Thuisnetwerk voor 4K HDR video

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 17:57
Ik heb op dit moment een bekabeld thuisnetwerk met o.a. de volgende onderdelen:

- ds214play NAS van Synology met 2x WD Red schijven van 3GB uit dezelfde periode.
- dlink 868l router
- nvidia shield pro met kodi

Uiteraard nog een hoop andere apparaten op het netwerk via wifi/kabel, maar voor deze vraag wat minder belangrijk.

Het is namelijk zo dat films vanaf de nas streamen naar de shield goed werkt. Echter, voor +-60GB films en groter (4k HDR) begin ik last te krijgen van bufferen van de film om de minuut. Niet te doen dus.

Ik vermoed dat mogelijk de NAS of de router de bottleneck is gezien de leeftijd. De vraag is eigenlijk, is er een best practice of een tool om hier achter te komen voor dit doeleinde? Zelf weinig ervaring mee...

[ Voor 3% gewijzigd door Joppiesaus2 op 15-12-2019 09:00 ]

Beste antwoord (via Joppiesaus2 op 23-12-2019 08:37)

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:48
Je hebt "maar" 3TB schijven lees ik in de beginpost. Die 2 staan vandaag in "mirror" correct ? Je hebt dus 3TB bruikbaar volume.
EEN optie, als je geen tijdelijk disk kan lenen oid om je data te migreren kan zijn :
(ben er geen voorstander van, er KAN altijd iets fout gaan...eigenlijk moet je BACKUP maken/hebben voor ELKE migratie!!)

1) Trek gewoon een disk uit je bestaande NAS. Breng deze over naar de nieuwe NAS. Volledig nieuwe installatie doen etc,etc.
2) Begin de (max 3TB) data over te zetten van de oude NAS (nu zonder bescherming...) naar de nieuwe NAS (zonder databescherming) gewoon over het netwerk.
3) Als de data over staat, breng je de overblijvende 3TB disk van de oude NAS naar de nieuwe NAS en gaat daar een SHR-volume van 2 schijven van maken, dus met databescherming (mirror) zoals je vorige.

Echter, zoals ik aangaf best een risico .. je werkt een tijd zonder enige data-bescherming!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Nogne

>.<

Met welk programma speel je het bestand af, en hoe heb je je NAS aan je Shield gekoppeld?

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:15

Wildfire

Joy to the world!

Hoe stream je naar de Shield? Via wifi of bekabeld? Ik mag hopen dat je het via UTP doet, via wifi kan ik nog wel begrijpen dat de echt zwaardere HRD 4K video's moeilijk doen.

-- Edit: ik moet nog wakker worden, Nogne vroeg al hoe je Shield aan de NAS gekoppeld is. :P

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 15-12-2019 09:17 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Als je met KODI werkt "stream" je niet echt. Je NAS is gewoon fileserver en levert de MKV gewoon aan de Shield unit. Echt streamen doe je vb met Plex bijvoorbeeld.
Ik veronderstel dat al je apparaten gewoon een (gigabit) poortje op je 868 Dlink gebruiken ? Geen andere switches ertussen oid ?
Zou geen probleem mogen zijn. Ik heb hopen MKV's van 60Gbytes per stuk 4K/HDR en m'n Shield + KODI 18.4 geven geen kick.

Zie je iets op de Syno NAS tijdens het film-kijken ? Kan je met de performance monitor eens kijken hoeveel MB/s hij moet aanleveren ?

EDIT : Hoe laat je KODI de bestanden op de NAS benaderen ? SMB ? NFS ?

[ Voor 6% gewijzigd door jvanhambelgium op 15-12-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeskloon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 17:59
Ik denk dat het de nas is dat deze niet krachtig genoegd is voor 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Nu online

Nogne

>.<

keeskloon schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:23:
De nas hoeft ook niet krachtig te zijn, de shield speelt het af. De nas is in deze alleen een fileserver, indien Joppie het anders heeft ingesteld kan dat inderdaad het probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
keeskloon schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:23:
4K , 8K , 12K ... de NAS is hier gewoon maar een domme file-server. KODI leest gewoon een MKV-bestand over het netwerk. Dit is gewoon data aanleveren.

Vandaar even tijdens het afspelen op de Syno gaan kijken ;

-> Resource Monitoring , dan kijken naar Disk / Volume / Netwerk indicatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Wildfire schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:17:
Hoe stream je naar de Shield? Via wifi of bekabeld? Ik mag hopen dat je het via UTP doet, via wifi kan ik nog wel begrijpen dat de echt zwaardere HRD 4K video's moeilijk doen.

-- Edit: ik moet nog wakker worden, Nogne vroeg al hoe je Shield aan de NAS gekoppeld is. :P
Alle onderdelen hierboven zijn bekabeld gekoppeld met de router ertussenin.

UTP ben ik niet zeker van. Via de android settings op shield kun je je NAS mounten. Via die UI gedaan. Weet niet zeker welke connectietype daar dan weer onder zit..

Ik zal bij Synology even kijken wat er gerapporteerd wordt aan usage wanneer ik thuis ben.

[ Voor 6% gewijzigd door Joppiesaus2 op 15-12-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Via Android settings ? Heb je dan niet gewoon binnen KODI zelf een library aangemaakt en dan gaat ie normaal remote NAS vinden enz en kan je zo koppelen.

In de Android/Shield GUI zelf hoef je niks naar je NAS te doen.

UTP = met kabel.
Normaal als je een kabel in de Shield stopt gebruikt ie de kabel en zal de Wireless verbinding niet gebruikt worden. Veiligheidshalve kun je op de settings mogelijks Wireless echt eens "afzetten" oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne
  • Nu online

Nogne

>.<

jvanhambelgium schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:54:
Via Android settings ? Heb je dan niet gewoon binnen KODI zelf een library aangemaakt en dan gaat ie normaal remote NAS vinden enz en kan je zo koppelen.

In de Android/Shield GUI zelf hoef je niks naar je NAS te doen.

UTP = met kabel.
Normaal als je een kabel in de Shield stopt gebruikt ie de kabel en zal de Wireless verbinding niet gebruikt worden. Veiligheidshalve kun je op de settings mogelijks Wireless echt eens "afzetten" oid.
Als je de bibliotheek via Kodi koppelt heb je veel meer overhead. De NAS koppelen via Android TV zelf is de ideale situatie, alleen de vraag is nu hoe de NAS is gekoppeld (SMB/NFS)? Probeer de NAS via NFS te koppelen, dan in Kodi de bibliotheek via de NFS share importeren. Of via Bestandsbeheer het bestand opzoeken via de NFS share en dan kijken of je het bestand zonder hapering kan afspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Nogne schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:23:
[...]

Als je de bibliotheek via Kodi koppelt heb je veel meer overhead. De NAS koppelen via Android TV zelf is de ideale situatie, alleen de vraag is nu hoe de NAS is gekoppeld (SMB/NFS)? Probeer de NAS via NFS te koppelen, dan in Kodi de bibliotheek via de NFS share importeren. Of via Bestandsbeheer het bestand opzoeken via de NFS share en dan kijken of je het bestand zonder hapering kan afspelen.
Interesting, heb je cijfers over % hoeveel meer overhead of waar die in kan zitten.
Sowieso welke manier dan ook, het continu aanleveren van voldoende MKV "bestand" aan de ShieldTV van een 4K-film is behoorlijk laag en vraag relatief weinig van een bekabeld (gigabit-etherner) netwerk.

Ben wel eens benieuwd of TS wat stats van de NAS kan aanleveren, wat die doet tijdens het afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Nu online

Nogne

>.<

jvanhambelgium schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:35:
[...]

Interesting, heb je cijfers over % hoeveel meer overhead of waar die in kan zitten.
Sowieso welke manier dan ook, het continu aanleveren van voldoende MKV "bestand" aan de ShieldTV van een 4K-film is behoorlijk laag en vraag relatief weinig van een bekabeld (gigabit-etherner) netwerk.

Ben wel eens benieuwd of TS wat stats van de NAS kan aanleveren, wat die doet tijdens het afspelen.
Ik kan helaas geen bronnen en/of % opgeven, ik liep zelf tegen hetzelfde probleem aan als de TS. En dit is bij mij opgelost door de NAS te koppelen via Android TV zelf ipv Kodi. Toen ik mijn NAS had gekoppeld via Kodi kon ik tot 4K alles goed kijken, alles daarboven (4K Bluray / 4K HDR) begon te bufferen en te stotteren. Toen ben ik hier in het Nvidia shield topic gewezen op het feit dat je beter de NAS kan koppelen via Android TV zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Ik heb de test net even gedaan. Ik meen al te zijn verbonden rechtstreeks via Kodi. Wat opvalt is dat de NAS zelf via browser bijna niet benaderbaar is zo langzaam.Via Kodi ga ik vervolgens naar video > files > map van de nas > afspelen.

Screenshots broncontrole:Van het volume wat meer details gescreenshot gezien die op 100% staat

[ Voor 9% gewijzigd door Joppiesaus2 op 15-12-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Hmm, enkel die bijna 100% volume utilisation is wat gek. Dit wil niet zeggen dat de NAS 100% druk bezig hoor, maar dat er toch constant gebruik is van I/O.
CPU , LAN , DISK zien er best acceptabel uit.

Ga es naar "Task Manager" en kijk of er geen process/app is die veel IO aan het doen is ? Indexing of iets ?
Daar zie je de Read/Writes etc voor de verschillende applicaties.

Geen indicatoren dat de SMART counters voor een disk niet goed zouden zijn ?

[ Voor 9% gewijzigd door jvanhambelgium op 15-12-2019 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
jvanhambelgium schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:13:
Hmm, enkel die bijna 100% volume utilisation is wat gek. Dit wil niet zeggen dat de NAS 100% druk bezig hoor, maar dat er toch constant gebruik is van I/O.
CPU , LAN , DISK zien er best acceptabel uit.

Ga es naar "Task Manager" en kijk of er geen process/app is die veel IO aan het doen is ? Indexing of iets ?
Daar zie je de Read/Writes etc voor de verschillende applicaties.

Geen indicatoren dat de SMART counters voor een disk niet goed zouden zijn ?
Had ik ook bekeken, naar mijn idee niet het geval:Wel opvallend dat wanneer de film start en volume naar 100% gaat het gehele systeem merkbaar traag wordt wanneer je het benaderd vanuit de browser.

Edit: discs staan op groen/normaal, Kwamen beide ook ok uit een uitgebreide SMART test. Telling heridentificatiepogingen schijf staan wel op 4 bij drive 1.

Edit 2: valt me op als ik een grote file download vanaf de nas via de router (netwerk) naar mijn pc (wederom alles bedraad) dat de snelheid in windows verkenner echt laag is. Soms onder een megabyte. Dan piekt hij even naar 8MB (wat me ook laag lijkt) om vervolgens weer in elkaar te zakken. Met andere woorden, veel fluctuatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Joppiesaus2 op 15-12-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Iemand nog een idee? Ik heb gemiddelde kennis hiervan. Maar eerlijk gezegd, op dit moment zie ik niet waar ik moet beginnen om de bottleneck te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:47

Liberteh

All your base belong to me

Joppiesaus2 schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:24:
[...]

Had ik ook bekeken, naar mijn idee niet het geval:Wel opvallend dat wanneer de film start en volume naar 100% gaat het gehele systeem merkbaar traag wordt wanneer je het benaderd vanuit de browser.

Edit: discs staan op groen/normaal, Kwamen beide ook ok uit een uitgebreide SMART test. Telling heridentificatiepogingen schijf staan wel op 4 bij drive 1.

Edit 2: valt me op als ik een grote file download vanaf de nas via de router (netwerk) naar mijn pc (wederom alles bedraad) dat de snelheid in windows verkenner echt laag is. Soms onder een megabyte. Dan piekt hij even naar 8MB (wat me ook laag lijkt) om vervolgens weer in elkaar te zakken. Met andere woorden, veel fluctuatie.
- Wat doet een download vanaf de NAS zelf qua snelheid en stabiliteit van deze snelheid? (Eventueel groot bestand kopieren naar de NAS vanaf LAN (dit kan je na het volgende punt doen :))
- Wat gebeurt er als je het bestand vanaf de NAS kopieert naar een PC? Wat is de overdrachtssnelheid en blijft deze constant?

We komen vanzelf bij de veroorzaker, hoor. Alleen zullen we eerst de logische dingen langs gaan voordat we bij de minder voor de hand liggende onderdelen uitkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Liberteh op 16-12-2019 17:25 ]

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:36
Liberteh schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:19:
[...]

- Wat doet een download vanaf de NAS zelf qua snelheid en stabiliteit van deze snelheid? (Eventueel groot bestand kopieren naar de NAS vanaf LAN (dit kan je na het volgende punt doen :))
- Wat gebeurt er als je het bestand vanaf de NAS kopieert naar een PC? Wat is de overdrachtssnelheid en blijft deze constant?

We komen vanzelf bij de veroorzaker, hoor. Alleen zullen we eerst de logische dingen langs gaan voordat we bij de minder voor de hand liggende onderdelen uitkomen.
Andere logische tests die je kan doen:
- maak een share op pc/laptop en laat je Kodi vanaf die folder een bestand afspelen (zo sluit je storage device uit)
- installeer kodi op laptop / pc en speel vanaf de NAS af (zo sluit je de speler uit)
Als bovenstaande 2 niet helpen, dan is het voor de hand liggend om daarna de bekabeling van het netwerk zelf te checken. Probeer alles via losse, nieuwe (of in ieder geval geteste) patchkabels op elkaar aan te sluiten. Een defecte kabel kan performance-problemen opleveren.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:44
Op de performance logs zijn er peaks tot ongeveer 9000 kB/s. Dat valt binnen een 100 Mb/s verbinding. Zou je eens willen nagaan of de NAS niet per ongeluk met 100Mb/s verbindt ipv met 1 Gb/s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Liberteh schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:19:
[...]

Eindelijk even goed voor kunnen zitten:

- Als ik een groot bestand van de NAS afhaal naar PC (bedraad via de router) dan zie je ongeveer een download snelheid van 1.5MB die af en toe omhoog schiet naar 8 MB (maar er nooit echt meer bovenuit komt). Af en toe echt dips naar 33kB/s.
- Als ik een groot bestand van de PC naar de NAS zet (bedraad via de router) dan zie je ongeveer een upload snelheid van 1.5MB. Vergelijkbaar met downloaden dus.
- Netwerkinterface in de NAS staat op: 1000 Mbps, Full duplex, MTU 1500. Dus denk niet dat per ongeluk 100Mbps aan staat.
- Ben nog bezig een share aan te maken op een ander apparaat om daar de download snelheid mee te testen om te kijken of het aan de NAS kan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:26

EMP

Krulloos!

Joppiesaus2 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:22:
Eindelijk even goed voor kunnen zitten:

- Als ik een groot bestand van de NAS afhaal naar PC (bedraad via de router) dan zie je ongeveer een download snelheid van 1.5MB die af en toe omhoog schiet naar 8 MB (maar er nooit echt meer bovenuit komt). Af en toe echt dips naar 33kB/s.
- Als ik een groot bestand van de PC naar de NAS zet (bedraad via de router) dan zie je ongeveer een upload snelheid van 1.5MB. Vergelijkbaar met downloaden dus.
- Netwerkinterface in de NAS staat op: 1000 Mbps, Full duplex, MTU 1500. Dus denk niet dat per ongeluk 100Mbps aan staat.
- Ben nog bezig een share aan te maken op een ander apparaat om daar de download snelheid mee te testen om te kijken of het aan de NAS kan liggen.
Dan is het duildelijk dat er sowieso iets mis is met de NAS.

Met gigabit zou je zeker 20MB+ snelheden moeten kunnen krijgen met het downloaden van één grote file.

Misschien een domme vraag maar heb je alle apparatuur al eens uit en aangezet? En dan alles wat er mee te maken heeft, switches, router, NAS etc. Het liefst stuk voor stuk en dan tussendoor testen: als het opgelost is weet je waar de fout zat.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Herstarten van de NAS lijkt het tijdelijk beter te maken. Echter op een gegeven moment bij downloaden van een file stortte de snelheid weer in elkaar. Ging van aantal seconden stabiel 50MB+ naar weer echt lage snelheden.

https://drive.google.com/...C9U_N7Qs/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Joppiesaus2 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:33:
Herstarten van de NAS lijkt het tijdelijk beter te maken. Echter op een gegeven moment bij downloaden van een file stortte de snelheid weer in elkaar. Ging van aantal seconden stabiel 50MB+ naar weer echt lage snelheden.

https://drive.google.com/...C9U_N7Qs/view?usp=sharing
Dat is echt bagger ja en meer als waarschijnlijk de oorzaak!
Ogenschijnlijk is er (op de screenshots van je NAS althans) niet echt iets mis op die NAS ; CPU etc indicatoren zijn best wel laag, Echter die volume +-100% utilisation wil zeggen dat iets je NAS echt wel aan het hameren is!

Kan je een Linux prompt op de NAS open doen en zoiets als een "top" commando doen, zien we ook even wat meer detail. Er moet toch een process zijn dat enorm wat I/O doet !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Goud hoe jullie helpen, alleen dat laatste stukje gaat me even wat te snel:
Kan je een Linux prompt op de NAS open doen en zoiets als een "top" commando doen, zien we ook even wat meer detail. Er moet toch een process zijn dat enorm wat I/O doet !!
Kan dit prompt geopend worden vanuit de NAS, zo ja; ga ik op zoek naar de juiste commando hiervoor. Eventueel heb ik putty, maar nog nooit gebruikt i.c.m. een eigen NAS, geen idee of dat is wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Je moet dan even checken of SSH toegelaten is naar je NAS. Die "service" moet je opzetten denkelijk want staat standaard niet aan. "Control Panel" -> "Terminal & SNMP" dan zorgen dat SSH-service aangevink is

Dan met je PUTTY naar je IP van je NAS gaan en log dan maar in met een admin-account. Krijg je een prompt en kan je "top" ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Dat is gelukt. Hierbij een screenshot:

https://drive.google.com/...6L9vDaB4/view?usp=sharing

Ik kan er niet direct iets vreemds uit halen. Wellicht jullie wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Wel, de %-waarde van WA (Waiting for I/O) is best hoog. Je CPU indicatoren zijn laag. Je systeem zit dus echt wel wat te wachten tot de disken beschikbaar zijn...

Kan je eens een "dmesg" in geven...staan daar dingen in het rood oid rond disken ?? Mischien hebben je disken wel een soort problemen oid.
Echt wel abnormaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Ik heb via Putty dmesg uitgevoerd.

Hierbij de output in een word doc: https://drive.google.com/...ooydbPQV/view?usp=sharing

Alle output ook even gescreenshot. Wellicht leest/scant dat makkelijker: https://drive.google.com/...ST8jaaRBatBXs?usp=sharing

Zit aardig wat opmerkingen in het rood bij...

Vraag is dus even:
- Is er één disk stuk (ze mirrorren elkaar naar mijn weten) of beide. Dan koop ik er een of twee nieuw: https://www.amazon.de/dp/...nkCode=df0&language=nl_NL
- Wellicht is de NAS zelf ook aan vervanging toe en kan een nieuwer model tot een veel betere gebruikservaring leiden? Dan overweeg ik dat ook nog.

[ Voor 37% gewijzigd door Joppiesaus2 op 18-12-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Heb niet de indruk dat er iets iets kapot is. Gaat je NAS in sleep ? Je ziet in de dmesg-output verschillende keren dat de disken uit deepsleep komen en wat tijd nodig hebben om wakker te worden ;-)
Hmm, ik kan er op het eerste zicht toch niet echt de vinger op leggen wat de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je CPU is niet de snelste maar zou in RAID1 nog prima 100+ MB/Sec moeten doen, dus gigabit vol trekken wil wel. In je dmesg output (tip: tekst delen werkt het beste via pastebin of hastebin ofzo, niet in een google doc of word doc) zie je wel sleeps/wakeups maar aan de timestamp te zien zit daar meer dan genoeg tijd tussen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zou zo maar eens een geheugen probleem kunnen zijn omdat er misschien te veel services draaien en er te weinig cache is.

Een ander issue kan zijn dat de stripe size van de raid 1 roet in het eten aan het gooien is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Joppiesaus2
Wim-Bart schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:31:
Zou zo maar eens een geheugen probleem kunnen zijn omdat er misschien te veel services draaien en er te weinig cache is.

Een ander issue kan zijn dat de stripe size van de raid 1 roet in het eten aan het gooien is.
Met andere woorden: niet duidelijk of 1 of meer HD’s vervangen moeten worden óf juist de NAS zelf?

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:13
Op basis van wat er tot nu toe getest is zou mijn gok de NAS zijn.
6 jaar oud 1GB ram en een intel atom cpu en dan 4k HDR films van 60+GB willen doen vergt behoorlijk veel.

Gaat 1080p content wel goed? De NAS hoeft niet perse defect te zijn maar ik denk dat het gestotter niet zo raar is met deze specs.

Volgens mij kan je beter naar een high end model kijken zoals de 918+ (die is wel 4 sleuven) maar dus iig een + model ipv een play model.

• Joppiesaus2
Kasper1985 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:11:
Op basis van wat er tot nu toe getest is zou mijn gok de NAS zijn.
6 jaar oud 1GB ram en een intel atom cpu en dan 4k HDR films van 60+GB willen doen vergt behoorlijk veel.

Gaat 1080p content wel goed? De NAS hoeft niet perse defect te zijn maar ik denk dat het gestotter niet zo raar is met deze specs.

Volgens mij kan je beter naar een high end model kijken zoals de 918+ (die is wel 4 sleuven) maar dus iig een + model ipv een play model.
Die logica volg ik wel. Echter, het systeem is ook merkbaar langzamer bij gebruik via windows (file sharing) en responsiveness van de interface zelf.

Dus zou echt moeten gaan om iets nieuws. Een defect of softwareprobleem. Of is die redenatie niet per se logisch?

• Kasper1985
Daarom vroeg ik of 1080p wel goed gaat.

Je schijf is niet (bijna) vol? Volgens mij merk je bij 80-85% schijf vol al mindere performance.

Lijkt me niet dat ie aan het transcoden is want die nvidia shield pro zou het makkelijk moeten kunnen trekken.
Tuurlijk kan het een hardware defect zijn. Ook dat is niet onlogisch bij een ding uit 2013 die hoogstwaarschijnlijk 24/7 heeft gedraaid?

• Joppiesaus2
Kasper1985 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:44:
Daarom vroeg ik of 1080p wel goed gaat.

Je schijf is niet (bijna) vol? Volgens mij merk je bij 80-85% schijf vol al mindere performance.

Lijkt me niet dat ie aan het transcoden is want die nvidia shield pro zou het makkelijk moeten kunnen trekken.
Tuurlijk kan het een hardware defect zijn. Ook dat is niet onlogisch bij een ding uit 2013 die hoogstwaarschijnlijk 24/7 heeft gedraaid?
1080p lukt nog wel. 60% schijfgebruik. Als het goed is geen transcoding met mijn setup(?). Gebruik in ieder geval geen plesk. Zit te overwegen eerst nieuwe schijven aan te schaffen en als dat het probleem niet oplost de nas ook te vervangen. Blijkt toch best tricky om met zekerheid te weten te komen wat de bottleneck is.

• Kasper1985
Plesk lijkt me ook stug tenzij je een hosting bedrijf op je NAS runt. Maar in dat geval hebben we het probleem gevonden. (Grapje je bedoelde natuurlijk Plex)

Zelf zou ik het omgekeerd doen. Zijn de schijven net zo oud als de NAS?

• Joppiesaus2
Kasper1985 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:31:
Plesk lijkt me ook stug tenzij je een hosting bedrijf op je NAS runt. Maar in dat geval hebben we het probleem gevonden. (Grapje je bedoelde natuurlijk Plex)

Zelf zou ik het omgekeerd doen. Zijn de schijven net zo oud als de NAS?
Ja sorry plex ;-). Ja schijven en nas zijn even oud. Dus starten met de nas? Dan bestel ik er zo nog eentje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Heb je al een volledige SMART gedraaid? Dus geen snelle maar een uitgebreide?

Als ze even oud zijn kan het 1 van beide zijn. Maar qua specs had ik de NAS sowieso vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Kasper1985 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:48:
Heb je al een volledige SMART gedraaid? Dus geen snelle maar een uitgebreide?

Als ze even oud zijn kan het 1 van beide zijn. Maar qua specs had ik de NAS sowieso vervangen.
Yep volledige smart gedraaid. Daar kwamen geen kritieke dingen uit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 17:11
Wat belangrijker is wordt er SMB of NFS gebruikt? NFS werkt echt veel soepeler

[ Voor 10% gewijzigd door winwiz op 20-12-2019 12:55 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
winwiz schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:55:
Wat belangrijker is wordt er SMB of NFS gebruikt? NFS werkt echt veel soepeler
Denkelijk SMB aangezien ik wat screenshots zag van file-copy testen in een Windows omgeving dus best veel kans op SMB.

* Nota : Je hebt toch zeker op die NAS SMBv1 rommel afgezet ?
Dus minimum v2 en max v3 of zoiets toelaten.

Control Panel -> File Services -> SMB -> Advanced

Maximum : SMBv3
Minimum : SMBv2 and Large MTU

Selecteer Opportunistic Locking + SMBv2 Lease

En dan onderaan die "Enable SMB durable handles"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 20:24
laat maar

[ Voor 91% gewijzigd door bluecupra op 20-12-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Ik heb net maar een nieuwe NAS besteld, de ds 218+ van synology. Zat me even in te lezen wat de beste manier is om die oude met pensioen te sturen. Schijven zijn voor nu dus nog even de oude 2.

https://www.synology.com/...AS_DSM_6_0_and_later#t2.1

HDD migratie lijkt niet te gaan met mijn bron-NAS lees ik hier. Welke methode raden jullie aan? Had dit wat simepeler verwacht en luisterd nogal nauw...wil die data niet kwijt dat zou een mini-ramp zijn :-p

Ga voor nu uit van 0:45: YouTube: Migrating To Another Synology NAS | Synology
Maar volgens het artikel mogelijk niet compatible voor mijn oude ds?

[ Voor 16% gewijzigd door Joppiesaus2 op 21-12-2019 19:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Je hebt "maar" 3TB schijven lees ik in de beginpost. Die 2 staan vandaag in "mirror" correct ? Je hebt dus 3TB bruikbaar volume.
EEN optie, als je geen tijdelijk disk kan lenen oid om je data te migreren kan zijn :
(ben er geen voorstander van, er KAN altijd iets fout gaan...eigenlijk moet je BACKUP maken/hebben voor ELKE migratie!!)

1) Trek gewoon een disk uit je bestaande NAS. Breng deze over naar de nieuwe NAS. Volledig nieuwe installatie doen etc,etc.
2) Begin de (max 3TB) data over te zetten van de oude NAS (nu zonder bescherming...) naar de nieuwe NAS (zonder databescherming) gewoon over het netwerk.
3) Als de data over staat, breng je de overblijvende 3TB disk van de oude NAS naar de nieuwe NAS en gaat daar een SHR-volume van 2 schijven van maken, dus met databescherming (mirror) zoals je vorige.

Echter, zoals ik aangaf best een risico .. je werkt een tijd zonder enige data-bescherming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Ja das wel een risico. Is er niet een manier hoe je alle instellingen kunt overnemen van je oude nas. Daarna de schijven fysiek overzetten en klaar? Zo stelde ik het me voor, alleen ziet er niet uit dat het zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:39
Ik heb het idee dat een van de disken beschadigd is en dat de nas deze opnieuw aan het syncen is. Kun je dit bij de volume manager niet eruit halen?

Dat verklaart namelijk ook waarom je na een herstart even een goede snelheid hebt, hij moet na een herstart de status van de schijven eerst achterhalen en als die ziet dat hij moet syncen dan wordt die dus langzaam.

Een nieuwe nas lost dit niet op.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
DutchKel schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:02:
Ik heb het idee dat een van de disken beschadigd is en dat de nas deze opnieuw aan het syncen is. Kun je dit bij de volume manager niet eruit halen?

Dat verklaart namelijk ook waarom je na een herstart even een goede snelheid hebt, hij moet na een herstart de status van de schijven eerst achterhalen en als die ziet dat hij moet syncen dan wordt die dus langzaam.

Ik ben even afgegaan op het eerdere advies. Beide schijven hebben een full smart test grhad waar niets kritieks uit kwam...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
DutchKel schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:02:

Zou kunnen, maar dit zou normaal direct duidelijk aangegeven worden in DSM. Er moeten dan minstens "Degraded" berichten te zien zijn in de storage-manager etc.
Aan de andere kant, de grafieken lieten lage IOPS zien, 2 disken die aan het syncen zijn zullen hoge IOPS geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:27

CeesKees

I rest my Kees

Bij mij hielp het vervangen van de kabel tussen nas en router behoorlijk met het “algemene” snelheidsgevoel.

4K is bij mij ook nog steeds niet 100% zoals ik het hebben wil.
Nav dit topic ben ik nog wat verder aan het experimenteren.

Oh ja. Nas is een 918+

Inmiddels wat stappen verder..

Bij mij lijkt het netwerk, en dan vanaf de router, het probleem.

Ik verdenk de powerline ethernet adapters van een te lage snelheid (wifi werkt ook niet btw).

De 60 GB versie van Angel has Fallen waarmee ik test werkt wel via een USB stick rechtstreeks in de mediaspeler. Zodra ik ga streamen gaat het fout. Ik stream rechtstreeks, dus zonder transcoding.

[ Voor 44% gewijzigd door CeesKees op 22-12-2019 21:51 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Zojuist de ds218+ geïnstalleerd. Migratie bleek toch enorm simpel:

1. Oude nas uit
2. Schijven overzetten naar de nieuwe nas
3. Nieuwe nas aan en vervolgens volgt vanzelf een migratiemenu

Enige wat spannend was, was dat het erg lang duurde voordat de nieuwe nas volledig operationeel wat. Meer dan een uur gewacht.

Nu werkt alles weer prima.

Dank voor alle hulp in ieder geval! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56
Joppiesaus2 schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:36:
Zojuist de ds218+ geïnstalleerd. Migratie bleek toch enorm simpel:

1. Oude nas uit
2. Schijven overzetten naar de nieuwe nas
3. Nieuwe nas aan en vervolgens volgt vanzelf een migratiemenu

Enige wat spannend was, was dat het erg lang duurde voordat de nieuwe nas volledig operationeel wat. Meer dan een uur gewacht.

Nu werkt alles weer prima.

Dank voor alle hulp in ieder geval! :-)
Zou je niet even NAS willen testen? Dan heb je in ieder geval baseline voor als je weer last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Silver7 schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:39:
[...]

Zou je niet even NAS willen testen? Dan heb je in ieder geval baseline voor als je weer last van hebt.
Ha Silver, ben nu nog even een full smart test aan het doen.

Wat bedoel jij verder met testen? Download speeds over het netwerk naar de PC zijn 'o.k.' met gemiddeld ongeveer 45MB/s. 4K video werkt weer probleemloos. Verdere tests niet overwogen..
Pagina: 1