Nieuwe CPU voor desktop maar zelf geen kennis!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paul9401
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-02-2023
Hallo allemaal,

ik heb onlangs een oude desktop van iemand overgenomen. Ik heb zelf zeer beperkte kennis van zaken, maar vind het leuk om wat meer in te verdiepen. Ik probeer deze PC nu zelf wat te upgraden/sneller te maken. Ik speel graag spelletjes (total war series, Age of empires), ik ben wat ouderwets en hoef dus niet de nieuwste games te kunnen draaien. Wel wil ik dat de PC over het algemeen wat sneller en soepeler draait. Ik heb zelf het RAM geheugen opgeschroefd naar 8gb, ik ben van plan om binnenkort de HDD te vervangen naar een SSD, en ik denk er over om ook de CPU te vervangen.

Omdat het om een oude PC gaat wil ik geen hoge kosten maken en denk ik aan een tweedehands CPU. Ik wil dit zelf proberen in te bouwen met wat hulp vanaf YouTube etc.

Ik heb geen idee wat de richtlijnen qua prijzen zijn dus een inschatting is moeilijk te maken voor wat ik zelf wil uitgeven. Ik denk zo rond de €50,- / €75,- voor een tweedehands.

Ik heb geen enkel voorkeur voor merk / model o.i.d.

De specificaties op dit moment:
Windows 10 64-bit;
CPU: AMD Athlon 64 X2 5000+ Windsor 90nm technology;
RAM: 8GB dual-channel DDR2 @ 373Mhz
Motherboard: RS780-SB700 (socket M2)
Graphics: 512MB ATI Radeon HD 3200

Heeft iemand tips op wat voor CPU ik mij moet gaan richten? Of wellicht helemaal geen CPU maar iets anders om de PC wat sneller te maken?

Bedankt alvast

Alle reacties

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:36
Dat is al een heel oud beestje. Een SSD gaat denk ik de meeste performanceboost geven. Zit er geen videokaart in? Deze videochip zit in de processor zo uit m'n hoofd namelijk :)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Waarom wil je upgraden? Upgraden is in jouw geval niet heel verstandig. Er moet gewoon te veel vervangen worden. Voor een andere CPU heb je een nieuw moederbord nodig en waarschijnlijk ander RAM-geheugen. Als je een videokaart wilt, is het maar de vraag of het moederbord het ondersteunt (als ik het goed heb, is het een computer van Acer). Ook daarvoor heb je dus een ander moederbord voor nodig. Vervolgens is het maar de vraag of het formaat moederbord niet afwijkend is en je ook een nieuwe kast nodig hebt.

Ik zou eerst proberen of de games gespeeld kunnen worden en als de laadtijden te lang zijn, kun je er nog een SSD in doen, maar die zou ik wel gebruikt kopen.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Ik zou hier niets meer aan upgraden je kan op vraag en aanbod upgradesetjes scoren van rond de 50 euro die werkelijk 4x zo snel zijn als de snelste amd x2.

V&A aangeboden: Leuk Hardware setje te koop aangeboden.

Zonder te zoeken en als je geduld hebt en vraag en aanbod in de gaten houd kan je ook een prima i3 4de generatie scoren met ddr3 en moederbord voor rond de 50 euro.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:01

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

1. best wel oud, je kunt beter een nieuw setje scoren.
2. Doe een bios update zodat AM3 processors zoals de phenom II X4 ook compatibel zijn, als dat mogelijk is.
3. welk specifiek model systeem is het? klinkt als een prebuild

[ Voor 16% gewijzigd door Ludwig005 op 15-12-2019 10:00 ]

Verwijderd

Niets in die PC is een upgrade waard. Het is leuk als het nu goed genoeg is, maar eigenlijk moet alles vervangen worden om er meer mee te kunnen.

Een SSD geeft nog de meeste performanceboost, maar niet in gaming, behalve de laadtijden.

Als je wilt upgraden, heb je nodig: nieuwe CPU, Moederbord, geheugen, GPU. Oude voeding kan je met een 2ehands setje wel behouden.

Eigenlijk is die 50 a 75 euro die je wilt uitgeven meer dan deze pc waard is. Ik zou hem voor 50eu niet van je overkopen iig.

Dit setje a 15eu is al vele malen sneller, en je geheugen kan over. Maar of je er echt iets mee opschiet...

V&A aangeboden: Asus M3N78-EM + Phenom II X4 940 + 2GB RAM

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2019 10:04 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Paul9401 schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:52:
Ik speel graag spelletjes (total war series, Age of empires), ik ben wat ouderwets en hoef dus niet de nieuwste games te kunnen draaien.
Tenzij je daadwerkelijk de games uit die tijd bedoelde (alle TW games tot en met Empire:TW) zou ik hier, zoals alle reacties hierboven al aangeven, niets meer mee doen. Aardig dat je het hebt kunnen overnemen, maar voor je doel niks meer waard. Natuurlijk kan je er wel iets mee zoals die nu is, maar elke euro extra in dit systeem is er 1 te veel. Een SSD kan natuurlijk, maar daar schiet je qua prestaties, los van laadtijden, niets mee op.

• Paul9401
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-02-2023
Hi al

Bedankt voor de reacties en tips.
Ik heb voor 50 euro een upgrade setje gevonden en geprobeerd in te bouwen.
Was een beetje moeilijk omdat het om een dell mobo ging (aansluitingen kwamen niet overeen) maar het is gelukt.
Ik heb nu het volgende:

Intel core i5 3570k 3.4ghz
16gb ram ddr3
Dell inc 0yxt71
Intel hd graphics 4000

Niet het allerbeste, maar zeker een leuke upgrade voor het geld, en i.v.m. wat ik had.

Bedankt allemaal
Pagina: 1