MKB Netwerkje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 15:04
Ik heb van mijn broer de vraag gekregen om het netwerk in zijn hostel aan te pakken. Ze hebben nu een standaard KPN internetverbinding (wel zakelijk volgens mij) met een Experiabox en 3 KPN WiFi versterkers (Access Points). Ze hadden laatst wat problemen en na wat onderzoek bleek alles in 1 groot plat netwerk te zitten. Dat moet dus anders, maar ik heb geen idee waar te beginnen met de huidige (betaalbare) hardware voor MKB.

Ik wil een scheiding maken tussen een draadloos gastennetwerk, een bedraad en draadloos bedrijfsnetwerk en misschien nog een scheiding voor wat IoT. Ik weet eigenlijk ook niet of ik de Experiabox er helemaal tussen uit kan halen i.v.m. VoIP en televisie.

Ik zoek een?
Het idee is om een router/firewall (verschillende netwerken/VLAN's), (PoE) switch met een 12 of 16 poorten en 3 of 4 Access Points met ondersteuning voor VLAN's voor verschillende SSID's aan te schaffen.

Wat is je budget?
Rond de € 500,- moet dit hopelijk wel te doen zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, maar makkelijk beheer zou wel prettig zijn. Ik hoor/lees vaak Ubiquiti.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat dus om het vervangen van een standaard KPN internetverbinding met een KPN Experiabox en KPN Access Points. Internetverbinding zal niet boven de 100Mbit uitkomen en het aantal gebruikers/apparaten zal niet snel boven de 100 gelijktijdige clients zitten is het idee.

Het is prettig als alles een beetje van hetzelfde merk is i.v.m. beheer en interfaces. Ben benieuwd wat jullie adviseren en wat de kosten zullen zijn. Er is geen noodzaak voor 19" apparatuur.

Alle reacties

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Witlof schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:31:

Ze hadden laatst wat problemen en na wat onderzoek bleek alles in 1 groot plat netwerk te zitten. Dat moet dus anders,
Eh? Begin eerst eens met degelijke probleem analyse voordat je van alles wilt gaan aanpassen ? Zonder dit sta je met hagel te schieten en geld te verbranden of aan symptoombestrijding te doen

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• yekurtal
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Welkom, puntje 4 van het CAA beleid zou wel fijn zijn.

Om je vraag te beantwoorden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 78,90€ 157,80
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine€ 330,46€ 330,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,26

Unifi Dream Machine is een Unifi- Router/Switch/AP/Cloud Key in een. Je kan het alleen niet adopten(beheren) met een andere Cloud Key(controller).

Indien gewenst kun je de Lite's upgraden naar LR's.

Edit:
Het idee is om een router/firewall (verschillende netwerken/VLAN's), (PoE) switch met een 12 of 16 poorten en 3 of 4 Access Points met ondersteuning voor VLAN's voor verschillende SSID's aan te schaffen.
Niet helemaal gelezen, maar met zo'n lijstje ga je richting de 1000.

Zoals @Breezers al zegt, begin met een degelijke probleem analyse. Ben het alleen niet eens met "geld te verbranden of aan symptoombestrijding", mijn eigen huis/mkb installeer ervaring heeft mij geleerd dat Unifi vs. provider een wereld van verschil is.

[ Voor 15% gewijzigd door yekurtal op 15-12-2019 17:43 ]

• Witlof
Breezers schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:39:
[...]

Eh? Begin eerst eens met degelijke probleem analyse voordat je van alles wilt gaan aanpassen ? Zonder dit sta je met hagel te schieten en geld te verbranden of aan symptoombestrijding te doen
Probleem was een rotte kabel, deze is vervangen, maar na verder onderzoek zat alles in 1 groot plat netwerk. Vandaar de aanpak om wat scheiding aan te brengen in het netwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Witlof op 15-12-2019 17:51 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Witlof schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:49:
[...]

Probleem was een rotte kabel, deze is vervangen, maar na verder onderzoek zat alles in 1 groot plat netwerk. Vandaar de aanpak om wat scheiding aan te brengen in het netwerk.
Je weet uiteraard dat je voorgestelde oplossing niets gaat veranderen aan problemen met bekabeling of andere single points of failure ;)

Wellicht kan je dan beter je opening post even aanpassen met de wensen/eisen om het netwerk te scheiden/upgraden ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Witlof
Ik heb het toch juist in de openingspost over het scheiden van het netwerk met diverse VLAN's? Ik ben echter tot die conclussie gekomen toen er wat problemen waren met 1 access point die met een kabel verbonden was die vervangen is? Voor de rest heb ik het toch over scheiden, VLAN's en verschillende SSID's. Dat is met de huidige hardware niet mogelijk.

Ik dacht zelf trouwens aan dit lijstje, maar ben helemaal nieuw met Ubiquiti:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Witlof schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:04:
Ik heb het toch juist in de openingspost over het scheiden van het netwerk met diverse VLAN's? Ik ben echter tot die conclussie gekomen toen er wat problemen waren met 1 access point die met een kabel verbonden was die vervangen is? Voor de rest heb ik het toch over scheiden, VLAN's en verschillende SSID's. Dat is met de huidige hardware niet mogelijk.

Ik dacht zelf trouwens aan dit lijstje, maar ben helemaal nieuw met Ubiquiti:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Ik zou de Edgerouter vervangen door een USG (of UDM) zodat je alles in een controller hebt (Edgerouter werkt niet samen met de UniFi Controller). Vergeet ook niet een PC / CloudKey om de controller te draaien.

• yekurtal
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
daupie schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:07:
[...]

Ik zou de Edgerouter vervangen door een USG (of UDM) zodat je alles in een controller hebt (Edgerouter werkt niet samen met de UniFi Controller). Vergeet ook niet een PC / CloudKey om de controller te draaien.
Eens met het vervangen van de EdgeRouter naar een Unifi gebaseerd. Cloud Key zou ik niet op een pc draaien, heb daar slechte ervaring mee(tenzij je de computer alleen de Unifi controller laat draaien, zonde van stroom/ruimte/risico mensen).

• Witlof
Dus de EdgeRouter vervangen voor deze:
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

En dan is er geen PC noodzakelijk om continue te laten draaien?

Moet er nog induiken. Ben nieuw m.b.t. dit merk. Dacht dat alle routers of AP's de controller konden zijn, maar dat is dus niet.

Bedankt in ieder geval voor alle tips die al gegeven zijn! Hier kan ik al wat mee.

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Witlof schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:13:
Dus de EdgeRouter vervangen voor deze:
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

En dan is er geen PC noodzakelijk om continue te laten draaien?

Moet er nog induiken. Ben nieuw m.b.t. dit merk. Dacht dat alle routers of AP's de controller konden zijn, maar dat is dus niet.

Bedankt in ieder geval voor alle tips die al gegeven zijn! Hier kan ik al wat mee.
De USG heeft geen ingebouwde controller, de UDM wel.

De controller hoeft in principe niet altijd aan te staan, deze is nodig voor een captive portal, stars en beheer.
Pagina: 1