Asus vs Lenovo bouwkwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiscel
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09-2022
Tijd voor een nieuwe gamelaptop. Ik heb interesse in de Asus ROG Strix GL731GW-EV135T en de Lenovo Legion Y740 17IRHg. Waar het mij om gaat is even niet de benchmarks maar meer om de bouwkwaliteit. Ik vind de scharnieren van de Asus er zo wiebelig uitzien, en ook die enorme gleuf tussen het scherm en de base geeft mij weinig vertrouwen. Maar op andere sites lees ik dat de base van de Lenovo weer van iets mindere kwaliteit is. Wat zijn jullie ervaringen met de ROG en Legion modellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:34
Ik heb alleen ervaring met lenovo thinkpads, maar die houden het +2 jaar uit in een kantoor/thuiswerk omgeving. Iederedag mee in de rugzak naar huis. Dus heel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-06 15:25
Bij Lenovo moet je meer dan bij andere merken onderscheid maken tussen de oersterke zakelijke modellen en de consumentenmodellen, welke vaak net zo zwak zijn als de consumentenmodellen van andere fabrikanten.

De Thinkpads zijn nog altijd legendarisch. Zelf heb ik er nu al 4 (2e hands) gekocht. 1 is gejat, de andere 3 heb ik nog en werken nog volledig. Ze gaan niet kapot. Vervangen doe je omdat de specificaties achter gaan lopen. Stuk voor stuk zijn ze dagelijks in een rugzak (zonder hoes) meegesleept. M'n meest recente aankoop is nu bijna 4 jaar oud, de T550. Ik vond 'm er wat zwakker uitzien dan z'n voorgangers, maar hij doet het nog altijd prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Nijn op 15-12-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voor bouwkwaliteit is Lenovo zakelijk bijna onverslaanbaar en mijn ervaring met 320S en 520S consumenten modellen (in aantallen van 500+) onderstrepen dat dit ook op consumenten modellen van toepassing is. Asus is daar in tegen ook niet slecht, alleen geen persoonlijke ervaring mee.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crovax_be
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-06 11:33
Wil het lukken dat ik net een Y540-17 heb aangekocht verleden week met dezelfde opmerkingen.
Ik heb geen ervaring met de Asus (deze stond ook op mijn lijstje), dus ik kan alleen maar mijn mening geven over de Lenovo.

De lenovo voelt naar mijn mening robuust aan en je moet toch wel wat 'druk' zetten om het scherm te openen. Ik heb er net een 3-daagse lan opzitten en heb op dit moment niets dan lof over het toestel. Via het werk zie ik hier zowel consumer als zakelijke laptops langskomen en ik durf gerust zeggen dat de Legion serie dezelfde bouwkwaliteit heeft als de Thinkpads.

Het toetsenbord werkt trouwens ook prettig en snel, al is het nummeriek gedeelte wel even aanpassen om dat deze iets hoger staan (ingedeeld) dan bij normale laptops.

Ook als je wil upgraden moet je niet heel de laptop open vijzen, 2 front vijsjes eraf waardoor je de eerste bottom cover er kan afschuiven zodat je snel bij de RAM & SSD kan. Kleine note hier : ik heb een 1TB SSD NVME uitvoering en ik kreeg netjes in de doos een sata flatcable erbij. Zo kan je er alsnog heel gemakkelijk een SSD bij steken.

Eveneens heb ik een RTX2060 met 144hz uitvoering en die durft toch wel een heethoofdje te worden waardoor de Legion op sommige moment een kabaal makertje is. Hierdoor gaat hij op sommige momenten ook throttlen, maar storend is het niet en je hebt er geen last van.
Iets wat ik zelf nog moet onderzoeken is het undervolten van de CPU zodat hij iets meer ademruimte krijgt.

Als je graag wat specifieke info, laat maar weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiscel
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09-2022
Dank je voor de uitgebreide uitleg Crovax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Hier ook zakelijk en privé ervaring met Lenovo laptops. Helemaal eens met Nijn: vrijwel geen defecten, mechanisch zitten ze zo verdomd goed in elkaar. Ik heb thuis een oude T42 en een L560. De T42 heeft volkomen achterhaalde prestaties. Op een slechte accu na (niet gek op die leeftijd) werkt alles nog. De L560 is een heerlijk dingetje, het hele gezin gebruikt hem en gaat ook mee op vakanties. Op het werk heb ik vroeger tientallen T en X laptops ondersteund in een kantooromgeving. Ik heb 1 keer gebruik moeten maken van Lenovo service op lokatie, snelle reparatie onder garantie. Tegenwoordig werk ik in een andere omgeving met kleinere aantallen laptops, wel fysiek zeer belastend. Een aantal Lenovo laptops (L en T serie) gaat mee "op klus" met service monteurs. Ze gaan de hele wereld over, vaak in zware omgevingen met stof, warm en vochtig klimaat. Ze blijven het gewoon doen. Gamen op laptops heb ik geen ervaring mee (de kids spelen Minecraft op de L560 :-) ).
Pagina: 1