Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

mijn eerste diy build

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Jorisweyn
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 26-05 17:59
Mijn vraag

Ik ga binnen enkele maanden voor de eerste keer zelf een pc bouwen met de onderdelen die ik hieronder opnoem, mijn vraag naar jullie toe is wat jullie er van vinden en of ik teveel fans er in steek (2 x 200mm in front intake) en dan ben ik van plan voor achteraan 1 x 140mm en bovenaan 3 x 120mm allemaal uit blazen. is dit overkill of net niet?

ik ga de pc vooral gebruiken voor world of warcraft en wat fps zoals battlefield en cod

heb bij deze build en dan vooral moederbord toch voor een x570 gekozen om wat futureproof te zijn en dan AMD omdat deze toch een goed upgrade path hebben voor later dan

Relevante software en hardware die ik gebruik

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi€ 240,50€ 240,50
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 2070 Super Gaming€ 607,50€ 607,50
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500P Mesh Wit€ 144,90€ 144,90
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm€ 35,90€ 35,90
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF140R ARGB, 140mm€ 11,-€ 11,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN€ 316,-€ 316,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 185,-€ 185,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.969,70

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

zoals ik al zei is het mn eerste build, heb me vooral geinformeerd door naar de filmpjes te kijken van paul's hardware

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11:27

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat heb je voor scherm? Best belangrijk voor videokaart keuze...

Ik weet niet wie je zo geïnformeerd heeft maar die heeft de plank op een flink aantal punten goed misgeslagen in ieder geval...

Voor gamen kun je af met een Ryzen 3600, de meerwaarde van een 3700x zit 'm in applicaties die goed schalen over alle cpu cores, zoals foto/videobewerking, applicaties met veel I/O en software ontwikkeling.

'Futureproof' is een fabeltje. Tegen de tijd dat je aan upgrades toe bent zijn er al weer zo veel nieuwere technieken bechikbaar dat het misschien helemaal niets uitmaakt. Daarnaast zijn de 'futureproof' features van X570... Nogal overbodig. PCIe4 klinkt leuk maar in de praktijk komt zelfs een RTX 2080 Ti nog lang niet aan de volledige busbreedte van PCIe3.0. PCIe4 SSDs zijn al helemaal weggegooid geld want het snelheidsverschil is in de praktijk ongeveer 1%. Wifi heb je in een desktop als het goed is niet nodig, gewoon een kabel trekken en als dat ècht niet kan gewoon een degelijke dongle kopen voor een tientje (of twee), een duur mobo is zonde. Een Ryzen 3600 draait prima op een goed B450 mobo, of een X470.

Om maar gelijk bij de SSD te komen, die Samsung is veel te duur voor wat je er voor terug krijgt, de A2000 of SX8200 bieden exact hetzelfde voor 2/3 van de prijs.

Vervolgens is 32GB 3600MHz ramlatjes ook een beetje kapitaalvernietiging, voor gaming ga je die 32GB de komende jaren echt nog niet vol krijgen en 3200MHz is een stuk goedkoper dan 3600. Het onderlinge verschil is een paar procent, maar een hoop euro's. Afhankelijk van de latency kan een 3200 setje zelfs sneller zijn dan een 3600 setje met hogere latency.

Als laatste je voeding: 550watt is al méér dan voldoende :p of ga je er nog een tosti-ijzer in plaatsen?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Mizgala28
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 11:36
Is er een reden voor zo'n dure RTX 2070 Super? Er zijn ook goedkopere modellen die prima werken, en mocht je eventueel naar AMD kijken een RX 5700 XT presteert vrijwel even goed maar is wel ongeveer 100 euro goedkoper.

Qua ventilatoren, waar wil je eventueel die 3x 1200mm en 1x 140mm plaatsen?

De case heeft 1x 140mm achterin zonder RGB en 2x 200mm voorin met RGB (ik heb de case dus ik weet dat), even de 140mm terzijde je zou dus die 3x 120mm bovenin kunnen plaatsen maar qua temperatuur maakt dat vrij weinig uit (ook hier ik heb een 3700x en een RTX 2070 Super, je kan beter dat geld in een stillere *processor koeler investeren omdat diegene die AMD bijlevert wel goed koelt, maar vrij luid is zeker in een airflow case zoals die jij koos)

*tenzij je gaat overklocken is waterkoeling overbodig

Qua SSD, die Samsung is snel maar je merkt er weinig van in games en daarnaast is deze onnodig duur voor wat het biedt, de XPG SX8200 of aData XPG SX6000 Pro 1tb zijn prima alternatieven die goedkoper zijn en prima hun werk zullen doen (uit ervaring, je merkt geen verschil in games tussen die 2 en Samsung, tenzij je veel bestanden in en uitpakt of veel bestanden overzet zullen de prestaties niet merkbaar slechter zijn)

Dan de RAM, is er een reden dat je 32GB nodig hebt? Puur voor games is 16GB voldoende en spaar je ook geld uit, en je kun altijd later gewoon RAM toevoegen of vervangen voor 32gb.

Voeding is overkill 550 watt zou voldoende moeten wezen.

edit:

Om op hierboven te reageren, de discussie tussen of de 3600 voldoende is tegenover de 3700x voor toekomstige gaming is in mijn optiek persoonlijk maar ook niet te voorspellen, ik koos bewust voor de 3700x gezien wat ik doe en gezien dat ik wel gebruik van die 8 cores zal maken, daarnaast zullen de nieuwe consoles waarschijnlijk ervoor zorgen dat de kans dat je 8 cores nodig hebt in high end PC gaming vrij hoog wordt (maar dat is een aanname)

Maar het blijft een gok, prijsverschil is pittig want op de cores na zijn beide 3600 en de 3700x vrijwel gelijk, mijn advies is alsnog om de 3600 nu te nemen aangezien deze nu voldoende is, mocht je in de toekomst merken dat je meer cores nodig hebt kun je eventueel overstappen naar nieuwere CPU's of gewoon een betere pakken uit de 3000 serie (geen idee of een eventuele 4000 serie op x570 zou werken).

Nu is een 3700x duur, maar als je kijkt naar de Ryzen 2000 serie zie je hoeveel goedkoper de CPU's zijn geworden, de kans is dus vrij hoog dat wanneer je meer cores nodig hebt maar niet naar een nieuw platform wilt of kunt gaan, dan is de kans hoog dat tegen die tijd de 3700x goedkoper zal zijn (en zo dus ook alles er boven)

World of Warcraft to name 1 zal niet spoedig meer cores gaan gebruiken, dat spel heeft vrij recent juist een enorme overhaul gehad in z'n engine en als ik kijk welke performance mijn partner haalt met een Ryzen 2600 (ook een 6 core) en een RX580 op 1440p dan denk ik niet dat een Ryzen 3700X veel verandering hierin zal brengen, 3600 is dan prijstechnisch de betere optie.

Dan kort over de x570, ik kocht zo'n moederbord vanwege totaal andere redenen dan wat x570 werkelijk boven x470 biedt, maar x470 of een goede b450 zal voldoende wezen en flink wat geld schelen.

Maar dit is puur een mening, als jij alsnog een 3700X wil ga ervoor want meer dan advies gebaseerd op mijn meming en wat feitjes is het niet.

[Voor 38% gewijzigd door Mizgala28 op 16-12-2019 00:38]

• Jorisweyn
Hey alvast bedankt voor de antwoorden, ik heb geen advies van iemand gepakt, heb mezelf een budget van Max 2000€ voorgenomen voor de pc zelf ( zonder scherm dat trouwens een AOC AGON AG271QX 27” 144hz zijn) ik zal dan inderdaad de ssd, grafische kaart, ram en powersupply aanpassen, de rest laat ik zo want het is m’n allereerste build, tegen de tijd dat ik er effectief aan begin zullen de prijzen ook al wat lager zijn ( ga er rond mei aan beginnen) ik probeer nu gewoon al m’n huiswerk te doen en hier en daar wat te tweaken hè 😉 ik zal wel wat moeten rondneuzen in de bios en ken er nog niet superveel van maar de 570 is al 3e gen ready en ja msi lijkt mij toch de makkelijkste qua uiterlijk

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 06:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Om onduidelijke redenen heb je
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies. Vul dit nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.

Succes!

• Mizgala28
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 11:36
Jorisweyn schreef op maandag 16 december 2019 @ 07:50:
Hey alvast bedankt voor de antwoorden, ik heb geen advies van iemand gepakt, heb mezelf een budget van Max 2000€ voorgenomen voor de pc zelf ( zonder scherm dat trouwens een AOC AGON AG271QX 27” 144hz zijn) ik zal dan inderdaad de ssd, grafische kaart, ram en powersupply aanpassen, de rest laat ik zo want het is m’n allereerste build, tegen de tijd dat ik er effectief aan begin zullen de prijzen ook al wat lager zijn ( ga er rond mei aan beginnen) ik probeer nu gewoon al m’n huiswerk te doen en hier en daar wat te tweaken hè 😉 ik zal wel wat moeten rondneuzen in de bios en ken er nog niet superveel van maar de 570 is al 3e gen ready en ja msi lijkt mij toch de makkelijkste qua uiterlijk
Onthoud alleen wel dat tegen die tijd de kans dat dit alles verouderd is ook aanwezig is, maar voor de rest is jezelf van te voren voorbereiden een prima idee.

Qua moederborden kijk niet alleen naar het merk, de ene generatie is 1 merk goed de andere generatie de ander, zo had MSI hele nette x470 moederborden die niet al te duur zijn, maar bij x570 is dat weer heel erg anders.

Geldt voor alle merken, doe daar ook een goed research naar want het kan op ten duur geld en eventuele gedoe schelen.

• Jorisweyn
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi€ 240,50€ 240,50
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 443,50€ 443,50
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500P Mesh Wit€ 144,90€ 144,90
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm€ 35,90€ 35,90
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF140R ARGB, 140mm€ 11,-€ 11,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 96,-€ 96,-
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.516,70

voila een milde aanpassing die de prijs een beetje aanpast
nu bij pcpartspicker doen ze wel raar op de voeding :

Note:The MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ATX AM4 Motherboard has an additional 4-pin ATX power connector but the Corsair RMx (2018) 650 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply does not. This connector is used to supply additional 12V current to the motherboard. While the system will likely still run without it, higher current demands such as extreme overclocking or large video card current draws may require it.

snap het niet echt wat ik dan moet doen
was ook van plan om extensions te kopen in sleeved cables (wit dan) voor de 24 pin en dan die vanboven aan mobo en voor de grafische kaart

• Jorisweyn
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Vooral gamen en een beetje foto bewerking

Wat mag het systeem gaan kosten?

mag max 200€ zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

neen niet echt, heb altijd al "gaming pcs van den aldi" gehad en de recentste is 8 jaar oud dus neen alles nieuw :)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

ja de classic setup he, een mobo, cpu, gpu, ram geheugen en een m2 ssd , ik moet niet echt 5 tb opslag hebben fotos en videos zet ik toch altijd op externe ssd's

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

zoals al eerder beschreven word het een AMD build van MSI omdt die hun bios er voor mij als beginner het meest gebruiksvriendelijk uitziet maar ik sta open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

ja ik wil sowieso een niet te grote pc dus een mid tower met wat rgb voor mn vrouw want ik moet die flashy dingen niet echt maar mn vrouw vind dat dan weer het beste aan de pc ( ja ik weet het :) ).en ja een pc die makkelijk 5 jaar meekan en dan makkelijk kan geupgrade worden door ja ander cpu en gpu bevoorbeeld

Ga je overklokken?

ik ga dat later wel eens proberen ja, eerst leren stappen voor we gaan leren lopen he ;)

Wat verwacht je van ons?

ja wat feedback zoals ik al ontvangen heb over kleine aanpassing voor meer voor je geld te krijgen he, ik ga het bouwen rond mei 2020 dus tijd zat voor mn huiswerk goed te maken en tegen dan zijn er sommige dingen waarschijnlijk al in prijs gezakt waardoor ik dan bv een kleine upgrade kan maken voor hetzelfde bedrag dan het nu is.

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13-07 09:36

EMP

Krulloos! Maar nu met kinwol.

Jorisweyn schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:55:
Mijn vraag

Ik ga binnen enkele maanden ....
Mijn advies

Besluit wanneer je je spullen wilt kopen en ga één a twee weken van te voren bekijken welke setup je wilt. De markt veranderd snel, wat nu een goed advies is moet je over een maand opnieuw bekijken, en over twee maanden al helemaal.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 06:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Inderdaad, nu een topic openen voor mei 2020 is leuk als oefening, maar aan dit advies heb je dan grotendeels niets meer.

Ter illustratie, de topic van 3-6 maanden geleden (waarbij jij dichter bij 6 maanden zit dan 3). Her en der komen natuurlijk zaken wel overeen, maar op een heel aantal punten ook gewoon niet, zeker als je kijkt naar de topics uit juni-juli.

[Voor 56% gewijzigd door br00ky op 16-12-2019 09:36]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True