[FreshTomato] zijn poorten wel echt 1Gbit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:27
Hallo,

situatie:
- Asus RT-N66U met FreshTomato 2019.3
- Windows pc met iperf3
- CentOS met iperf3
- apparatuur verbonden met UTP cat5e kabels
- gigabit switch

test:
- iperf3 tussen Asus en Windows pc = 151 Mbit/s (184 MBytes)
- iperf3 tussen Asus en CentOS = 123 Mbit/s (150 MBytes)
- iperf3 tussen Windows en CentOS = 893 Mbit/s (1.04 Gbytes)

Het lijkt erop of de netwerkpoort van de Asus router niet de 1 Gbit haalt.
Nergens is dit te configureren in FreshTomato voor zover ik weet.
Heeft iemand hier uitleg voor of tips om die poort wel op 1 Gbit te krijgen?

Beste antwoord (via EverLast2002 op 16-12-2019 22:38)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Iets staat me bij dat met tomato firmware hardware acceleration wegvalt ten opzichte van stock of aangepaste Asus firmware. Misschien dat dat ermee te maken heeft?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:44
als je poorten geen 1Gbit zijn, zijn ze 10 of 100Mbit

daartussenin zit geen bestaande norm
je bent dus echt wel verbonden via gigabit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De CPU in je Asus kan blijkbaar niet meer dan 150Mbit/s aan data je netwerk op slingeren, dat klinkt wel redelijk normaal voor een dergelijke low-power CPU met niet-geoptimaliseerde software.
Maar laten we bij het begin beginnen; welk probleem probeer je te troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
TommyboyNL schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:37:
De CPU in je Asus kan blijkbaar niet meer dan 150Mbit/s aan data je netwerk op slingeren, dat klinkt wel redelijk normaal voor een dergelijke low-power CPU met niet-geoptimaliseerde software.
Maar laten we bij het begin beginnen; welk probleem probeer je te troubleshooten?
Het is gewoon een constatering, iets dat ik ontdekte tijdens het meten van snelheid.
Ik wil een MOCA32 adapter omwisselen voor een Inca 1GB versie.
Verder heb ik geen probleem of storing.
Het leuke is dat ik ook nog deze test heb gedaan met een Netgear WDR4500. Zelfde resultaat als de Asus.
Of zijn die qua CPU power hetzelfde?

[ Voor 10% gewijzigd door EverLast2002 op 15-12-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Voor het vervangen van je adapter is het niet relevant hoeveel data de CPU in je router kan genereren, dus lekker door gaan met klussen en deze test vergeten. De poorten op de router zijn gewoon allemaal gigabit, en LAN-LAN verkeer zal ook gewoon met gigabit snelheden gaan. Alleen WAN-LAN verkeer zal trager zijn omdat dat door de CPU heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
TommyboyNL schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:42:
Voor het vervangen van je adapter is het niet relevant hoeveel data de CPU in je router kan genereren, dus lekker door gaan met klussen en deze test vergeten. De poorten op de router zijn gewoon allemaal gigabit, en LAN-LAN verkeer zal ook gewoon met gigabit snelheden gaan. Alleen WAN-LAN verkeer zal trager zijn omdat dat door de CPU heen moet.
Ik gebruik de WAN poort niet van de Asus (en de Netgear)......
Ze dienen als Accesspoint en als switch voor bij de TV.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Iets staat me bij dat met tomato firmware hardware acceleration wegvalt ten opzichte van stock of aangepaste Asus firmware. Misschien dat dat ermee te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
ToFast schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:48:
Dat is vaak hardware accelleration van WAN<->LAN verkeer (en dan met name het NAT deel daarvan), maar dat lijken ze steeds vaker wél aan de praat te krijgen in custom firmwares. Wat @EverLast2002 echter deed heeft daar niks mee te maken; hij liet de CPU daadwerkelijk data genereren.
EverLast2002 schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:46:
[...]

Ik gebruik de WAN poort niet van de Asus (en de Netgear)......
Ze dienen als Accesspoint en als switch voor bij de TV.
In dat geval ga je écht niks merken van de 150Mbit beperking die je gemeten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
ToFast schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:48:
Dat klinkt heel aannemenlijk.
Welke non-Asus firmware heeft wel hardware acceleration, DD-WRT, OpenWRT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
TommyboyNL schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:10:
In dat geval ga je écht niks merken van de 150Mbit beperking die je gemeten hebt.
Volgens mij is er wel merkbaar verschil tussen 150Mbps of 1000Mbps......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
EverLast2002 schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:14:
[...]

Volgens mij is er wel merkbaar verschil tussen 150Mbps of 1000Mbps......
Teken eens voor jezelf uit hoe een router hoogover schematisch in elkaar zit, waar de 150Mbit bottleneck zit, en hoe je verkeersstromen lopen. Je zal dan zien dat je NIET tegen deze bottleneck aanloopt (want je router hoeft geen verkeer te genereren. Hell, in jouw situatie hoeft hij niet eens te routeren).

Als je écht zo weinig verstand hebt van waar je eigenlijk mee bezig bent, is het misschien verstandiger om ver weg te blijven van custom firmwares en gewoon de stock firmware te draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door TommyboyNL op 15-12-2019 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
TommyboyNL schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:19:
[...]

Teken eens voor jezelf uit hoe een router hoogover schematisch in elkaar zit, waar de 150Mbit bottleneck zit, en hoe je verkeersstromen lopen. Je zal dan zien dat je NIET tegen deze bottleneck aanloopt (want je router hoeft geen verkeer te genereren. Hell, in jouw situatie hoeft hij niet eens te routeren).

Als je écht zo weinig verstand hebt van waar je eigenlijk mee bezig bent, is het misschien verstandiger om ver weg te blijven van custom firmwares en gewoon de stock firmware te draaien.
Pardon?
Ik werk al +20 jaar in de ICT. Niet dat ik beweer alles te weten maar ik heb wel een behoorlijke kennis en ervaring opgebouwd.
Ik denk heel simpel en constateer dmv een meting dat de "bottleneck" in de Asus zit (waarschijnlijk vanwege de non-stock firmware zoals ToFast schreef).
Asus en Merlin fork firmwares hebben geen VLAN ondersteuning die ik wel nodig heb in mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Wat mij dus nu bezighoudt is:
is het zinvol om moca32 door inca 1GB te vervangen.

Zolang de Asus (en de Netgear) met de FreshTomato firmware een lage doorvoersnelheid hebben is het zinvoller om een andere firmware te proberen. Met VLAN ondersteuning en hardware acceleration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
EverLast2002 schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:30:
[...]

Pardon?
Ik werk al +20 jaar in de ICT. Niet dat ik beweer alles te weten maar ik heb wel een behoorlijke kennis en ervaring opgebouwd.
Ik denk heel simpel en constateer dmv een meting dat de "bottleneck" in de Asus zit (waarschijnlijk vanwege de non-stock firmware zoals ToFast schreef).
Asus en Merlin fork firmwares hebben geen VLAN ondersteuning die ik wel nodig heb in mijn netwerk.
IT is kilometers breed. Jouw 20+ jaar statement heeft dus geen waarde met betrekking tot het bepalen van jouw kennisniveau op netwerkgebied.
Ja, je router heeft een 150Mbit bottleneck, die bij normaal gebruik letterlijk NOOIT geraakt wordt. Bij normaal gebruik hoeft je CPU namelijk geen datastroom te GENEREREN, maar alleen te ROUTEREN.

Heb je nou al uitgetekend hoe een router in elkaar zit, waar de bottleneck zit, en hoe jouw productieverkeer loopt? Raken jouw productieverkeer en die bottleneck elkaar? NEE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
DD-WRT snelheden:

Test Description RT-N66U
WAN - LAN 732 Mbps
LAN - WAN 729 Mbps
Total Simultaneous 810 Mbps
Maximum Simultaneous Connections 34,925
Firmware Version 3.1.0.3.90 (stock firmware number)

Bron: https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Asus_RT-N66U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4p0c
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-10 11:19
In hoeverre zijn je testen relevant? In welke praktijksituatie geneert de router data en verzend dit in grote getalen naar een endpoint?
Ik ben van mening dat je eerste 2 testen niet relevant zijn maar endpoint to endpoint testen wel en daar haal je de 1Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
4p0c schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:52:
In hoeverre zijn je testen relevant? In welke praktijksituatie geneert de router data en verzend dit in grote getalen naar een endpoint?
Ik ben van mening dat je eerste 2 testen niet relevant zijn maar endpoint to endpoint testen wel en daar haal je de 1Gb.
De Asus is geconfigureerd als access point en is de verbinding tussen een aantal wifi apparaten (laptops etc) en het "bekabelde" netwerk.
Het lijkt me zonde wanneer de laptops "afgeknepen" worden door een zwakke schakel, de Asus in dit geval.
Ander verhaal is in de woonkamer waar een Netgear staat als AP, zelfde verhaal met FreshTomato. Daar zitten ook wifi apparaten op verbonden en bekabelde apparaten. Ook lage doorvoersnelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:29

FreakNL

Well do ya punk?

Het is mij niet duidelijk hoe je nou precies test en hoe je netwerk aan elkaar geknoopt is.

Als je nou eens deze test doet;
- iperf3 tussen Windows en CentOS

Op deze test haalde je gbit in 1e instantie.. Ik neem aan dat deze beide verbonden waren met de door jou in de TS genoemde Gbit switch?

Als je nu eens je Windows PC op die netgear zet en je Centos op de switch. Wat haal je dan voor snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
EverLast2002 schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:34:
DD-WRT snelheden:

Test Description RT-N66U
WAN - LAN 732 Mbps
LAN - WAN 729 Mbps
Total Simultaneous 810 Mbps
Maximum Simultaneous Connections 34,925
Firmware Version 3.1.0.3.90 (stock firmware number)

Bron: https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Asus_RT-N66U
Wat wil je hiermee zeggen? Dit is totaal iets anders dan jouw test waar 151Mbit uit komt rollen. Bovenstaande getallen zijn zoals ik al eerder schreef GEROUTEERD verkeer, niet GEGENEREERD verkeer. Compleet verschillende zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

EverLast2002 schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:30:
[...]

Pardon?
...
Hmmz, als je al die tijd net zoals nu de oorzaak van de problemen genegeerd hebt, ben ik niet onder de indruk van je kennis en ervaring.
Er is nu al een aantal malen tegen je gezegd dat het probleem niet zit in de poorten van je router maar in de processor van je router. Die moet namelijk de datastroom genereren en daarvoor is hij te zwak.
In jouw LAN wordt de processor van je router helemaal niet gebruikt, want je hebt 'm als access point geconfigureerd. Je gebruikt alleen de switch van je router en die is prima in staat om een datastroom van 1Gb/s door te geven

Maar als je ijzerenheinig je ogen wilt sluiten voor de feiten, dan zet je er toch lekker een PFsense box neer, met een i7 ofzo?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Geen idee waarom kennis en kunde in twijfel wordt getrokken....
Anyway, ik heb DD-WRT geflashed op de Asus en nu haalt ie met gemak 881 Mbit/s (1.03 Gbytes).
Ik laat iedereen in zijn waarde, heb inmiddels bereikt wat ik wilde dus ik bedank iedereen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
EverLast2002 schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:37:
Geen idee waarom kennis en kunde in twijfel wordt getrokken....
Omdat je posts zowel in dit topic als in anderevan jouw topics aangeven dat je weinig tot geen kennis hebt van netwerken.
Pagina: 1