Domoticz schakelaar aan bij herstarten Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-01 12:59
Goede dag,

Ik ben al enkele dagen aan het zoeken hoe ik een schakelaar in domoticz na een herstart van de raspberry pi (stroomuitval) standaard op aan (on) krijg.

Nu als er een crash geweest is, staat alles op uit.

Liefste zie ik natuurlijk dat alle waardes van schakelaars na een crash weer teruggaan in hun stand voor de crash.

Weet iemand hoe ik dit kan doen? Lijkt me een paar regels toevoegen in de domoticz.sh file, maar tot heden is dit nog niet werkend gelukt.

Ik hoop dat iemand me dit kan uitleggen, hier zullen waarschijnlijk andere mensen ook wat aan hebben, omdat er zo weinig over te vinden is.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Eerlijk gezegd denk ik dat je de verkeerde zoektermen gebruikt, dit was minder dan 1 minuut zoeken en ook de eerste hit: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=30433

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 15-12-2019 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Anoniem: 674295 schreef op zondag 15 december 2019 @ 01:54:
Eerlijk gezegd denk ik dat je de verkeerde zoektermen gebruikt, dit was minder dan 1 minuut zoeken en ook de eerste hit: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=30433
Ik kom hier helaas niet verder mee. Mischien dat iemand het iets makkelijker kan posten, aangezien ik geen programeur ben, is dit net effe wat te lastig om te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Weet iemand mischien een simpele nederlandse how to, om de de dashboard settings weer automatisch te laten herstellen na een crash/spanningsuitval?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik denk dat het lastig word om iets Nederlandstalig te vinden; in de wereld van domotica/pi/ eigenlijk tech algemeen word het vaak al Engels.

Nu verwachten we wel dat je zelf best wel wat moeite mag doen om jouw probleem op te lossen. Een domotica systeem opzetten met een DIY systeem als domoticz heeft nu eenmaal een steile leercurve en vereist dat je er wat tijd insteekt. Ook zullen hier weinig mensen zijn die bereid zijn om even op aanvraag een kant en klaar stappenplan voor zoiets te schrijven.

Wil je zelf er niet zo veel tijd in steken? Koop dan een kant en klaar systeem. Domoticz is niet geschikt als je denk dat je er wel bent met het volgen van 2 youtube tutorials (no offence).

Helaas heb ik zelf geen domoticz maar homeassistant, dus ik kan je hier niet echt mee helpen. En zoals je vast zult begrijpen ga ik mij niet verdiepen in een systeem wat ik zelf niet gebruik om jou probleem op te lossen zonder dat jijzelf dat ook doet.

Vergeet niet: we zijn allemaal begonnen als leek en toch heb ik afgelopen maand een compleet barsysteem voor onze scouting in elkaar geprogrammeerd. ;). Kennis en vaardigheden die je opdoet door je te verdiepen hierin kan je bij andere projectjes erg helpen.

Ik weet wel dat het wrs niet zo simpel is al iets aan het opstartstript toevoegen omdat je de staat wilt herstellen (dus of de schakelaar aan of uit was voor dat je herstart). Om dat te kunnen doen moet je eerst bijhouden wat die staat überhaupt is, maar ik verwacht dat Domoticz daar wel een ingebouwde voorziening voor heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 15-12-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Anoniem: 674295 schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:44:
Ik denk dat het lastig word om iets Nederlandstalig te vinden; in de wereld van domotica/pi/ eigenlijk tech algemeen word het vaak al Engels.

Nu verwachten we wel dat je zelf best wel wat moeite mag doen om jouw probleem op te lossen. Een domotica systeem opzetten met een DIY systeem als domoticz heeft nu eenmaal een steile leercurve en vereist dat je er wat tijd insteekt. Ook zullen hier weinig mensen zijn die bereid zijn om even op aanvraag een kant en klaar stappenplan voor zoiets te schrijven.

Wil je zelf er niet zo veel tijd in steken? Koop dan een kant en klaar systeem. Domoticz is niet geschikt als je denk dat je er wel bent met het volgen van 2 youtube tutorials (no offence).

Helaas heb ik zelf geen domoticz maar homeassistant, dus ik kan je hier niet echt mee helpen. En zoals je vast zult begrijpen ga ik mij niet verdiepen in een systeem wat ik zelf niet gebruik om jou probleem op te lossen zonder dat jijzelf dat ook doet.

Vergeet niet: we zijn allemaal begonnen als leek en toch heb ik afgelopen maand een compleet barsysteem voor onze scouting in elkaar geprogrammeerd. ;). Kennis en vaardigheden die je opdoet door je te verdiepen hierin kan je bij andere projectjes erg helpen.

Ik weet wel dat het wrs niet zo simpel is al iets aan het opstartstript toevoegen omdat je de staat wilt herstellen (dus of de schakelaar aan of uit was voor dat je herstart). Om dat te kunnen doen moet je eerst bijhouden wat die staat überhaupt is, maar ik verwacht dat Domoticz daar wel een ingebouwde voorziening voor heeft.
Ik heb er een hele volautomatische koi-vijver besturing van gemaakt die automatisch spoelt, voer geeft op watertemperatuur automatisch ververst, verwarmt op watertemp, dus zon leek ben ik niet, alleen met scripten ben ik niet zo thuis, en lijkt me dat dit een vrij logische setting is voor raspberry’s met domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BjornKoster1989 schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:29:
[...]

Ik heb er een hele volautomatische koi-vijver besturing van gemaakt die automatisch spoelt, voer geeft op watertemperatuur automatisch ververst, verwarmt op watertemp, dus zon leek ben ik niet, alleen met scripten ben ik niet zo thuis, en lijkt me dat dit een vrij logische setting is voor raspberry’s met domoticz.
Mooi, dan moet dit toch ook wel lukken?

Als je ergens tegen loopt, helpen we je graag. Maar met "het is te moeilijk" kunnen we natuurlijk niet zo veel.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 15-12-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Anoniem: 674295 schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:30:
[...]

Mooi, dan moet dit toch ook wel lukken?

Als je ergens tegen loopt, helpen we je graag. Maar met "het is te moeilijk" kunnen we natuurlijk niet zo veel.
Opzich is er inderdaad veel te vinden, ik doe alleen enkel veel copy/paste werk, ik kan zelf geen programmeertaal schrijven.

Vanmorgen tot 3 uur bezig geweest omdat me domoticz niet starten na een reboot, al was de status wel active, domoticz was offline. Dit is met een koivijver niet handig na een stroomstoring. Dan moest ik altijd via de laptop de service stoppen en opnieuw starten, en dan was hij weer via me ip bereikbaar. Probleem daarvan had ik vanacht dus gevonden. Nadat ik ergens las dat je Libpython3.4 moest installeren was dat probleem dus opgelost.

Nu zit ik dus enkel nog met wat en waar ik aan moet passen om de settings voor de crasch na de crasch weer automatisch ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Anoniem: 674295 schreef op zondag 15 december 2019 @ 01:54:
Maak je dit in Gebeurtenissen in een Pyton script, of zet je dit in de domoticz.sh file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wrs is het te wijden aan de sd card die corrupt is geworden (of iig een aantal bestanden) na een stroomstoring. raspberry pi's vinden het niet leuk als ze plots uit gaan.

1). zorg altijd voor een backup dat je snel opnieuw een sd card kan beschrijven als dat nodig is
2). misschien overwegen om een soort UPS te maken voor de pi, zodat ie tijdens een stroomstoring netjes kan afsluiten

edit:
BjornKoster1989 schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:52:
[...]

Maak je dit in Gebeurtenissen in een Pyton script, of zet je dit in de domoticz.sh file?
Ik denk geen van biede, ik denk dat domoticz net als homeassistant een aparte plek heeft voor scripts.
Maar sluit je pi eens netjes af met 'sudo shutdown" en reboot hem eens. Als je dan geen problemen ervaart, ligt het aan wat ik hier boven heb geschreven (wrs is je sd card beschadigd door het plotse uitgaan van de pi). Dan is het slim om wellicht je installatie opnieuw op je sd card te zetten (je sd card te formatteren)

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 15-12-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Anoniem: 674295 schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:53:
wrs is het te wijden aan de sd card die corrupt is geworden (of iig een aantal bestanden) na een stroomstoring. raspberry pi's vinden het niet leuk als ze plots uit gaan.

1). zorg altijd voor een backup dat je snel opnieuw een sd card kan beschrijven als dat nodig is
2). misschien overwegen om een soort UPS te maken voor de pi, zodat ie tijdens een stroomstoring netjes kan afsluiten

edit:

[...]

Ik denk geen van biede, ik denk dat domoticz net als homeassistant een aparte plek heeft voor scripts.
Maar sluit je pi eens netjes af met 'sudo shutdown" en reboot hem eens. Als je dan geen problemen ervaart, ligt het aan wat ik hier boven heb geschreven (wrs is je sd card beschadigd door het plotse uitgaan van de pi). Dan is het slim om wellicht je installatie opnieuw op je sd card te zetten (je sd card te formatteren)
Probleem is als me vijverpompen aan staan, en door een stroomstoring valt de raspberry uit (ook na een handmatige reboot: sudo reboot). Nadat er weer spanning is, start de raspberry weer netjes op (nu wel na installeren van Libpython3.4) maar dan staan alles standaard op uit. Ik wil dus eigenlijk dat na een reboot een paar schakelaars standaard op aan staan, zodat het systeem weer draait. Nu weet ik dat ik de pompen ook op een NC contact kan zetten, maar dit zou niet hoeven lijkt me. Liefst zie ik natuurlijk dat domoticz elk uur een backup maakt van de settings, en dat hij ze na een reboot hier weer op zet. Alleen ik heb daar helaas te weinig kennis voor om dit zo te bedenken.

Sd kaart is vervangen en heb nog 6 nieuwe leggen van 16 en 32GB

[ Voor 8% gewijzigd door BjornKoster1989 op 15-12-2019 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hoe worden de pompen aangestuurd door de Pi? Kan je niet gewoon automation maken die triggerd op het moment dat domoticz word opgestart die de pompen aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Anoniem: 674295 schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:42:
Hoe worden de pompen aangestuurd door de Pi? Kan je niet gewoon automation maken die triggerd op het moment dat domoticz word opgestart die de pompen aanzet?
Pompen worden bestuurd met een piface digital 2 met 8ch relayboard is niet alleen om aan te zetten, ze werken op besturing, zo zal bij voeren 1 pomp automatisch stoppen, en na 10 min weer aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vrees dat je je probleem iets moet verduidelijken, want het blijft een beetje vaag.

Wat werkt er niet als de pi opnieuw opgestart is? Is het de status van de switch in domotics? (bv staat de switch op "uit" en is de pomp in werkelijkheid "aan". -> dat moet je de relay zo integreren in domoticz dat er ook feedback plaatsvind (dus dat als de pompen aanstaan, je dat ook in domoticz ziet)

Of moet de pomp aan als de pi opnieuw opgestart? -> dat kan met een automation en trigger opgelost worden

Werken de automations niet meer? Of start domoticz niet automatisch op? -> staat de service van domoticz wel op autostart?

Of zijn je schakelaars "virtueel" en zijn ze er om bv bepaalde situaties te definiëren (bv voeren) -> dan moet je zorgen dat je de huidige status continue saved en bij starten weer hersteld zo als ze waren (of je moet bv andere default states instellen of de manier hoe je bepaalde routines uitvoert anders inrichten)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 15-12-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 17:01
BjornKoster1989 schreef op zondag 15 december 2019 @ 01:50:
Goede dag,

Ik ben al enkele dagen aan het zoeken hoe ik een schakelaar in domoticz na een herstart van de raspberry pi (stroomuitval) standaard op aan (on) krijg.

Nu als er een crash geweest is, staat alles op uit.

Liefste zie ik natuurlijk dat alle waardes van schakelaars na een crash weer teruggaan in hun stand voor de crash.

Weet iemand hoe ik dit kan doen? Lijkt me een paar regels toevoegen in de domoticz.sh file, maar tot heden is dit nog niet werkend gelukt.

Ik hoop dat iemand me dit kan uitleggen, hier zullen waarschijnlijk andere mensen ook wat aan hebben, omdat er zo weinig over te vinden is.

Alvast bedankt.
Hier staat een script wat je denk ik wel kunt gebruiken. Moet je alleen je switches nog toevoegen en de status zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:13

de Peer

under peer review

Ik doe dat als volgt:

-Ik heb PiMonitor geinstalleerd
-Je heb nu een 'uptime' in seconden bij je devices. Die geeft dus aan hoeveel seconden geleden je Pi voor het laatst is opgestart.
-Vervolgens heb ik een gebeurtenis (time) aangemaakt met iets als:
if 'uptime' < 60 then [hier jouw actie]

Ik merkte wel dat 60 niet altijd werkt. Weet niet precies waarom. Misschien omdat de Rpi al opgestart is maar domoticz nog niet ofzo.

Beter is dan: <240 s gebruiken bijvoorbeeld en er dan voor zorgen dat de actie maar 1 x uitgevoerd wordt, en niet 4 keer.

Ik gebruik dit zelf overigens om via telegram een bericht te krijgen 'Pi opnieuw opgestart' zodat een eventuele crash (met restart) niet onopgemerkt voorbij gaat.

Volgens mij kan het ook zonder PiMonitor, direct in dzVents, maar daar ben ik zelf dan weer niet zo handig mee.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 16-12-2019 09:50 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankySpanky
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-02 08:30
Maak hieronder een na herstart.sh bestandje van en chmod +x het bestand uiteraard vul je eigen gegevens in voor het pad etc
voeg het toe aan crobtab en laat het daarmee opstarten om de 15 minuten
(bestand ergens op internet gevonden en lichtjes aangepast naar het domoticz path.)

Het regelt niet je schakelaars maar laat wel domoticz herstarten naar een werkende versie

#!/bin/bash

while : ; do

#check if the script is already running

if pgrep -f /home/pi/domoticz/domoticz.sh; then

true

else

/home/pi/domoticz/scripts/restart_domoticz.sh &

if

#wait 10 minutes before checking again

sleep 600

done
Pagina: 1