Toon posts:

Zelf aanleggen van WTW-systeem; waar rekening mee te houden?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.591 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst - ik wist niet dat Tweakers dit soort vragen nam, ik weet het ook nog niet zeker, maar ik kwam een soortgelijke vraag tegen dus ik wilde graag een poging wagen. Is het hier niet passend, zal hij vanzelf verdwijnen ;)

Zoals de titel al weggeeft ben ik van plan een WTW systeem weg te hangen. Ik heb hiervoor contact opgenomen met een loodgieter, welke mij zei dat het prima zelf te doen was. Dat geloof ik ook wel, het hangen en aansluiten maak ik me niet zo'n zorgen om. Ik maak me echter zorgen over dingen waar ik te makkelijk denk, of die ik wellicht over het hoofd zie. Daarom zou ik graag mijn plan even tegen wat experts spiegelen die wellicht feedback kunnen geven.

De WTW-unit (Itho Daalderop HRU ECO 350 HR) zelf komt ongeveer een halve meter van de achtergevel in de bijkeuken te hangen. Hiervandaan vertrekt een flexibele, geïsoleerde buis (150mm) ca. een meter omhoog en buigt deze 90 graden om, vlak onder het plafond, en gaat naast de rookgang van de CV door de gevel heen. Voor de afzuiging binnenshuis is mij geadviseerd een verloop van 180mm naar 150mm te gebruiken, waarna ik een verloop van 150mm spiro naar 220x80mm instortkanaal wil gebruiken. Deze plattere kanalen zijn makkelijker te verwerken. Op de eerste verdieping vertakt deze naar twee 165x80mm instortkanalen, die overgaan naar een 125mm spiro, om tenslotte een afzuigventiel op aan te sluiten (badkamer/toilet).
Voor het aanvoeren van lucht binnenshuis wilde ik eerst centraal via het trappenhuis werken, maar dat is mij afgeraden. In plaats daarvan wil ik wederom eerst via een verloop 180mm naar 150mm overgaan op een 220x80mm instortkanaal. Deze gaat één verdieping omhoog waar een 165x80mm kanaal vertakt (welke naar 125mm spiro en aanvoerventiel uitloopt), daarna nog een verdieping omhoog waar het in twee 165x80mm kanalen vertakt, beide overgaand op 125mm en een aanvoerventiel.
Voor het aanzuigen van buitenlucht moet ik naar de voorgevel. Opnieuw zou een 220x80mm instortkanaal ideaal zijn, maar isolatie wordt een uitdaging. Armaflex werd genoemd om eventueel handmatig het instortkanaal mee te isoleren. Ik zal een lengte van ca. 8-10 meter moeten overbruggen hiermee.

Bij de aan- en afvoer binnenshuis wil ik tussen het 180-150mm verloop en het 150-220x80mm verloop een geluidsdemper (500mm lengte) plaatsen om ruis uit de aan- en afvoer ventielen te minimaliseren.

Heb ik overal aan gedacht? Enkele twijfelpunten die ik nog heb zijn;

- Geveldoorvoer; hoe maak ik dit 100% luchtdicht? Rubberen ringen? Volstaat purschuim?
- Volstaan de kanaal diameters die ik in gedachten heb?
- Het is bijna niet mogelijk om luchtaanvoer te realiseren in de woonkamer. Ga ik daar later spijt van krijgen, of is dit te overzien?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Het lijkt me redelijk essentieel om je living mee te verluchten, dat kan ook in passage (toevoer via gang onder de deur, en afvoer in de keuken bijvoorbeeld). Nu je toch met buizen werkt kan je er vlot eentje extra hangen, eenmaal netjes afgewerkt is het te laat.
PUR kan niet tegen uv uit buitenlicht, gaat op termijn kapot. Binnenin kan je een randje afkitten en de rest met plaaster dichten (kan bovenop PUR), buiten met kit in de kleur van de voeg.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waar je rekening mee moet houden is dat er richtlijnen zijn voor luchtverversing per leefruimte. Die zou ik even opzoeken en berekenen , dan kan je ook de luchtsnelheid door de kanalen berekenen en dan weet je welke doorsnee je moet gebruiken ivm geluidsproductie.

Ik zou ook even doorvragen bij de installateur waarom de centrale invoer van warme lucht werd afgeraden. Dat zou je leven een stuk makkelijker maken. Twee centrale inblaasopeningen, en afzuigen per ruimte. Paar cm van de onderkant van de deuren afhalen zodat je voldoende luchtstroming per ruimte hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door teacher op 15-12-2019 10:26 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou inderdaad even een ventilatieberekening moeten maken en daarmee kan je de diameter van je buizen bepalen. Dit verhaal is voor mij erg moeilijk te lezen en zonder afmeting van ruimten heb je er ook eigenlijk niks aan. Als je even een plattegrond van je huis post is het al een stuk duidelijker.

Zelf heb ik een Itho Qualityflow systeem in huis en dit bevalt mij erg goed. (inblaas in het trappenhuis)

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 15-12-2019 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@naftebakje thanks voor de tips!

@teacher Had te maken met overdruk vanuit de slaapkamers creeeren, zodat "vieze lucht" (kooklucht, feestjes, etc.) theoretisch nooit in je slaapkamers terecht kan komen. Afzuigen via slaapkamer werd sowieso altijd afgeraden.

@Ernemmer de vijf ruimtes (zowel afzuig als inblaas) waarover nu gesproken zijn ca. 16-18m2, de woonkamer/keuken combo ca. 30 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In Januari begint de aannemer met het bouwen van mijn huis waarvan ik zelf de W en E installaties ontwerp en aanleg: elektrisch, zonnepanelen, warmte pomp, warmte pomp-boiler enzovoorts en dus ook de WTW... en dat heeft mij al zeer veel bedenk / ontwerp tijd gekost, meer dan rest bij elkaar.
Er zijn zoveel mogelijkheden en wensen...

Zorg voor voldoende ventilatie in ELK vertrek van je woning helemaal als het huis potdicht wordt gemaakt.
Ventilatie is noodzaak om schone, verse lucht in je huis te krijgen; je wil áf van de zwevende stofdeeltjes, allerlei gassen, vieze geuren, CO2, biologische sporen, huid deeltjes... nog maar te zijgen over huisdieren.

Maak gebruik van het trappenhuis om beneden verse lucht in te blazen.
Blaas deze via roosters of kieren in of onder de deuren van de verschillende vertrekken daar naar toe.

Ingestorte kanalen zijn vaak een bron van de geluidshinder, ik maak daar geen gebruik van, daarbij moet je bij de aannemer ruim van te voren aangeven waar je de kanalen in de kanaalplaten wil hebben, tenzij er voor breedplaat systeem is gekozen.

Zelf maak ik veel gebruik van gekalibreerde ventielen die hebben een vaste waarde (m3/ uur).
Als bij het douchen de (ene) WTW hoger wordt gezet dan zal veel van de extra m3/ uur afzuiging uit de douche worden gehaald (die dus géén gekalibreerde ventiel heeft).
Bij mij woning van 550m3 komen er 2 WTW units, één voor de keuken, wasemkap en woonkamer en één voor alle overige vertrekken inclusief vliering, ze hebben de mogelijkheid van 0-10 volt sturing, dat bied veel meer mogelijkheden dan de simpele 3 standen schakelaar aansluiting.
Bij mij komen beide WTW units op de vliering te staan, de in en uitvoer van de buitenlucht komen van roosters in de zijmuren, dus geen 4 pijpen op het dak.

[ Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 15-12-2019 11:24 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vergeet ook niet om na installatie je systeem in te (laten?) regelen met een anemometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:58:
@naftebakje thanks voor de tips!

@teacher Had te maken met overdruk vanuit de slaapkamers creeeren, zodat "vieze lucht" (kooklucht, feestjes, etc.) theoretisch nooit in je slaapkamers terecht kan komen. Afzuigen via slaapkamer werd sowieso altijd afgeraden.

@Ernemmer de vijf ruimtes (zowel afzuig als inblaas) waarover nu gesproken zijn ca. 16-18m2, de woonkamer/keuken combo ca. 30 m2
Je moet een berekening maken en dat kan alleen met een tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 14:47
ThinkPadd schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:20:
Vergeet ook niet om na installatie je systeem in te (laten?) regelen met een anemometer.
Dit is dus niet nodig. Gebruik Stork Air ventielen die hebben al een bepaald debiet bij bepaalde instelling. Verder wordt het toerental van de ventilatie geregeld op CO2 en vochtmeting per vertrek/kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br1980
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-09 22:37
Ik ben zelf aan het kijken om een Itho HRU 200 ECO toe te passen voor alleen de begane grond. De uitgangen van deze WTW zijn rond 125mm. Mijn adviseur geeft aan om vanaf hier kanalen van rond 150 of 160 op aan te sluiten. Is dat uberhaupt mogelijk/zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@br1980 doe ff eigen topic... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@br1980 mogelijk: ja, zinvol: ja, lagere luchtsnelheid is minder geluid.

Itho hru 200: nee, motor gaat sowieso aanlopen op de bypass waardoor deze stuk gaat. Nieuwe motor kost ongeveer 400 euro. In ieder geval toen ik een nieuwe nodig had. Maal 2, dus een andere unit is goedkoper. Ook kan de unit de in en uitvoer van lucht niet onafhankelijk regelen, dus of je hebt overdruk, of onderdruk in je huis. Precies wat een balans ventilatie systeem niet moet doen.

Het is een herrie en trilbak Ellende. Beter iets verder kijken naar een betere unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br1980
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-09 22:37
plaspvd schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:37:
@br1980 mogelijk: ja, zinvol: ja, lagere luchtsnelheid is minder geluid.

Itho hru 200: nee, motor gaat sowieso aanlopen op de bypass waardoor deze stuk gaat. Nieuwe motor kost ongeveer 400 euro. In ieder geval toen ik een nieuwe nodig had. Maal 2, dus een andere unit is goedkoper. Ook kan de unit de in en uitvoer van lucht niet onafhankelijk regelen, dus of je hebt overdruk, of onderdruk in je huis. Precies wat een balans ventilatie systeem niet moet doen.

Het is een herrie en trilbak Ellende. Beter iets verder kijken naar een betere unit.
Wat zou je adviseren? Hij moet compact zijn en aan het plafond kunnen hangen. Meer dan 200m3/h heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Again... een eigen topic.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.