Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste z-wave in-wall switch voor LED-verlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 15:09
Ik heb al vrij veel Z-wave domotica modules in huis. Ik wil nu op een aantal plaatsen mijn niet-dimbare LED-verlichting met Z-wave kunnen aansturen.
Ik heb een fibaro FGS-223 double switch gekocht die dus op 2 schakelaars aangesloten kan worden.
Dat werkt wel, maar Nu lees ik dus achteraf dat deze switch eigenlijk alleen geschikt is voor resistive loads. Dus wel gloeilampen maar geen (capacitieve of inductieve) LED-lampen. Dat komt blijkbaar doordat soms de 'inrush current' wanneer je de lamp aanzet heel hoog kan zijn. Ik zie inderdaad op de Meanwell voeding van mijn lamp staan dat deze tijdens de opstartd soms 70 ampère gedurende bijna een milliseconde opneemt.
Blijkbaar kunnen de contacten van de switch daarbij aan elkaar vast gesoldeerd raken waardoor de lamp altijd aan staat (tot je een stevige tik op de Z-wave switch geeft).
Tot nu toe heb ik nog geen problemen maar dat probleem komt blijkbaar pas na enkele maanden.
Zijn er Z-wave switches (liefst dubbel waar ik dus 2 lampen mee kan schakelen) die wel geschikt zijn voor LED?
Of moet ik Z-wave dimmers gebruiken? Heb er al 1tje sinds een paar jaar die perfect werkt en die zijn ook expliciet geschikt voor LED.
Bedankt!

Alle reacties

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
Thuis maak ik gebruik van de Fibaro dimmer 2. Deze is geschikt voor LED-verlichting maar misschien moet je wel gebruik maken van de bijbehorende dimmer-bypass van Fibaro als je LED met een laag wattage gebruikt.

Je kunt met deze dimmer 'maar' maximaal 250 watt schakelen al zou dat bij algemene toepassingen met LED verlichting meer dan voldoende moeten zijn. De dimmer heeft ook twee schakelaar ingangen, echter niet voor het schakelen van een tweede lamp, want die tweede ingang is bedoeld om extra opties te kunnen geven.

De dimmer heeft ook enkele voordelen t.o.v. de schakelaar die jij gebruikt. Je heb bijvoorbeeld niet perse drie draden nodig.

Thuis heb ik in de muur ook een dubbele schakelaar zitten. M.b.v. twee van deze Fibaro dimmers die ik in de grondplaat van de betreffende lampen heb weggewerkt kan ik dus beide lampen afzonderlijk van elkaar schakelen en dimmen!
De lampen zijn conventioneel te bedienen via de reguliere dubbele wandschakelaar dus iedereen kan bij ons de lampen bedienen. Daarnaast zijn ze simpel dimbaar en via een Z-wave controller aan te sturen.

Ja twee dimmers zijn duurder dan de dubbele switch die je nu gebruikt. Het is echter wel een geschiktere en flexibele oplossing om te bereiken wat je wilt.

• quizzical
Je hebt inderdaad mijn belangrijkste reden dat ik de double switch boven de dimmer begrepen: ik kan 2 lampen bedienen voor de prijs van 1.
Geloof het of niet maar het is de bedoeling om bijna 250watt aan LED strips in de kelder te schakelen :)
Ik hou er niet van als mijn kelder donker is. Maar goed dat kan dan dus met de dimmer, al kost het mij wel het dubbele. Dan moet ik nog is goed researchen op de fibaro dimmer versus de qubino dimmer.
Als ik het goed begrijp is het enige nut van die bypass dat die het wattage dat de dimmer lekt opvreet in plaats van dat de LED lamp dat doet (door lichtjes te schijnen). In beide gevallen blijft er dus sluipverbruik, dus hangt het er enkel vanaf of je dat lichtjes schijnen van de lamp storend vind of niet (in een slaapkamer kan dat storend zijn, in de gang is dat juist handig).
Ik vind het gewoon nogal vreemd dat er z-wave switches voor in de muur worden gemaakt die niet geschikt zijn voor LED verlichting. Er zijn genoeg mensen die hun volledige woning uitsluitend met LED verlichten anno 2019.

• quizzical
Deze zou naar het schijnt goed zijn voor LED verlichting https://www.widom.it/en/smart-double-switch/
"The zero crossing feature reduces the electrical stress on the relay contacts and ensures a longer life of the devices."