Welke Ubiquiti UniFi componenten aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:08
Hoi,

Het zoveelste topic over APs en nieuwbouwhuizen, maar omdat ik toch niet helemaal zeker ben toch het topic maar aangemaakt. Wij zijn afgelopen zomer in ons nieuwbouw huis gaan wonen en zoals wel meer mensen er last van hebben, is het WiFi bereik vanuit de meterkast naar de overige delen van het huis niet heel erg geweldig. Op de begane grond gaat het nog wel redelijk, maar op de slaapkamer is het bereik nihil. Nu hebben we bij het bouwen van het huis al een aansluiting in het plafond van de overloop laten plaatsen (met een PoE kabel) voor een access point.

Situatie

Begane grond
De meterkast zit in het midden van het huis met momenteel een Ziggo Connect box (https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box/), ze zijn momenteel glasvezel aan het aanleggen in de wijk, dus wij verwachten misschien komend jaar over te stappen naar glasvezel (naar bijv. Tweak).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UrC8LZv3qLy9pkiF5Iwqhr85/medium.png

1e verdieping
Momenteel wordt er alleen vanuit de meterkast een signaal uitgezonden wat niet sterk genoeg is om een goed signaal te hebben op de badkamer of slaapkamer. Dit was al de verwachting, aangezien we dit probleem van veel mensen horen met een nieuwbouw huis. Daarom hebben we op de overloop in het plafond een mogelijkheid gemaakt voor een access point. Hierin ligt een kabel met PoE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n7QRpBja9bxV4HMfSvA2pMdK/medium.png

*Wat willen we bereiken*
Overal goed bereik in huis zonder uitval of te moeten wisselen tussen netwerken. Mocht het nodig zijn dan zullen we komend voorjaar dit netwerk ook uit moeten / kunnen breiden in de achtertuin, er ligt momenteel al een loze leiding naar de schuur en afdak. De volgende componenten zullen binnen het netwerk draaien:
- 2x smart tv
- Nintendo Switch
- Verschillende laptops / telefoons
- Philips Hue
- NAS (die ook content naar de verschillende devices streamt)

Nu lees ik veel goede verhalen over Ubiquiti UniFi, maar heb toch nog enkele (basis) vragen om te voorkomen dat ik de verkeerde spullen aanschaf:

1. Beneden hebben we momenteel een Ziggo Connect box (https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box/) in de kast staan, welke volgens mij geen PoE ondersteunt, waarmee dien ik deze te vervangen of kan ik deze blijven gebruiken alleen moet ik deze puur als switch gebruiken i.p.v. router?
2. Afhankelijk van het antwoord op de bovenstaande vraag, moet er dan misschien beneden en boven op de overloop een access point komen te staan/hangen en evt. in de toekomst nog in de tuin mocht het bereik daar onvoldoende zijn (bijv. pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) Zou het voldoende moeten zijn om op deze plekken een access point te hebben of raden jullie nog andere plekken aan?
3. Ubiquiti UniFi biedt verschillende modellen aan, waarbij voor mij in eerste instantie het grote verschil vooral de snelheid lijkt te zijn. Zijn er nog andere redenen om niet voor de goedkoopste variant te gaan, wat mij voldoende lijkt voor een thuis netwerk? (pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)) Lees in verschillende topics als de Lite niet voldoende is (hoe bepaal je dit?), dat je dan beter voor de pro versie kunt gaan dan de LR.
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO-E
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Overigens sta ik best open voor andere merken, maar ik betaal liever wat meer zodat het ook echt goed is en we een aantal jaar vooruit kunnen dan dat we over een aantal jaar het weer moeten gaan vervangen.

Alvast bedankt voor jullie advies!

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Beste antwoord (via Gynnad op 16-12-2019 20:29)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan altijd later apparatuur uitbreiden, ik zou starten met twee stuks UniFi AP AC Lite, een beneden, een boven. Ziggo Wifi spul uitzetten en kijken hoe het draait. Je krijgt bij de 1-stuks boxed Lite AP''s een PoE injector, dus ook zonder PoE switch kan je beginnen. Controller kan je op een laptop/pc tijdelijk draaien voor het instellen en daarna weer uitzetten.

Als dat allemaal goed gaat ben je klaar, maar als je merkt dat je apparaten niet lekker roamen, er dode zones zijn, of de performance niet goed is ga je eigenlijk vrij snel stapjes omhoog:

- Je hebt een controller nodig die constant aan staat zodat je inzicht krijgt
- Zodra je meer dan een paar PoE apparaten hebt begint het een dikke bende te worden met injectors en is een PoE multiport midspan of PoE switch een stuk beter
- Als blijkt dat je APs het prima doen zou je zomaar tegen connect box limieten kunnen lopen, dan moet je die bridgen en een ander apparaat gebruiken.

Al met al zijn er allerlei opties, kan je klein beginnen, en heb je genoeg opties als je later toch meer wil.

Stel dat je nu al denkt: dit gaat nooit lekker werken; koop een UniFi Dream Machine voor beneden en een losse AP voor boven. De Dream Machine heeft een set NanoHD AP's, een switch, een controller en router ingebouwd in een enkel apparaat. Dat zou meer dan genoeg voor beneden moeten zijn en dan heb je meteen je controller en vervangende router.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
1. Je kunt de Connectbox behouden als router en switch, en een extra POE switch plaatsen.
2. Blijf weg van 'mesh', en gebruik die loze leiding naar de schuur voor een extra AP in de tuin als dat nodig is.
3. De Lite is voldoende (de pro heeft geen groter bereik). De LR is voor grote open ruimtes, niet voor huizen (tenzij je in een paleis woont ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou een gaatje boren in de meterkast naar de eethoek en dan een AP aan de want of aan het plafond voor de benedenverdieping. En dan boven idd een AP aan het plafond
Aangezien je nu al twee AP's wilt en die dingen POE gevoed zijn, wil je eigenlijk ook een PoE switch van UBNT, dan ben je vrij snel klaar. Maar je wilt ook een fatsoenlijke router, en de connectbox is daar niet de handigste. Dus laat dat ding in bridge modus zetten (weet even niet 100% zeker of dat met een CB kan maar daar ben je zo achter) en koop een USG. Praat je alles bij elkaar over een goede 400 euro maar dan ben je wel ineens klaar. En als je een keer een extra AP ergens wilt, trek je die gewoon door. De standaard 8 poort PoE switch heeft 4 PoE poorten, dus voorlopig kun je even door.
Oh, en ik zou zelf voor de AC Pro AP's gaan. Kost ietsje meer maar dan heb je via je wifi ook snelheden die bijna een 500Mbit verbinding dicht kunnen trekken. En aangezien je toch glasvezel wilt is dat wel zo fijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan altijd later apparatuur uitbreiden, ik zou starten met twee stuks UniFi AP AC Lite, een beneden, een boven. Ziggo Wifi spul uitzetten en kijken hoe het draait. Je krijgt bij de 1-stuks boxed Lite AP''s een PoE injector, dus ook zonder PoE switch kan je beginnen. Controller kan je op een laptop/pc tijdelijk draaien voor het instellen en daarna weer uitzetten.

Als dat allemaal goed gaat ben je klaar, maar als je merkt dat je apparaten niet lekker roamen, er dode zones zijn, of de performance niet goed is ga je eigenlijk vrij snel stapjes omhoog:

- Je hebt een controller nodig die constant aan staat zodat je inzicht krijgt
- Zodra je meer dan een paar PoE apparaten hebt begint het een dikke bende te worden met injectors en is een PoE multiport midspan of PoE switch een stuk beter
- Als blijkt dat je APs het prima doen zou je zomaar tegen connect box limieten kunnen lopen, dan moet je die bridgen en een ander apparaat gebruiken.

Al met al zijn er allerlei opties, kan je klein beginnen, en heb je genoeg opties als je later toch meer wil.

Stel dat je nu al denkt: dit gaat nooit lekker werken; koop een UniFi Dream Machine voor beneden en een losse AP voor boven. De Dream Machine heeft een set NanoHD AP's, een switch, een controller en router ingebouwd in een enkel apparaat. Dat zou meer dan genoeg voor beneden moeten zijn en dan heb je meteen je controller en vervangende router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:15:
wil je eigenlijk ook een PoE switch van UBNT
Je wilt eigenlijk een PoE switch van een merk dat fatsoenlijke garantie op zijn switches biedt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
GlowMouse schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:38:
[...]

Je wilt eigenlijk een PoE switch van een merk dat fatsoenlijke garantie op zijn switches biedt ;)
Dus je kan die van UBNT prima nemen. Jaartje garantie via Coolblue of een andere partij waar je het koopt en de rest van de getankte via de fabriek. Net zoals ieder ander product meestal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
ehvc schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:37:
[...]

Dus je kan die van UBNT prima nemen. Jaartje garantie via Coolblue of een andere partij waar je het koopt en de rest van de getankte via de fabriek. Net zoals ieder ander product meestal
Nou, nee. De fabrieksgarantie houdt na 2 jaar op, wat ongelooflijk kort is voor een switch. De winkel moet defecten de eerste jaren na aankoop ook zelf afhandelen, dus je zit wel een paar jaar goed, maar dat houdt vrij snel op als je het vergelijkt met de levenslange garantie die andere fabrikanten bieden (en ja daar zitten ook beperkingen op als het model wordt uitgefaseerd, maar als UBNT slechts 2 jaar fabrieksgarantie biedt, kun je je afvragen wat voor onderdelen ze gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
Weer wat geleerd :).
Ik zie indd dat een Netgear bijvoorbeeld ook op zijn consumentenlijn een lifetime garantie afgeeft.
Nooit geweten.
Daarnaast zie ik wel weer dat Cisco (waar ik meer van verwacht) ook maar 1 jaar garantie op zijn consumenten lijn bied.
Keuzes dus.
Ik heb al meerdere switches van UBNT draaien in verschillende grote en netwerken. Er heeft er afgelopen jaren nog geen 1 begeven.
Uptime van 2 tough switches zijn inmiddels de 3 jaar gepaseerd.

8 port switch zit je op een ruime 100,- het is inderdaad ook de keuze die je maakt voor eventueel gemak.
Compleet Unifi netwerk is makkelijk in een paar klikjes te beheren via de portal.
Als je meerdere leveranciers aan elkaar knoopt zit je toch met los configureren en testen of ze samen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:08
@GlowMouse
1. Je kunt de Connectbox behouden als router en switch, en een extra POE switch plaatsen.
Volgens @johnkeates krijg je bij de 1-stuks boxed Lite AP een PoE injector, dus dan is een PoE switch in eerste instantie niet direct nodig?
2. Blijf weg van 'mesh', en gebruik die loze leiding naar de schuur voor een extra AP in de tuin als dat nodig is.
Waarom weg blijven van 'mesh', performed een AP beter? Zo ja, zijn deze ook kou / vocht bestendig (ze komen onder een afdak of in een schuur te hangen)
3. De Lite is voldoende (de pro heeft geen groter bereik). De LR is voor grote open ruimtes, niet voor huizen (tenzij je in een paleis woont ;)).
Helaas woon ik niet in een paleis, was het maar zo'n feest ;-). Het grote verschil tussen de Lite en Pro is dus vooral de snelheid die je kunt ontvangen? Ik wil graag met de setup toekomstbestendig zijn, dus mochten de verschillen / voordelen dusdanig groot zijn dan zou ik de Pro best overwegen, maar het scheelt wel bijna 40% in prijs.

@The Eagle
Ik zou een gaatje boren in de meterkast naar de eethoek en dan een AP aan de want of aan het plafond voor de benedenverdieping.
Waarom raad je dat aan? Dan zit het AP verder van de woonkamer af, terwijl de meterkast juist een mooi centraal punt in het huis is.
Thanks voor de suggestie, in eerste instantie zou de controller ook altijd op een Raspberry Pi of Synology NAS kunnen draaien.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:16
In jou situatie is de meterkast wel mooi centraal in het huis, dat is een mooie plus.
Echter voor optimaal ontvangst is een line of sight zeer wenselijk en vanwege alle 230 volt bekabeling geeft het ook veel storing in de meterkast zelf.

Je zou zelfs kunnen overwegen om een tweetal inwall APs te monteren voor de begane grond. (1 in de TV hoek en 1 in de grote ruimte bij de keuken.)
Als je dat overkill vind, dan is 1 AP aan het plafond zo centraal mogelijk in de ruimte aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 23:27
GlowMouse schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:09:
De pro en Lite hebben hetzelfde bereik, alleen de het aantal connecties wat beide kunnen verschillen van elkaar een de troughput.

Als jij veel data via WIFI heen en weer wild sturen, of je verwacht honderde connecties per AP. dan is een pro aan te bevelen.

Als je paar gebruikers hebt en je verwacht geen gigabytes via WIFI via verschillende apparaten tegelijkertijd te versturen dan is een lite aan te bevelen.

de LR is alleen handig als je 2 AP gaat gebruiken waarbij de 2e geen netwerk getrokken kan worden. Deze kan je dan dmv mesh met elkaar laten verbinden. verder werkt de LR zelfde als de lite. Ook in een paleis of een grote ruimte heb je niets aan de LR. apparaat kan wel ver verzenden. Maar je device heeft niet zon krachtige antenne en kan dus niets verzenden.

Controller is niet noodzakelijk, voor het instellen en upgraden van de ap's heb je hem nodig.
Nadat deze zijn ingesteld kan controller uit gezet worden.
Als je gasten WIFI met capative portal wil hebben dan is een controller noodzakelijk, verder voor de metrics die je kan ontvangen met een controller wel leuk als je er waarde aan hecht.
Controller is meer handig als je de router/switch en AP's in huis hebt. Of als je de metrics interesant vind. Hecht je er geen waarde aan? Installeer dan op een bestaand systeem de controller, start hem, stel in en stop de controller.

[ Voor 21% gewijzigd door To_Tall op 16-12-2019 15:00 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Gynnad Waarom ik dat aanraad? Omdat het simpelweg een gaatje door de muur boren is en ie dan lekker centraal hangt. Het is niet alsof die dingen om een hoekje geen bereik meer hebben ofzo :P
In de meterkast heb je echter allerlei interferentie. Andere kant van de muur not so much.

FWIW: mijn woonkamer is iets van 11 meter. Achterin, verticaal aan de muur, hangt een AC Pro (omdat het kon, lite was zoals hierboven aangegeven voldoende geweest). Dekking en snelheid aan de andere kant van het huis is gewoon prima. Met plafondmontage schijnt dat nog iets beter te zijn, maar your mileage may vary.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1