ik de map van de log bestanden?*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een ramdisk en in de system variables heb ik de 'temp' mappen al verplaatst naar de ramdisk.

Als ik CCleaner gebruik valt mij op dat bij het 'cleanen' er toch nog *.log bestanden staan op de volgende locatie:

C:\Users\mijnnaam\Appdata\Local\Microsoft\Windows\Settingsync en dan in verschillende mappen her en der toch wat log files.

Tevens ook in C:\Windows\Microsoft.NET\Framwork64\V4.030319 een log bestand.

In de systeem variabelen zie ik geen optie staan om log files te plaatsen in een ramdisk. Log files hoef ik niet perse te houden, eigenlijk gebruik ik ze nooit. Als ik Google op deze vraag krijg ik het volgende:

Errug lange link

Weet iemand de optie om de standaard map voor log files naar de Ramdisk te zetten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welk OS? Ramdisk = vluchtig: als je de logs niet belangrijk genoeg vindt om te bekijken, kan je dan niet beter zoeken naar hoe de logs uit te schakelen? :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarom zou je die logs nog willen verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 16 december 2019 @ 00:25:
Welk OS? Ramdisk = vluchtig: als je de logs niet belangrijk genoeg vindt om te bekijken, kan je dan niet beter zoeken naar hoe de logs uit te schakelen? :)
Windows 10 Home Edition. Uitschakelen hoeft niet perse, mocht er wel een belangrijke log tussen zitten dan kan ik em in de ramdisk vinden. Tenzij er een probleem optreedt, een logfile gecreerd wordt en de computer vast loopt en reboot. Als dat te vaak zou gebeuren mogen ze ook wel uit.
johnkeates schreef op maandag 16 december 2019 @ 00:31:
Waarom zou je die logs nog willen verplaatsen?
Omdat als ik CCleaner gebruik deze altijd standaard worden verwijderd. Deze logs worden wel constant naar mijn ssd geschreven, en ik heb liever dat ze de ramdisk in gaan, omdat 1. deze veel sneller is, 2. de ssd minder snel slijt door schrijfacties en 3. er geen rotzooi op de c schijf achterblijft want na een reboot is de ramdisk weer leeg.

Dus...waar kun je de setting met betrekking tot Windows logs veranderen? Aan/uit of locatie aanpassen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2019 04:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51

TheVMaster

Moderator WOS
Waarom zou je CCleaner uberhaupt willen gebruiken? Heb je ergens last van dat je zo'n tooltje gebruikt?

Los daarvan, waarom is het erg dat er op bepaalde plekken in het systeem nog logfiles staan? Wat probeer je te bereiken?

[ Voor 26% gewijzigd door TheVMaster op 16-12-2019 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
ik ben ook geen fan van CCleaner. Meeste helpt niets. De rest: zinloos als je het zelf kunt doen, gevaarlijk als je het niet zelf kunt doen.

Of de locaties standaard zijn aan te passen weer ik niet. Je zou een 'vieze hack' kunnen proberen via een Wikipedia: Symbolic link op de originele plaats. Dan denkt het systeem naar de originele plaats weg te schrijven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

JackSparrow schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:51:
Waarom zou je CCleaner uberhaupt willen gebruiken? Heb je ergens last van dat je zo'n tooltje gebruikt?
...
Waarom zou je anno 2019 nog een RAM disk willen gebruiken? Je hebt tegenwoordig SSD's

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JackSparrow schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:51:
Met CCleaner kun je (aanvankelijk), na installatie van Windows 10, heel veel onnodige zooi eenvoudig deinstalleren, opstart items (permanent) uitschakelen, onnodige Windows services and taken uitschakelen en het register opschonen van ongeldige entries. En dat allemaal mooi in 1 programma.
Los daarvan, waarom is het erg dat er op bepaalde plekken in het systeem nog logfiles staan? Wat probeer je te bereiken?
Het is ook niet echt 'noodzakelijk' maar ik gebruik bv. de ramdisk om temp files daar te parkeren om zo onnodige schrijfacties naar de ssd te vermijden. Dit is eigenlijk een beetje een spook uit het verleden omdat in de begindagen van de ssd, de ssd nog niet zo heel betrouwbaar was en snel kapot ging. Tegenwoordig kunnen ze bijna een mensenleven mee met normaal gebruik. Ach, eigenlijk gewoon omdat het 'kan'. :)
Brahiewahiewa schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:20:
[...]

Waarom zou je anno 2019 nog een RAM disk willen gebruiken? Je hebt tegenwoordig SSD's
Een ramdisk is nog altijd vele malen sneller dan een ssd. Mijn ramdisk is 4GB en het is gewoon een lekkere dumpplek waar ik tijdelijke bestanden in zet die ik even nodig ben, en dan hoef ik ze later ook niet weer te verwijderen, want dat gebeurt automagisch. En verder het wegschrijven en lezen van de temp files door Windows gaat vanuit Ram stukken sneller dan vanaf een ssd. En zoals hierboven genoemd, je ontziet de ssd een 'tikkeltje'.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2019 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51

TheVMaster

Moderator WOS
Opstart items permanent uitschakelen, kan gewoon in Taskmanager. Onnodige Windows Services kan ik zo niet noemen (de default aanwezige services zitten er niet voor niets volgens mij :+).

Register opschonen van onnodige entries....tja....en dan wordt je machine sneller ofzo? Of installeer je zoveel meuk, waardoor je die cleaner nodig hebt (aangezien al die software veel bagger achterlaat)?

Dan is het handig idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niks van wat in dat artikel staat merk ik uit eigen ervaring:
- CCleaner monitor dat zichzelf weer inschakelt na een herstart? Geen last van.
- CCleaner dat zichzelf update? Nee, doet het niet als ik die optie uit staan heb.
- CCleaner moeilijk uit te schakelen? Rechtermuisknop, exit, geen problemen mee.
- CCleaner dat op de achtergrond informatie voor Avast verzameld, dat zou ironisch zijn want ik gebruik ook de gratis versie van Avast Anti-Virus.

Overigens, ik zit ook regelmatig in de normale commando structuur van Windows te kijken of ik iets verdachts zie. Als ik al iets vermoedt, dan begint het met het openen van Taskmanager, om te zien welke processen en services er allemaal draaien. Via services.msc kun je ze uitschakelen. Via Regedit kun je register instellingen wijzigen, maar ik kom zelden verkeerde zooi tegen, en met CCleaner heb ik bovengenoemde problemen niet. Je moet ook niet geloven wat alle media schrijft aangezien je dit niet eens kunt verifiëren. Ik kan tenminste spreken uit persoonlijke ervaring met het programma.
Pagina: 1