upgrade advies (volgorde en bottleneck). av systeem met dali

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 17:50
Beste tweakers,

ik heb sinds een jaar of drie de volgende opstelling thuis:
chromecast audio (hifi tidal abbo)
chromecast ultra (aan de tv)
AV Receiver: yamaha rx-v471 https://tweakers.net/pricewatch/284268/yamaha-rx-v471.html
L/R speakers: Dali zensor 3 https://tweakers.net/pric...ali-zensor-3-(zwart).html
center speaker: Dali zensor vokal https://tweakers.net/pric...al-(zwart)/specificaties/
Sub: Canton AS 2015SC https://www.canton.de/de/archiv/as-2015-sc (gebruik hem eigenlijk nooit)

Films kijken met deze opstelling is voor mijn eisen prima (de zensor vokal is geweldig), echter muziek vind ik maar matig. De CA is aangesloten via toslink en ik stream tidal hifi met de receiver in de 'direct' (2.0) modus. De speakers lijken het goed te doen met vokalen maar instrumentaal valt het tegen. Als ik reviews over de zensors lees heb ik het idee dat er veel meer uit te halen valt.

Ik heb net een huis gekocht en in januari komt er ook een oled C9 dus mijn budget is de komende 2/3 jaar wat krap maar ik vraag me af wat de meest logische volgorde van upgraden is om meer uit mijn speakers te halen? De grote vraag is eigenlijk wat de eerste upgrade zou zijn als ik direct een (aanzienlijk) verschil wil horen bij het afspelen van muziek? Als het uberhaupt mogelijk is meer uit de speakers te halen? Misschien zijn de speakers wel de zwakke schakel?

Optie A) eerst speakers vervangen.
Optie B) receiver eerst vervangen.
Optie C) een DAC aanschaffen. bijvoorbeeld bluesound 2i > https://www.bluesound.com/products/node/

Wat is je budget?
voor speakers 1000e (bijv oberon 7), receiver/ DAC 500e. (kan me vergissen maar ik zie in mijn situatie de toegevoegde waarde niet van een 1000e receiver)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik had zelf gedacht dat momenteel de GCA de bottleneck is en wil deze in januari vervangen door een bluesound node 2i (of een andere kwalitatieve DAC).
Daarna is/zijn afhankelijk van jullie advies de speakers en versterker aan de beurt.

Welke vragen heb je hier nog over?
geen. hoop dat mijn dillema enigzins duidelijk is. als ik er 3000 euro tegen aan kon smijten zou ik alles upgraden maar ik hoop eigenlijk met 1 upgrade klaar te zijn.
alvast bedankt voor de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:38
Heb je de Dali's adhv reviews gekocht of ben je gaan luisteren voor de aanschaf?

Mogelijk dat de klank van de speakers niet past bij jouw wensen, in dat geval zou een ander merk of andere serie uitkomst kunnen bieden, maar daar is pas een zinnig woord over te zeggen wanneer je de verschillen zelf gaat beluisteren.

Plaatsing kan ook nog een rol spelen, maar dat kun je eenvoudig zelf even testen.

Een €500,- DAC lijkt mij weggegooid geld.

Heb je overigens muziek ook eens rechtstreeks op de receiver afgespeeld (via USB stickje bijvoorbeeld)?
Staan de instellingen van Tidal wel goed? (ik kan in spotify de kwaliteit kiezen, wellicht in Tidal ook).
Heb je ook eens een andere optie dan Pure Direct geprobeerd? Dat haalt alle invloeden van de receiver weg en maakt een goede opstelling en akoestiek extra belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
ik ben gaan luisteren bij een hifiwinkel. Er is toen ook een yamaha receiver op aangesloten. Welke weet ik niet meer. Ik kon toen niet streamen maar heb wat cds afgespeeld. Het waren mn eerste hifi speakers dus ik was sowieso onder de indruk :). Ik ben nu misschien iets kritischer gaan luisteren..

De receiver speelt geen flac bestanden af dus het is moeilijk vergelijken met de input van de CA vind ik. Tidal pakt automatisch de hoogste stream. Voor de CA is dit hifi (16 bit 44.1kHz FLAC). Er is wat onduidelijkheid over maar als het goed is geeft de CA via toslink de stream direct door aan de receiver. De interne DAC verwerkt de muziek dus. De DAC van de yamaha schijnt in ieder geval niet slechter te zijn dan de CA maar ik kan me voorstellen dat bijv zo'n bluesound een stuk beter is. Geluid zou dan ook via stereo RCA naar de audio ingang van de receiver gaan ipv toslink. Ik weet niet of het klopt maar ik neem aan dat dat dus wel een verbetering zou moeten zijn (het hoeft misschien geen dac van 500e te zijn idd).

Zoals ik al zei lijken vokalen goed tot zijn recht te komen maar instrumenten kunnen wat 'warrig' klinken. Alles lijkt dan wat door elkaar te lopen en wat mat te klinken terwijl de vokalen er meestal nog uitspringen. Ik luister voornamelijk klassiek, country en blues. Simpele akoestische muziek lijkt het best tot zijn recht te komen. Het volume is altijd normaal tot zacht.

Opstelling en luisterpositie is allemaal in orde. Ik heb ook al met de eq instellingen gespeeld maar dat haalt niet veel uit.
Eigenlijk zou ik idd een keer alles in moeten pakken en er mee naar een audiozaak moeten rijden om verschillende combinaties te proberen maar ik weet niet of ze daar op zitten te wachten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Naar mijn mening is het upgraden van je speakers de meest zinnige optie. De meerwaarde van een nieuwe receiver lijkt me beperkt om over een DAC nog maar te zwijgen.

De Zensor 3 is een boekenplank model. Is adviseer je om naar een audiozaak te gaan en daar met je budget in gedachten verschillende vloerstaanders te gaan beluisteren. Reviews moet je negeren; daar heb je niets aan. Smaak qua muziek is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Met de heren boven mij eens. Een andere versterker of receiver gaat geen beter geluid opleveren. Een losse DAC al helemaal niet. Ook aansluiten met een andere kabel lijkt me zinloos. Als je al verschil zou kunnen horen tussen optisch en RCA, zou dat in theorie in het voordeel van de optische kabel moeten zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Jorgen op 15-12-2019 19:35 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

schalk84 schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:44:
Misschien zijn de speakers wel de zwakke schakel?
Tenzij een dac of een versterker stuk is, zijn luidsprekers altijd de zwakke schakel (Ik heb dat hier toegelicht), maar vergeet akoestiek en de DSP van die versterker niet! Als je nog gaat verhuizen, zou ik denk ik even wachten met hoe het in de nieuwe woning klinkt. Je akoestiek wordt daar totaal anders en kan enorm veel invloed hebben

Je zou nog wel eens goed naar de instellingen van de auto EQ / DSP kunnen kijken. YPAO heet het op Yamaha systemen. Het kan wonderen doen (in lage tonen met name), maar het kan ook veel roet in het eten gooien (het kan eigenlijk nog niet echt goed automatisch).

Als je daar al mee ge experimenteerd hebt, en al verhuisd bent, sluit ik me aan bij mijn voorgangers. Versterkers en DAC's klinken als je gaat luisteren wel verschillend, maar dat komt aantoonbaar vooral door de 'bias' (waardoor je ook denkt dat deze grijs A lichter is dan grijs B).

Ik adviseer voor de meest effectieve upgrade dan ook zeker naar speakers te kijken. Maar die yamaha is wel een ultra instapper. Voor het gevoel kan het wel lekker zijn om een 'betere' te kopen. Al die auto EQ instellingen die de versterkers hebben, hebben wel veel invloed op geluid. Een ander merk of een duurder model kan mogelijk veel beter uitpakken.

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 15-12-2019 20:01 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
De zensors waren eerlijk gezegd eerder een budget dan een kwaliteitskeuze. Ik ben er wel heel tevreden mee maar mis net een beetje extra met muziek.

Grappig om te lezen dat dacs blijkbaar ook enigzins in de "snake oil" categorie vallen..

Ik kan volgende week een oude harman kardon avr247 op de zensors aansluiten. Dan heb ik in ieder geval iets om mee te vergelijken.

Als het de speakers zijn zou mijn volgende vraag zijn of een set boekenplank speakers van +-1000 euro even goed klinken als vloerstaanders van 1000e? Of hebben vloerstaanders bijna altijd de overhand op boekenplank speakers?
De bass van de zensor 3 vind ik al prima dus de extra bass van vloerstaanders is het me niet om te doen. Boekenplank speakers op stands vind ik gewoon iets minder lomp uitzien in de woonkamer.

Ps. de harman kardon heeft pre outs. zou ik dan de yamaha av op de hk kunnen aansluiten via de pre outs? Of heeft av receiver op av receiver weinig zin?

[ Voor 8% gewijzigd door schalk84 op 16-12-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@schalk84 Center wil je het liefst van dezelfde serie ivm klankverschil.
Je zou de zensor vloerstaander eens kunnen beluisteren.
De focal aria 906 klinken ook erg goed die heb ik wel eens gehoord, maar dan zit je weer met een andere center speaker ertussen.
Ik heb liever een boekenplank set van 1000 euro dan een set vloerstaanders die even duur is, het midden en hoog zal bij de hogere serie beter zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Ik heb de eerste vraag die gesteld moest worden even gemist:
Heb je de bijv. je telefoon al via een RCA-3.5mm jack kabel rechtstreeks aangesloten op de receiver (als dat mogelijk is met je telefoon) en klinkt het dan nog hetzelfde of anders?
Kan de CA ook op die manier aangesloten worden op een analoge ingang?
Pagina: 1