Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zuinige thuisserver voor aantal docker containers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:13

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Ik heb op dit moment een aantal raspberry pi's draaien die ik wil samenvoegen in 1 enkele server.
De reden is dat de pi's leuk zijn, maar toch tekort komen op snelheid + de sd kaart niet echt crash-proof is (helaas.. ervaring..).
Deze functionaliteit wil ik als docker containers gaan draaien op de nieuw aan te schaffen thuisserver.

Wat ga ik draaien? (allemaal als separate docker containers)
- pihole
- homeassistant
- grana
- influxdb
- python script die weerstation usb stick leest

Als host denk ik aan Ubuntu, server editie.

Daarnaast wil ik de server graag gaan gebruiken als build/test server; dus denk aan een mini CI straat voor java/kotlin, incl locale deployment.

Voor mij zijn zuinigheid en geschiktheid (qua snelheid, resouce gebruik) belangrijk, de prijs een stuk minder.
Dus ik wil geen server die direct na installatie van bovenstaande al continue > 50% belasting zit.

Qua voorstel heb ik het volgende
- Intel NUC Kit NUC8i3BEH met Core i3-8109U CPU
- 8 GB ram
- 500 GB SATA ssd

graag hoor ik wat feedback over:
- is de CPU krachtig genoeg? of is een 4 core een beter idee?
- 8 GB mem genoeg, of meteen 16?
- SATA ssd of toch een m.2 ssd? Prijs van eerstgenoemde ligt iets lager, voor de rest zie ik zelf geen nadelen.

Thanks! :)

In een handig tabelletje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i3BEH (met EU-stroomadapter)€ 255,-€ 255,-
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 27,90€ 27,90
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 78,90€ 78,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 361,80

nope

Beste antwoord (via bloody op 11-01-2020 13:16)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Met het mini systeem uit de best buy guide heb je veel meer bang voor je buck, eventueel met twee keer zoveel geheugen en een grotere SSD. Intel NUC's draaien op laptop hardware.

Alle reacties

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Geen idee of je er interesse in hebt, maar je zou als host Proxmox kunnen overwegen. Je hebt dan een mooi virtualisatieplatfom dat je naar wens kunt inrichten.

Qua hardware kan ik je niet verder op weg helpen.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:54
Qua geheugen zou ik opteren voor 2 latjes, dat werkt sneller want in dual channel. Een m.2 SSD als de Kingston A2000 500GB is goedkoper.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
ToBe schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:30:
Geen idee of je er interesse in hebt, maar je zou als host Proxmox kunnen overwegen. Je hebt dan een mooi virtualisatieplatfom dat je naar wens kunt inrichten.

Qua hardware kan ik je niet verder op weg helpen.
Nee, ik hoef geen VM's. Docker is prima voor wat ik wil en voor de toepassingen die ik wil, zijn genoeg docker images te verkrijgen.
LievenD schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:45:
Qua geheugen zou ik opteren voor 2 latjes, dat werkt sneller want in dual channel. Een m.2 SSD als de Kingston A2000 500GB is goedkoper.
In dat geval lijkt me het niet slim om 2x4 te doen, want dan zet ik mezelf klem. Misschien is 2x8 dan beter, ook al is dat wat overkill? :?

Die Kingston lijkt idd een prima idee!

Ik heb een nieuwe lijst gemaakt, met 2 verschillende opties voor het geheugen. Is er een reden om voor de duurdere te gaan of is de Crucial ook goed?
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i3BEH (met EU-stroomadapter)€ 255,-€ 255,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMSX16GX4M2A2400C16€ 63,77€ 63,77
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFS824A€ 53,-€ 53,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,81€ 63,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,58

nope

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
  • Nu online
Met het mini systeem uit de best buy guide heb je veel meer bang voor je buck, eventueel met twee keer zoveel geheugen en een grotere SSD. Intel NUC's draaien op laptop hardware.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
LievenD schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:45:
Ja 2 latjes zijn sneller, echter dit is theorie. Het ligt aan je gebruik of 2 latjes (dual channel) ook echt wat uit gaat maken. Mijn inschatting is dat dit geen impact gaat hebben (draait nu alles op Pi's). Daarnaast kun je ook zeggen dat 2 latjes meer stroom verbruiken dan 1 (is in de praktijk ook bijna niks overigens). Om zomaar te zeggen, 2 is beter dan 1 is imho te kort door de bocht.
martyw schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:13:
Ook hier kan ik het niet 100% mee eens zijn. Wanneer laptop hardware al ruim voldoende is voor de toepassing is een budgetsysteem helemaal niet meer bang voor je buck. Een NUC kan immers al meer dan genoeg bang hebben, blijft over het hogere stroomverbruik van een desktopsysteem tov een NUC.... Oftewel alleen een hogere stroomrekening met dezelfde functionaliteit.

Om te onderzoeken of dit een goed alternatief is, zou ik benchmarks opzoeken van de workload die je wil gaan doen. Kijken of de extra CPU kracht meerwaarde heeft. Daarnaast stroomverbruik (vooral in idle) van alle opties onderzoeken en afwegen wat de beste oplossing is (1W 24/7 = ~2 euro op jaarbasis).

[ Voor 45% gewijzigd door jaapsander op 16-12-2019 15:56 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:54
Ik vraag me af of je die snelle iris gpu zal gebruiken, indien niet, kan je misschien beter voor een quad-core i5 gaan, die hebben een TDP van 15W, terwijl de i3-8109 aan 28W zit.
jaapsander schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:52:
[...]

Ja 2 latjes zijn sneller, echter dit is theorie. Het ligt aan je gebruik of 2 latjes (dual channel) ook echt wat uit gaat maken. Mijn inschatting is dat dit geen impact gaat hebben (draait nu alles op Pi's). Daarnaast kun je ook zeggen dat 2 latjes meer stroom verbruiken dan 1 (is in de praktijk ook bijna niks overigens). Om zomaar te zeggen, 2 is beter dan 1 is imho te kort door de bocht.
Dit is geen theorie, verschillende tests geven dit aan. Je hebt echter wel gelijk dat het afhangt van het gebruik en dat het qua stroomverbruik verstandiger kan zijn om slechts 1 latje te nemen. Wat ik wel in reviews lees, is dat dual channel kan helpen in het verminderen van de load op de processor (vooral dan bij goedkopere cpu's) en in die zin kan het misschien het overwegen waard zijn.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Bedankt allen,

Ik heb een nieuwe lijst gemaakt:
- AMD gekozen, want 4 cores ipv 2
- 16 GB ipv 8

Ik heb het geheugen van de QVL lijst van AsRock, maar de HD niet (neem aan dat dat geen issue is..).
Zit ik qua memory in de sweet spot qua snelheid vs prijs?

edit: zal de stock cooler stil genoeg zijn? Hij moet eigenlijk nagenoeg onhoorbaar zijn... onder flinke load is dit niet erg, maar de standaard docker container configuratie moet ie toch geluidloos kunnen draaien. Anders vervangen door een lage Noctua cooler?

1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 87,-€ 87,-
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 142,-€ 142,-
1Geheugen internKingston 16GB DDR4 2666MHz Kit€ 69,93€ 69,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,74

[ Voor 6% gewijzigd door bloody op 17-12-2019 13:11 ]

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Interessant... het blijkt dat de Intel Core i3-9100F CPU precies tegenover de AMD ryzen 3 2200G gepositioneerd wordt.
Heeft geen GPU (hoef ik ook niet!), maar is wel een stukje sneller. Voor hetzelfde bedrag...

Dus dit heb ik even in een nieuwe bestellijst gezet. Wat denken jullie hiervan? Is de keuze voor Intel een juist keuze, als ik iig totaal niets met grafische dingen (spellen, zware desktops) ga doen?
Iemand enig idee van het geluid van de stockkoeler? :)

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 79,-€ 79,-
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,74

nope

• martyw
  • Nu online
bloody schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:52:
Interessant... het blijkt dat de Intel Core i3-9100F CPU precies tegenover de AMD ryzen 3 2200G gepositioneerd wordt.
Heeft geen GPU (hoef ik ook niet!), maar is wel een stukje sneller. Voor hetzelfde bedrag...

Dus dit heb ik even in een nieuwe bestellijst gezet. Wat denken jullie hiervan? Is de keuze voor Intel een juist keuze, als ik iig totaal niets met grafische dingen (spellen, zware desktops) ga doen?
Iemand enig idee van het geluid van de stockkoeler? :)

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 79,-€ 79,-
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,74
Je hebt in ieder geval wel een GPU nodig om je OS te installeren, en een losse videokaart past niet in een Deskmini ......
Ik heb een Deskmini met een Intel Pentium en stockcooler, dat is behoorlijk stil, maar deze heb ik in het pre-Ryzen tijdperk gekocht, nu zou ik een Ryzen met iGPU nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 17-12-2019 22:19 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
martyw schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:16:
[...]

Je hebt in ieder geval wel een GPU nodig om je OS te installeren, en een losse videokaart past niet in een Deskmini ......
Umm er zit toch een simpele onboard videochip op het moederbord zelf?

nope

• martyw
  • Nu online
bloody schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:18:
[...]

Umm er zit toch een simpele onboard videochip op het moederbord zelf?
Nee, das war einmal....

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
ok... thanks dat wist ik dus niet!
Denk dat ik dan maar de AMD variant (zie hierboven) bestel.
Any comments over met name het geheugen? Qua snelheid..

nope

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:02
Sowieso hoef je je over rekenkracht volgens mij niet veel zorgen te maken. Mijn 6W servertje, gemeten uit het stopcontact, (Celeron J4105, stiekem gewoon een trage Atom) draait meer docker containers (maar wel inclusief degene die je noemt) met gemak.

Die harkt ondertussen nog meer spul binnen, data synchronisatie met owncloud, een 2e MariaDB, Emby om media te streamen en doet dienst als NAS. Werkelijk, geen centje pijn.

[ Voor 25% gewijzigd door GENETX op 17-12-2019 22:25 ]

• Dirk Diggler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-11 16:12
Dag Bloody,

Heb je ondertussen een setup gekozen en opgezet. Ik ben op zoek naar een soortgelijk systeem, en dus zeer benieuwd naar jouw ervaringen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk Diggler op 03-01-2020 15:03 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Dirk Diggler schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:03:
Dag Bloody,

Heb je ondertussen een setup gekozen en opgezet. Ik ben op zoek naar een soortgelijk systeem, en dus zeer benieuwd naar jouw ervaringen.
Hi,

Ik heb voor dit AMD setje gekozen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60934354
Dus een AMD Ryzen 3 2200G in een ASRock DeskMini A300.

Qua montage past het allemaal precies. Je kunt de meegeleverde stock koeler gebruiken, mits je de shroud + een paar plastic ringetjes verwijderd (zijn vastgelijmd met zwakke lijm). Zie de links in deze comment.

Bij mij werd bios versie 3.50 meegeleverd, waardoor de Ryzen dus meteen werkte, wel meteen naar 3.60 geupdate.

Ik heb Ubuntu server 19.10 er op gezet, draait super vlot. De stock koeler is nagenoeg onhoorbaar.
Let wel; als je een hogere ryzen pakt, levert dat iets meer herrie op.

nope

• rvbezooijen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-03 08:10
Hey allemaal,

Ik ben opzoek naar een soort gelijk opstellen, maar dan rack mounted.

Heeft iemand suggesties?

R
Pagina: 1