Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 21:17
Mijn vraag
Ik ben dit jaar begonnen met een Nikon d5100 en een 50 mm 1.8. Ook een 18_105 mm maar die is inmiddels defect.

Ik maak graag foto’s op feestjes en verjaardagen en vooral portretten. Ook oude gebouwen en bijzondere details vind ik leuk. Heb veel plezier met mijn 50mm.

Maar ik merk wel dat de d5100 wat beperkt is. Uiteraard een crop, bij minder licht best wat ruis etc.. en zit te kijken naar iets anders.

...

Wat ik al gevonden heb
...
Ik kwam op de d750 in eerste instantie. Maar bij bol.com nog een d610 gevonden. Scheelt aanzienlijk in prijs. Ik hoop dat jullie mij kunnhelpen bij mijn zoektocht

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Paar vragen:

- Wat is je budget?
- Waarom een dslr en niet een systeemcamera?
- Waarom een Nikon?
- Waarom full frame? Tegen welke beperkingen loop je aan bij APS-C? (Ik vind wat je nu noemt nog te vaag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:20
En wat mis je precies bij je huidige camera?

Wil je een bedieningsupgrade, dus betere grip, beter overzicht van je instellingen en makkelijker aanpassen daarvan? Dan zit je met een D7200 en D7500 goed.

Wil je minder ruis? Kijk dan in eerste instantie naar een lichtsterke lens. Fullframes geven wel iets minder ruis & hebben een iets betere dynamic range, maar dit verschil ga je denk ik niet zien.

Then again ik ben ook voor fullframe gegaan, ik snap de aantrekkingskracht ;) De belangrijkste reden voor een fullframe momenteel is voor mij de lichtsterke groothoek voor bijvoorbeeld nachtfotografie (dat is er voor crop vrijwel niet). Grote nadelen zijn een pak minder zoom, een pak meer gewicht en veel duurdere lenzen (maar die duurdere lenzen wil je voor crop eigenlijk ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
Goede vragen, hierboven. Crop en ruis.
Ik heb zelf een 2x crop met M43 en genoeg ruis om niet boven de ISO6400 te willen gaan. Ik heb daarbij een aantal lichtsterke constant-diafragma zooms gekocht.

De beeldstabilisatie geeft mij wat extra mogelijkheden om uit de hand met lange tijden te fotograferen; wel werkt dit alleen voor stilstaande onderwerpen, maar hiermee hoef ik dus niet perse met een hoge ISO te werken: ik heb keuzes.

Het systeem is klein en draagbaar en levert goede kwaliteit. Ik fotografeer vooral voor beeldscherm en slechts af en toe een afdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 21:17
- Wat is je budget?
- Waarom een dslr en niet een systeemcamera?
- Waarom een Nikon?
- Waarom full frame? Tegen welke beperkingen loop je aan bij APS-C? (Ik vind wat je nu noemt nog te vaag)

Goede vragen. Ik merk dat mijn D5100 gewoon 'oud' is vergeleken met nieuwe camera's van vrienden etc. Autofocus, betere foto's bij minder licht, meer groothoek, fotografie in het donker is met die D5100 en bijv. 50 mm 1.8 evengoed een uitdaging om met hoge ISO nog een knappe foto te krijgen. Ook al ben ik een newbie in de fotografie, ik merk wel dat mijn D5100 en bijv een D610 of D750 een wereld van verschil in kwaliteit op kan leveren :)

Dat zou voor nu dan ook wel mijn budget zijn... D610 zit op 799 en D750 rond de 1199. Ergens daartussen...

En waarom Nikon? Tsja, ben de interface gewend, werkt prettig..mijn 50 mm 1.8 past ook op full frame. Daarom eigenlijk.

En systeemcamera versus spiegel? Ik maak niet graag foto's via 'het schermpje'. Gewoon via de zoeker geeft mij toch meer het gevoel alsof ik in het beeld kruip ofzo... raar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hou je er wel rekening mee dat je met je 50mm op een D610 of D750 ineens veel meer in beeld krijgt? Je beeldhoek wordt groter (vergelijkbaar met (ongeveer) 35mm op je D5100).

En met een systeemcamera kun je ook prima door de zoeker foto's maken hoor. Het enige verschil is dat je zoeker digitaal is maar dat heeft tegenwoordig meer voor- dan nadelen. De lag/vertraging is bij de nieuwste camera's verwaarloosbaar en je ziet meteen hoe je foto eruit ziet, inclusief exposure en live histogram. Ik zou niet meer zonder kunnen.

Dus ik zou ook eens serieus kijken naar systeemcamera's. Daar kun je al die moderne tools krijgen in een veel compactere behuizing dan een D610/D70 (wat natuurlijk beste bakstenen zijn). De prijs/kwaliteitsverhouding van de D610 is daarentegen lastig te verslaan.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulffje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-07 16:08
Gezien je Nikon gewend bent is het misschien ook intressant om te kijken naar de Nikon Z50? Het lens aanbod is nog karig, maar er zijn twee compact prime lensen op de roadmap en de FF primes passen er ook gewoon op. Plus met een adapter kun je je huidige lensen ook nog gebruiken. De Z50 heeft een stuk minder ruis op de hogere ISO's dan je huidige camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Queros schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:01:

D610 zit op 799 en D750 rond de 1199.
D610 --> 599€ --> https://www.fotobantle.de...0mm-1-4-g-ed-vr-7590.html
D750 --> 949€ --> https://www.foto-erhardt....n=preise&piwik_kwd=idealo
(vanwege het BTW verschil komt er een paar euro bij, maar de door jouw genoemde bedragen zijn veel te hoog)
Alternatief: D7500 --> 719€ --> https://www.kamera-expres...ium=cpc&utm_term=12223126
Pagina: 1