Vraag

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10
Ik heb een installatie met een Growatt 5000 TL3-S omvormer + 16 panelen en deze heeft een half jaar probleemloos gewerkt. Vorige week heb ik de kabels van de panelen netjes weg gewerkt en daarvoor heb ik de AC werkschakelaar en DC werkschakelaar op uit gezet en daarna de kabels netjes gemonteerd (DC).

Na het inschakelen kreeg ik de melding AC V Outrange, ook na een paar keer proberen. De stekkers zijn niet los geweest van de bekabeling, alleen de stekkers zijn uit de omvormer geweest. Ik heb de installateur de installatie laten nameten, deze geeft aan dat alles correct is op de fases.

Hieronder de output van de app, is de afwijking te groot op de 400? Hebben jullie nog een idee waar ik het kan zoeken, anders meld ik hem aan voor de garantie.

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/whdCXKk https://ibb.co/whdCXKk

[ Voor 6% gewijzigd door leon1e op 15-12-2019 10:51 . Reden: foutmelding is AC V Outrange ]

Alle reacties

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14
Ik vind 400V op 3 rails een vreemde manier van weergeven. 400V heb je in óver 3 fasen (of tussen 2 fasen). Per fase heb je nog steeds 230V tussen fase en Nul. Werd dit altijd zo weergegeven?

Ik bedenk 2 mogelijkheden:
- je Nul hangt los (maar dan zou ik eerder totaal vreemde getallen verwachten. Echter, bij een losse Nul op 3 fasen is van alles onverwacht)
- je Growatt is naar 400V mode gesprongen (het lijkt erop dat ie dit heeft voor zakelijke aansluitingen die 400V per fase hebben?). Kun je in je handleiding kijken of dit kan?

[ Voor 8% gewijzigd door OnTracK op 15-12-2019 11:48 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:53

RvV

Een TL3-S is een 3 fase omvormer dus die 400V is "normaal" bij Growatt.
Die van mij hangt meestal rond de 400V, soms iets er boven, soms iets er onder. Vandaag bijvoorbeeld 396,396,398.

Staan de grid instellingen wel goed? Vooral vreemd dat hij eerst altijd wel goed gewerkt heeft.

Y'24

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

leon1e schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:05:
Ik heb een installatie met een Growatt 5000 TL3-S omvormer + 16 panelen en deze heeft een half jaar probleemloos gewerkt. Vorige week heb ik de kabels van de panelen netjes weg gewerkt en daarvoor heb ik de AC werkschakelaar en DC werkschakelaar op uit gezet en daarna de kabels netjes gemonteerd (DC).

Na het inschakelen kreeg ik de melding AC V Outrange, ook na een paar keer proberen. De stekkers zijn niet los geweest van de bekabeling, alleen de stekkers zijn uit de omvormer geweest. Ik heb de installateur de installatie laten nameten, deze geeft aan dat alles correct is op de fases.

Hieronder de output van de app, is de afwijking te groot op de 400? Hebben jullie nog een idee waar ik het kan zoeken, anders meld ik hem aan voor de garantie.

[Afbeelding] https://ibb.co/whdCXKk
Een paar dingen.
Is de melding echt AC of misschien DC ?
Check of je de DC aansluitingen goed teruggedaan hebt, beide voor het zelfde kanaal A als het 1 string is.

Installateur heeft gemeten? Waarmee? Gewone multimeter? Beter is een duspel, daar kan je wat vermogen op trekken namelijk, krachtstroom is soms wat vaak met een multimeter waardoor je door de unit de andere fase meet, met de duspel kan je fase nul meten en belasten, en tussen de fase op 400V belasten om het beter te zien. Ik ben er zelf ook wel eens in getrapt dat ik dacht dat ze er alle 3 waren, maar dat was niet.

Heb je een automaat in de meterkast of smeltzekeringen voor deze groep? Bij smeltzekeringen meet of ze heel zijn, soms slecht te zien, of draai gewoon 3 nieuwe in.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Komt vaker voor bij Growatt, zo te zien
lke in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
(maar wil niet zeggen dat elk schroefje niet alsnog gecontroleerd moet worden)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-12-2019 12:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Als een elektromonteur hoort dat er (zo nu en dan) meer dan 230 (400) volt op een 230 volt stopcontact staat dan zit de blauwe nul 'los' of niet goed vast zit in een verbinding, dit komt bij 'bouwspanning' op een bouwlocatie wel eens voor met als gevolg dat radio's, opladers e.d. kapot gaan, vorige week nog meegemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 15-12-2019 12:48 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Rol-Co

Rol-Co

frisianstar schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:46:
Als een elektromonteur hoort dat er (zo nu en dan) meer dan 230 (400) volt op een 230 volt stopcontact staat dan zit de blauwe nul 'los' of niet goed vast zit in een verbinding, dit komt bij 'bouwspanning' op een bouwlocatie wel eens voor met als gevolg dat radio's, opladers e.d. kapot gaan, vorige week nog meegemaakt.
Klopt, maar de growatt gebruikt de nul niet vermoed ik, anders staat er geen 3x 400V dus dat is tussen de fase gemeten. Net als een doorstroomverwarmer in ster, ook geen nul.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co
Als er geen goede nul (of aarde) aan mijn (ex) SMA 3-fase omvormer zit, doet hij helemaal niks.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:16:
@Rol-Co
Als er geen goede nul (of aarde) aan mijn (ex) SMA 3-fase omvormer zit, doet hij helemaal niks.
Ja gebruikt hij wel voor bijvoorbeeld 220v delen zoals display of communicatie onderdelen maar voor op de grid alleen de 3 fase.
Dus het is niet dat je de nul maar even weg kan laten nee.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14
In de handleiding zie ik dat je ook nog een setje DIP-switches hebt voor "local grid standard". Ga hier echter niet zomaar dingen aan veranderen totdat het werkt! Vraag bij je installateur waar deze op hoort te staan.

AC V Outrange
Please switch off DC switch.
Check AC wiring, especially neutral and ground wire.
Check grid voltage is complied with local grid standard. Restart inverter, if problem still exist, Contact Growatt.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10
Het duurde even maar Growatt heeft op afstand wat waarden aangepast citaat: " Ik heb de waarden van de omvormer aangepast waardoor deze een iets ruimer marge toelaat wat betreft het vermogen, dit valt uiteraard nog binnen de veilige waarden. ".

• bknaken
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-11 21:31
Vervalt de garantie niet als zij het ruimer instellen?
Pagina: 1