Douane import van een PC gekocht en belast in het buitenland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Door eigen onderzoek weet ik inmiddels alles over het importeren van drank, sigaretten, en andere drugs (wat ik geen van allen doe). Ik weet alleen totaal niet hoe het importeren van een zelf gebouwde computer werkt. Ik heb de onderdelen via Amazon gekocht en die zijn in Mexico al belast. En ik wil over 4 maanden weer terugkeren naar Mexico en de PC meenemen. Maar ik wil niet iedere keer wederom belasting moeten betalen.

Zelfs dubbelop belasting betalen vind ik te gek voor woorden eigenlijk. Maar inbeslagname en een boete is nog minder leuk natuurlijk :P

TL;DR Omdat ik een half jaar in Mexico heb gewoond en hier een PC heb gebouwd en nu terugkeer naar Nederland (voor 4 maandjes waarna ik terug ga) vroeg ik mij af hoe dit zit met het importeren van mijn PC :)

De nieuwwaarde was zo'n €1800 euro.

Nu zit ik aan twee opties te denken:

Optie 1: Ik haal de GPU, RAM, en M.2 SSD uit mijn kast en stop deze los (in een plastic zak) in mijn carry-on bagage. Dit omdat het de duurste componenten zijn die ik makkelijk kan loskoppelen. De case + mobo + CPU + PSU en koelers stuur ik op via een package service naar Nederland.

Vragen:
  1. Ondanks dat ik al belasting heb betaald hier in Mexico moet ik alsnog belasting betalen in Nederland, nietwaar? Zijn er regelingen om dubbele belasting te voorkomen? Het klinkt een beetje flauw namelijk. De hardware was hier zelfs duurder dan in Nederland.
  2. Als ik €800 aan waarde in mijn carry-on luggage heb dan kan en moet ik dit gewoon aangeven op Schiphol, toch?
  3. De overige €1000 die ik via de post verstuur naar Nederland: Hoe zorg ik ervoor dat dit wettelijk juist wordt geïmporteerd?
Optie 2: Ik laat alles in de kast zitten, wrap de kast in bubblewrap en kleding, en stop het in een grote koffer. Die koffer check ik gewoon in. Bij aankomst op Schiphol loop ik door de "Aangifte van goederen" douanepost, en geef ik netjes aan wat ik importeer.

Vragen:
  1. Hoe waarschijnlijk is het dat een goed ingepakte computer (ook van binnenuit zodat trillingen de videokaart niet stukmaken) tijdens een vlucht van 10 uur beschadigd raakt? Miniem lijkt mij. Valt eventuele schade gewoonlijk onder een reisverzekering (in dit geval via Ditzo)?
  2. Of zou ik in dit geval in ieder geval de makkelijk uit de kast te verwijderen onderdelen moeten loskoppelen en in mijn carry-on bagage meenemen? Mocht mijn koffer kwijtraken dan heb ik in ieder geval nog iets; en tenminste mijn M.2 SSD met persoonlijke data erop :)
  3. Wat zijn de kosten van import nou eigenlijk? Ik kan het niet echt terugvinden online. Betaal ik 20% of 50% belasting over de nieuwwaarde van de producten? Of op de huidige waarde?
Alle tips zijn enorm welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Lijkt mij stug dat ze zoveel werk gaan steken in 'per onderdeel' bepalen. Heb zelf nog nooit PC's mee genomen maar wel diverse andere rand apparatuur. Zolang je de factuur bij je hebt waarop staat dat je al BTW hebt afgedragen voor het land waar je naar toe gaat is er niets aan de hand.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Heb je de facturen en ander papierwerk nog? Zover ik weet moet je namelijk belasting en invoerrechten betalen voor nieuwe spullen maar niet voor gebruikte spullen. Als je kunt bewijzen dat die PC al 6 maanden in gebruik is, dan is het natuurlijk geen nieuwe PC meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:58:
Lijkt mij stug dat ze zoveel werk gaan steken in 'per onderdeel' bepalen. Heb zelf nog nooit PC's mee genomen maar wel diverse andere rand apparatuur. Zolang je de factuur bij je hebt waarop staat dat je al BTW hebt afgedragen voor het land waar je naar toe gaat is er niets aan de hand.
Ik heb belasting afgedragen in Mexico waar ik het heb gekocht; niet in Nederland. De enige reden dat ik het systeem meeneem naar Nederland is als hobby-PC voor de 4 maandjes dat ik hier blijf :)
downtime schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:00:
Heb je de facturen en ander papierwerk nog? Zover ik weet moet je namelijk belasting en invoerrechten betalen voor nieuwe spullen maar niet voor gebruikte spullen. Als je kunt bewijzen dat die PC al 6 maanden in gebruik is, dan is het natuurlijk geen nieuwe PC meer.
Hij is ongeveer 4 maanden geleden aangeschaft en alle papierwerk heb ik digitaal in het Amazon account van mijn (Mexicaanse) vriendin.

Maar die zes maanden waar je het over hebt is een officiële grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Blue-eagle schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:04:
[...]

Hij is ongeveer 4 maanden geleden aangeschaft en alle papierwerk heb ik digitaal in het Amazon account van mijn (Mexicaanse) vriendin.
Print die maar uit.
Maar die zes maanden waar je het over hebt is een officiële grens?
Nee, ik weet niet of ze daar een formele grens voor hanteren, maar dat er onderscheid wordt gemaakt lijkt me wel logisch want anders zou elke migrant en tourist mogen aftikken voor alles wat in hun koffers zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Weet niet of je hier iets aan hebt (/in hoeverre dit van toepassing is):
https://www.belastingdien...rij_in_nederland_invoeren
Maar dan moet je dus minimaal 12 maanden in het buitenland hebben gewoond en de PC minimaal 6 maanden in bezit hebben gehad.

Maar heeft Mexico geen regeling dat je daar de btw (/equivalent) terug kan vragen als je de PC uitvoert? Al zal dat misschien lastig worden als je hem na 4 maanden weer mee terugneemt.

[ Voor 9% gewijzigd door LukasW op 15-12-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:31

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Blue-eagle schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:53:
Door eigen onderzoek weet ik inmiddels alles over het importeren van drank, sigaretten, en andere drugs (wat ik geen van allen doe). Ik weet alleen totaal niet hoe het importeren van een zelf gebouwde computer werkt. Ik heb de onderdelen via Amazon gekocht en die zijn in Mexico al belast. En ik wil over 4 maanden weer terugkeren naar Mexico en de PC meenemen. Maar ik wil niet iedere keer wederom belasting moeten betalen.

Zelfs dubbelop belasting betalen vind ik te gek voor woorden eigenlijk. Maar inbeslagname en een boete is nog minder leuk natuurlijk :P

TL;DR Omdat ik een half jaar in Mexico heb gewoond en hier een PC heb gebouwd en nu terugkeer naar Nederland (voor 4 maandjes waarna ik terug ga) vroeg ik mij af hoe dit zit met het importeren van mijn PC :)

De nieuwwaarde was zo'n €1800 euro.

Nu zit ik aan twee opties te denken:

Optie 1: Ik haal de GPU, RAM, en M.2 SSD uit mijn kast en stop deze los (in een plastic zak) in mijn carry-on bagage. Dit omdat het de duurste componenten zijn die ik makkelijk kan loskoppelen. De case + mobo + CPU + PSU en koelers stuur ik op via een package service naar Nederland.

Vragen:
  1. Ondanks dat ik al belasting heb betaald hier in Mexico moet ik alsnog belasting betalen in Nederland, nietwaar? Zijn er regelingen om dubbele belasting te voorkomen? Het klinkt een beetje flauw namelijk. De hardware was hier zelfs duurder dan in Nederland.
  2. Als ik €800 aan waarde in mijn carry-on luggage heb dan kan en moet ik dit gewoon aangeven op Schiphol, toch?
  3. De overige €1000 die ik via de post verstuur naar Nederland: Hoe zorg ik ervoor dat dit wettelijk juist wordt geïmporteerd?
Optie 2: Ik laat alles in de kast zitten, wrap de kast in bubblewrap en kleding, en stop het in een grote koffer. Die koffer check ik gewoon in. Bij aankomst op Schiphol loop ik door de "Aangifte van goederen" douanepost, en geef ik netjes aan wat ik importeer.

Vragen:
  1. Hoe waarschijnlijk is het dat een goed ingepakte computer (ook van binnenuit zodat trillingen de videokaart niet stukmaken) tijdens een vlucht van 10 uur beschadigd raakt? Miniem lijkt mij. Valt eventuele schade gewoonlijk onder een reisverzekering (in dit geval via Ditzo)?
  2. Of zou ik in dit geval in ieder geval de makkelijk uit de kast te verwijderen onderdelen moeten loskoppelen en in mijn carry-on bagage meenemen? Mocht mijn koffer kwijtraken dan heb ik in ieder geval nog iets; en tenminste mijn M.2 SSD met persoonlijke data erop :)
  3. Wat zijn de kosten van import nou eigenlijk? Ik kan het niet echt terugvinden online. Betaal ik 20% of 50% belasting over de nieuwwaarde van de producten? Of op de huidige waarde?
Alle tips zijn enorm welkom!
Ik heb een keer (ongeveer 12 jaar geleden) mijn pc in de koffer gehad voor een europese vlucht die toen is kwijt geraakt. Maar na speurwerk van mezelf (lang verhaal) via Azië toch in NL teruggekomen. Daarvan was het moederbord wel kapot. Of het risico je dat waard is moet je zelf beslissen.

En tot overmaat van ramp had ik ook nog per ongeluk mijn data HDD er in laten zitten en ipv daarvan mn windows HDD in de handbagage meegenomen. Mn hele hebben en houden stond op die data HDD dus ik was extra blij dat ik mn koffer toch weer terugkreeg. Ik raad je dus aan om dat sowieso te doen als je je plan doorzet.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het lijkt er niet op dat je in Nederland gaat wonen. Er geldt daarom dezelfde uitzondering als voor de hordes toeristen die hier tijdelijk met dure apparatuur komen. Van wat ik zo snel kan zien, gaat het daarbij om de regeling 'tijdelijke invoer'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:56
Kan je niet beter voor 200 euro een Chromebook gebruiken om te internetten hier in Nederland? Of wil je echt zwaar gaan gamen? Want de computer gewoon in je koffer doen, ook al pak je het goed in, is wachten op schade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Is het geen optie om jezelf al deze ellende te besparen? Onderdelen die stuk gaan, kwijt raken of idd extra worden belast...
Laat dat ding lekker daar voor die 4 maandjes, en leen een laptop van iemand om te internetten. Of koop een goedkoop dingetje of desnoods een simpele tablet.
Als het voor gamen is wordt het lastig maar... Afkicken kan ook goed zijn >:)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:47
Nyarlathotep schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:44:
Is het geen optie om jezelf al deze ellende te besparen? Onderdelen die stuk gaan, kwijt raken of idd extra worden belast...
Laat dat ding lekker daar voor die 4 maandjes, en leen een laptop van iemand om te internetten. Of koop een goedkoop dingetje of desnoods een simpele tablet.
Als het voor gamen is wordt het lastig maar... Afkicken kan ook goed zijn >:)
Je kan natuurlijk ook een vpn opzetten en inhome streaming gebruiken op een 200 euro laptopje.
Pagina: 1