Server opstarten bij inkomende verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 20:59
Hallo iedereen

Ik heb hier een Proxmox server staan waar verscheidene kleine servertjes op draaien, zoals een VPN en een fileserver. Probleem is dat die server natuurlijk altijd moet draaien. Ik vroeg me af of het mogelijk is om de server via een netwerkbericht kan opstarten.

Wake-on-lan is een optie, maar het probleem is dat het enkel lokaal goed werkt (bij mijn ervaringen toch) en dat mijn huisgenoten hier niets over weten. Voor hun is het dus veel handiger om op de netwerk share te klikken en dan een paar minuten te wachten eer de server is opgestart.

Ik ben na wat research vaak de term PXE tegengekomen, in combinatie met de Fog software. Fog lijkt me eerder gecompliceerd en voor grotere bedrijven. Ook associeer is de term PXE eerder met het opstarten met een image uit een andere bron, dan opstarten door een netwerksignaal.

Wat ik ook in gedachten had is om een Arduino zo te programmeren, dat een druk op de knop genoeg is om de server op te laten starten.

Wat lijkt jullie het meest efficiënt?

Alvast bedankt!
Rob Nickmans

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-10 21:00
Je zou de arduino via altijd kunnen laten en die het wol commando kunnen laten sturen, moet je wel een arduino met netwerkmogelijkheden hebben.
Of een raspberry pi metvpn draaien die wol naar de server sruurt, dat laatste heb ik thuis draaien

[ Voor 26% gewijzigd door FeronIT op 15-12-2019 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
NiRo schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:24:
Wake-on-lan is een optie, maar het probleem is dat het enkel lokaal goed werkt (bij mijn ervaringen toch) en dat mijn huisgenoten hier niets over weten. Voor hun is het dus veel handiger om op de netwerk share te klikken en dan een paar minuten te wachten eer de server is opgestart.
Huisgenoten ? Dat is toch gewoon "lokaal" ?? Waar zitten die "huisgenoten" dan en van waar komt die netwerk-share ? Je schrijft dat ze gewoon op een netwerk-share kunnen klikken dus dan zou ik denken dat ze lokaal zitten ?

...is me niet helemaal duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
Raspberry in je netwerk die een keep alive Ping doet na de server. Is die down dan een WOL packet sturen.
Op iedere pc een script die bij opstarten of inloggen of via pictogram op bureaublad checkt of de server er is.
Is de server er niet dan een WOL packet sturen.

Mogelijkheden genoeg om dit te automatiseren.
https://gallery.technet.m...WOL-packet-using-0638be7b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ehvc schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:34:
Raspberry in je netwerk die een keep alive Ping doet na de server. Is die down dan een WOL packet sturen.
Op iedere pc een script die bij opstarten of inloggen of via pictogram op bureaublad checkt of de server er is.
Is de server er niet dan een WOL packet sturen.

Mogelijkheden genoeg om dit te automatiseren.
https://gallery.technet.m...WOL-packet-using-0638be7b
Heb je al eens ooit een WOL/PXE pakketje over 't internet middels een simpele TCP Braodcast proberen te versturen?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Persoonlijk zou ik een esp32 of wat dan ook voor low-power apparaat laten draaien en die automatisch een WOL pakketje laten sturen bij inkomend verkeer op specifieke poorten.

Je krijgt dan dus zoiets als de server uit staat:
1. Apparaat pakt het IP adres van de server
2. Zodra er een pakketje binnenkomt op de verwachte poorten een WOL pakket sturen en naar een ander IP wisselen
3. Het server IP blijven pingen
4. Zodra het server IP onbereikbaar is (staat weer uit dus) weer dat IP innemen (terug naar 1 dus)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
wimmel_1 schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:41:
[...]

Heb je al eens ooit een WOL/PXE pakketje over 't internet middels een simpele TCP Braodcast proberen te versturen?
Nee niet nodig gehad omdat mijn servers allemaal een ILO, DRAC of andere interface hebben.
Ik gebruik WOL wel om mijn PC van afstand aan te zetten.
VPN naar NAS vanaf remote en scritpje draaien op mijn NAS welke de WOL stuurt.

Daarnaast zijn er wel mogelijkheden om WOL vanaf internet werkend te maken.
WOL werkt via UDP port 7 of 9, dit kan je op je router openzetten.
Heeft je router OS dit zelf niet dan zit het bijvoorbeeld wel in OpenWRT als die op je router past

andere optie is zoals ik beschreef in mijn verhaal dat je dus een Inside apparaat moet hebben zoals een Raspberry, of een ESP32 blijkbaar. Die moet ik nog even onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 20:59
Een Arduino met Ethernet of een Raspberry Pi heb ik hier niet standaard liggen. Toch eerst het idee van ehvc proberen, er zijn toch maar enkele pc's in mijn netwerk waarop ik dan het script moet laten draaien.

Dank jullie wel!
Pagina: 1