Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

USB3 Harddisk doet het niet op USB3, wel op 2.0 of andere pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een 2,5" USB 3.0 harddisk-enclosure welke het op mijn pc met Windows 10 Pro niet doet op USB 3.0. De verkenner blijft eindeloos laden en laat geen schijven zien. Schijfbeheer laat ook geen schijven zien, totdat ik de USB3.0 schijf loshaal. Op dat moment krijg ik ook nog heel even de melding dat er een nieuwe schijf was gedetecteerd, wat er eigenlijk gelijk al had moeten zijn bij aansluiten.
Door het ledje op de enclosure heb ik het vermoeden dat hij heel erg snel steeds wel/geen verbinding heeft, waardoor de verkenner steeds maar blijft laden. Bij USB 2.0 gebeurt dat niet.

Getest:
Op een ander systeem werkt de drive prima op USB 3.0.
Een andere kabel maakt geen verschil.
Een USB 3.0 Cardreader werkt wel goed op dezelfde poort, doorvoer ~80MB/s (limiet SD kaartje).
Op USB 2.0 werkt de drive wel helemaal goed, maar is hij natuurlijk erg traag.
Ik heb er zowel een 320GB Seagate harddisk als een 500GB Crucial SSD in gezet, beiden gelijk resultaat.
Verschillende USB 3.0 poorten achterop de PC gebruikt.
Alle chipset- en meegeleverde drivers geïnstalleerd: amd_chipset_software_1.11.22.454.

Losse USB drivers kon ik niet vinden, degene waarvan ik dacht dat ze goed waren hebben me net een uur lang herstelpogingen opgeleverd. Uiteindelijk een windows-herstelpunt teruggezet.

Toevallig kwam ik op een andere pc bij familie hetzelfde euvel tegen met een Adata USB3.0 schijf. Daar was Windows 10 ook versie 1909. Kan het daar mee te maken hebben?

Onderdelen:
Enclosure is een 2,5" SSD behuizing van Orico. Een andere 2,5" Orico HDD behuizing doet hetzelfde.

Systeem waar het niet op werkt:
Windows 10 Pro versie 1909
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX
1VideokaartenMSI Radeon RX 480 Gaming X 8G
1BehuizingenCorsair Graphite 600T Special Edition
1MonitorenDell UltraSharp U2311H Zwart
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB
1VoedingenCorsair AX860
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB
1Solid state drivesCrucial BX100 500GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Systeem waar het wel op werkt:
Windows 10 versie 1809.
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Pentium G3420 Boxed
1MoederbordenMSI B85M-G43
1Interne harde schijvenWD Red WD40EFRX, 4TB
Bekijk collectie
Importeer producten

Alle reacties

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Sorry verkeerd gelezen. Dit bord heeft geen losse USB chip voor extra poorten. Wat ik wel weet is dat er issues zijn met Windows 10, versie 1909 en USB3.

[ Voor 117% gewijzigd door Wim-Bart op 15-12-2019 03:14 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

BIOS van mamaplank up2date?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• BounceMeister
  • Niet online
Ja, de laatste versie staat erop (7C02v35, in de bios noemen ze het E7C02AMS.350 voor het gemak ;) )
Wim-Bart schreef op zondag 15 december 2019 @ 03:12:
Sorry verkeerd gelezen. Dit bord heeft geen losse USB chip voor extra poorten. Wat ik wel weet is dat er issues zijn met Windows 10, versie 1909 en USB3.
Geen losse usb-chip verklaart waarom ik geen usb drivers kan vinden. Ik moet dan dus gewoon de AMD chipset drivers hebben, waar ze in zitten. Dat heb ik al geïnstalleerd, laatste versie 11.22.0454.
In de bios staan XHCI hand-off en Legacy USB support beiden op enabled.

Ik lees wel problemen over USB 3.0 in Windows sinds versie 1903 en 1909, maar nergens een bevestiging dat het aan Windows ligt. Vooral verwijzingen naar drivers installeren van de fabrikant, schone installaties, bios updates en kijken of je kabeltje toch echt wel goed is.
Ook bestaat er een probleem met het laden van het juiste icoon bij aansluiten van een usb3.0 device. Daar heb ik geen last van, en dat zou ik ook niet zo erg vinden.

Deze installatie staat er net een paar dagen nieuw op. Het moederbord, geheugen, de ssd en cpu zijn nieuw.
Het vervelende is dat er geen foutmelding te zien is. De windows explorer en schijfbeheer blijft flippen/hangen totdat ik de drive loskoppel.

Wat ik verder nog gedaan heb:
Bij het actieve energie-plan de selectieve usb-onderbreking uitgeschakeld.
Bij de usb root hub de optie uitgezet "windows kan dit apparaat uitschakelen om stroom te besparen".
Drivers voor de USB-controller updaten vanuit apparaatbeheer, maar daar heeft hij al de nieuwste van.
Wanneer ik dezelfde schijven aansluit op de print van een WD MyBook Essential en aansluit op USB 3.0, dan werkt hij wel. Het lijkt echt een combinatie te zijn van deze usb-drive op usb 3.0 met deze versie van Windows.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 15-12-2019 11:03 ]

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:14
Als andere 3.0 hdd's het wel doen op dezelfde poort, lijkt het alsof deze specifieke USB controller die in de andere behuizing niet helemaal lekker het de host controller praat. Waarschijnlijk door de driver.

Wat ik zou proberen;
  • Maak de USB behuizing open om te zien wat voor USB controller erin zit /kijk vraag bij de fabrikant. Hierdoor kun je gerichter zoeken op fixes Ed.
  • ik zie dat je de laatste driver versie van AMD hebt, dat is goed. Ik zou echter een oudere versie even proberen, van de site van MSI of van het medium dat bij het moederbord in de doos zat.

• BounceMeister
  • Niet online
lightemup schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:08:
Als andere 3.0 hdd's het wel doen op dezelfde poort, lijkt het alsof deze specifieke USB controller die in de andere behuizing niet helemaal lekker het de host controller praat. Waarschijnlijk door de driver.

Wat ik zou proberen;
  • Maak de USB behuizing open om te zien wat voor USB controller erin zit /kijk vraag bij de fabrikant. Hierdoor kun je gerichter zoeken op fixes Ed.
  • ik zie dat je de laatste driver versie van AMD hebt, dat is goed. Ik zou echter een oudere versie even proberen, van de site van MSI of van het medium dat bij het moederbord in de doos zat.
De ene is een NS1068X en de ander een JMS578.
De WD Elements die wel werkt is een JMS579.

Ik ga eens oudere drivers proberen.

• lightemup
BounceMeister schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:18:
[...]

De ene is een NS1068X en de ander een JMS578.
De WD Elements die wel werkt is een JMS579.

Hmm, de JMS578 is weinig exotisch. Vraagje; als je de HDD aansluit en opent hem NIET in verkenner, kun je in schijfbeheer wel zien welke partities erop staan?

• BounceMeister
  • Niet online
BounceMeister schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:18:
[...]
Helaas, de oudere drivers van de meegeleverde cd maken geen verschil.
lightemup schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:52:
[...]

Hmm, de JMS578 is weinig exotisch. Vraagje; als je de HDD aansluit en opent hem NIET in verkenner, kun je in schijfbeheer wel zien welke partities erop staan?
Nee, die blijft "schijfconfiguratiegegevens laden" en verder een compleet leeg venster. Dus ook de andere schijven toont hij dan niet. Die USB 3.0 schijf houdt de hele boel continu bezig.

Ik heb de enclosure met SSD aangesloten via USB2.0 en van GPT naar MBR gepartitioneerd en geformatteerd, maar dat maakt ook geen verschil op USB3.0.

• lightemup
BounceMeister schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:07:
[...]

Helaas, de oudere drivers van de meegeleverde cd maken geen verschil.

[...]

Nee, die blijft "schijfconfiguratiegegevens laden" en verder een compleet leeg venster. Dus ook de andere schijven toont hij dan niet. Die USB 3.0 schijf houdt de hele boel continu bezig.

Ik heb de enclosure met SSD aangesloten via USB2.0 en van GPT naar MBR gepartitioneerd en geformatteerd, maar dat maakt ook geen verschil op USB3.0.
Hmm....
Ik weet niet of de data die erop staat belangrijk is, maar als je via USB 2 nu eens de partities helemaal verwijderd, zodat hij dus alleen maar ongeformatteerde ruimte heeft. Kun je hem dan wel via USB 3 herformatteren?

• BounceMeister
  • Niet online
lightemup schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:19:
[...]

Hmm....
Ik weet niet of de data die erop staat belangrijk is, maar als je via USB 2 nu eens de partities helemaal verwijderd, zodat hij dus alleen maar ongeformatteerde ruimte heeft. Kun je hem dan wel via USB 3 herformatteren?
Grappig, ik kan de schijf ongeformatteerd wel in schijfbeheer zien op USB3.0. Ik kan er zelfs een ongeformatteerde partitie op aanmaken.
Zodra ik de partitie formatteer, begint de ellende gelijk weer. Schijfbeheer wordt dan niet meer bijgewerkt en de verkenner laat geen drives meer zien.

• lightemup
BounceMeister schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:58:
[...]

Grappig, ik kan de schijf ongeformatteerd wel in schijfbeheer zien op USB3.0. Ik kan er zelfs een ongeformatteerde partitie op aanmaken.
Zodra ik de partitie formatteer, begint de ellende gelijk weer. Schijfbeheer wordt dan niet meer bijgewerkt en de verkenner laat geen drives meer zien.
Huh, da's raar. Waarom ik het vroeg, ik vond iemand op een forum die ongeveer hetzelfde overkwam (linkje ff kwijt). Die had hetzelfde onder W10, maar na het herformatteren op W7 werkte alles wel weer.

Het wordt steeds vager :?

• BounceMeister
  • Niet online
Even een update.
Ik heb een PCE-E USB3.0 uitbreidingskaartje besteld en daarop werkt de usb harddisk perfect.
(Ik heb nog niet eens dit pci-e kaartje voorzien van extra prik door er een sata power kabel op aan te sluiten.)

USB3.0 uitbreidingskaartje
Pagina: 1