Nieuwe videokaart en voeding in voorbereiding voor nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:31
Hallo!

Ik heb jaren lang niet gegamed maar ben sinds kort weer helemaal in Diablo3 en heb wat collega's/ vrienden waarmee ik bijvoorbeeld The Division2 wil spelen. Misschien ook RDR2 en natuurlijk Diablo4 als deze uitkomt. Dat gaat nu echt niet op mijn huidige pc. Voor de rest heb ik eigenlijk niets te klagen over mijn systeem, het start nog steeds supersnel op en werkt eigenlijk altijd.

Mijn computer staat in de woonkamer en in de buurt van de bank waar ik ook tv kijk, stilte is dus belangrijk!

Ik ga later in het komend jaar mijn moederbord, cpu en geheugen vervangen. Misschien dat ik nog mijn 2x256gb m2 ssd's overplaats van mijn server naar deze computer. Ik speel al tijden met de gedachte om mijn server de deur uit te doen en mijn gamebak te virtualiseren en alles op Unraid te doen. Dus ik moet hier in mijn planning ook rekening mee houden. (6 harde schijven, 2 ssd's en een dedicated gpu voor osx)

Ik zoek een videokaart
Ik zoek een nieuwe videokaart om mijn huidige GTX960 2gb te vervangen. Mijn budget is flexibel maar ik zat te denken aan een kaartje tussen de 250-300. rond de 500-550. Ik heb geen specifieke voorkeur voor Nvidia of AMD. Ik heb jaren lang ATi/AMD gehad en dat is altijd goed bevallen maar opzich is deze gtx mij ook prima bevallen. Ik heb een nvidia Shield en ik geloof dat het game streamen vanaf mijn pc naar de tv alleen werkt met nvidia dus een lichte voorkeur naar Nvidia.
edit: Ik begon met een budget van rond de 250 maar na de onderstaande antwoorden en het rondvragen en praten met collega's toch het budget opgerekt naar rond de 500. En daar liggen de RTX107's Super kaarten.

Is er nog de verwachting dat er binnenkort nieuwe kaarten komen? De 1070 Supers zijn ondertussen een half jaar oud.

Ik zoek een voeding Gevonden!
Ook zoek ik een nieuwe voeding. Mijn huidige 500watt voeding geeft opzich geen problemen maar is al 10 jaar oud en heeft al een keer een bliksem-inslag overleefd (dat was al 6 jaar geleden) en het is opzich wel tijd voor een nieuwe. Ik zat te denken aan de pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
Prima ervaring met Corsair voedingen en waarschijnlijk is 550watt meer dan genoeg. Ook als ik dit systeem upgrade naar Ryzen 3/4? Of zal ik toch de grotere broer pakken?

Mijn huidige systeem met 16gb geheugen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7 3770K Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus P8P67 PRO (REV.3.1)€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 89,90€ 89,90
1MonitorenDell UltraSharp U3415W Zilver, Zwart€ 584,43€ 584,43
1ProcessorkoelingScythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 42,-€ 42,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 78,90€ 78,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 795,23

Bedankt voor het lezen en ik hoor graag of er een betere keuze is. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hennie-M op 16-12-2019 12:35 ]

Beste antwoord (via Hennie-M op 16-12-2019 18:45)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mizgala28 schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:42:
[...]

Het is niet dat zijn PC ineens explodeert door een te krachtige voeding.

Het is te krachtig ook met een 3700x, maar in mijn ogen is er een fijne lijn tussen een goede maar te krachtige voeding halen en een zwakkere maar kwalitatief slechte(re) voeding kopen, ik heb meerdere mensen gezien die tegen deze issue aanlopen waar ze algauw op een 550 watt voeding aankomen terwijl dat helemaal niet nodig is.

Des te krachtiger een systeem is, des te makkelijker het wordt om de juiste voeding te kopen die niet 250 watt overhoudt omdat deze niks doet (sowieso volgens mij bestaan er ook prima 450 watt voedingen maar ik heb even de kans niet om deze te zoeken)

@MadMarky a.u.b. https://www.techpowerup.c...60-super-gaming-x/29.html

In ieder geval je zal gauw onnodig krachtige voeding kopen als je systeem minder verbruikt maar je wilt een beetje kwaliteit, ik liep tegen exact hetzelfde issue aan met mijn vorige systeem die en GTX 1060 en een i5 6400 had, beide componenten die vrij zuinig waren qua verbruik.
550w is al overdreven, dus grotere broer pakken is niet nodig. RM550X is een prima voeding. ik praat nergens over kwalitatief slechte voeding, vanwege lagere wattage. het is ook niet zo dat een 450w slechter is omdat ie minder wattage levert. helaas is het aanbod onder de 450w erg beperkt. zonder budget aan te geven is de RM550X prima te gebruiken(ook met RTX2070s als GPU) maar voor iets minder geld heb je ook goede voedingen.
pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

@Hennie-M Het ligt geheel aan welke spellen je speelt en of je high-fps wenst. ga geen geld uitgeven aan 2e hands GTX1070(Ti) als een GTX 1660S nieuw even duur is, en nagenoeg gelijk presteert. de kans dat je die GPU's in goede staat voor weinig kunt kopen...

2e hands aanbod categorie: Videokaarten

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 16-12-2019 15:30 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

550w is veel te veel/zwaar voor 1660S. ook met Ryzen 3700X en 1660s.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Hackus schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:57:
550w is veel te veel/zwaar voor 1660S. ook met Ryzen 3700X en 1660s.
De RM550x is echter wel een goede voeding en niet verkrijgbaar met minder watten :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Wintervacht schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:59:
[...]

De RM550x is echter wel een goede voeding en niet verkrijgbaar met minder watten :p
Inderdaad en zoiets als veel te veel / zwaar maakt niet uit voor de werking, dat het overgedimensioneerd is is wel waar maar 550w is niet overdreven ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 15-12-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wintervacht schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:59:
[...]

Dat klopt, er is geen versie met minder Watt.
ToFast schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:02:
[...]

Inderdaad en zoiets als veel te veel / zwaar maakt niet uit voor de werking, dat het overgedimensioneerd is is wel waar maar 550w is niet overdreven ofzo.
Nee ?
(maar 250watt te overdreven :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:50
Hackus schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:31:
[...]
Dat klopt, er is geen versie met minder Watt.
[...]

Nee ?
(maar 250watt te overdreven :P )

Het is te krachtig ook met een 3700x, maar in mijn ogen is er een fijne lijn tussen een goede maar te krachtige voeding halen en een zwakkere maar kwalitatief slechte(re) voeding kopen, ik heb meerdere mensen gezien die tegen deze issue aanlopen waar ze algauw op een 550 watt voeding aankomen terwijl dat helemaal niet nodig is.

Des te krachtiger een systeem is, des te makkelijker het wordt om de juiste voeding te kopen die niet 250 watt overhoudt omdat deze niks doet (sowieso volgens mij bestaan er ook prima 450 watt voedingen maar ik heb even de kans niet om deze te zoeken)

In ieder geval je zal gauw onnodig krachtige voeding kopen als je systeem minder verbruikt maar je wilt een beetje kwaliteit, ik liep tegen exact hetzelfde issue aan met mijn vorige systeem die en GTX 1060 en een i5 6400 had, beide componenten die vrij zuinig waren qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
Dank allen, ik heb meegelezen en we zijn het er allemaal over eens: Die voeding is kwalitatief prima, en te ruim bemeten maar dat is geen probleem. Goed om te weten dat dat dus een goede keuze is.

Maar dan nu, de videokaart: De keuze is gigantisch en ik weet niet of ik nu een goede keuze maak, want als ik nu een kaart van 20,- meer koop, heb ik dan meer performance en dus langer plezier van mijn kaartje? Is er een ideale prijs/prestatie kaart? En in verschillende klasses? Zoja, welke dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Hennie-M schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:17:
Dank allen, ik heb meegelezen en we zijn het er allemaal over eens: Die voeding is kwalitatief prima, en te ruim bemeten maar dat is geen probleem. Goed om te weten dat dat dus een goede keuze is.

Maar dan nu, de videokaart: De keuze is gigantisch en ik weet niet of ik nu een goede keuze maak, want als ik nu een kaart van 20,- meer koop, heb ik dan meer performance en dus langer plezier van mijn kaartje? Is er een ideale prijs/prestatie kaart? En in verschillende klasses? Zoja, welke dan?
Voor 1080p: 1660 Super.
Voor 1440p/144Hz: 5700XT/RTX2070.
4k: niet aan beginnen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
Wintervacht schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:20:
[...]

Voor 1080p: 1660 Super.
Voor 1440p/144Hz: 5700XT/RTX2070.
4k: niet aan beginnen :p
Lekker! Dit soort praktische korte antwoorden zijn behulpzaam. Uiteraard komen er nieuwe vragen uit voort; zoals, 1440p/144hz. Mooi.. maar alle huidige titels op 60fps?

En natuurlijk, welke rtx2070 dan?

Want ik zie dat het een beetje tussen de 520-600 valt. Behalve deze: pricewatch: Inno3D GeForce RTX 2070 Twin X2 (1710VA23) Deze is een stuk goedkoper en dat is opvallend.

Ik ga nog even wat huiswerk maken en reviews lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Hennie-M schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:40:
[...]

Lekker! Dit soort praktische korte antwoorden zijn behulpzaam. Uiteraard komen er nieuwe vragen uit voort; zoals, 1440p/144hz. Mooi.. maar alle huidige titels op 60fps?

En natuurlijk, welke rtx2070 dan?

Want ik zie dat het een beetje tussen de 520-600 valt. Behalve deze: pricewatch: Inno3D GeForce RTX 2070 Twin X2 (1710VA23) Deze is een stuk goedkoper en dat is opvallend.

Ik ga nog even wat huiswerk maken en reviews lezen. :)
En dan heb je ook nog de Super varianten :') Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Voor jouw budget zou je ook een gebruikte GTX1070 of 1070TI kunnen overwegen, deze zijn ook wel een flink stuk krachtiger dan een nieuwe GTX1660.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
Wintervacht schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:41:
[...]

En dan heb je ook nog de Super varianten :') Succes!
Dat is dus de hele reden waarom ik om hulp vraag.
Ik zal mijn startpost nog eens aanpassen, want als ik met een budget van 550 voor de videokaart 2x zo lang plezier heb, dan is dat misschien ook de moeite waard. Dan moet de rest van de pc maar wat langer wachten. (en de verbouwing van de badkamer ook, maar dat is weer een heeeel ander verhaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hennie-M schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:17:
[...]

Dat is dus de hele reden waarom ik om hulp vraag.
Ik zal mijn startpost nog eens aanpassen, want als ik met een budget van 550 voor de videokaart 2x zo lang plezier heb, dan is dat misschien ook de moeite waard.
[...]
Zo werkt het niet bij videokaarten, daarvoor gaan de ontwikkelingen veel te snel. Als je zo kostenefficiënt mogelijk wilt gamen kun je beter iederen 2 jaar je videokaart vervangen door weer een nieuw/gebruikt midrange model. Wat verder ook helemaal geen punt hoeft te zijn want een videokaart is immers zo verwisseld.
Nu extra veel investeren om er langer mee te kunnen doen gaat niet echt op.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mizgala28 schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:42:
[...]

550w is al overdreven, dus grotere broer pakken is niet nodig. RM550X is een prima voeding. ik praat nergens over kwalitatief slechte voeding, vanwege lagere wattage. het is ook niet zo dat een 450w slechter is omdat ie minder wattage levert. helaas is het aanbod onder de 450w erg beperkt. zonder budget aan te geven is de RM550X prima te gebruiken(ook met RTX2070s als GPU) maar voor iets minder geld heb je ook goede voedingen.
pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

@Hennie-M Het ligt geheel aan welke spellen je speelt en of je high-fps wenst. ga geen geld uitgeven aan 2e hands GTX1070(Ti) als een GTX 1660S nieuw even duur is, en nagenoeg gelijk presteert. de kans dat je die GPU's in goede staat voor weinig kunt kopen...

2e hands aanbod categorie: Videokaarten

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 16-12-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hackus schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:14:
[...]

Heb je ook benchmarks die deze uitspraak staven?
In deze review is een GTX1070 al flink sneller dan een GTX1660, laat staan hoe een 1070Ti zou presteren. Een GTX1660 Super moet wel flink sneller zijn dan een reguliere GTX1660 wil je dat verschil zomaar compenseren.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
Bedankt allemaal. Ik heb de Corsair 550watt voeding gekocht en de MSI GTX 1660 Super.
Ik wilde liever geen 2e hands en elke keer een beetje geld erbij kwam ik alweer snel uit op een rtx2070super van bijna 600,-. Dus maar weer terug naar het originele budget en de 1660super gekocht :)

Mocht het helemaal verschrikkelijk zijn, dan kopen we wel weer iets anders. :)
Pagina: 1