Ik heb een 2,5" USB 3.0 harddisk-enclosure welke het op mijn pc met Windows 10 Pro niet doet op USB 3.0. De verkenner blijft eindeloos laden en laat geen schijven zien. Schijfbeheer laat ook geen schijven zien, totdat ik de USB3.0 schijf loshaal. Op dat moment krijg ik ook nog heel even de melding dat er een nieuwe schijf was gedetecteerd, wat er eigenlijk gelijk al had moeten zijn bij aansluiten.
Door het ledje op de enclosure heb ik het vermoeden dat hij heel erg snel steeds wel/geen verbinding heeft, waardoor de verkenner steeds maar blijft laden. Bij USB 2.0 gebeurt dat niet.
Getest:
Op een ander systeem werkt de drive prima op USB 3.0.
Een andere kabel maakt geen verschil.
Een USB 3.0 Cardreader werkt wel goed op dezelfde poort, doorvoer ~80MB/s (limiet SD kaartje).
Op USB 2.0 werkt de drive wel helemaal goed, maar is hij natuurlijk erg traag.
Ik heb er zowel een 320GB Seagate harddisk als een 500GB Crucial SSD in gezet, beiden gelijk resultaat.
Verschillende USB 3.0 poorten achterop de PC gebruikt.
Alle chipset- en meegeleverde drivers geïnstalleerd: amd_chipset_software_1.11.22.454.
Losse USB drivers kon ik niet vinden, degene waarvan ik dacht dat ze goed waren hebben me net een uur lang herstelpogingen opgeleverd. Uiteindelijk een windows-herstelpunt teruggezet.
Toevallig kwam ik op een andere pc bij familie hetzelfde euvel tegen met een Adata USB3.0 schijf. Daar was Windows 10 ook versie 1909. Kan het daar mee te maken hebben?
Onderdelen:
Enclosure is een 2,5" SSD behuizing van Orico. Een andere 2,5" Orico HDD behuizing doet hetzelfde.
Systeem waar het niet op werkt:
Windows 10 Pro versie 1909
Systeem waar het wel op werkt:
Windows 10 versie 1809.
Door het ledje op de enclosure heb ik het vermoeden dat hij heel erg snel steeds wel/geen verbinding heeft, waardoor de verkenner steeds maar blijft laden. Bij USB 2.0 gebeurt dat niet.
Getest:
Op een ander systeem werkt de drive prima op USB 3.0.
Een andere kabel maakt geen verschil.
Een USB 3.0 Cardreader werkt wel goed op dezelfde poort, doorvoer ~80MB/s (limiet SD kaartje).
Op USB 2.0 werkt de drive wel helemaal goed, maar is hij natuurlijk erg traag.
Ik heb er zowel een 320GB Seagate harddisk als een 500GB Crucial SSD in gezet, beiden gelijk resultaat.
Verschillende USB 3.0 poorten achterop de PC gebruikt.
Alle chipset- en meegeleverde drivers geïnstalleerd: amd_chipset_software_1.11.22.454.
Losse USB drivers kon ik niet vinden, degene waarvan ik dacht dat ze goed waren hebben me net een uur lang herstelpogingen opgeleverd. Uiteindelijk een windows-herstelpunt teruggezet.
Toevallig kwam ik op een andere pc bij familie hetzelfde euvel tegen met een Adata USB3.0 schijf. Daar was Windows 10 ook versie 1909. Kan het daar mee te maken hebben?
Onderdelen:
Enclosure is een 2,5" SSD behuizing van Orico. Een andere 2,5" Orico HDD behuizing doet hetzelfde.
Systeem waar het niet op werkt:
Windows 10 Pro versie 1909
| # | Category | Product |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed |
| 1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk MAX |
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G |
| 1 | Behuizingen | Corsair Graphite 600T Special Edition |
| 1 | Monitoren | Dell UltraSharp U2311H Zwart |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB |
| 1 | Voedingen | Corsair AX860 |
| 1 | Solid state drives | Corsair Force MP510 960GB |
| 1 | Solid state drives | Crucial BX100 500GB |