Ping laag, maar wel netwerk problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Hallo allemaal,

Ik heb een Windows 10 laptop (deze beschikt niet over een UTP poort) waar ik af en toe Fortnite op speel via mijn 5Ghz Wifi. Heeft altijd prima gewerkt, Wifi behaalde altijd een snelheid van 250Mbps.

Sinds een week of 3/4 begon ik last te krijgen van een slechte wifi connectie tijds het gamen. Er lijkt een patroon in te zitten, ongeveer om de 15-20 minuten verslechterd de wifi even voor een minuutje of 2 en daarna is het weer back to normal. Wat opvalt is dat de ping wel stabiel blijft terwijl dit gebeurt (20-25 ping gemiddeld).
Nou heb ik laatst een 3-tal speedtests tegelijkertijd laten runnen terwijl de wifi onstabiel werd.

Speedtest 1 resultaat op laptop was: 80Mbps
Speedtest 2 resultaat op laptop was: 1.5Mbps
Speedtest 3 resultaat op iPhone (verbonden met hetzelfde 5Ghz netwerk) was: 250Mpbs (dus gewoon normaal, en dit terwijl de wifi op mijn laptop onstabiel werd).

Ik heb dus een vermoedde dat het iets met mijn laptop te maken heeft. Wel vreemd dat ik daarvoor nooit last van dit probleem had, ik heb geen updates of iets uitgevoerd in de tussentijd.

Iemand een idee wat ik zou kunnen doen om dit op te lossen?

ps. er zit geen router tussen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:14
Wellicht zou je een melding uit de event viewer kunnen halen op het moment dat het gebeurt? Aan de hand daarvan zou je dan (bijv. waarschuwing en/of foutmelding) verder kunnen zoeken naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48
Als de ping stabiel blijft tijdens die twee minuten dan is de wifi heel waarschijnlijk niet het probleem en klopt je aanname niet dat het probleem de wifi is.

Hoe meet je de ping? In de game? Ik speel geen games en weet niet hoe betrouwbaar de ping meting in een game is.

Maar belangrijker nog is wat het probleem is dat je met de game ervaart. Daar zeg je niets over en je concludeert als meteen dat het probleem de wifi betreft. Betreft het lag of iets anders? In geval van lag is dat in tegenspraak met de ping tijden die de game zelf rapporteert.

Als het probleem optreedt draai dan eens een continue ping naar tweakers.net (ping tweakers.net -t) en kijk hoe de ping zich gedraagt. Dan weten we of ping het probleem is.

Je laat drie speedtests tegelijk lopen. Dan is het van belang te weten hoe snel je verbinding is die de ISP levert. Zitten alle drie de apparaten op 5 GHz bij de meting? Als de laptop op een problematisch drukke 2,4 GHz verbinding zit dan is die meting niet betrouwbaar. Bevinden de drie apparaten zich dichtbij elkaar als je meet (merk op dat locatie ook een variabele is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Een game verbruikt zo pakweg 5 a 50 KiB/s. Zelfs met 1 Mbit heb je dus nog genoeg, als je niets anders uitvreet (VOIP)

Ervaar je ook effectief problemen in game?

[ Voor 30% gewijzigd door Tokkes op 15-12-2019 05:01 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:49

Hoicks

Techno!

Heb je niet toevallig een tweede DHCP server in je netwerk actief?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:13
Heb je de mogelijkheid om voor pakweg tien a twintig euro een adapter te halen?
categorie: Netwerkadapters
USB 2.0 naar Fast Ethernet adapter of USB 3.0 naar Gigabit Ethernet adapter.
Dan kun je volledig uitsluiten dat het een probleem met de WiFi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:49
"Windows 10 laptop" en " , ik heb geen updates of iets uitgevoerd in de tussentijd."

Nee, dat doet windows 10 zelf wel..

Kijk even wanneer de de driver van je wifi adapter is geinstalleerd in apparaat beheer.
En kijk vevolgens als er een andere (oudere/nieuwe is) op de website van de fabrikant (laptop of wifi adapter).
En ga daar eens mee spelen.

Zal niet de eerste keer zijn dan Windows 10 iets met drivers doet :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Kan je je topic aanvullen met de gebruikte hardware? En bijbehorende software/firmware versies? Hoe heb je een en ander ingesteld? Welke WiFi kanalen gebruik je?

Wat is het exact het probleem (afgezien van de throughput) dat je ervaart?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
@EricJH Ik meet de ping in game inderdaad. Als ik het meet met command line dan komt het overheen dus ik denk dat dit vrij betrouwbaar is.
EricJH schreef op zondag 15 december 2019 @ 04:34:
Als het probleem optreedt draai dan eens een continue ping naar tweakers.net (ping tweakers.net -t) en kijk hoe de ping zich gedraagt. Dan weten we of ping het probleem is.
Gedaan. Getest voordat het probleem zich voordeed en tijdens het probleem. Beide resultaten kwamen uit op een gemiddelde van 18ms Ping. Het enige verschil was dat tijdens dat het probleem zich voordeed het volgende in command line een paar keer verscheen tussen het pingen door: Request timed out.

@sven5010 Ben vergeten te kijken naar de Event Viewer, zal ik volgende keer doen.

@Tokkes Jazeker, de game wordt traag en je ervaart daadwerkelijk "lag" dus heel speelbaar is het niet. Ik verstop mij meestal op het moment dat dit zich voordoet tot het voorbij is haha.

@Hoicks Ik betwijfel het...maar hoe zou ik dit kunnen inzien?

@FrankHe Besteld, komt morgen binnen :)

@Renegade666 Dat is waar...zal even kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:49

Hoicks

Techno!

Een tweede DHCP server in je netwerk kan een crime zijn. Als je niet al teveel apparatuur hebt zou je eens kunnen redeneren welke apparaten het uberhaupt zouden kunnen.

Router of modem (is meestal dé DHCP server in je netwerk, in bedrijven is dat vaak een domain controller of losse DHCP server)

Accesspoints kunnen ook DHCP doen
Mediaboxen (zoals dat Ziggo apparaat kunnen ook DHCP doen.

Op al deze apparaten kun je inloggen om te kijken of er ergens DHCP aanstaat.

Op PC's kun je met het commando ipconfig /all het ip adres van de DHCP server herleiden. Deze moet op alle pc's in hetzelfde netwerk, dezelfde waarde geven. (Anders heb je er meerdere draaien, wat voor problemen kan zorgen)

Wat betreft mogelijke WiFi issues:
Vroeger kon je al tijdelijke problemen hebben als de magnetron werd aangezet (Zelfde frequentie). Ditzelfde vond ook plaats als je draadloze video transmitters in de buurt had waarover werd gestreamd).

Je kunt vaak je draadloze kanaal aanpassen zodat je minder last hebt van storende AP's van de buren e.d. Daar zijn tooltjes voor om te controleren op welke kanalen er actief wordt gecommuniceerd in je omgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoicks op 18-12-2019 09:54 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• sytrusze
@Hoicks Bedankt! Ik zal later even kijken of er 2 DHCP servers actief zijn. Wellicht kan dit ook in de Event Viewer gezien worden? Ik zag wel iets over DHCP staan in de Event Viewer maar heb er zelf niet echt verstand van..
sven5010 schreef op zondag 15 december 2019 @ 01:27:
Wellicht zou je een melding uit de event viewer kunnen halen op het moment dat het gebeurt? Aan de hand daarvan zou je dan (bijv. waarschuwing en/of foutmelding) verder kunnen zoeken naar een oplossing.
Ik heb hier zowel een XML als EVTX bestand geupload van de laatste events van het afgelopen uur ongeveer.
https://gofile.io/?c=vaw0dT
Rond 13.10 deed het probleem zich voor, toen heb ik de logs in de gaten gehouden maar kon niks bijzonders zien. Misschien kan iemand anders iets uit de andere logs vinden?
Pagina: 1